MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΑΘΗΝΑ
ΤΡΙΤΗ
20
ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
  • ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ
    ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
    ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
    ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
    13,700,000km^3: Η θερινή έκθεση του Art Space Pythagorion στη Σάμο
    Από 03/08/2019 έως 30/09/2019
    A Submissive Acknowledgment of Powerlessness: Ατομική έκθεση του Ανδρέα Αγγελιδάκη στην The Breeder Gallery
    Από 30/05/2019 έως 31/08/2019
    Avigdor Arikha. Μια ανάσα, στο Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού
    Από 19/06/2019 έως 01/09/2019
    Avigdor Arikha: Πάθος για το ορατό στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 19/06/2019 έως 01/09/2019
    City in Pieces: Mια ομαδική έκθεση γύρω από το μεταβαλλόμενο τοπίο της Αθήνας
    Από 14/06/2019 έως 30/09/2019
    Ephemeral: Ομαδική Έκθεση στον Πύργο Μπαζαίου στη Νάξο
    Από 25/05/2019 έως 27/09/2019
    In/Finito από το Εθνικό Ίδρυμα Χορού Aterballetto στην Αρχαία Αγορά
    Από 11/07/2019 έως 10/09/2019
    Korean Art in Flux: Ομαδική έκθεση στην Art Appel Gallery
    Από 11/07/2019 έως 12/09/2019
    O Oργανισμός ΝΕΟΝ φέρνει τη σύγχρονη τέχνη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Μυκόνου
    Από 18/05/2019 έως 31/10/2019
    «Sight»: Εικαστική εγκατάσταση του Antony Gormley στο Μουσείο της Δήλου
    Από 02/05/2019 έως 31/10/2019
    «Ίχνη στον Χρόνο»: Διπλή ατομική έκθεση του Γιάννη Ψυχοπαίδη στον Πόρο
    Από 08/06/2019 έως 30/09/2019
    «Όλες οι αποχρώσεις του λευκού»: Έκθεση στο Astir of Paros
    Από 31/07/2019 έως 30/09/2019
    «Αντιστάσεις και αποκλεισμοί»: Έκθεση φωτογραφίας της Μαίρης Χριστοφίδη στον Πόρο
    Από 27/07/2019 έως 08/09/2019
    «Αρχέγονο μέλλον» από τη Βένια Δημητρακοπούλου στη Σύρο
    Από 20/07/2019 έως 01/09/2019
    «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» στο Μουσείο Μαστίχας Χίου
    Από 19/06/2019 έως 08/09/2019
    «Το Ωραίο Νησί»: Ομαδική εικαστική έκθεση στην Σίφνο
    Από 09/08/2019 έως 15/09/2019
    Έκθεση της Βένιας Δημητρακοπούλου, στην Achillea Gallery
    Από 21/06/2019 έως 01/09/2019
    Έκθεση του Νίκου Στεφάνου & συναυλία του Σταμάτη Κραουνάκη στην Ύδρα
    Από 03/08/2019 έως 18/09/2019
    Ίχνη Τέχνης: Έκθεση στο Μουσείο «Κώστα Τσόκλη» στην Τήνο
    Από 01/06/2019 έως 30/09/2019
    Ίχνη στον Χρόνο: Διπλή έκθεση του Γιάννη Ψυχοπαίδη στον Πόρο
    Από 08/06/2019 έως 30/09/2019
    Αγκάθια και Αμάραντα: Έκθεση της Γιάννας Ανδρεάδη στην Άνδρο
    Από 13/07/2019 έως 31/08/2019
    Αλέκος Φασιανός - Βαγγέλης Χρόνης. 30 χρόνια φιλίας. Ζωγραφική και ποίηση, στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη
    Από 20/05/2019 έως 29/09/2019
    Βιβλιοθήκες: Ανάγνωση Κτηρίων, Έκθεση στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»
    Από 04/07/2019 έως 14/09/2019
    Γιάννης Τσαρούχης: Επίκαιρος και διαχρονικός, στο Ίδρυμα Π. & Μ. Κυδωνιέως της Άνδρου
    Από 27/07/2019 έως 30/09/2019
    ΔΕΣΤΕ στο Μουσείο Μπενάκη: Η Αθήνα σε διαρκή ρευστότητα
    Από 22/06/2019 έως 22/09/2019
    Διπλή έκθεση Γ. Ψυχοπαίδη: Ίχνη στον Χρόνο στην Γκαλερί Citronne
    Από 08/06/2019 έως 30/09/2019
    Η Άγραφη Βιβλιοθήκη: Μία εκθεσιακή τριλογία στο Μέγαρο Μουσικής
    Από 10/07/2018 έως 30/09/2019
    Η αγάπη είναι ένας σκύλος από την κόλαση, 38 καλλιτέχνες εκθέτουν στο Μουσείο Φρυσίρα
    Από 02/05/2019 έως 31/12/2019
    Η εικαστική ομάδα “Barbares d’ Esprit” στο Santorini Arts Factory
    Από 22/06/2019 έως 29/09/2019
    Ηρακλής, Ήρως Διαχρονικός και Αιώνιος από τον Παύλο Σάμιο στο Νομισματικό Μουσείο
    Από 28/12/2018 έως 31/10/2019
    Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: Ο Πικάσο αναζητά τον Μινώταυρο
    Από 20/06/2019 έως 20/10/2019
    Ντίκος Βυζάντιος: Ανεικονισμός και Παραστατικότητα στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Άνδρου
    Από 30/06/2019 έως 22/09/2019
    Ο Μπουκόφσκι έρχεται στο Μουσείο Φρυσίρα
    Από 02/05/2019 έως 07/12/2019
    Ο κήπος του Μουσείου: Έκθεση του Νεκτάριου Αποσπόρη στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
    Από 01/07/2019 έως 31/08/2019
    Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός στο Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης
    Από 20/06/2019 έως 20/10/2019
    Στο ίδιο ποτάμι δυο φορές: Μια σύγχρονη έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 21/06/2019 έως 22/09/2019

    Avigdor Arikha: Πάθος για το ορατό στο Μουσείο Μπενάκη

    Έναν διεθνώς αναγνωρισμένο αλλά σχεδόν άγνωστο στην Ελλάδα σύγχρονο ζωγράφο, τον Αβιγκντόρ Αρίκα (1929-2010), συστήνει στο κοινό το Μουσείο Μπενάκη με την έκθεση «Μια ανάσα».

    Σπύρος Κακουριώτης

    «Το να ζωγραφίσεις μια ντομάτα δεν έχει τίποτα το ηρωικό. Το να μη τη ζωγραφίσεις όμως θα ήταν άρνηση της τέχνης». Η ζωγραφική του Αβιγκντόρ Αρίκα δεν έχει τίποτα το ηρωικό. Κι όμως, σε καθηλώνει με την πρώτη ματιά. Ίσως γιατί αυτό που καταφέρνει με την τέχνη του είναι να μεταδώσει στον θεατή της την ένταση με την οποία το βλέμμα του ζωγράφου αρπάζει τη στιγμή, την ίδια τη ζωή, για να τη μετασχηματίσει με γρήγορες, πυρετικές πινελιές ή μολυβιές σε ζωγραφική.

    Δεν υπάρχει τίποτε ταπεινό στο έργο του Αρίκα –άλλωστε ανάμεσα στα έργα που εκτίθενται στο Μουσείο Μπενάκη περιλαμβάνονται αρκετά πορτρέτα του φίλου του Σάμιουελ Μπέκετ, του φιλόσοφου Εμμανουέλ Λεβινάς κ.ά. Φαίνεται όμως πως δεν υπάρχει γιατί ο ίδιος δεν θεωρούσε τίποτε ταπεινό. Όταν σε ηλικία 13 ετών έχει γνωρίσει κανείς τον λιμό και τον άμεσο κίνδυνο θανάτου στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, δεν μπορεί να θεωρήσει τίποτε «ταπεινό».

    Σχέδια από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης

    Ο Αβιγκντόρ Αρίκα γεννήθηκε στη Μπουκοβίνα της Ρουμανίας (σήμερα ανήκει στην Ουκρανία), από οικογένεια γερμανόφωνων εβραίων. Το 1941 η οικογένειά του εκτοπίστηκε στην Υπερδνειστερία, σε ρουμάνικο στρατόπεδο συγκέντρωσης, όπου ο πατέρας του πέθανε. Τη ζωή στα στρατόπεδα, τους διωγμούς, την καθημερινή φρίκη, την αποτύπωνε σε ένα μικρό τετράδιο, φτιαγμένο από χασαπόχαρτα, που είχε πάντοτε καλά φυλαγμένο πάνω του. Μερικά από τα συγκινητικά αυτά σχέδια, που υπογράφει με το πραγματικό του όνομα, Βίκτωρ Ντλούγκατς, εκτίθενται για πρώτη φορά στο κοινό, τοποθετημένα σε μια προθήκη στην έκθεση του Μουσείου Μπενάκη.

    Χάρη σε αυτά τα σχέδια ο μικρός Βίκτωρ μπόρεσε να επιβιώσει. Όταν αργότερα τα σχέδια αυτά ήρθαν σε γνώση των αντιπροσώπων του Ερυθρού Σταυρού, στάθηκαν το εισιτήριο για την ελευθερία και τη μετανάστευση στην Παλαιστίνη, με το όνομα ενός άλλου παιδιού: έτσι «γεννήθηκε» ο Αβιγκντόρ Αρίκα, που στάλθηκε αρχικά σε ένα κιμπούτζ μαζί με την αδελφή του, συμμετείχε στον Πόλεμο της Ανεξαρτησίας του Ισραήλ το 1948, όπου πληγώθηκε βαριά. Παράλληλα, αφού τέλειωσε τις σπουδές του στην Ακαδημία Τεχνών της Ιερουσαλήμ, μετακόμισε στο Παρίσι, όπου σπούδασε με υποτροφία στη Σχολή Καλών Τεχνών, για να εγκατασταθεί στη συνέχεια εκεί.

    Οι σπουδές του, έντονα επηρεασμένες από τη διδασκαλία του Μπαουχάους, τον οδήγησαν αρχικά στην αφαίρεση, που κυριαρχούσε στη μεταπολεμική τέχνη. Ζωγράφιζε αποκαλυψιακούς πίνακες, όπου κυριαρχούσε το μαύρο χρώμα. Σύντομα όμως κατάλαβε ότι ο δρόμος που βάδιζε ήταν αδιέξοδος –η αφαίρεση ήταν καθαρός μανιερισμός, κάθε του έργο επαναλάμβανε το προηγούμενο.

    Η στιγμή της κρίσης έφτασε το 1965, όταν βρέθηκε μπροστά στον πίνακα «Η Ανάσταση του Λαζάρου» του Καραβάτζιο, σε μια έκθεση στο Λούβρο. Ο Αρίκα εγκατέλειψε τη ζωγραφική και το χρώμα, επιδιώκοντας να αναζητήσει τον πρώτο του εαυτό: άρχισε να σχεδιάζει εκ του φυσικού, για να μεταβληθεί μέσα στα επόμενα χρόνια σε έναν από τους σημαντικότερους ζωγράφους «εκ του φυσικού» (μια υποκατηγορία της παραστατικής ζωγραφικής) των τελευταίων δεκαετιών του 20ού αιώνα.

    Αιφνιδιάζοντας τον θεατή

    Αυτόν τον Αρίκα συστήνει στο ελληνικό κοινό η έκθεση «Μια ανάσα»: επιχειρεί να αναδείξει «το βλέμμα ενός ζωγράφου υψηλής ποιότητας και ήθους», όπως τόνισε ο Μάνος Δημητρακόπουλος, που επιμελήθηκε την έκθεση μαζί με τον Κωνσταντίνο Παπαχρίστου.

    Δεν πρόκειται για μια αναδρομική αλλά, για μια έκθεση που επιδιώκει να αιφνιδιάσει τον θεατή της, όπως ακριβώς οι στιγμές που αποτυπώνονται στα έργα αιφνιδίασαν το βλέμμα του ζωγράφου. Αυτήν την αίσθηση προσπαθούν να μεταδώσουν οι επιμελητές μέσα από τους 42 πίνακες που, ακριβώς γι’ αυτό, στην έκθεση σημαίνονται μονάχα από αριθμούς (οι αρχικοί τίτλοι και οι προσεκτικά καταχωρημένες ημερομηνίες των έργων παρατίθενται σε χωριστό φυλλάδιο).

    Ο Αρίκα ζωγράφιζε πυρετικά, για να κατορθώσει να αιχμαλωτίσει αυτό που ήθελε να αποτυπώσει πριν χαθεί

    Πορτρέτα, νεκρές φύσεις, κάποια τοπία ή στιγμιότυπα αποτελούν τα θέματα των έργων, τα οποία ο καλλιτέχνης αντιμετωπίζει ισότιμα, αφού αυτό που τον απασχολεί δεν είναι η εικόνα αλλά η ζωγραφική, η ένταση της στιγμής που επιδιώκει να συλλάβει με την τέχνη του.

    Σε αυτό, ο Αρίκα μοιάζει πολύ με τον φωτογράφο: δημιουργούσε τα έργα του μια κι έξω, χωρίς να επανέρχεται αργότερα σε αυτά. Ζωγράφιζε πυρετικά, για να κατορθώσει να αιχμαλωτίσει αυτό που ήθελε να αποτυπώσει πριν χαθεί. Δείχνοντας ένα σχέδιο που αποτυπώνει ένα ζευγάρι καθισμένο σε ένα παγκάκι, ο Μάνος Δημητρακόπουλος μας λέει πως ο Αρίκα ζωγράφιζε χωρίς να τον έχουν αντιληφθεί, δουλεύοντας με αφάνταστη ένταση, πριν οι δύο ερωτευμένοι σηκωθούν να φύγουν.

    Αυτή η «ανάσα» που συλλαμβάνει ο ζωγράφος δίνει και τον τίτλο της έκθεσης. Γιατί, όπως έλεγε και ο ίδιος, «η τέχνη είναι τίποτα. Είναι ανάσα. Απ’ την ανάσα περνάει κανείς και στην ανάσα μένει»…

    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
    Καλλιτέχνης: Avigdor Arikha
    Χώρος: Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, Κουμπάρη 1, 210-36.71.000
    Διάρκεια Έκθεσης: 19/06/2019 - 1/08/2019
    Είσοδος: 7€, μειωμένο 5€
    ΔΕΙΤΕ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ
    • Αθήνα
    Κολωνάκι
    Μουσείο Μπενάκη – Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού
    Απο 19/06/2019 εως 01/09/2019
    Κουμπάρη 1 & Βασ. Σοφίας
    Δευτέρα/Τετάρτη/Παρασκευή/Σάββατο: 10:00 - 18:00
    Πέμπτη: 10:00 - 24:00
    Κυριακή: 10:00 - 16:00
    Περισσότερα από Art & Culture