MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΑΘΗΝΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ
20
ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
  • ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ
    ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
    ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
    ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
    23.07.2018: Έκθεση φωτογραφίας του Βασίλη Βρεττού, για την καταστροφή στο Μάτι
    Από 11/10/2019 έως 08/12/2019
    Aegean Desert: Έκθεση φωτογραφίας του πρίγκιπα Νικoλάου στο Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης
    Από 10/10/2019 έως 19/01/2020
    Anima l: Έκθεση του Γιάννη Βαρελά στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 12/09/2019 έως 17/11/2019
    Fine Art: Θεματική έκθεση φωτογραφίας στην Blank Wall Gallery
    Από 11/10/2019 έως 23/10/2019
    Flat Drop Fall Flat: Έκθεση ζωγραφικής του Απόστολου Καρακατσάνη στη ΔΛ Gallery
    Από 11/10/2019 έως 21/12/2019
    Hot Shots & Skoobmania: Έκθεση της Χριστίνας Μήτρεντσε στην a.antonopoulou.art
    Από 25/09/2019 έως 26/10/2019
    Innerscapes – Μυθολογία του τοπίου: Έκθεση φωτογραφίας στη γκαλερί Luminous Eye
    Από 18/10/2019 έως 30/11/2019
    Interstellar Art: Έκθεση Ζωγραφικής στο Νέο Ψηφιακό Πλανητάριο Αθηνών
    Από 09/10/2019 έως 27/10/2019
    O Oργανισμός ΝΕΟΝ φέρνει τη σύγχρονη τέχνη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Μυκόνου
    Από 18/05/2019 έως 31/10/2019
    Stock Images: Έκθεση Φωτογραφίας του Πάνου Κοκκινιά στη Στοά Αθηνών
    Από 16/09/2019 έως 03/11/2019
    «Sight»: Εικαστική εγκατάσταση του Antony Gormley στο Μουσείο της Δήλου
    Από 02/05/2019 έως 31/10/2019
    «Stock Images»: Ο Πάνος Κοκκινιάς αποτυπώνει μια πόλη σε μετάβαση
    Από 16/09/2019 έως 03/11/2019
    Αγάπα με αν τολμάς: Ομαδική έκθεση στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
    Από 26/09/2019 έως 27/10/2019
    Αλέκος Φασιανός - Βαγγέλης Χρόνης. 30 χρόνια φιλίας. Ζωγραφική και ποίηση, στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη
    Από 20/05/2019 έως 27/10/2019
    Ατομική έκθεση του Μίλτου Σκούρα στον Εικαστικό Κύκλο ΔΛ
    Από 27/09/2019 έως 26/10/2019
    Βία, Γρήγορη και Αργή: Έκθεση των Forensic Architecture στο State of Concept Athens
    Από 28/09/2019 έως 23/11/2019
    Γιάννης Ψυχοπαίδης: Ποιητικά στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος
    Από 09/10/2019 έως 12/01/2020
    Δεινόσαυροι και Τέρατα των Θαλασσών στο Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος
    Από 08/05/2019 έως 31/10/2019
    Η αγάπη είναι ένας σκύλος από την κόλαση, 38 καλλιτέχνες εκθέτουν στο Μουσείο Φρυσίρα
    Από 02/05/2019 έως 31/12/2019
    Ηρακλής, Ήρως Διαχρονικός και Αιώνιος από τον Παύλο Σάμιο στο Νομισματικό Μουσείο
    Από 28/12/2018 έως 31/10/2019
    Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: Ο Πικάσο αναζητά τον Μινώταυρο
    Από 20/06/2019 έως 20/10/2019
    Νύ(μ)φες: Εικαστική έκθεση του Πάνου Κόκκαλη στη γκαλερί Σκουφά
    Από 17/10/2019 έως 09/11/2019
    Παγετώνες. Από την Γένεση στην Εξαΰλωση: Έκθεση φωτογραφίας του Φωκίωνα Ζησιάδη στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 17/10/2019 έως 17/11/2019
    Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός στο Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης
    Από 20/06/2019 έως 20/10/2019
    Σταύρος Ιωάννου. Δέκα Χρόνια Σιωπής...: Έκθεση στην Evripides Art Gallery
    Από 03/10/2019 έως 02/11/2019
    Το ΄21 Αλλιώς: Έκθεση για την Ελληνική Επανάσταση με Playmobil στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο
    Από 15/10/2019 έως 31/05/2020
    Το Χαμένο Κείμενο: Video Walk της Νίνας Παππά στο Επιγραφικό Μουσείο
    Από 18/10/2019 έως 31/03/2020
    Το Χαμόγελο της Τζοκόντα: Έκθεση σύγχρονης τέχνης στο Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών
    Από 11/10/2019 έως 23/11/2019
    Το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή, στην καρδιά της Αθήνας
    Από 02/10/2019 έως 31/12/2022
    Το τοπίο της Σαντορίνης στην ελληνική ζωγραφική του εικοστού αιώνα: Η Συλλογή του Δημήτρη Τσίτουρα στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 03/10/2019 έως 03/11/2019
    Τοπία Ανάγλυφα του Προσωπικού: Έκθεση του Ανάργυρου Πασχάλη στην Αιθούσα Τέχνης Αθηνών
    Από 15/10/2019 έως 02/11/2019
    Τσίκι-τσίκι: Έργα του Αλέξη Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 25/09/2019 έως 17/11/2019

    Avigdor Arikha: Πάθος για το ορατό στο Μουσείο Μπενάκη

    Έναν διεθνώς αναγνωρισμένο αλλά σχεδόν άγνωστο στην Ελλάδα σύγχρονο ζωγράφο, τον Αβιγκντόρ Αρίκα (1929-2010), συστήνει στο κοινό το Μουσείο Μπενάκη με την έκθεση «Μια ανάσα».

    Σπύρος Κακουριώτης

    «Το να ζωγραφίσεις μια ντομάτα δεν έχει τίποτα το ηρωικό. Το να μη τη ζωγραφίσεις όμως θα ήταν άρνηση της τέχνης». Η ζωγραφική του Αβιγκντόρ Αρίκα δεν έχει τίποτα το ηρωικό. Κι όμως, σε καθηλώνει με την πρώτη ματιά. Ίσως γιατί αυτό που καταφέρνει με την τέχνη του είναι να μεταδώσει στον θεατή της την ένταση με την οποία το βλέμμα του ζωγράφου αρπάζει τη στιγμή, την ίδια τη ζωή, για να τη μετασχηματίσει με γρήγορες, πυρετικές πινελιές ή μολυβιές σε ζωγραφική.

    Δεν υπάρχει τίποτε ταπεινό στο έργο του Αρίκα –άλλωστε ανάμεσα στα έργα που εκτίθενται στο Μουσείο Μπενάκη περιλαμβάνονται αρκετά πορτρέτα του φίλου του Σάμιουελ Μπέκετ, του φιλόσοφου Εμμανουέλ Λεβινάς κ.ά. Φαίνεται όμως πως δεν υπάρχει γιατί ο ίδιος δεν θεωρούσε τίποτε ταπεινό. Όταν σε ηλικία 13 ετών έχει γνωρίσει κανείς τον λιμό και τον άμεσο κίνδυνο θανάτου στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, δεν μπορεί να θεωρήσει τίποτε «ταπεινό».

    Σχέδια από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης

    Ο Αβιγκντόρ Αρίκα γεννήθηκε στη Μπουκοβίνα της Ρουμανίας (σήμερα ανήκει στην Ουκρανία), από οικογένεια γερμανόφωνων εβραίων. Το 1941 η οικογένειά του εκτοπίστηκε στην Υπερδνειστερία, σε ρουμάνικο στρατόπεδο συγκέντρωσης, όπου ο πατέρας του πέθανε. Τη ζωή στα στρατόπεδα, τους διωγμούς, την καθημερινή φρίκη, την αποτύπωνε σε ένα μικρό τετράδιο, φτιαγμένο από χασαπόχαρτα, που είχε πάντοτε καλά φυλαγμένο πάνω του. Μερικά από τα συγκινητικά αυτά σχέδια, που υπογράφει με το πραγματικό του όνομα, Βίκτωρ Ντλούγκατς, εκτίθενται για πρώτη φορά στο κοινό, τοποθετημένα σε μια προθήκη στην έκθεση του Μουσείου Μπενάκη.

    Χάρη σε αυτά τα σχέδια ο μικρός Βίκτωρ μπόρεσε να επιβιώσει. Όταν αργότερα τα σχέδια αυτά ήρθαν σε γνώση των αντιπροσώπων του Ερυθρού Σταυρού, στάθηκαν το εισιτήριο για την ελευθερία και τη μετανάστευση στην Παλαιστίνη, με το όνομα ενός άλλου παιδιού: έτσι «γεννήθηκε» ο Αβιγκντόρ Αρίκα, που στάλθηκε αρχικά σε ένα κιμπούτζ μαζί με την αδελφή του, συμμετείχε στον Πόλεμο της Ανεξαρτησίας του Ισραήλ το 1948, όπου πληγώθηκε βαριά. Παράλληλα, αφού τέλειωσε τις σπουδές του στην Ακαδημία Τεχνών της Ιερουσαλήμ, μετακόμισε στο Παρίσι, όπου σπούδασε με υποτροφία στη Σχολή Καλών Τεχνών, για να εγκατασταθεί στη συνέχεια εκεί.

    Οι σπουδές του, έντονα επηρεασμένες από τη διδασκαλία του Μπαουχάους, τον οδήγησαν αρχικά στην αφαίρεση, που κυριαρχούσε στη μεταπολεμική τέχνη. Ζωγράφιζε αποκαλυψιακούς πίνακες, όπου κυριαρχούσε το μαύρο χρώμα. Σύντομα όμως κατάλαβε ότι ο δρόμος που βάδιζε ήταν αδιέξοδος –η αφαίρεση ήταν καθαρός μανιερισμός, κάθε του έργο επαναλάμβανε το προηγούμενο.

    Η στιγμή της κρίσης έφτασε το 1965, όταν βρέθηκε μπροστά στον πίνακα «Η Ανάσταση του Λαζάρου» του Καραβάτζιο, σε μια έκθεση στο Λούβρο. Ο Αρίκα εγκατέλειψε τη ζωγραφική και το χρώμα, επιδιώκοντας να αναζητήσει τον πρώτο του εαυτό: άρχισε να σχεδιάζει εκ του φυσικού, για να μεταβληθεί μέσα στα επόμενα χρόνια σε έναν από τους σημαντικότερους ζωγράφους «εκ του φυσικού» (μια υποκατηγορία της παραστατικής ζωγραφικής) των τελευταίων δεκαετιών του 20ού αιώνα.

    Αιφνιδιάζοντας τον θεατή

    Αυτόν τον Αρίκα συστήνει στο ελληνικό κοινό η έκθεση «Μια ανάσα»: επιχειρεί να αναδείξει «το βλέμμα ενός ζωγράφου υψηλής ποιότητας και ήθους», όπως τόνισε ο Μάνος Δημητρακόπουλος, που επιμελήθηκε την έκθεση μαζί με τον Κωνσταντίνο Παπαχρίστου.

    Δεν πρόκειται για μια αναδρομική αλλά, για μια έκθεση που επιδιώκει να αιφνιδιάσει τον θεατή της, όπως ακριβώς οι στιγμές που αποτυπώνονται στα έργα αιφνιδίασαν το βλέμμα του ζωγράφου. Αυτήν την αίσθηση προσπαθούν να μεταδώσουν οι επιμελητές μέσα από τους 42 πίνακες που, ακριβώς γι’ αυτό, στην έκθεση σημαίνονται μονάχα από αριθμούς (οι αρχικοί τίτλοι και οι προσεκτικά καταχωρημένες ημερομηνίες των έργων παρατίθενται σε χωριστό φυλλάδιο).

    Ο Αρίκα ζωγράφιζε πυρετικά, για να κατορθώσει να αιχμαλωτίσει αυτό που ήθελε να αποτυπώσει πριν χαθεί

    Πορτρέτα, νεκρές φύσεις, κάποια τοπία ή στιγμιότυπα αποτελούν τα θέματα των έργων, τα οποία ο καλλιτέχνης αντιμετωπίζει ισότιμα, αφού αυτό που τον απασχολεί δεν είναι η εικόνα αλλά η ζωγραφική, η ένταση της στιγμής που επιδιώκει να συλλάβει με την τέχνη του.

    Σε αυτό, ο Αρίκα μοιάζει πολύ με τον φωτογράφο: δημιουργούσε τα έργα του μια κι έξω, χωρίς να επανέρχεται αργότερα σε αυτά. Ζωγράφιζε πυρετικά, για να κατορθώσει να αιχμαλωτίσει αυτό που ήθελε να αποτυπώσει πριν χαθεί. Δείχνοντας ένα σχέδιο που αποτυπώνει ένα ζευγάρι καθισμένο σε ένα παγκάκι, ο Μάνος Δημητρακόπουλος μας λέει πως ο Αρίκα ζωγράφιζε χωρίς να τον έχουν αντιληφθεί, δουλεύοντας με αφάνταστη ένταση, πριν οι δύο ερωτευμένοι σηκωθούν να φύγουν.

    Αυτή η «ανάσα» που συλλαμβάνει ο ζωγράφος δίνει και τον τίτλο της έκθεσης. Γιατί, όπως έλεγε και ο ίδιος, «η τέχνη είναι τίποτα. Είναι ανάσα. Απ’ την ανάσα περνάει κανείς και στην ανάσα μένει»…

    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
    Καλλιτέχνης: Avigdor Arikha
    Χώρος: Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, Κουμπάρη 1, 210-36.71.000
    Διάρκεια Έκθεσης: 19/06/2019 - 1/08/2019
    Είσοδος: 7€, μειωμένο 5€
    Περισσότερα από Art & Culture