MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
07
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
  • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
    ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
    ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
    ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
    Demons and dew: Έκθεση του σπουδαίου εικαστικού Pier Paolo Calzolari στην γκαλερί Bernier/Eliades
    Από 24/11/2022 έως 26/01/2023
    Finchperience: Ατομική έκθεση του Ανδρέα Finch στο Θέατρο ΕΛΕΡ
    Από 01/12/2022 έως 30/12/2022
    Flux Laboratory Athens: 15 χρόνια χορού στην Αθήνα μέσα από τη νέα πολυμεσική έκθεση «terri(s)tories»
    Από 12/12/2022 έως 18/12/2022
    Fougaro Art Center: Γιορτάζει 10 χρόνια λειτουργίας με δύο νέες εικαστικές εκθέσεις
    Από 11/06/2022 έως 18/12/2022
    H ανάγκη της θύμησης: Ομαδική εικαστική έκθεση στο Επιγραφικό Μουσείο
    Από 10/11/2022 έως 08/01/2023
    Heat and Run - A summer tale: Ομαδική πολυμεσική έκθεση στην Cantina ΑΝΤΙΣΟΣΙΑΛ
    Από 15/11/2022 έως 10/12/2022
    Light Negative Positive – Η Ελληνικότητα της Χρύσας: Έκθεση με έργα της σπουδαίας καλλιτέχνιδας στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
    Από 14/10/2022 έως 29/01/2023
    Love Solidarity Death (L.S.D.): Οι The Callas γιορτάζουν 20 χρόνια με ένα μουσικο-εικαστικό πρότζεκτ στη Στέγη
    Από 26/11/2022 έως 30/12/2022
    Marc Newson: Η νέα σειρά επίπλων του πολυβραβευμένου designer παρουσιάζεται στη γκαλερί Gagosian
    Από 25/10/2022 έως 07/01/2023
    Modern Love: Έναρξη για τον νέο εκθεσιακό κύκλο του ΕΜΣΤ με μια μεγάλη ομαδική έκθεση
    Από 15/12/2022 έως 28/05/2023
    Travel Through Theatre: Το θέατρο «ενώνει» τον κόσμο στη νέα έκθεση του Εθνικού στο αεροδρόμιο
    Από 12/09/2022 έως 31/03/2023
    Twilight Zone: Ατομική έκθεση της Lena Schmidt στη Γκαλερί Σκουφά
    Από 18/11/2022 έως 10/12/2022
    «Εγκλεισμοί»: Μεγάλη εικαστική έκθεση στο Δρομοκαΐτειο
    Από 11/11/2022 έως 18/12/2022
    «Εξημερωμένες μυθολογίες» στο Κουκάκι
    Από 08/12/2022 έως 24/12/2022
    «Η αδρή ουσία των πραγμάτων» με τον φακό της Έλλης Παπαδημητρίου: Φωτογραφική έκθεση στην Πινακοθήκη Γκίκα
    Από 16/11/2022 έως 07/01/2023
    Αμαλία Ζογλοπίτου: Έκθεση ζωγραφικής της Ελληνίδας εικαστικού στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
    Από 15/11/2022 έως 10/12/2022
    Αρχαία Ολυμπία - Κοινός Τόπος: Έκθεση μεικτής πραγματικότητας στο Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας
    Από 10/11/2021 έως 10/11/2023
    Βασίλης Θεοχαράκης. Στην Άκρη…: Έκθεση ζωγραφικής του Έλληνα εικαστικού στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
    Από 19/10/2022 έως 19/01/2023
    Γιάννης Μόραλης – Χώρος Ιδιωτικός: Μια συναρπαστική περιήγηση στο εικαστικό σύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 26/10/2022 έως 08/01/2023
    Γιώργος Ιωάννου - Εσωτερική διαδρομή: Μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον σπουδαίο εικαστικό στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
    Από 30/11/2022 έως 29/01/2023
    Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
    Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
    Εθνικό Ιστορικό Μουσείο: Η Δίκη των Εξ εκεί που συνέβη...
    Από 06/11/2022 έως 30/06/2023
    Ελευσίνα – Ωμό Μουσείο: Το «ταξίδι» της έκθεσης συνεχίζεται στο Παλαιό Δημαρχείο Ελευσίνας
    Από 14/12/2022 έως 29/01/2023
    Εορτινά 2022: Η Γκαλερί Καψιώτη αποχαιρετά το 2022 με μια μεγάλη ομαδική χριστουγεννιάτικη έκθεση
    Από 02/12/2022 έως 31/12/2022
    Η Μικρασιατική Καταστροφή στη λογοτεχνία του Μεσοπολέμου: Έκθεση στη Γεννάδειο
    Από 20/10/2022 έως 20/02/2023
    Θεοί του Ολύμπου: Η τεχνολογία συναντά τον μύθο σε μια νέα έκθεση στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος»
    Από 23/09/2022 έως 30/03/2023
    Κόκκινο - Red: Ομαδική έκθεση στον Ελληνογαλλικό Σύνδεσμο
    Από 05/12/2022 έως 24/12/2022
    Μα εκείνη χαμογέλασε. Τόποι Γυναικών 2018-22: Ατομική έκθεση του Κώστα Αγγελάκη στην Αίθουσα Τέχνης ArteVisione
    Από 01/12/2022 έως 14/12/2022
    Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: 15 κυκλαδικές αρχαιότητες από τη Συλλογή Στερν παρουσιάζονται για πρώτη φορά παγκοσμίως
    Από 03/11/2022 έως 31/10/2023
    Μουσείο Μπενάκη: Ταξίδι στη Μικρασία της μνήμης και της ιστορίας
    Από 15/09/2022 έως 12/02/2023
    Μυστήριο_24 Ανατομία μιας Μεταμόρφωσης: Φωτογραφική έκθεση στο Πολιτιστικό Κέντρο Ελευσίνας «Λεωνίδας Κανελλόπουλος»
    Από 09/11/2022 έως 18/12/2022
    Ο Φρεντ Μπουασονά και η Μεσόγειος. Μια φωτογραφική Οδύσσεια: Έκθεση στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
    Από 08/09/2022 έως 08/01/2023
    Ο Φώτης Κόντογλου και η επιρροή του στους νεότερους: Αφιερωματική έκθεση στον σπουδαίο ζωγράφο και λογοτέχνη από το Ίδρυμα Γουλανδρή
    Από 21/09/2022 έως 12/12/2022
    Ο κλέφτης της εικόνας: Ατομική έκθεση του Ανδρέα Λυμπεράτου στο Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων
    Από 01/12/2022 έως 21/01/2023
    ΠΡΑΞΗ 5 - Ζωγραφική – Γλυπτική 1960 - 1970: Ομαδική εικαστική έκθεση στην Πινακοθήκη Γ. Βογιατζόγλου
    Από 07/11/2022 έως 14/01/2023
    Πολυκατοικία: Ομαδική - υβριδική έκθεση στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
    Από 30/11/2022 έως 31/01/2023
    Πολύπτυχο εικαστικό «Τάνκραμ» από τον Δημήτρη Αναστασίου
    Από 01/12/2022 έως 28/01/2023
    Στο κάτω κάτω της ΑΦΗς: Έκθεση της ομάδας ΑΦΗ collective στο Μουσείο Μπενάκη/Πειραιώς 138
    Από 24/11/2022 έως 08/01/2023
    Συνύπαρξη 3: Έκθεση των Β. Γέρου, Γ. Τζερμιά και Α. Κατσούλα στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
    Από 01/12/2022 έως 17/12/2022
    Τετράκτυς: Ατομική έκθεση της Σοφίας Παπαδοπούλου στην Art Appel Gallery
    Από 29/11/2022 έως 07/01/2023
    Το έπος της Ανατολής στη φαντασία των Ελλήνων: Έκθεση στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα
    Από 20/10/2022 έως 20/02/2023
    Το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή, στην καρδιά της Αθήνας
    Από 02/10/2019 έως 31/12/2022
    Ωδείο Αθηνών: Ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος και το Bauhaus
    Από 21/03/2022 έως 20/03/2024
    ΕΠΙΛΟΓΗ ΓΚΑΛΕΡΙ
    ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΧΩΡΟ X Art Appel Gallery Arte Visione Bernier/Eliades Cantina ΑΝΤΙΣΟΣΙΑΛ Citronne Gallery Gagosian MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης Online or.artspace Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β.& Μ.Θεοχαράκη Αίθουσα Τέχνης Αθηνών Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα Γκαλερί Καψιώτη Γκαλερί Σκουφά Εθνικό Ιστορικό Μουσείο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) Ελληνοαμερικανική Ένωση Ελληνογαλλικός Σύνδεσμος Επιγραφικό Μουσείο Θέατρο ΕΛΕΡ Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ Κτίριο Μπενιζέλου Παλαιολόγου 5 Μουσείο Άλεξ Μυλωνά - Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης - Μέγαρο Σταθάτου Μουσείο Μπενάκη - Κτήριο Οδού Πειραιώς Μουσείο Μπενάκη - Κτίριο Πινακοθήκης Χατζηκυριάκου - Γκίκα Μουσείο Μπενάκη - Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Παλαιό Δημαρχείο Ελευσίνας Πινακοθήκη Γιώργου Βογιατζόγλου Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Ελευσίνας «Λεωνίδας Κανελλόπουλος» Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση Τέχνη & Πολιτισμός - Επίπεδο Αφίξεων Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Φουγάρο - Κέντρο Τέχνης Ωδείον Αθηνών
    Διάφορα

    Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση

    Η έκθεση «Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950. Ανάμεσα στην Ιστορία και το Βίωμα», που πραγματοποιήθηκε το 2016-217 στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, γίνεται διαθέσιμη διαδικτυακά από τις 15 Νοεμβρίου.

    Σελέστ Πολυχρονιάδη (1904-1985), «Στο κοιμητήριο προς το κοινό λάκκο». Υδατογραφία και παστέλ. Δημοτική Πινακοθήκη Ιωαννίνων.
    Σελέστ Πολυχρονιάδη (1904-1985), «Στο κοιμητήριο προς το κοινό λάκκο». Υδατογραφία και παστέλ. Δημοτική Πινακοθήκη Ιωαννίνων.
    Monopoli Team

    Ψηφιακή μορφή παίρνει η έκθεση με τίτλο «Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950. Ανάμεσα στην Ιστορία και το Βίωμα», η οποία είχε αρχικά παρουσιαστεί στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης το διάστημα Δεκεμβρίου 2016 – Απριλίου 2017, επιφυλάσσοντας μεγάλη συγκίνηση στο κοινό.

    Πολύκλειτος Ρέγκος (1903-1984), «Το πορτρέτο της γυναίκας μου στην Κατοχή, 1941-1944», Αυγοτέμπερα. Συλλογή Κωνσταντίνου Ρέγκου.

    Υπερβαίνοντας τους περιορισμούς του Covid-19, ως φιλοξενούμενη πλέον στον ψηφιακό χώρο και προσβάσιμη στον ιστότοπο www.dividedmemories.de, η έκθεση ρίχνει φως στη δεκαετία 1940-1950 και αναδεικνύει το ενδιαφέρον που προκύπτει μέσα από τα προσωπικά βιώματα καλλιτεχνών και πνευματικών ανθρώπων: καλλιτεχνικά έργα, αφηγήσεις και μαρτυρίες, τεκμήρια, λογοτεχνικά, ποιητικά και ιστορικά κείμενα της ιστορικής αυτής δεκαετίας μεταπλάθουν τον πόνο, την απελπισία και τις κακουχίες, αναδεικνύουν δημιουργικά και υπαρξιακά αδιέξοδα, αντιφάσεις και ελπίδα, ανασυνθέτοντας την επίσημη Ιστορία.

    Επίσης, εξετάζει την παρουσία του εβραϊκού πληθυσμού της Θεσσαλονίκης ήδη από τη δεκαετία του 1930, παρουσιάζει νέα τεκμήρια για τις εξελίξεις στη Θεσσαλονίκη κατά τη γερμανική κατοχή, το χρονικό του εκτοπισμού των εβραίων της Θεσσαλονίκης στα στρατόπεδα του θανάτου, καθώς και φωτογραφίες επιζώντων και συνεντεύξεις από εβραίους της Θεσσαλονίκης γεννημένους μετά το 1941.

    Pablo Picasso (1881-1973). L’homme à l’œillet (Αφιέρωμα στον Νίκο Μπελογιάννη) «Το σκίτσο δεν είναι ατελές. Είναι ανοιχτό πάνω ακριβώς απ’ το κεφάλι του, γιατί τίποτα δε θα μπορούσε να περιορίσει τη σκέψη και τις ιδέες του. Όχι μια γραμμή. Ούτε καν μια σφαίρα..». Pablo Picasso

    «Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950»: Λίγα λόγια για τη νέα ψηφιακή εκδοχή

    Η νέα, ψηφιακή εκδοχή της έκθεσης «Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950. Ανάμεσα στην Ιστορία και το Βίωμα» έχει ως φορείς διοργανωτές το Goethe Institut Thessaloniki, το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης και το NS-Dokumentationszentrum Köln (Κέντρο Τεκμηρίωσης για τον Εθνικοσοσιαλισμό, Πόλη της Κολωνίας).

    Περιλαμβάνει λιγότερα (ψηφιοποιημένα πια) αντικείμενα, έργα τέχνης και τεκμήρια σε σχέση με τη φυσική έκθεση που παρουσιάστηκε στη Θεσσαλονίκη το 2016, αποτελεί όμως μια πυκνή και ιστορικά σημαντική ελληνική παρουσίαση εντός του γερμανικού εδάφους πλέον, με πρωτοβουλία της Θεσσαλονίκης και των φορέων της.

    Όσον αφορά το εικαστικό τμήμα της, η οργάνωσή της γίνεται σε δύο μέρη:

    Στο πρώτο, ξεκινώντας από το Έπος την Αλβανίας, παρουσιάζεται η ζωή και ο θάνατος στη γερμανική Κατοχή, με αναφορές, μεταξύ άλλων, στην πείνα και τη μαύρη αγορά, την Αντίσταση στη Θεσσαλονίκη, την Αντίσταση μέσα από λευκώματα του 1941-1945, την υποχρεωτική καλλιτεχνική έκθεση του 1942, την κηδεία του ποιητή Κωστή Παλαμά κ.ά.

    Στο δεύτερο μέρος της έκθεσης, τα εκθέματα αφορούν τη μετάβαση προς την Απελευθέρωση, την Κυβέρνηση του Βουνού το 1944 με την παρουσία των καλλιτεχνών, τα Δεκεμβριανά του 1944, το ταξίδι του Ματαρόα και τη δωρεά των γάλλων καλλιτεχνών για την ελληνική Αντίσταση. Τέλος, αφορούν τον Εμφύλιο και την άρνηση του διχασμού από την πλευρά των καλλιτεχνών, καθώς και την εξορία μέσα από το παράδειγμα της Μακρονήσου. Η εικαστική έκθεση κλείνει με τη λίστα των Ελλήνων Δικαίων των Εθνών και την πρόταση για μετά το τέλος του πολέμου.

    Frederick Carabott (1924-2011), Συλλογή Αλίκης Λόγη | Ιούνιος 1943. Πάνω σε φορτηγό, άγνωστο για πού! Σταματάμε έξω από το φοβερό στρατόπεδο του Νταχάου, «σταθμό» για μερικούς αγαπητότατους Εβραίους συγκρατούμενούς μας από την Θεσσαλονίκη. Ακόμη δεν ξέραμε την φρίκη που τους περίμενε.

    Το τμήμα που αφορά την εβραϊκή κοινότητα, αρθρώνεται επίσης σε δύο μέρη:

    Το πρώτο επικεντρώνει στα κοινωνικά και πολιτικά προβλήματα που αντιμετώπισε η εν λόγω κοινότητα, και το δεύτερο παρακολουθεί τη διαδικασία με την οποία οι αρχές κατοχής έθεσαν υπό έλεγχο, αφαίμαξαν οικονομικά και στη συνέχεια εκτόπισαν τον εβραϊκό πληθυσμό στο Άουσβιτς.

    Πρόκειται για μια αναστοχαστική επιμελητική προσπάθεια που θέτει εκ νέου το θέμα της γερμανικής κατοχής, του Ολοκαυτώματος, της ελληνικής αντίστασης, της Απελευθέρωσης και του Εμφύλιου Πολέμου (1946-1949) στην Ελλάδα, μέσα από την οπτική των βιωμάτων των καλλιτεχνών, των διλημμάτων τους και της στάσης τους ως πνευματικών ανθρώπων που αντιμετωπίζουν αλληλέγγυα μια μεγάλη πολιτική, κοινωνική, και, τελικά, ανθρωπιστική κρίση.

    Η έκθεση υλοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του Ελληνογερμανικού Ταμείου για το Μέλλον του Υπουργείου Εξωτερικών της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας. Παράλληλα, ο δίγλωσσος (ελληνικά-γερμανικά) κατάλογος που κυκλοφορεί αποτυπώνει την έκθεση που οργανώθηκε και παρουσιάστηκε το 2016-2017.

    Κώστας Μεγαλοκονόμου (1914-1992). Στιγμιότυπο από την κηδεία του Κωστή Παλαμά, 27/2/1943 | © Μουσείο Μπενάκη/Φωτογραφικά Αρχεία.

    Εκδήλωση

    Δευτέρα 15 Νοεμβρίου 2021 ǀ 20:00 (ώρα Ελλάδος)
    Εγκαίνια της ψηφιακής έκθεσης «Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950. Ανάμεσα στην Iστορία και το Bίωμα» στο Κέντρο Τεκμηρίωσης για τον Εθνικοσοσιαλισμό της Πόλης της Κολωνίας.
    Η εκδήλωση θα μεταδοθεί ζωντανά σε livestreaming από τον σύνδεσμο https://youtu.be/TYCYGtQV98Q

    Καλωσόρισμα
    Dr. Annemone Christians-Bernsee
    Εντεταλμένη Διευθύντρια του Κέντρου Τεκμηρίωσης ΕΣ της Πόλης της Κολωνίας

    Χαιρετισμοί
    • Henriette Reker, Δήμαρχος Κολωνίας
    • Κωνσταντίνος Ζέρβας, Δήμαρχος Θεσσαλονίκης
    • Beate Köhler, Διευθύντρια του Goethe-Institut Θεσσαλονίκης
    • Δαυίδ Σαλτιέλ, Πρόεδρος του Κεντρικού Ισραηλιτικού Συμβουλίου της Ελλάδας, Πρόεδρος της Εβραϊκής Κοινότητας Θεσσαλονίκης
    • Ανδρέας Τάκης, Πρόεδρος ΔΣ του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MOMus)

    Εισαγωγή στην έκθεση
    • Ντένης Ζαχαρόπουλος, Επιμελητής και τέως Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης
    Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950

    Νίκος Εγγονόπουλος (1907-1985) «Εμφύλιος πόλεμος, 1948» Λάδι σε μουσαμά, 52,5×41,5 εκ.. Συλλογή Ελένης Εγγονοπούλου.

    H αφετηρία της έκθεσης

    Η πρώτη εκδοχή της έκθεσης που παρουσιάστηκε με τα πρωτότυπα έργα και τεκμήρια στο Μακεδονικό Μουσείο της Θεσσαλονίκης το 2016 ήταν μία πρωτοβουλία του Goethe-Institut Thessaloniki σε συνδιοργάνωση με το Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης και το Deutsches Historisches Museum του Βερολίνου.

    Γνώμονάς της υπήρξε η πολιτιστική και εικαστική πραγματικότητα και οι διάφορες εκφράσεις της κατά την περίοδο της γερμανικής Κατοχής, της ελληνικής Αντίστασης, της Απελευθέρωσης το 1944 και του Εμφυλίου Πολέμου (1946-1949) στην Ελλάδα. Η έκθεση έφερε αντιμέτωπες τις αφηγήσεις μέσα από έργα πνευματικών ανθρώπων και καλλιτεχνών με τις κυρίαρχες ιδεολογικές αναπαραστάσεις, σημειώνοντας, επίσης, σημαντικά ιστορικά θέματα που σε μεγάλο βαθμό παραμένουν εκκρεμή, όπως η μετάλλαξη της ελληνικής κοινωνίας μέσα και από την περίπτωση των Εβραίων της Θεσσαλονίκης.

    Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950

    Κατερίνα Χαριάτη-Σισμάνη (1911-1996) «Πορτρέτο συνεξόριστης: Το κορίτσι που τρελάθηκε στην εξορία», 1951, Λάδι σε κόντρα πλακέ, 35,5×27,2 εκ. | Μουσείο Πολιτικών Εξορίστων Άη Στράτη

    Λίγα λόγια για την αρχική έκθεση

    Η επιλογή των εκθεμάτων, ως προς τη συμβολή του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, κάλυπτε ένα ευρύ φάσμα έργων (ζωγραφική, σχέδια, χαρακτική, φωτογραφία, γλυπτική, αφίσες, γελοιογραφία, βίντεο, φιλμς, λευκώματα), τεκμηρίων (έγγραφα ιδιωτικών και δημόσιων αρχείων, εκδόσεις, αντικείμενα, επιστολές, ταινίες ντοκιμαντέρ) και εκφράσεων (λογοτεχνικά κείμενα κτλ), τόσο ως άμεσες μαρτυρίες και συμμετοχή στα γεγονότα, όσο και ως διαφοροποιημένες αφηγήσεις μέσα στο χρόνο.

    Με τον τρόπο αυτό επιχειρούσε σε ένα βαθμό  να φωτίσει  πτυχές της διαπραγμάτευσης της μνήμης και σε σχέση με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα. Εστιάζοντας στη συνθετότητα της ιστορίας και τις διαφοροποιήσεις των βιωμάτων, ήρθε αντιμέτωπη τόσο με τη συναισθηματική διάσταση των βιωμάτων των ανθρώπων όσο και με την ψυχρή τυποποίηση των ιδεολογημάτων. Η έκθεση συνολικά επιχειρούσε να μεταφέρει, για το κοινό που ίσως δεν ξέρει την εποχή ή την ιστορία, συγκινήσεις και εμπειρίες που μετουσιώνουν με νέους τρόπους τα βιώματα της συγκεκριμένης εποχής και κοινωνίας.

    Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950

    Γιάννης Τσαρούχης (1910-1980). Η σύλληψη τριών κομμουνιστών που αντιδρούν αναλόγως. Ο πρώτος παρεδόθη, ο άλλος παλεύει, ο τρίτος είναι κάτω από το κρεββάτι. Πρώτες μέρες του κινήματος, 1944 | Νερομπογιά σε χαρτί, 17,4×25,8 εκ., Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη, αρ. ευρ. 796.

    Μια ταραγμένη δεκαετία

    Η δημιουργία από το 1940 έως το 1950, όπως συγκεντρώθηκε στην έκθεση παρουσίαζε μια βαθύτατα προσωπική κραυγή του ανθρώπου, τόσο μπροστά στη φρίκη του πολέμου, όσο και μπροστά στο θαύμα της φύσης και της ζωής.

    Η στάση των καλλιτεχνών και των πνευματικών ανθρώπων, χωρίς να χαρίζεται στον κατακτητή, στον βασανιστή, στον σφετεριστή,  χωρίς να ενδίδει ποτέ στη χυδαιότητα που αποτελεί καθημερινό βίωμα των ανθρώπων σ’ όλη αυτή τη δεκαετία, διατηρεί συνεχώς ανοιχτό ένα παράθυρο φωτός μέσα στη γενική συσκότιση και αποδέχεται με μεγάλη γενναιοδωρία και τον πιο δύσκολο διάλογο, προκειμένου να ξορκίσει το μίσος, τη μισαλλοδοξία και το θάνατο που κυριαρχούν.

    Οι εξορίες, το Βουνό, η φυγή, οι μετακομίσεις, ο εκπατρισμός, η απομόνωση δεν τους εμπόδισαν να αρνούνται τον πόλεμο και τη βία και να κρατήσουν ανοιχτό το διάλογο ανάμεσά τους, παρόλες τις διαφορές τους. Στα περιοδικά, στις εκδόσεις, στο θέατρο, στις συγκεντρώσεις της πνευματικής ζωής, σ’ όλη αυτή την περίοδο συναντά κανείς τις πιο τολμηρές, ανθρώπινες και ευρηματικές στάσεις αντίστασης, όχι μόνο ως δράση πολιτική, αλλά κυρίως ως στάση ζωής και ως πρωταρχικό όρο της τέχνης.

    Μέρος της ερευνητικής προσπάθειας επικεντρώθηκε επίσης στη Θεσσαλονίκη, στην ιδιαιτερότητα της γεωπολιτικής της θέσης, της προπολεμικής κοσμοπολίτικης κοινωνίας της, της οικονομίας και της ιστορίας που μεταβάλλει τραγικά το Ολοκαύτωμα των Εβραίων κατοίκων της.

    Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950

    Ασαντούρ Μπαχαριάν (1924-1990), «Προσωπογραφίες πολιτικών κρατουμένων στις φυλακές Αβέρωφ» | MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης)

    Η συμβολή του Εβραϊκού Μουσείου

    Ειδικά η συμβολή του Εβραϊκού Μουσείου περιέλαβε ανέκδοτα ιστορικά τεκμήρια (έγγραφα, φωτογραφίες, μαρτυρίες), που αφορούσαν τη δεκαετία του 1930 και αναφέρονταν στις δημογραφικές και γεωγραφικές αλλαγές που επηρέασαν τον εβραϊκό πληθυσμό της Θεσσαλονίκης, στον τοπικό αντισημιτισμό, την εκλογική και πολιτική συμπεριφορά του εβραϊκού πληθυσμού, καθώς και στην επιχειρηματική και οικοδομική δραστηριότητά του.

    Παρουσιάζονταν επίσης νέα τεκμήρια για τις εξελίξεις στη Θεσσαλονίκη κατά τη γερμανική κατοχή: την υψηλότερη θνησιμότητα που έπληξε τους Εβραίους της Θεσσαλονίκης στην περίοδο του λιμού, τον έλεγχο της Ισραηλιτικής Κοινότητας από τις γερμανικές αρχές, τον τοπικό δοσιλογισμό, την αποδόμηση του εβραϊκού νεκροταφείου καθώς και την καταναγκαστική εργασία που επιβλήθηκε στους Εβραίους της Θεσσαλονίκης και τα λύτρα για την εξαγορά της.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΑρχαία Ολυμπία: Ταξίδι στον χρόνο μέσα από μια εντυπωσιακή εφαρμογή12.09.2018

    Άλλα τεκμήρια αφορούσαν το χρονικό του εκτοπισμού των εβραίων της Θεσσαλονίκης στα στρατόπεδα του θανάτου, την οριοθέτηση των γκέτο, το διαμετακομιστικό στρατόπεδο Μπαρόν Χιρς, τη λεηλασία των εβραϊκών περιουσιών καθώς και τη «διαγραφή» των εβραίων από τα τοπικά μητρώα, ενώ περιλήφθηκαν και φωτογραφίες επιζώντων και συνεντεύξεις από εβραίους της Θεσσαλονίκης γεννημένους μετά το 1941.

    www.dividedmemories.de

    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
    Καλλιτέχνης: Διάφοροι
    Χώρος: www.dividedmemories.de
    Διάρκεια Έκθεσης: Από 15 Νοεμβρίου 2021 έως 31 Δεκεμβρίου 2026
    Πληροφορίες Χώρου: www.goethe.de/thessaloniki | www.momus.gr | www.jmth.gr | www.nsdok.de | Online Εγκαίνια: Δευτέρα 15 Νοεμβρίου, 20:00
    ΔΕΙΤΕ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ
    • Web
    Web
    Online
    Απο 15/11/2021 εως 31/12/2026
    Web
    Δευτέρα εώς Κυριακή: 24h
    Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ