MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
06
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
  • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
    ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
    ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
    ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
    20 χρόνια «Εορτινά»: Εικαστικό γιορταστικό πνεύμα από τον Πειραιά
    Από 03/12/2021 έως 31/12/2021
    212 Μήδεια: Ατομική έκθεση της Στεφανίας Στρούζα στο Μέγαρο Μουσικής
    Από 04/11/2021 έως 23/01/2022
    Cockroaches – Κατσαρίδες: Ατομική έκθεση του Capten στο «Πολύτροπον»
    Από 06/11/2021 έως 06/12/2021
    Hotberg: Ατομική έκθεση της Ειρήνης Καραγιαννοπούλου στην a.antonopoulou.art
    Από 02/12/2021 έως 22/01/2022
    How to host a rawmantic dinner party: Ατομική έκθεση της Σοφίας Ροζάκη στην Alibi Gallery
    Από 04/11/2021 έως 18/12/2021
    If Anything Survives: Ομαδική έκθεση απο το Potential Project σε διάφορους χώρους των Εξαρχείων
    Από 11/11/2021 έως 05/12/2021
    Portals | Πύλη: 59 καλλιτέχνες από 27 χώρες σε μια έκθεση στο πρώην Καπνεργοστάσιο
    Από 11/06/2021 έως 31/12/2021
    She’s gone: Έκθεση για τα θύματα γυναικοκτονιών στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
    Από 26/11/2021 έως 14/12/2021
    Skulls & Hearts: Ατομική έκθεση του Νίκου Λαγού στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
    Από 02/12/2021 έως 31/12/2021
    Trials & Errors: Πέντε εικαστικοί πειραματίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη
    Από 27/11/2021 έως 22/12/2021
    «Ήρωες από μέταλλο» στην Καλαμάτα από τον Νίκο Φλώρο
    Από 01/10/2021 έως 31/12/2021
    «Παλιγγενεσία»: Ο Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος ιστορεί τους ήρωες του 21ου αιώνα
    Από 25/10/2021 έως 06/12/2021
    «Το ελληνικό καλοκαίρι» του Charles Howard στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων
    Από 04/12/2021 έως 23/01/2022
    «Το σπίτι της μνήμης» του Γιώργου Σεφέρη στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 22/09/2021 έως 08/01/2022
    «Υπόσχεση» από την Καρολίνα Κρασούλη στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων
    Από 25/11/2021 έως 23/01/2022
    Αγώγιμο - Μη Αγώγιμο: Ατομική έκθεση του Κωστή στη Roma Gallery
    Από 11/11/2021 έως 20/12/2021
    Αθήνα 200 χρόνια 200 κτίρια: Η αρχιτεκτονική ιστορία της πόλης μέσα από μια έκθεση στον Πύργο Βιβλίων της ΕΒΕ
    Από 09/12/2021 έως 12/12/2021
    Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών: Έκθεση για τον Αμερικανικό Φιλελληνισμό στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη
    Από 25/05/2021 έως 19/12/2021
    Αναζητώντας την αθανασία: Η τέχνη του πορτραίτου στις συλλογές του Λούβρου στην Εθνική Πινακοθήκη
    Από 01/12/2021 έως 28/03/2022
    Ατομική έκθεση του Philip A. Zimmermann στην γκαλερί Bernier/Eliades
    Από 02/12/2021 έως 20/01/2022
    Γιάννης Αδαμάκος: Νέα έργα 2019-2021 στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
    Από 12/10/2021 έως 12/12/2021
    Δες Απέναντι. Έναν οικισμό στην Κέρο 4.500 χρόνια πριν στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων
    Από 01/10/2021 έως 12/12/2021
    Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
    Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
    Δυτικά της Ιθάκης – Τερατογονίες: Έκθεση του Χαράλαμπου Κατσατσίδη στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου
    Από 25/10/2021 έως 18/12/2021
    Εσωτερικός χώρος: Έκθεση της Μαργαρίτας Μαυρομιχάλη στη γκαλερί Citronne
    Από 30/11/2021 έως 19/02/2022
    Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση: Καλλιτεχνικοί θησαυροί της Συλλογής Κρασάκη στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
    Από 31/10/2021 έως 30/03/2022
    Η αυλή των ηρώων: Ατομική έκθεση του Κώστα Ρουσσάκη στο Μέγαρο Μουσικής
    Από 04/11/2021 έως 23/01/2022
    Θησαυροί φιλελληνικής ζωγραφικής στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 03/11/2021 έως 09/01/2022
    Κάλλος. Η Υπέρτατη Ομορφιά: Μια εμβληματική έκθεση στο Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης
    Από 29/09/2021 έως 16/01/2022
    Κορνήλιος Γραμμένος: Προσωδίες και Ραψωδίες στο Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
    Από 18/11/2021 έως 13/02/2022
    Μικρές Εκπλήξεις ΙΙΙ: Ομαδική έκθεση στον Ελληνογαλλικό Σύνδεσμο
    Από 29/11/2021 έως 18/12/2021
    Μουσείο Μπενάκη: «Πορτρέτα» αλήθειας από τον ελληνοκαναδό Terry Tsiolis
    Από 18/11/2021 έως 07/12/2021
    Ναύπακτος 1571: Έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο
    Από 18/09/2021 έως 31/01/2022
    Ο πολυταξιδεμένος Δημήτριος Βικέλας (1835-1908): Έκθεση στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
    Από 15/10/2021 έως 10/04/2022
    Ο τσολιάς της ζωγραφικής: Έκθεση έργων του Θεόφιλου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
    Από 10/11/2021 έως 03/02/2022
    Ο χρόνος της μνήμης στον εικαστικό λόγο του: Ατομική έκθεση του Σωτήρη Σόρογκα στο μουσείο Β&Ε Γουλανδρή
    Από 22/12/2021 έως 03/04/2022
    Ομοερωτισμός και Επανάσταση: Online έκθεση του Liviu Bulea, στο πλαίσιο του «#RevoltingBodies» του ATOPOS
    Από 05/06/2021 έως 20/12/2021
    Πρίγκιπας με μπλε κορώνα συναντά την οικογένεια στο σώμα του: Έκθεση στην αίθουσα τέχνης Ρεβέκκα Καμχή
    Από 24/11/2021 έως 24/02/2022
    Τo see a block of flats as a cave: Ατομική έκθεση του Ανδρέα Ράγκναρ Κασάπη στην Kalfayan Galleries
    Από 10/11/2021 έως 11/12/2021
    Το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή, στην καρδιά της Αθήνας
    Από 02/10/2019 έως 31/12/2022
    Τόποι Επιθυμίας: Ατομική έκθεση της Ειρήνης Ηλιοπούλου στη Γκαλερί Σκουφά
    Από 18/11/2021 έως 14/12/2021
    Υφάνσεις εκ νέου: Ομαδική έκθεση στο MOMus
    Από 19/11/2021 έως 27/03/2022
    Χορός και Εικόνα: Ένας διάλογος του σύγχρονου χορού με τις εικαστικές τέχνες στο Μουσείο Γουναρόπουλου
    Από 10/11/2021 έως 29/01/2022
    ΕΠΙΛΟΓΗ ΓΚΑΛΕΡΙ
    ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΧΩΡΟ X A.Antonopoulou.Art Bernier/Eliades Bios Ρομάντσο Citronne Gallery Kalfayan Galleries Online Potential Project Rebecca Camhi Gallery Roma Gallery Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β.& Μ.Θεοχαράκη Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης Αίθουσα Τέχνης Alibi Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Γεννάδειος Βιβλιοθήκη Γκαλερί Ζουμπουλάκη Γκαλερί Καψιώτη Γκαλερί Σκουφά Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Δημοτικό Θέατρο Πειραιά Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου Εκδόσεις Ύψιλον Ελληνογαλλικός Σύνδεσμος Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων Κτήριο της Οδού Ερεσού 40 Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Μουσείο Άλεξ Μυλωνά - Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης - Κεντρικό Κτίριο Μουσείο Μπενάκη - Κτήριο Οδού Πειραιώς Μουσείο Μπενάκη - Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών – Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία Πινακοθήκη Γιώργου Βογιατζόγλου Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα Μερκούρη Πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο - Βιβλιοθήκη και Τυπογραφείο Βουλής Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια» Χώρος Τέχνης Πολιτιστικής Εταιρείας Σαρωνικού Πολύτροπον
    Διάφορα

    Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση

    Η έκθεση «Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950. Ανάμεσα στην Ιστορία και το Βίωμα», που πραγματοποιήθηκε το 2016-217 στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, γίνεται διαθέσιμη διαδικτυακά από τις 15 Νοεμβρίου.

    Σελέστ Πολυχρονιάδη (1904-1985), «Στο κοιμητήριο προς το κοινό λάκκο». Υδατογραφία και παστέλ. Δημοτική Πινακοθήκη Ιωαννίνων.
    Σελέστ Πολυχρονιάδη (1904-1985), «Στο κοιμητήριο προς το κοινό λάκκο». Υδατογραφία και παστέλ. Δημοτική Πινακοθήκη Ιωαννίνων.
    Monopoli Team

    Ψηφιακή μορφή παίρνει η έκθεση με τίτλο «Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950. Ανάμεσα στην Ιστορία και το Βίωμα», η οποία είχε αρχικά παρουσιαστεί στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης το διάστημα Δεκεμβρίου 2016 – Απριλίου 2017, επιφυλάσσοντας μεγάλη συγκίνηση στο κοινό.

    Πολύκλειτος Ρέγκος (1903-1984), «Το πορτρέτο της γυναίκας μου στην Κατοχή, 1941-1944», Αυγοτέμπερα. Συλλογή Κωνσταντίνου Ρέγκου.

    Υπερβαίνοντας τους περιορισμούς του Covid-19, ως φιλοξενούμενη πλέον στον ψηφιακό χώρο και προσβάσιμη στον ιστότοπο www.dividedmemories.de, η έκθεση ρίχνει φως στη δεκαετία 1940-1950 και αναδεικνύει το ενδιαφέρον που προκύπτει μέσα από τα προσωπικά βιώματα καλλιτεχνών και πνευματικών ανθρώπων: καλλιτεχνικά έργα, αφηγήσεις και μαρτυρίες, τεκμήρια, λογοτεχνικά, ποιητικά και ιστορικά κείμενα της ιστορικής αυτής δεκαετίας μεταπλάθουν τον πόνο, την απελπισία και τις κακουχίες, αναδεικνύουν δημιουργικά και υπαρξιακά αδιέξοδα, αντιφάσεις και ελπίδα, ανασυνθέτοντας την επίσημη Ιστορία.

    Επίσης, εξετάζει την παρουσία του εβραϊκού πληθυσμού της Θεσσαλονίκης ήδη από τη δεκαετία του 1930, παρουσιάζει νέα τεκμήρια για τις εξελίξεις στη Θεσσαλονίκη κατά τη γερμανική κατοχή, το χρονικό του εκτοπισμού των εβραίων της Θεσσαλονίκης στα στρατόπεδα του θανάτου, καθώς και φωτογραφίες επιζώντων και συνεντεύξεις από εβραίους της Θεσσαλονίκης γεννημένους μετά το 1941.

    Pablo Picasso (1881-1973). L’homme à l’œillet (Αφιέρωμα στον Νίκο Μπελογιάννη) «Το σκίτσο δεν είναι ατελές. Είναι ανοιχτό πάνω ακριβώς απ’ το κεφάλι του, γιατί τίποτα δε θα μπορούσε να περιορίσει τη σκέψη και τις ιδέες του. Όχι μια γραμμή. Ούτε καν μια σφαίρα..». Pablo Picasso

    «Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950»: Λίγα λόγια για τη νέα ψηφιακή εκδοχή

    Η νέα, ψηφιακή εκδοχή της έκθεσης «Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950. Ανάμεσα στην Ιστορία και το Βίωμα» έχει ως φορείς διοργανωτές το Goethe Institut Thessaloniki, το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης και το NS-Dokumentationszentrum Köln (Κέντρο Τεκμηρίωσης για τον Εθνικοσοσιαλισμό, Πόλη της Κολωνίας).

    Περιλαμβάνει λιγότερα (ψηφιοποιημένα πια) αντικείμενα, έργα τέχνης και τεκμήρια σε σχέση με τη φυσική έκθεση που παρουσιάστηκε στη Θεσσαλονίκη το 2016, αποτελεί όμως μια πυκνή και ιστορικά σημαντική ελληνική παρουσίαση εντός του γερμανικού εδάφους πλέον, με πρωτοβουλία της Θεσσαλονίκης και των φορέων της.

    Όσον αφορά το εικαστικό τμήμα της, η οργάνωσή της γίνεται σε δύο μέρη:

    Στο πρώτο, ξεκινώντας από το Έπος την Αλβανίας, παρουσιάζεται η ζωή και ο θάνατος στη γερμανική Κατοχή, με αναφορές, μεταξύ άλλων, στην πείνα και τη μαύρη αγορά, την Αντίσταση στη Θεσσαλονίκη, την Αντίσταση μέσα από λευκώματα του 1941-1945, την υποχρεωτική καλλιτεχνική έκθεση του 1942, την κηδεία του ποιητή Κωστή Παλαμά κ.ά.

    Στο δεύτερο μέρος της έκθεσης, τα εκθέματα αφορούν τη μετάβαση προς την Απελευθέρωση, την Κυβέρνηση του Βουνού το 1944 με την παρουσία των καλλιτεχνών, τα Δεκεμβριανά του 1944, το ταξίδι του Ματαρόα και τη δωρεά των γάλλων καλλιτεχνών για την ελληνική Αντίσταση. Τέλος, αφορούν τον Εμφύλιο και την άρνηση του διχασμού από την πλευρά των καλλιτεχνών, καθώς και την εξορία μέσα από το παράδειγμα της Μακρονήσου. Η εικαστική έκθεση κλείνει με τη λίστα των Ελλήνων Δικαίων των Εθνών και την πρόταση για μετά το τέλος του πολέμου.

    Frederick Carabott (1924-2011), Συλλογή Αλίκης Λόγη | Ιούνιος 1943. Πάνω σε φορτηγό, άγνωστο για πού! Σταματάμε έξω από το φοβερό στρατόπεδο του Νταχάου, «σταθμό» για μερικούς αγαπητότατους Εβραίους συγκρατούμενούς μας από την Θεσσαλονίκη. Ακόμη δεν ξέραμε την φρίκη που τους περίμενε.

    Το τμήμα που αφορά την εβραϊκή κοινότητα, αρθρώνεται επίσης σε δύο μέρη:

    Το πρώτο επικεντρώνει στα κοινωνικά και πολιτικά προβλήματα που αντιμετώπισε η εν λόγω κοινότητα, και το δεύτερο παρακολουθεί τη διαδικασία με την οποία οι αρχές κατοχής έθεσαν υπό έλεγχο, αφαίμαξαν οικονομικά και στη συνέχεια εκτόπισαν τον εβραϊκό πληθυσμό στο Άουσβιτς.

    Πρόκειται για μια αναστοχαστική επιμελητική προσπάθεια που θέτει εκ νέου το θέμα της γερμανικής κατοχής, του Ολοκαυτώματος, της ελληνικής αντίστασης, της Απελευθέρωσης και του Εμφύλιου Πολέμου (1946-1949) στην Ελλάδα, μέσα από την οπτική των βιωμάτων των καλλιτεχνών, των διλημμάτων τους και της στάσης τους ως πνευματικών ανθρώπων που αντιμετωπίζουν αλληλέγγυα μια μεγάλη πολιτική, κοινωνική, και, τελικά, ανθρωπιστική κρίση.

    Η έκθεση υλοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του Ελληνογερμανικού Ταμείου για το Μέλλον του Υπουργείου Εξωτερικών της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας. Παράλληλα, ο δίγλωσσος (ελληνικά-γερμανικά) κατάλογος που κυκλοφορεί αποτυπώνει την έκθεση που οργανώθηκε και παρουσιάστηκε το 2016-2017.

    Κώστας Μεγαλοκονόμου (1914-1992). Στιγμιότυπο από την κηδεία του Κωστή Παλαμά, 27/2/1943 | © Μουσείο Μπενάκη/Φωτογραφικά Αρχεία.

    Εκδήλωση

    Δευτέρα 15 Νοεμβρίου 2021 ǀ 20:00 (ώρα Ελλάδος)
    Εγκαίνια της ψηφιακής έκθεσης «Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950. Ανάμεσα στην Iστορία και το Bίωμα» στο Κέντρο Τεκμηρίωσης για τον Εθνικοσοσιαλισμό της Πόλης της Κολωνίας.
    Η εκδήλωση θα μεταδοθεί ζωντανά σε livestreaming από τον σύνδεσμο https://youtu.be/TYCYGtQV98Q

    Καλωσόρισμα
    Dr. Annemone Christians-Bernsee
    Εντεταλμένη Διευθύντρια του Κέντρου Τεκμηρίωσης ΕΣ της Πόλης της Κολωνίας

    Χαιρετισμοί
    • Henriette Reker, Δήμαρχος Κολωνίας
    • Κωνσταντίνος Ζέρβας, Δήμαρχος Θεσσαλονίκης
    • Beate Köhler, Διευθύντρια του Goethe-Institut Θεσσαλονίκης
    • Δαυίδ Σαλτιέλ, Πρόεδρος του Κεντρικού Ισραηλιτικού Συμβουλίου της Ελλάδας, Πρόεδρος της Εβραϊκής Κοινότητας Θεσσαλονίκης
    • Ανδρέας Τάκης, Πρόεδρος ΔΣ του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MOMus)

    Εισαγωγή στην έκθεση
    • Ντένης Ζαχαρόπουλος, Επιμελητής και τέως Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης
    Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950

    Νίκος Εγγονόπουλος (1907-1985) «Εμφύλιος πόλεμος, 1948» Λάδι σε μουσαμά, 52,5×41,5 εκ.. Συλλογή Ελένης Εγγονοπούλου.

    H αφετηρία της έκθεσης

    Η πρώτη εκδοχή της έκθεσης που παρουσιάστηκε με τα πρωτότυπα έργα και τεκμήρια στο Μακεδονικό Μουσείο της Θεσσαλονίκης το 2016 ήταν μία πρωτοβουλία του Goethe-Institut Thessaloniki σε συνδιοργάνωση με το Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης και το Deutsches Historisches Museum του Βερολίνου.

    Γνώμονάς της υπήρξε η πολιτιστική και εικαστική πραγματικότητα και οι διάφορες εκφράσεις της κατά την περίοδο της γερμανικής Κατοχής, της ελληνικής Αντίστασης, της Απελευθέρωσης το 1944 και του Εμφυλίου Πολέμου (1946-1949) στην Ελλάδα. Η έκθεση έφερε αντιμέτωπες τις αφηγήσεις μέσα από έργα πνευματικών ανθρώπων και καλλιτεχνών με τις κυρίαρχες ιδεολογικές αναπαραστάσεις, σημειώνοντας, επίσης, σημαντικά ιστορικά θέματα που σε μεγάλο βαθμό παραμένουν εκκρεμή, όπως η μετάλλαξη της ελληνικής κοινωνίας μέσα και από την περίπτωση των Εβραίων της Θεσσαλονίκης.

    Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950

    Κατερίνα Χαριάτη-Σισμάνη (1911-1996) «Πορτρέτο συνεξόριστης: Το κορίτσι που τρελάθηκε στην εξορία», 1951, Λάδι σε κόντρα πλακέ, 35,5×27,2 εκ. | Μουσείο Πολιτικών Εξορίστων Άη Στράτη

    Λίγα λόγια για την αρχική έκθεση

    Η επιλογή των εκθεμάτων, ως προς τη συμβολή του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, κάλυπτε ένα ευρύ φάσμα έργων (ζωγραφική, σχέδια, χαρακτική, φωτογραφία, γλυπτική, αφίσες, γελοιογραφία, βίντεο, φιλμς, λευκώματα), τεκμηρίων (έγγραφα ιδιωτικών και δημόσιων αρχείων, εκδόσεις, αντικείμενα, επιστολές, ταινίες ντοκιμαντέρ) και εκφράσεων (λογοτεχνικά κείμενα κτλ), τόσο ως άμεσες μαρτυρίες και συμμετοχή στα γεγονότα, όσο και ως διαφοροποιημένες αφηγήσεις μέσα στο χρόνο.

    Με τον τρόπο αυτό επιχειρούσε σε ένα βαθμό  να φωτίσει  πτυχές της διαπραγμάτευσης της μνήμης και σε σχέση με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα. Εστιάζοντας στη συνθετότητα της ιστορίας και τις διαφοροποιήσεις των βιωμάτων, ήρθε αντιμέτωπη τόσο με τη συναισθηματική διάσταση των βιωμάτων των ανθρώπων όσο και με την ψυχρή τυποποίηση των ιδεολογημάτων. Η έκθεση συνολικά επιχειρούσε να μεταφέρει, για το κοινό που ίσως δεν ξέρει την εποχή ή την ιστορία, συγκινήσεις και εμπειρίες που μετουσιώνουν με νέους τρόπους τα βιώματα της συγκεκριμένης εποχής και κοινωνίας.

    Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950

    Γιάννης Τσαρούχης (1910-1980). Η σύλληψη τριών κομμουνιστών που αντιδρούν αναλόγως. Ο πρώτος παρεδόθη, ο άλλος παλεύει, ο τρίτος είναι κάτω από το κρεββάτι. Πρώτες μέρες του κινήματος, 1944 | Νερομπογιά σε χαρτί, 17,4×25,8 εκ., Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη, αρ. ευρ. 796.

    Μια ταραγμένη δεκαετία

    Η δημιουργία από το 1940 έως το 1950, όπως συγκεντρώθηκε στην έκθεση παρουσίαζε μια βαθύτατα προσωπική κραυγή του ανθρώπου, τόσο μπροστά στη φρίκη του πολέμου, όσο και μπροστά στο θαύμα της φύσης και της ζωής.

    Η στάση των καλλιτεχνών και των πνευματικών ανθρώπων, χωρίς να χαρίζεται στον κατακτητή, στον βασανιστή, στον σφετεριστή,  χωρίς να ενδίδει ποτέ στη χυδαιότητα που αποτελεί καθημερινό βίωμα των ανθρώπων σ’ όλη αυτή τη δεκαετία, διατηρεί συνεχώς ανοιχτό ένα παράθυρο φωτός μέσα στη γενική συσκότιση και αποδέχεται με μεγάλη γενναιοδωρία και τον πιο δύσκολο διάλογο, προκειμένου να ξορκίσει το μίσος, τη μισαλλοδοξία και το θάνατο που κυριαρχούν.

    Οι εξορίες, το Βουνό, η φυγή, οι μετακομίσεις, ο εκπατρισμός, η απομόνωση δεν τους εμπόδισαν να αρνούνται τον πόλεμο και τη βία και να κρατήσουν ανοιχτό το διάλογο ανάμεσά τους, παρόλες τις διαφορές τους. Στα περιοδικά, στις εκδόσεις, στο θέατρο, στις συγκεντρώσεις της πνευματικής ζωής, σ’ όλη αυτή την περίοδο συναντά κανείς τις πιο τολμηρές, ανθρώπινες και ευρηματικές στάσεις αντίστασης, όχι μόνο ως δράση πολιτική, αλλά κυρίως ως στάση ζωής και ως πρωταρχικό όρο της τέχνης.

    Μέρος της ερευνητικής προσπάθειας επικεντρώθηκε επίσης στη Θεσσαλονίκη, στην ιδιαιτερότητα της γεωπολιτικής της θέσης, της προπολεμικής κοσμοπολίτικης κοινωνίας της, της οικονομίας και της ιστορίας που μεταβάλλει τραγικά το Ολοκαύτωμα των Εβραίων κατοίκων της.

    Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950

    Ασαντούρ Μπαχαριάν (1924-1990), «Προσωπογραφίες πολιτικών κρατουμένων στις φυλακές Αβέρωφ» | MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης)

    Η συμβολή του Εβραϊκού Μουσείου

    Ειδικά η συμβολή του Εβραϊκού Μουσείου περιέλαβε ανέκδοτα ιστορικά τεκμήρια (έγγραφα, φωτογραφίες, μαρτυρίες), που αφορούσαν τη δεκαετία του 1930 και αναφέρονταν στις δημογραφικές και γεωγραφικές αλλαγές που επηρέασαν τον εβραϊκό πληθυσμό της Θεσσαλονίκης, στον τοπικό αντισημιτισμό, την εκλογική και πολιτική συμπεριφορά του εβραϊκού πληθυσμού, καθώς και στην επιχειρηματική και οικοδομική δραστηριότητά του.

    Παρουσιάζονταν επίσης νέα τεκμήρια για τις εξελίξεις στη Θεσσαλονίκη κατά τη γερμανική κατοχή: την υψηλότερη θνησιμότητα που έπληξε τους Εβραίους της Θεσσαλονίκης στην περίοδο του λιμού, τον έλεγχο της Ισραηλιτικής Κοινότητας από τις γερμανικές αρχές, τον τοπικό δοσιλογισμό, την αποδόμηση του εβραϊκού νεκροταφείου καθώς και την καταναγκαστική εργασία που επιβλήθηκε στους Εβραίους της Θεσσαλονίκης και τα λύτρα για την εξαγορά της.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΑρχαία Ολυμπία: Ταξίδι στον χρόνο μέσα από μια εντυπωσιακή εφαρμογή12.09.2018

    Άλλα τεκμήρια αφορούσαν το χρονικό του εκτοπισμού των εβραίων της Θεσσαλονίκης στα στρατόπεδα του θανάτου, την οριοθέτηση των γκέτο, το διαμετακομιστικό στρατόπεδο Μπαρόν Χιρς, τη λεηλασία των εβραϊκών περιουσιών καθώς και τη «διαγραφή» των εβραίων από τα τοπικά μητρώα, ενώ περιλήφθηκαν και φωτογραφίες επιζώντων και συνεντεύξεις από εβραίους της Θεσσαλονίκης γεννημένους μετά το 1941.

    www.dividedmemories.de

    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
    Καλλιτέχνης: Διάφοροι
    Χώρος: www.dividedmemories.de
    Διάρκεια Έκθεσης: Από 15 Νοεμβρίου 2021 έως 31 Δεκεμβρίου 2026
    Πληροφορίες Χώρου: www.goethe.de/thessaloniki | www.momus.gr | www.jmth.gr | www.nsdok.de | Online Εγκαίνια: Δευτέρα 15 Νοεμβρίου, 20:00
    ΔΕΙΤΕ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ
    • Web
    Web
    Online
    Απο 15/11/2021 εως 31/12/2026
    Web
    Δευτέρα εώς Κυριακή: 24h
    Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ
    Για να λαμβάνετε κάθε εβδομάδα στο email σας
    προτάσεις και προσκλήσεις από το Monopoli.gr
    ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ