MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
14
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Alexis Gritchenko: Η «Ελληνική Περιπέτεια» του Ουκρανού πρωτοπόρου στο MOMus
Από 22/11/2025 έως 30/04/2026
Error 404 - Reality Not Found: Έκθεση της Άλκηστης Κυριαζοπούλου στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts
Από 02/12/2025 έως 14/12/2025
Shadows of the mind: Μεγάλη αναδρομική έκθεση του Roger Ballen στο Μουσείο Μπενάκη
Από 06/11/2025 έως 25/01/2026
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Από τον Μονέ στον Γουόρχολ»: Μια μοναδική έκθεση στο Ίδρυμα Γουλανδρή
Από 06/12/2025 έως 11/04/2026
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Από 22/10/2025 έως 25/01/2026
«Δυτικά της Εδέμ»: Νέα έκθεση από τον Βαγγέλη Καρανάσιο στην Art Prisma Gallery
Από 21/11/2025 έως 14/12/2025
«Μυθολογίες – Με το πρόσωπο της Kimiko Yoshida»: Η Kourd Gallery παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας στην Ελλάδα
Από 06/11/2025 έως 17/01/2026
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 02/10/2025 έως 11/01/2026
«Τέχνη για το εδώ και τώρα», τέχνη για όλους
Από 28/11/2025 έως 23/12/2025
«Τα Κάλαντα» στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης Αγγελική Χατζημιχάλη
Από 07/12/2025 έως 10/01/2026
Ένα γιγάντιο παράσιτο στον Λόφο Φιλοπάππου, από τον ΝΕΟΝ
Από 25/11/2025 έως 21/12/2025
ΑΦΗγήματα: 100 Χρόνια Γεννάδειος Βιβλιοθήκη με έκθεση της ΑΦΗ collective
Από 02/12/2025 έως 08/03/2026
Αθήνα. Από Σελίδα σε Πόλη: Η έκθεση μεταφέρεται στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων
Από 12/11/2025 έως 31/12/2025
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
Από 24/11/2025 έως 24/01/2026
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του
Από 15/10/2025 έως 11/01/2026
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο - 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
Από 08/11/2025 έως 03/05/2026
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
Από 07/11/2025 έως 16/01/2026
Θηραϊκές Τελετουργίες: Η νέα έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός»
Από 05/12/2025 έως 17/01/2026
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Καλαμωτή: Ένα μεσαιωνικό χωριό της Χίου - Έκθεση Φωτογραφίας του Γιώργη Γερόλυμπου
Από 24/11/2025 έως 22/12/2025
Λουκάς Σαμαράς, ο «άρχοντας του αλλόκοτου»: Αναδρομική στον Πειραιά
Από 25/09/2025 έως 20/12/2025
Λυδία Δαμπασίνα: Με μια «Κόκκινη γραμμή» στα Χανιά
Από 13/12/2025 έως 19/04/2026
Ξετυλίγοντας μίτους στο Λόφος art project
Από 13/11/2025 έως 31/12/2025
Ο λόγος και ο τόπος: Έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 27/11/2025 έως 28/02/2026
Ζωγραφική

Νεοϊμπρεσιονισμός στη Μεσόγειο: Μια έκθεση στο Μουσείο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή

Ένα αντιπροσωπευτικό αφιέρωμα στο καλλιτεχνικό κίνημα του νεοϊμπρεσιονισμού, μέσα από 55 έργα που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, εστιάζοντας στην πρόσληψη του μεσογειακού φωτός και τοπίου από ζωγράφους που συγκεντρώθηκαν στην Κυανή Ακτή γύρω από τον Πωλ Σινιάκ, εγκαινιάζεται στο αθηναϊκό μουσείο μοντέρνας τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή.

Théo Van Rysselberghe (1862-1926), Ο Paul Signac στο τιμόνι του Olympia, 1896. Λάδι σε καμβά | 93 × 114 εκ. Ιδιωτική συλλογή
Théo Van Rysselberghe (1862-1926), Ο Paul Signac στο τιμόνι του Olympia, 1896. Λάδι σε καμβά | 93 × 114 εκ. Ιδιωτική συλλογή
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Μόνο ένας από τους 55 πίνακες που φιλοξενεί η περιοδική έκθεση «Ο Νεοϊμπρεσιονισμός στα χρώματα της Μεσογείου», η οποία εγκαινιάζεται την Τετάρτη 10 Ιανουαρίου στο μουσείο του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, στο Παγκράτι, έχει «επισκεφθεί» την Ελλάδα.

Ήταν το μακρινό 1980, όταν η χώρα ετοιμαζόταν να προσχωρήσει στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα και η γαλλική κυβέρνηση προέβη σε μια κίνηση αβροφροσύνης και διευκόλυνε τη διοργάνωση της έκθεσης «Έργα ιμπρεσιονιστών και μεταϊμπρεσιονιστών ζωγράφων από τα μουσεία της Γαλλίας», όπου περιλαμβανόταν μόνο ένας πίνακας νεοϊμπρεσιονιστή ζωγράφου.

Paul Signac (1863-1935), Αντίμπ. Οι Πύργοι, 1911. Λάδι σε καμβά | 66 × 82,3 εκ. Albertina Museum, Βιέννη – Συλλογή Batliner

Αντιπροσωπευτικά έργα

Αυτή την ανισορροπία –αν όχι και αδικία απέναντι στην ιστορία της τέχνης– έρχεται να επανορθώσει, από απόσταση 44 χρόνων, το Ίδρυμα Β. & Ε. Γουλανδρή, παρουσιάζοντας μια αντιπροσωπευτική έκθεση καλλιτεχνών που εντάχθηκαν στο κίνημα και ακολούθησαν τις αρχές του στο έργο τους, εστιασμένη όμως σε μια ιδιαίτερη οπτική γωνία: αυτή της Μεσογείου και των χρωμάτων της.

Αν και στην περιοδική αυτή έκθεση δεν περιλαμβάνονται έργα του «ιδρυτή» του κινήματος, Ζωρζ Σερά (Georges Seurat), του πρώτου που επεξέτεινε τον προβληματισμό των ιμπρεσιονιστών για την αποτύπωση του φωτός και του χρώματος και αποστασιοποιήθηκε από την εφήμερη εντύπωση που αναζητούσαν να αποτυπώσουν στα έργα τους. Ο Σερά πέθανε το 1891, σε ηλικία μόλις 31 ετών, χωρίς να προλάβει να γοητευτεί από το μεσογειακό φως και το τοπίο της Κυανής Ακτής.

Maximilien Luce (1858-1941), Το λιμάνι του Σαιν-Τροπέ, 1893. Λάδι σε καμβά | 73,7 × 91,4 εκ. Ιδιωτική συλλογή

Στο επίκεντρο ο Πωλ Σινιάκ

Έχοντας αφομοιώσει τα χαρακτηριστικά του νεοϊμπρεσιονισμού έτσι όπως διαμορφώθηκαν από τον Σερά, δηλαδή την επιστημονική διάσταση της χρήσης του χρώματος, την επιζήτηση της διαχρονικότητας και την άρνηση της «διαβολικής ευκολίας της πινελιάς» (όπως την είχε αναπτύξει ο Ντελακρουά), ο Πωλ Σινιάκ (Paul Signiac), το μακροβιότερο μέλος της ομάδας των νεοϊμπρεσιονιστών, θα εγκατασταθεί στο Σαιν Τροπέ το 1892, αποτελώντας πόλο έλξης και για τα υπόλοιπα μέλη, που είτε μόνιμα είτε προσωρινά θα εγκατασταθούν στους ψαράδικους και ναυτικούς, τότε, οικισμούς της Κυανής Ακτής.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΕικαστική περιδιάβαση σε μουσεία και εκθέσεις: 20+1 προτάσεις12.09.2018

Ο διαχωρισμός του χρώματος, δηλαδή η μη ανάμιξη των χρωμάτων στην παλέτα αλλά στον καμβά, μέσω της συμπαράθεσης ατόφιων χρωμάτων, ήταν ένα από τα βασικότερα χαρακτηριστικά του κινήματος, γι’ αυτό και οι ίδιοι οι καλλιτέχνες αποκαλούσαν τον εαυτό τους «ντιβιζιονιστές» («διαχωριστές»), ενώ οι όροι «νεοϊμπρεσιονιστές» και «πουαντιγιστές» (από τις χαρακτηριστικές μικρές κηλίδες χρώματος που σχηματίζουν τον πίνακα) κατασκευάστηκαν από τους κριτικούς.

Henri-Edmond Cross (1856-1910), Σπουδή για την Παραλία του Μπαιν-Κυ, 1891-1892. Λάδι σε καμβά | 23 × 34 εκ. Συλλογή Christophe Karvelis-Senn

Απελευθερώνοντας το χρώμα από τη φύση

Ο Σινιάκ σύντομα κατανοεί πως ο «ντιβιζιονισμός», έτσι όπως τον συνέλαβε ο Σερά, δεν λειτουργεί στη Μεσόγειο με τα θολά περιγράμματα του ορίζοντα. Αντ’ αυτού, δουλεύει χωρίζοντας τον πίνακα σε χρωματικές ζώνες, ενώ δοκιμάζει επίσης με επιτυχία την ακουαρέλα, φιλοτεχνώντας έργα που απελευθερώνουν το χρώμα από τη φύση.

Πλάι στα έργα του Σινιάκ, στην έκθεση παρουσιάζονται έργα των φίλων και προσκεκλημένων του στο Σαιν Τροπέ Henri-Edmond Cross, Maximilien Luce, Théo van Rysselberghe, Henri Manguin και Louis Valtat, ενώ ανάμεσα στους νέους που ο Σινιάκ καλεί να έρθουν κοντά του ξεχωρίζει ένας νεαρός που θα φιλοτεχνήσει έναν νεοϊμπρεσιονιστικό πίνακα που θα ενθουσιάσει τον Σινιάκ τόσο ώστε να τον αγοράσει: ήταν ο Ανρί Ματίς, που λίγο αργότερα θα εγκαταλείψει το κίνημα.

Άποψη της έκθεσης «Ο Νεοϊμπρεσιονισμός στα χρώματα της Μεσογείου». © Χριστόφορος Δουλγέρης

Απογοητευμένος αναρχικός

Πεπεισμένος αναρχικός, ο Σινιάκ θα απογοητευτεί βαθύτατα από την έκρηξη του εθνικισμού που οδήγησε στο σφαγείο του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Μετά το 1914, ο νεοϊμπρεσιονισμός φαινόταν να ασχολείται με θέματα τελείως ξένα με την εμπειρία των ευρωπαίων πολιτών. Νέες πρωτοπορίες, με διαφορετικά ενδιαφέροντα, θα έρθουν να πάρουν τη θέση του…

Η έκθεση «Ο Νεοϊμπρεσιονισμός στα χρώματα της Μεσογείου» αποτελεί ένα ολοκληρωμένο αφιέρωμα στο καλλιτεχνικό αυτό κίνημα, από το 1891 έως το 1914, το οποίο συνεπιμελήθηκαν η Marina Ferretti Bocquillon, επίτιμη επιστημονική διευθύντρια του Μουσείου Ιμπρεσιονισμού του Ζιβερνύ, και η Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau, υπεύθυνη της Συλλογής του Ιδρύματος Β. & Ε. Γουλανδρή. Τα 55 έργα που παρουσιάζονται προέρχονται από σημαντικά γαλλικά και άλλα ευρωπαϊκά μουσεία, καθώς και από ευρωπαίους ιδιώτες συλλέκτες.

© Χριστόφορος Δουλγέρης

Παράλληλες εκδηλώσεις

Την Τετάρτη 10 Ιανουαρίου, πρώτη ημέρα της έκθεσης «Ο Νεοϊμπρεσιονισμός στα χρώματα της Μεσογείου», οι δυο επιμελήτριες, Marina Ferretti Bocquillon και Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau, συζητούν, στο Αμφιθέατρο του Μουσείου (19.00-21.00) αναλύοντας διαφορετικές πτυχές του καλλιτεχνικού κινήματος. Τη συζήτηση συντονίζει η Μαργαρίτα Μυτιληναίου. Η είσοδος στην εκδήλωση έχει κόστος 5 € και τα έσοδα θα διατεθούν σε μη κερδοσκοπικό οργανισμό για την προστασία των βυθών της Μεσογείου.

Την Παρασκευή 12 Ιανουαρίου (20.30), η Σαβίνα Γιαννάτου και ο Σπύρος Μάνεσης εγκαινιάζουν τον νέο κύκλο της σειράς συναυλιών «Jazz στο Μουσείο», με την παράσταση «Sea Through», που εξερευνά διαφορετικές πτυχές της Μεσογείου αντλώντας έμπνευση από την έκθεση. Η Σαβίνα Γιαννάτου, μέσα από έναν αυτοσχεδιαστικό διάλογο με τον πιανίστα Σπύρο Μάνεση, ερμηνεύει τραγούδια από την Κάτω Ιταλία, τη Σαρδηνία, την Κορσική, τον Λίβανο, την Ισπανία, την Ελλάδα και τη Βόρειο Αφρική σε διαφορετικές γλώσσες και ιδιώματα, αναδεικνύοντας τη θάλασσα, τη διαφάνεια και το φως στα ηχοχρώματα της Μεσογείου. Η είσοδος στη συναυλία έχει κόστος 20 €.
Ακόμη, από τις 12 Ιανουαρίου και κάθε Παρασκευή (18.00-18.45) και Σάββατο (16.00-16.45) θα πραγματοποιούνται οργανωμένες ξεναγήσεις στην περιοδική έκθεση «Ο Νεοϊμπρεσιονισμός στα χρώματα της Μεσογείου».

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Διάρκεια Έκθεσης: 10 Ιανουαρίου - 7 Απριλίου 2024
Είσοδος: 12€, μειωμένο 9€
Πληροφορίες Χώρου: Ίδρυμα Β. & Ε. Γουλανδρή, Ερατοσθένους 13, Παγκράτι
Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
Στο μυαλό του Τσάρλι Κάουφμαν, η Τέχνη μοιάζει με την προσπάθεια να μην καταστρέψεις το όνειρο
Art & Culture
Για τον Τζώνυ Θεοδωρίδη, η τρίτη ηλικία έχει άγχη που δεν έχουμε δει ποτέ σοβαρά
Art & Culture
Στο πνεύμα των ημερών: Μικρός οδηγός για τη «μεγάλη μουσική»
Art & Culture
Στο Studio Μαυρομιχάλη, μια γυναικοκτονία γίνεται ο "καθρέφτης" της κοινωνίας μας
Art & Culture
«Αρχιμάστορας Σόλνες» στο θέατρο της Οδού Κυκλάδων - Πίστη στο όνειρο
Art & Culture
Τέσσερις ερμηνεύτριες μοιράζονται “Τα Χρόνια” της Αννί Ερνώ
Art & Culture
MIRfestival 2025: Αναγκαίες εκρήξεις μέσα στο χάος
Art & Culture
Τα τελευταία μεγάλα live του 2025: Οι συναυλίες που δεν θα χάσουμε τον Δεκέμβριο
Art & Culture
"Νίκος Ξυλούρης: Ο Αρχάγγελος της Κρήτης" στο Θέατρο Ήβη (video)
Art & Culture
December list, ή αλλιώς η πιο fun to-do list του μήνα
Art & Culture
Είναι η προσβασιμότητα στους πολιτιστικούς χώρους θεωρία ή πράξη;
Cine News
The Hunger Games: Ένα franchise που αντέχει στον χρόνο – γιατί η δυστοπία καλά κρατεί