MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
27
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα - ορόσημα της Αμερικανίδας φωτογράφου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 30/05/2024 έως 04/11/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Komplett Kafka: Έκθεση αφίσας για τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Φραντς Κάφκα στο Ινστιτούτο Γκαίτε
Από 21/03/2024 έως 15/06/2024
La Leona: Έκθεση του Mateo Andrea στην Γκαλερί Άλμα
Από 18/04/2024 έως 18/05/2024
Light of the Presence: Έργα του κορυφαίου Αμερικανού καλλιτέχνη James Turrell στην Γκαλερί Gagosian
Από 11/04/2024 έως 25/05/2024
Martin Margiela: Έκθεση του Βέλγου εικαστικού στην γκαλερί Bernier/Eliades
Από 07/03/2024 έως 15/05/2024
My father had a big nose: Έκθεση του Κωνσταντίνου Πάτσιου στην The Blender Gallery
Από 19/04/2024 έως 24/05/2024
Shades from the deep: Έκθεση της Άννας Μαρίας Παπαδημητρίου στην Αίθουσα Τέχνης «Αστρολάβος - δεξαμενή»
Από 26/04/2024 έως 08/06/2024
Though as a ghost, I shall lightly tread, the summer fields: Έκθεση της Ιωάννας Λημνιού στην Γκαλερί The Breeder
Από 25/04/2024 έως 25/05/2024
Where flowers are singing: Έκθεση της Βασιλικής Κούκου στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Από 25/04/2024 έως 25/05/2024
assembling memories: Μία πολυμεσική εμπειρία τέχνης της Ντένης Θεοχαράκη στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 06/03/2024 έως 31/05/2024
«Αστυγραφίες»: Η Εθνική Πινακοθήκη αποτυπώνει το βίωμα της πόλης
Από 21/06/2023 έως 12/05/2024
«Θητεία»: Εικαστικό μνημόσυνο για τον Στέλιο Φαΐτάκη στην γκαλερί Roma
Από 23/04/2024 έως 25/05/2024
«Κήπος σωματιδίων»: Από το CERN στο Μέγαρο Μουσικής ο εικαστικός Νίκος Παπαδόπουλος
Από 21/03/2024 έως 30/06/2024
«Υπεροψία» από τον εικαστικό Γιώργο Διβάρη στην γκαλερί «Έκφραση»
Από 11/04/2024 έως 11/05/2024
«Φύση πάσχουσα» στη Δημοτική Πινακοθήκη: Η τέχνη απέναντι στην κλιματική κρίση
Από 28/03/2024 έως 26/05/2024
Έκθεση της Συλλογής του εικαστικού Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη
Από 14/03/2024 έως 26/05/2024
Άσμα Ασμάτων: Η Ελένη Μωραΐτη οπτικοποιεί τα ανθρώπινα συναισθήματα στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου
Από 04/03/2024 έως 01/06/2024
Ανταύγειες Φωτός: Η πρώτη ατομική έκθεση της Elena Kos στην γκαλερί artworx
Από 12/04/2024 έως 18/05/2024
Αποτύπωμα: Φωτογραφική έκθεση του Άκη Δέτση στην Γκαλερί «7»
Από 23/04/2024 έως 25/05/2024
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Η Γοητεία του Μέτρου: Ένα αφιέρωμα στο έργο των Λάμπρου Ορφανού και Έλλης Μουρέλου στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/03/2024 έως 26/05/2024
Θυμήσου, Σώμα...: Το "ταξίδι" της απεικόνισης του ανθρώπινου σώματος στην γκαλερί Kalfayan
Από 09/04/2024 έως 02/05/2024
Μαριλένα Αραβαντινού: Η πρώτη γυναίκα σκηνογράφος σε μια αναδρομική έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 19/03/2024 έως 31/05/2024
Μιχάλης Οικονόμου: Η αλχημεία της ζωγραφικής του στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
Από 01/02/2024 έως 12/05/2024
Μυστήριο 199 Βαγγέλης Τσάκος - Θάνος Τσίγκος: Μια έκθεση – αφιέρωμα σε δύο σπουδαίους καλλιτέχνες της Ελευσίνας
Από 17/04/2024 έως 19/05/2024
Νέα τοπία: Έκθεση του Γιώργου Χαδούλη στην Γκαλερί Σκουφά
Από 11/04/2024 έως 11/05/2024
Νεάπολις: Η ιστορική γειτονιά της Αθήνας μέσα από μια έκθεση στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 05/03/2024 έως 25/05/2024
Ο Πάνος Χαραλάμπους δημιουργεί τη δική του εικαστική Αμβρακία
Από 21/03/2024 έως 11/05/2024
Τα χρώματα στη Χαρακτική του Γιώργη Βαρλάμου: Μια νέα έκθεση για την εικαστική διαδρομή του καλλιτέχνη
Από 23/01/2024 έως 28/04/2024
Φωτογραφικές προσεγγίσεις του ελληνικού τοπίου στα Χανιά
Από 06/04/2024 έως 31/05/2024

Στο ΕΜΣΤ οι γυναίκες συνεχίζουν να κυβερνούν τον κόσμο

Πήγαμε στα εγκαίνια του δεύτερου κύκλου της έκθεσης ‘Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο” στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και σας παρουσιάζουμε τα highlights.

Photo: Ευτυχία Βλάχου
Photo: Ευτυχία Βλάχου
author-image Άννα Ρούτση

Το ‘Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο’ είναι πια το μότο της πόλης, αφού το σχετικό έργο What if Women Ruled the World κυριαρχεί ως εγκατάσταση μεγάλης κλίμακας με νέον, στα Ελληνικά και στα Αγγλικά, στις δύο προσόψεις του κτιρίου του ΕΜΣΤ.

Yael Bartana “What if Women Ruled the World” @ Panos Kokkinias

Όσοι περνάμε τη Λ. Συγγρού καθημερινά, παίζουμε με αυτό, αναρωτιόμαστε, αναλογιζόμαστε. Η δημιουργός του έργου, Yael Bartana (Ισραήλ 1970), η οποία φέτος μαζί με τον Ersan Mondtag θα εκπροσωπήσει τη Γερμανία στην 60η Μπιενάλε της Βενετίας, συνηθίζει να δημιουργεί παρόμοιες φωτεινές εγκαταστάσεις με συνθήματα, φράσεις και δηλώσεις, θέτοντάς τα υπό (επαν)εξέταση.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Yael Bartana, Two Minutes To Midnight

Η Bartana συμμετέχει στον δεύτερο κύκλο εκθέσεων του ΕΜΣΤ «Κι αν οι Γυναίκες κυβερνούσαν τον Κόσμο;» (ο πρώτος κύκλος συνεχίζεται και αν δεν έχετε πάει, αξίζει σίγουρα να την επισκεφθείτε) με το βίντεο Two Minutes To Midnight (2021), το οποίο βασίζεται στη δίωρη περφόρμανς What if Women Ruled the World? (2017). Ο τίτλος έχει να κάνει με το Ρολόι της Αποκάλυψης, με το οποίο μια επιστημονική ομάδα θέλει να δείξει τη χρονική απόσταση από το τέλος του κόσμου. Το 2017 λοιπόν, το ρολόι έδειχνε δύο λεπτά πριν τα μεσάνυχτα, ενώ σήμερα είμαστε ήδη μόλις 90 δευτερόλεπτα πριν από το τέλος.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Στο βίντεο παρακολουθούμε ένα κυβερνητικό συμβούλιο με πολιτικούς και εμπειρογνώμονες, όλες γυναίκες, που θα χρειαστεί να αντιμετωπίσουν μια πυρηνική απειλή. Είναι δυναμικές, είναι ενωμένες, ειλικρινείς και με αλληλοσεβασμό και βέβαια η καθεμιά έχει την άποψή της για την αντιμετώπιση του ζητήματος επιθετικά ή ειρηνικά, πολύ διαφορετικά πάντως από το πατριαρχικό μοντέλο εξουσίας.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Hadassah Emmerich, Επικούρειος Εδέμ

Ο δεύτερος κύκλος εκθέσεων στο ΕΜΣΤ εγκαινιάστηκε στις 8 Μαρτίου 2024, Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας. Στην είσοδο και στον ημιώροφο του μουσείου τα μάτια και τις αισθήσεις μας καταλαμβάνουν οι τοιχογραφίες της Hadassah Emmerich (Ολλανδία, 1974) με τίτλο «Επικούρειος Εδέμ» που σχεδιάστηκαν ειδικά για το ΕΜΣΤ και απεικονίζουν εξωτικά φρούτα, μέλη του ανθρώπινου σώματος και τροπική βλάστηση.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Πίσω από το εντυπωσιακό πολύχρωμο, τροπικό στοιχείο κρύβονται λεπτομέρειες του γυναίκειου σώματος που σχετίζονται με την ηδονή και τη γονιμότητα, σχολιάζοντας την ομορφιά αλλά και ίσως την εμπορευματοποίηση ακριβώς αυτού του εξωτισμού. Η Emmerich χρησιμοποιεί στένσιλ από δάπεδο βινυλίου, τα οποία καλύπτει με μελάνι και αποτυπώνει σε καμβά, χαρτί ή τοίχο, αναπτύσσοντας έτσι μια εντελώς προσωπική τεχνική.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Claudia Comte, Η προέλευση του φαινομένου του κρουστικού κύματος (κίτρινο και τυρκουάζ)

Απέναντι από το καφέ, δεξιά από την είσοδο, υπάρχει άλλη μια τεράστια τοιχογραφία με τίτλο Η προέλευση του φαινομένου του κρουστικού κύματος (κίτρινο και τυρκουάζ), 2024, έργο που δημιούργησε η Claudia Comte ειδικά για το ΕΜΣΤ (επιμέλεια: Δάφνη Βιτάλη). Τεράστιοι, αρμονικοί κυματισμοί που σε ζαλίζουν και σε παρασύρουν στο σύμπαν τους, ξεκινούν από τυρκουάζ, γίνονται πιο επίπεδοι όσο φτάνουν στο κίτρινο και καταλήγουν σε ασπρόμαυρες κουκίδες-σποράκια. Η Comte (Ελβετία, 1983) εμπνέεται από τη γήινη μορφολογία, την οποία αναδεικνύει ψηφιακά, σχολιάζοντας την ανθρώπινη παρέμβαση στη φύση και τον αντίκτυπό της.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Στα εγκαίνια απολαύσαμε, σε διάλογο με το έργο, την περφόρμανς How to Grow and Still Stay the Same Shape σε χορογραφία της ίδιας, εκτέλεση της Andrea Tortosa Vidal από το Ballett Theater της Βασιλείας και μουσική του Egon Elliut. Με εκπληκτική πλαστικότητα, η ολόμαυρη, σαν σκιά χωρίς διάσταση, φιγούρα της Vidal ερμήνευσε τις στοιχειώδεις μορφές ζωής και φυσικών φαινομένων, όπως συμβολίζονται στην τοιχογραφία.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Lola Flash, Salt

Στον 2ο όροφο του μουσείου βρισκόμαστε σε μια πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση της Lola Flash με τίτλο Salt (Επιμέλεια: Ιόλη Τζανετάκη). H Flash (ΗΠΑ, 1959) είναι φωτογράφος που ασχολείται ιδιαίτερα με τις αναπαραστάσεις του φύλου, της φυλής και με το queer. Το 1989, όταν το AIDS έκανε την επέλασή του, εμφανίστηκε στη θρυλική αφίσα της Act Up “Kissing Doesn’t Kill”. To Salt που ξεκίνησε το 2011 είναι ένα σχόλιο στα ηλικιακά στερεότυπα ειδικά για τις γυναίκες, καθώς πρόκειται για πορτρέτα γυναικών 70+, δυναμικών, καταξιωμένων, με σημαντική κοινωνική συνεισφορά και με πολλαπλές ιδιότητες, πολλές από τις οποίες ανέπτυξαν σε μεταγενέστερο στάδιο της ζωής τους.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Μεταξύ αυτών είναι η Ruth από τις θρυλικές Pointer Sisters, η φωτογράφος και μουσικός Toni, η Velma που συνέβαλε στην κατάργηση του φυλετικού διαχωρισμού στο γυμνάσιο του Baton Rouge το 1954, όπως και η Millicent που κέρδισε, έφηβη τότε, τη σχετική αγωγή στη Ν. Καρολίνα, η Koho που χρησιμοποιεί τις εμπειρίες της από τα αμερικανικά στρατόπεδα συγκέντρωσης για να δημιουργεί αφηρημένη τέχνη βασισμένη στην ιαπωνική τεχνική sumi-e και η ακτιβίστρια Esther Cooper Jackson.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Όλα τα όνειρα είναι ενοχλητικά

Έναν όροφο πιο πάνω, μπαίνουμε στον μυστικιστικό κόσμο που έχει δημιουργήσει η Μαλβίνα Παναγιωτίδη εμπνευσμένη από την παραμονή της στο σπίτι της Ελένης Μπούκουρα-Αλταμούρα στις Σπέτσες, της πρώτης Ελληνίδας ζωγράφου που σπούδασε στην Ιταλία μεταμφιεσμένη σε άντρα στα μέσα του 19ου αιώνα. Το έργο της Παναγιωτίδη Όλα τα όνειρα είναι ενοχλητικά (Επιμέλεια: Άννα Μυκονιάτη), νέα παραγωγή του ΕΜΣΤ, μας μεταφέρει στο σύμπαν της Αλταμούρα που κλείστηκε στο σπίτι της όταν έχασε τα δύο της παιδιά από φυματίωση και προσπαθούσε να επανασυνδεθεί μαζί τους μέσω του πνευματισμού.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Κέρινες αναπαραστάσεις ενός σπιτιού που προστατεύει και πνίγει ταυτόχρονα, οι οποίες και θα αποσυντεθούν λιώνοντας στη διάρκεια της έκθεσης, πλάσματα-αναπνοές από φυσητό γυαλί, γλυπτά με ανθρώπινα όργανα και σύμβολα από το μαγικό χειρόγραφο γριμόριο της Αλταμούρα, όπου κατέγραφε μαγικές συνταγές, φίλτρα και ξόρκια και εν τέλει μια επανεξέταση του πατριαρχικού μύθου της «τρελής γυναίκας στη σοφίτα». Ο δε ήχος που ακούμε προέρχεται από την ηλεκτρομαγνητική καταγραφή ήχων από το εργαστήρι της Παναγιωτίδη.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Jeanna Criscitiello, and then there was EVE

Ειδικά για το βράδυ των εγκαινίων είχαμε την τύχη να ζήσουμε τη μουσική περφόρμανς της Jeanna Criscitiello «…and then there was EVE». Το υλικό της περφόρμανς προέρχεται από απαντήσεις των συμμετεχόντων που κατονομάζουν την προσωπική τους ηρωίδα, φανταστική ή πραγματική, και τη συνδέουν με ένα αντικείμενο. Η Marguerite Duras, η Susan Sontag, η Calamity Jane ή και η Πίπη Φακιδομύτη είναι κάποιες από αυτές που σπάνε τα στερεότυπα που συνδέονται με τη γυναίκα αλλά και τις «γυναικείες αδυναμίες».

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Λίγο πριν κλείσει η βραδιά, με τραγούδι, εναλλαγές στη φωνή, εντυπωσιακά ηχητικά εφέ και μουσικά όργανα, η Criscitiello μόνη στη σκηνή με το βαθυκόκκινο κοστούμι της, μας υπενθύμιζε ότι Ain’t nothing scary than someone with nothing…

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Λ. Καλλιρρόης & Αμβρ. Φραντζή (πρώην εργοστάσιο Φιξ) Αθήνα. Ώρες Λειτουργίας: Τρίτη-Κυριακή 11:00-19:00, Πέμπτη 11:00-22:00
Διάρκεια Έκθεσης: Η φωτεινή εγκατάσταση της Yael Bartana παραμένει μέχρι τις 10.11.2024 και το βίντεο μέχρι τις 27.10.2024. Η τοιχογραφία της Claudia Comte μέχρι τις 12.01.2025. Η έκθεση της Lola Fash μέχρι τις 10.11.2024 και η έκθεση της Μαλβίνας Παναγιωτίδη μέχρι τις 2.6.2024.
Περισσότερα από Art & Culture
VIMA_WEB3b