MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
27
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα - ορόσημα της Αμερικανίδας φωτογράφου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 30/05/2024 έως 04/11/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Komplett Kafka: Έκθεση αφίσας για τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Φραντς Κάφκα στο Ινστιτούτο Γκαίτε
Από 21/03/2024 έως 15/06/2024
La Leona: Έκθεση του Mateo Andrea στην Γκαλερί Άλμα
Από 18/04/2024 έως 18/05/2024
Light of the Presence: Έργα του κορυφαίου Αμερικανού καλλιτέχνη James Turrell στην Γκαλερί Gagosian
Από 11/04/2024 έως 25/05/2024
Martin Margiela: Έκθεση του Βέλγου εικαστικού στην γκαλερί Bernier/Eliades
Από 07/03/2024 έως 15/05/2024
My father had a big nose: Έκθεση του Κωνσταντίνου Πάτσιου στην The Blender Gallery
Από 19/04/2024 έως 24/05/2024
Shades from the deep: Έκθεση της Άννας Μαρίας Παπαδημητρίου στην Αίθουσα Τέχνης «Αστρολάβος - δεξαμενή»
Από 26/04/2024 έως 08/06/2024
Though as a ghost, I shall lightly tread, the summer fields: Έκθεση της Ιωάννας Λημνιού στην Γκαλερί The Breeder
Από 25/04/2024 έως 25/05/2024
Where flowers are singing: Έκθεση της Βασιλικής Κούκου στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Από 25/04/2024 έως 25/05/2024
assembling memories: Μία πολυμεσική εμπειρία τέχνης της Ντένης Θεοχαράκη στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 06/03/2024 έως 31/05/2024
«Αστυγραφίες»: Η Εθνική Πινακοθήκη αποτυπώνει το βίωμα της πόλης
Από 21/06/2023 έως 12/05/2024
«Θητεία»: Εικαστικό μνημόσυνο για τον Στέλιο Φαΐτάκη στην γκαλερί Roma
Από 23/04/2024 έως 25/05/2024
«Κήπος σωματιδίων»: Από το CERN στο Μέγαρο Μουσικής ο εικαστικός Νίκος Παπαδόπουλος
Από 21/03/2024 έως 30/06/2024
«Υπεροψία» από τον εικαστικό Γιώργο Διβάρη στην γκαλερί «Έκφραση»
Από 11/04/2024 έως 11/05/2024
«Φύση πάσχουσα» στη Δημοτική Πινακοθήκη: Η τέχνη απέναντι στην κλιματική κρίση
Από 28/03/2024 έως 26/05/2024
Έκθεση της Συλλογής του εικαστικού Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη
Από 14/03/2024 έως 26/05/2024
Άσμα Ασμάτων: Η Ελένη Μωραΐτη οπτικοποιεί τα ανθρώπινα συναισθήματα στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου
Από 04/03/2024 έως 01/06/2024
Ανταύγειες Φωτός: Η πρώτη ατομική έκθεση της Elena Kos στην γκαλερί artworx
Από 12/04/2024 έως 18/05/2024
Αποτύπωμα: Φωτογραφική έκθεση του Άκη Δέτση στην Γκαλερί «7»
Από 23/04/2024 έως 25/05/2024
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Η Γοητεία του Μέτρου: Ένα αφιέρωμα στο έργο των Λάμπρου Ορφανού και Έλλης Μουρέλου στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/03/2024 έως 26/05/2024
Θυμήσου, Σώμα...: Το "ταξίδι" της απεικόνισης του ανθρώπινου σώματος στην γκαλερί Kalfayan
Από 09/04/2024 έως 02/05/2024
Μαριλένα Αραβαντινού: Η πρώτη γυναίκα σκηνογράφος σε μια αναδρομική έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 19/03/2024 έως 31/05/2024
Μιχάλης Οικονόμου: Η αλχημεία της ζωγραφικής του στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
Από 01/02/2024 έως 12/05/2024
Μυστήριο 199 Βαγγέλης Τσάκος - Θάνος Τσίγκος: Μια έκθεση – αφιέρωμα σε δύο σπουδαίους καλλιτέχνες της Ελευσίνας
Από 17/04/2024 έως 19/05/2024
Νέα τοπία: Έκθεση του Γιώργου Χαδούλη στην Γκαλερί Σκουφά
Από 11/04/2024 έως 11/05/2024
Νεάπολις: Η ιστορική γειτονιά της Αθήνας μέσα από μια έκθεση στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 05/03/2024 έως 25/05/2024
Ο Πάνος Χαραλάμπους δημιουργεί τη δική του εικαστική Αμβρακία
Από 21/03/2024 έως 11/05/2024
Τα χρώματα στη Χαρακτική του Γιώργη Βαρλάμου: Μια νέα έκθεση για την εικαστική διαδρομή του καλλιτέχνη
Από 23/01/2024 έως 28/04/2024
Φωτογραφικές προσεγγίσεις του ελληνικού τοπίου στα Χανιά
Από 06/04/2024 έως 31/05/2024
Ζωγραφική

Ηλίας Παπαηλιάκης: Στη Νάξο είναι η «ώρα του μάγου»

Δοκιμάζοντας τις δυνατότητες ενός νέου ιδιώματος, ο καταξιωμένος εικαστικός παρουσιάζει στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου της Νάξου δείγμα της καινούργιας, μεγάλων διαστάσεων, ζωγραφικής δουλειάς του.

Ηλίας Παπαηλιάκης: Στη Νάξο είναι η «ώρα του μάγου»
Ηλίας Παπαηλιάκης: Στη Νάξο είναι η «ώρα του μάγου»
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Στο ψηλότερο σημείο του Κάστρου της Νάξου, εκεί όπου παλιότερα λειτουργούσε η Σχολή των Ουρσουλινών, σε μια αίθουσα που καλύπτει ολόκληρο τον τρίτο όροφο του ιστορικού κτιρίου, το Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων φιλοξενεί μέχρι τα μέσα Σεπτεμβρίου την νέα ατομική έκθεση του ζωγράφου Ηλία Παπαηλιάκη, με τίτλο «Η ώρα του μάγου».

Μπαίνοντας στον εκθεσιακό χώρο την ώρα που ο ήλιος ετοιμαζόταν να βυθιστεί στο απέραντο γαλάζιο που απλωνόταν από κάτω μας, η αίσθηση που άφηναν τα έργα λουσμένα στο πλάγιο απογευματινό φως ήταν πραγματικά μαγική.

Αναμέτρηση με το φως

Έμοιαζαν οι πίνακες του Παπαηλιάκη να αντιπαλεύουν το φως, έτσι όπως το αντιπαλεύει στο ύπαιθρο το μάρμαρο την ώρα του μεσημεριού· έτσι όπως το αντανακλούν τα κυκλαδικά ειδώλια, που ο καλλιτέχνης μελέτησε επισταμένως, προκειμένου να φιλοτεχνήσει τη σειρά αυτή των ζωγραφικών του έργων.

Αυτός είναι και ο λόγος που ο καλλιτέχνης επέλεξε να την παρουσιάσει στη Νάξο και ιδιαίτερα στο Πολιτιστικό Κέντρο του δήμου, απέναντι από το οποίο βρίσκεται το Αρχαιολογικό Μουσείο, μέσα στο οποίο πέρασε ατέλειωτες ώρες μελετώντας τα στιλπνά αφαιρετικά κυκλαδικά αγαλματίδια.

Αναμέτρηση με τη μεγάλη κλίμακα

Σε αντίθεση, όμως, με το μικρό μέγεθος της κυκλαδικής γλυπτικής, οι πίνακες του Παπαηλιάκη αποτελούν μια αναμέτρηση με τη μεγάλη κλίμακα: πρόκειται για έξι πίνακες διαστάσεων 2×2 μ., καθώς και έναν, το «Εργοστάσιο παιχνιδιών», διαστάσεων 3,5×4 μ. Η έκθεση συμπληρώνεται με το γλυπτό «Έξι μελέτες για το Κυκλαδικό  στερεό», καθώς και ένα ακόμη γλυπτό, που συνομιλεί με το πρώτο, τον «Γραφέα», το πλέον πρόσφατο έργο του καλλιτέχνη, φτιαγμένο ειδικά για την έκθεσή του στη Νάξο.

Όπως επισημαίνει και ο ίδιος, ζωγραφίζει στα όρια του σώματος: το «ιδανικό», γι’ αυτόν, μέγεθος 2×2 προκύπτει από το ύψος του και το πλάτος των χεριών του σε διάταση. Κάπως έτσι προκύπτει μια ζωγραφική μεγάλης κλίμακας, η αισθαντικότητα της οποίας βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντός του.

Ασκήσεις μελέτης ισορροπίας

Η ζωγραφική του Παπαηλιάκη σε αυτήν την καινούργια του δουλειά είναι γραμμική, σχεδιαστική, μολονότι τα υλικά τα οποία χρησιμοποιεί είναι τα παραδοσιακά λάδια. Ρίχνοντας την πρώτη ματιά στους έξι πίνακες, που καταλαμβάνουν τον ένα από τους δύο χώρους της αίθουσας, θαρρεί πως τα σχέδιά του ξεπηδούν από τον τοίχο, που είναι πολύ έξυπνα καλυμμένος με γυψοσανίδες σε χρώμα υπόλευκο, σχεδόν γκρι, παραπληρωματικό του φόντου των έργων.

Για τον Χριστόφορο Μαρίνο, που επιμελήθηκε την έκθεση με τη βοήθεια της Ρένας και της Κατερίνας Σαχά, οι πίνακες αυτοί είναι «ασκήσεις μελέτης ισορροπίας», όπως αυτή η έννοια αποτυπώνεται στο έργο του αμερικανού γλύπτη Αλεξάντερ Κάλντερ.

Με μια ανάσα…

«Η ώρα του μάγου», «Η ώρα του ήλιου», «Το ηλιοβασίλεμα στο παλάτι», «Το ενυδρείο», «Αγόρι με μπαλόνι, διαβάζει βιβλίο», «Η ζωή στην εξοχή» – τίτλοι που προκύπτουν κατά τη διάρκεια της δημιουργίας των έργων κι όχι εκ των υστέρων. Οι έξι πίνακες, καθώς και το μεγάλων διαστάσεων «Εργοστάσιο παιχνιδιών», είναι έργα που βγαίνουν με μια ανάσα, με μια μονοκοντυλιά. Αυτή η φαινομενική «ευκολία» δεν πρέπει να παραπλανήσει τον θεατή: πίσω από την απλότητα κρύβεται πολλή μελέτη, πολλά προσχέδια και μια σταθερή αντίληψη για το τελικό αποτέλεσμα. Μπορεί να μοιάζουν αυθόρμητα, όμως και αυτή η ψευδαίσθηση αποτελεί μέρος του καλλιτεχνικού αποτελέσματος.

Σε όλα σχεδόν τα έργα υπάρχει παρουσία ζώων, πτηνών και ψαριών, καθώς τον ζωγράφο ενδιαφέρουν θέματα όπως το παιχνίδι σε σχέση με το ζώο, ο εαυτός μας σε σχέση με το ζώο κ.λπ. Ταυτόχρονα, οι βιβλικές αναφορές είναι ευανάγνωστες σε πίνακες όπως το «Ενυδρείο» ή το «Εργοστάσιο παιχνιδιών».

Ηλίας Παπαηλιάκης, Αγόρι με μπαλόνι, διαβάζει βιβλίο, 2021, χρώματα λαδιού σε καμβά, 200x200cm. Φωτό: Ellastration

Τα έργα που παρουσιάζει ο Ηλίας Παπαηλιάκης στη Νάξο, στην «Ώρα του μάγου», θυμίζουν τα έργα που φιλοτέχνησε ο Πικάσο αμέσως μετά τον πόλεμο, έργα τα οποία αποτυπώνουν τη χαρά της ζωής. Πολύ καλός γνώστης της ιστορίας της ζωγραφικής και της τέχνης ο ίδιος, λέει για τον πίνακα «Αγόρι με μπαλόνι, διαβάζει βιβλίο» πως όταν τον έφτιαχνε είχε στο νου το έργο του Πικάσο «Τρεις χορευτές» (1925), όπου επίσης αποτυπώνεται η χαρά της ζωής…

Ηλίας Παπαηλιάκης, Η ζωή στην εξοχή, 2021, χρώματα λαδιού σε καμβά, 200x200cm. Φωτό: Ellastration

Σύστημα ζωγραφικό

Φαινομενικά παράταιρες, οι «Έξι μελέτες για το Κυκλαδικό στερεό» (2022) αποτελούν μια γλυπτική εγκατάσταση που συνοψίζει «το σύστημα από το οποίο προκύπτουν οι ζωγραφικές του εικόνες», όπως σχολιάζει ο επιμελητής Χριστόφορος Μαρίνος. Τον Παπαηλιάκη πάντοτε απασχολούσε το ερώτημα, ακόμα και πριν τις σπουδές του, «αν υπάρχει ένα σύστημα σχέσεων που να μπορεί να παράγει μορφή σε δύο και τρεις διαστάσεις», καθώς ο ίδιος αντιλαμβάνεται τη ζωγραφική ως σύστημα.

Η εγκατάσταση αποτελείται από έξι διάφανα κουτιά. Κάθε κουτί έχει μια ακόμη επιφάνεια στο εσωτερικό του και μια οπή στην αριστερή πλευρά. Είναι περίκλειστα, κι όμως μοιάζουν εντελώς ανοιχτά, ίσως γι’ αυτό, όπως λέει και ο ίδιος ο καλλιτέχνης, είναι ένα γλυπτό που αναδίδει ηρεμία.

Τα έργα που παρουσιάζονται στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων αποτελούν εξέλιξη των έργων που είχε παρουσιάσει το 2021 στην έκθεση «Τα θεωρητικά αντικείμενα», στη Δημοτική Πινακοθήκη της Αθήνας, η οποία είχε σηματοδοτήσει μια στροφή στο έργο του καλλιτέχνη. Η δουλειά αυτή θα αποτυπωθεί σε έναν πλούσια εικονογραφημένο κατάλογο, που θα κυκλοφορήσει το φθινόπωρο από το Ίδρυμα Ωνάση, ενώ για τον Οκτώβριο του 2023 ετοιμάζει, μαζί με τον ιστορικό τέχνης Χριστόφορο Μαρίνο, μια μεγάλη έκθεση στο Ίδρυμα Ωνάση, με νέα έργα, όπου θα αναμετρηθεί με τη μεγάλη κλίμακα.

Ηλίας Παπαηλιάκης

Γεννήθηκε στα Χανιά το 1970. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Σπούδασε ζωγραφική στην ΑΣΚΤ (1990-1996). Το 1998 απέσπασε το πρώτο βραβείο του Ιδρύματος Γιάννη και Ζωής Σπυροπούλου. Το 2001 εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 49η Μπιενάλε της Βενετίας. Το 2001 το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης οργάνωσε αναδρομική έκθεση έργων του. Το 2009 το Ίδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού (παράρτημα Βερολίνου) οργάνωσε αναδρομική έκθεση με έργα του που ανήκουν σε γερμανικές συλλογές (2005-2009). Το 2013 ήταν υποψήφιος για το βραβείο ΔΕΣΤΕ. Το 2017 συμμετείχε στην documenta 14 και το 2018 συμμετείχε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας. Έχει παρουσιάσει δουλειά του σε περισσότερες από 25 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Δίδαξε στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου της Πάτρας (2009-2019). Το 2020, η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων φιλοξένησε την έκθεσή του «Τα θεωρητικά αντικείμενα: Έργα 2017-2020»

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Ηλίας Παπαηλιάκης
Χώρος: Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων
Διάρκεια Έκθεσης: 18 Ιουλίου - 18 Σεπτεμβρίου 2022
Είσοδος: Είσοδος Ελεύθερη
Πληροφορίες Χώρου: Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, πρώην Σχολή Ουρσουλινών, Κάστρο, Χώρα, Τηλέφωνο: 2285 360100
Περισσότερα από Art & Culture
VIMA_WEB3b