MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
17
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
"all aboard": Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
Από 09/10/2025 έως 09/11/2025
"Άτοσσα τι ονειρεύεσαι;": Ομαδική έκθεση στο Ίδρυμα Κακογιάννης
Από 12/09/2025 έως 25/09/2025
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Art Athina 2025: Η μεγάλη συνάντηση της σύγχρονης τέχνης ξεκινά στο Ζάππειο
Από 18/09/2025 έως 22/09/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
Faces and Bodies: Η έκθεση του Μάνου Ιωαννίδη στη Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας
Από 14/09/2025 έως 28/09/2025
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Nήματα Eπιλογής: Ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
Από 24/06/2025 έως 27/09/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Takis 1∞: Το Ίδρυμα Γουλανδρή γιορτάζει τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Takis με ένα μεγάλο αφιέρωμα
Από 22/06/2025 έως 02/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Θηραϊκές Τελετουργίες»: Η νέα ατομική έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στο Μουσείο Τομάτας
Από 23/08/2025 έως 24/10/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Γραφές και Χάρτες: Η νέα ατομική έκθεση της Βάσως Τρίγκα στο Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας
Από 06/09/2025 έως 05/10/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Εικαστικό «Φως εκ φωτός» στην Άνδρο
Από 26/07/2025 έως 28/09/2025
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Η Μπιενάλε της Γάζας: Η ανθεκτικότητα της παλαιστινιακής τέχνης απέναντι στη Γενοκτονία στον Λόφο art project
Από 18/09/2025 έως 04/11/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Πέτρες Αιγίνης και άλλες θάλασσες στο ατελιέ του Νίκου Νικολάου: Ομαδική έκθεση στην Αίγινα
Από 13/09/2025 έως 26/10/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025
Ζωγραφική

Νεοϊμπρεσιονισμός στη Μεσόγειο: Μια έκθεση στο Μουσείο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή

Ένα αντιπροσωπευτικό αφιέρωμα στο καλλιτεχνικό κίνημα του νεοϊμπρεσιονισμού, μέσα από 55 έργα που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, εστιάζοντας στην πρόσληψη του μεσογειακού φωτός και τοπίου από ζωγράφους που συγκεντρώθηκαν στην Κυανή Ακτή γύρω από τον Πωλ Σινιάκ, εγκαινιάζεται στο αθηναϊκό μουσείο μοντέρνας τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή.

Théo Van Rysselberghe (1862-1926), Ο Paul Signac στο τιμόνι του Olympia, 1896. Λάδι σε καμβά | 93 × 114 εκ. Ιδιωτική συλλογή
Théo Van Rysselberghe (1862-1926), Ο Paul Signac στο τιμόνι του Olympia, 1896. Λάδι σε καμβά | 93 × 114 εκ. Ιδιωτική συλλογή
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Μόνο ένας από τους 55 πίνακες που φιλοξενεί η περιοδική έκθεση «Ο Νεοϊμπρεσιονισμός στα χρώματα της Μεσογείου», η οποία εγκαινιάζεται την Τετάρτη 10 Ιανουαρίου στο μουσείο του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, στο Παγκράτι, έχει «επισκεφθεί» την Ελλάδα.

Ήταν το μακρινό 1980, όταν η χώρα ετοιμαζόταν να προσχωρήσει στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα και η γαλλική κυβέρνηση προέβη σε μια κίνηση αβροφροσύνης και διευκόλυνε τη διοργάνωση της έκθεσης «Έργα ιμπρεσιονιστών και μεταϊμπρεσιονιστών ζωγράφων από τα μουσεία της Γαλλίας», όπου περιλαμβανόταν μόνο ένας πίνακας νεοϊμπρεσιονιστή ζωγράφου.

Paul Signac (1863-1935), Αντίμπ. Οι Πύργοι, 1911. Λάδι σε καμβά | 66 × 82,3 εκ. Albertina Museum, Βιέννη – Συλλογή Batliner

Αντιπροσωπευτικά έργα

Αυτή την ανισορροπία –αν όχι και αδικία απέναντι στην ιστορία της τέχνης– έρχεται να επανορθώσει, από απόσταση 44 χρόνων, το Ίδρυμα Β. & Ε. Γουλανδρή, παρουσιάζοντας μια αντιπροσωπευτική έκθεση καλλιτεχνών που εντάχθηκαν στο κίνημα και ακολούθησαν τις αρχές του στο έργο τους, εστιασμένη όμως σε μια ιδιαίτερη οπτική γωνία: αυτή της Μεσογείου και των χρωμάτων της.

Αν και στην περιοδική αυτή έκθεση δεν περιλαμβάνονται έργα του «ιδρυτή» του κινήματος, Ζωρζ Σερά (Georges Seurat), του πρώτου που επεξέτεινε τον προβληματισμό των ιμπρεσιονιστών για την αποτύπωση του φωτός και του χρώματος και αποστασιοποιήθηκε από την εφήμερη εντύπωση που αναζητούσαν να αποτυπώσουν στα έργα τους. Ο Σερά πέθανε το 1891, σε ηλικία μόλις 31 ετών, χωρίς να προλάβει να γοητευτεί από το μεσογειακό φως και το τοπίο της Κυανής Ακτής.

Maximilien Luce (1858-1941), Το λιμάνι του Σαιν-Τροπέ, 1893. Λάδι σε καμβά | 73,7 × 91,4 εκ. Ιδιωτική συλλογή

Στο επίκεντρο ο Πωλ Σινιάκ

Έχοντας αφομοιώσει τα χαρακτηριστικά του νεοϊμπρεσιονισμού έτσι όπως διαμορφώθηκαν από τον Σερά, δηλαδή την επιστημονική διάσταση της χρήσης του χρώματος, την επιζήτηση της διαχρονικότητας και την άρνηση της «διαβολικής ευκολίας της πινελιάς» (όπως την είχε αναπτύξει ο Ντελακρουά), ο Πωλ Σινιάκ (Paul Signiac), το μακροβιότερο μέλος της ομάδας των νεοϊμπρεσιονιστών, θα εγκατασταθεί στο Σαιν Τροπέ το 1892, αποτελώντας πόλο έλξης και για τα υπόλοιπα μέλη, που είτε μόνιμα είτε προσωρινά θα εγκατασταθούν στους ψαράδικους και ναυτικούς, τότε, οικισμούς της Κυανής Ακτής.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΕικαστική περιδιάβαση σε μουσεία και εκθέσεις: 20+1 προτάσεις12.09.2018

Ο διαχωρισμός του χρώματος, δηλαδή η μη ανάμιξη των χρωμάτων στην παλέτα αλλά στον καμβά, μέσω της συμπαράθεσης ατόφιων χρωμάτων, ήταν ένα από τα βασικότερα χαρακτηριστικά του κινήματος, γι’ αυτό και οι ίδιοι οι καλλιτέχνες αποκαλούσαν τον εαυτό τους «ντιβιζιονιστές» («διαχωριστές»), ενώ οι όροι «νεοϊμπρεσιονιστές» και «πουαντιγιστές» (από τις χαρακτηριστικές μικρές κηλίδες χρώματος που σχηματίζουν τον πίνακα) κατασκευάστηκαν από τους κριτικούς.

Henri-Edmond Cross (1856-1910), Σπουδή για την Παραλία του Μπαιν-Κυ, 1891-1892. Λάδι σε καμβά | 23 × 34 εκ. Συλλογή Christophe Karvelis-Senn

Απελευθερώνοντας το χρώμα από τη φύση

Ο Σινιάκ σύντομα κατανοεί πως ο «ντιβιζιονισμός», έτσι όπως τον συνέλαβε ο Σερά, δεν λειτουργεί στη Μεσόγειο με τα θολά περιγράμματα του ορίζοντα. Αντ’ αυτού, δουλεύει χωρίζοντας τον πίνακα σε χρωματικές ζώνες, ενώ δοκιμάζει επίσης με επιτυχία την ακουαρέλα, φιλοτεχνώντας έργα που απελευθερώνουν το χρώμα από τη φύση.

Πλάι στα έργα του Σινιάκ, στην έκθεση παρουσιάζονται έργα των φίλων και προσκεκλημένων του στο Σαιν Τροπέ Henri-Edmond Cross, Maximilien Luce, Théo van Rysselberghe, Henri Manguin και Louis Valtat, ενώ ανάμεσα στους νέους που ο Σινιάκ καλεί να έρθουν κοντά του ξεχωρίζει ένας νεαρός που θα φιλοτεχνήσει έναν νεοϊμπρεσιονιστικό πίνακα που θα ενθουσιάσει τον Σινιάκ τόσο ώστε να τον αγοράσει: ήταν ο Ανρί Ματίς, που λίγο αργότερα θα εγκαταλείψει το κίνημα.

Άποψη της έκθεσης «Ο Νεοϊμπρεσιονισμός στα χρώματα της Μεσογείου». © Χριστόφορος Δουλγέρης

Απογοητευμένος αναρχικός

Πεπεισμένος αναρχικός, ο Σινιάκ θα απογοητευτεί βαθύτατα από την έκρηξη του εθνικισμού που οδήγησε στο σφαγείο του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Μετά το 1914, ο νεοϊμπρεσιονισμός φαινόταν να ασχολείται με θέματα τελείως ξένα με την εμπειρία των ευρωπαίων πολιτών. Νέες πρωτοπορίες, με διαφορετικά ενδιαφέροντα, θα έρθουν να πάρουν τη θέση του…

Η έκθεση «Ο Νεοϊμπρεσιονισμός στα χρώματα της Μεσογείου» αποτελεί ένα ολοκληρωμένο αφιέρωμα στο καλλιτεχνικό αυτό κίνημα, από το 1891 έως το 1914, το οποίο συνεπιμελήθηκαν η Marina Ferretti Bocquillon, επίτιμη επιστημονική διευθύντρια του Μουσείου Ιμπρεσιονισμού του Ζιβερνύ, και η Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau, υπεύθυνη της Συλλογής του Ιδρύματος Β. & Ε. Γουλανδρή. Τα 55 έργα που παρουσιάζονται προέρχονται από σημαντικά γαλλικά και άλλα ευρωπαϊκά μουσεία, καθώς και από ευρωπαίους ιδιώτες συλλέκτες.

© Χριστόφορος Δουλγέρης

Παράλληλες εκδηλώσεις

Την Τετάρτη 10 Ιανουαρίου, πρώτη ημέρα της έκθεσης «Ο Νεοϊμπρεσιονισμός στα χρώματα της Μεσογείου», οι δυο επιμελήτριες, Marina Ferretti Bocquillon και Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau, συζητούν, στο Αμφιθέατρο του Μουσείου (19.00-21.00) αναλύοντας διαφορετικές πτυχές του καλλιτεχνικού κινήματος. Τη συζήτηση συντονίζει η Μαργαρίτα Μυτιληναίου. Η είσοδος στην εκδήλωση έχει κόστος 5 € και τα έσοδα θα διατεθούν σε μη κερδοσκοπικό οργανισμό για την προστασία των βυθών της Μεσογείου.

Την Παρασκευή 12 Ιανουαρίου (20.30), η Σαβίνα Γιαννάτου και ο Σπύρος Μάνεσης εγκαινιάζουν τον νέο κύκλο της σειράς συναυλιών «Jazz στο Μουσείο», με την παράσταση «Sea Through», που εξερευνά διαφορετικές πτυχές της Μεσογείου αντλώντας έμπνευση από την έκθεση. Η Σαβίνα Γιαννάτου, μέσα από έναν αυτοσχεδιαστικό διάλογο με τον πιανίστα Σπύρο Μάνεση, ερμηνεύει τραγούδια από την Κάτω Ιταλία, τη Σαρδηνία, την Κορσική, τον Λίβανο, την Ισπανία, την Ελλάδα και τη Βόρειο Αφρική σε διαφορετικές γλώσσες και ιδιώματα, αναδεικνύοντας τη θάλασσα, τη διαφάνεια και το φως στα ηχοχρώματα της Μεσογείου. Η είσοδος στη συναυλία έχει κόστος 20 €.
Ακόμη, από τις 12 Ιανουαρίου και κάθε Παρασκευή (18.00-18.45) και Σάββατο (16.00-16.45) θα πραγματοποιούνται οργανωμένες ξεναγήσεις στην περιοδική έκθεση «Ο Νεοϊμπρεσιονισμός στα χρώματα της Μεσογείου».

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Διάρκεια Έκθεσης: 10 Ιανουαρίου - 7 Απριλίου 2024
Είσοδος: 12€, μειωμένο 9€
Πληροφορίες Χώρου: Ίδρυμα Β. & Ε. Γουλανδρή, Ερατοσθένους 13, Παγκράτι
Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
Το ελληνικό περίπτερο της Μπιενάλε της Γάζας στον «Λόφο» της Κυψέλης
Αφιέρωμα
Στον αστερισμό του Ρόμπερτ Ρέντφορντ με 15 ταινίες
Art & Culture
15 χρόνια Στέγη, 50 χρόνια Ίδρυμα Ωνάση: Τι φέρνει ο δημιουργικός τους χειμώνας
Art & Culture
Σταθμός: Ο χειμερινός προγραμματισμός 2025-2026 για το θέατρο του Μεταξουργείου
Art & Culture
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: Γιορτάζει πανηγυρικά τα 130 του χρόνια και τη σεζόν 2025-2026
Αφιέρωμα
Plissken 2025: 8 acts που ανυπομονούμε να δούμε στο πιο εκρηκτικό διήμερο
Art & Culture
Juergen Teller: Ποιος είναι ο avant garde φωτογράφος που εγκαινιάζει το Onassis Ready
Art & Culture
Ταξίδι στις αναμνήσεις των υφάντρων Σύρου με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Art & Culture
Όταν το παρελθόν συνάντησε το μέλλον της μουσικής στην Καλαμάτα
Art & Culture
Η ομορφιά της Μεσογείου και τα άγνωστα μπλε: Μια έκθεση στην Ύδρα που δεν πρέπει να χάσεις
Art & Culture
Το αντίδοτο στα “September Blues”
Art & Culture
Ο Φώτης Σιώτας “ενορχηστρώνει” το δράμα της Ηλέκτρας