MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
27
ΙΟΥΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Athens Photo Festival 2024: Η Αθήνα στο επίκεντρο της διεθνούς φωτογραφικής σκηνής
Από 07/06/2024 έως 28/07/2024
Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα - ορόσημα της Αμερικανίδας φωτογράφου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 30/05/2024 έως 04/11/2024
Donum Amicorom: Το εικαστικό κληροδότημα του Παύλου Σάμιου σε μια έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο
Από 19/06/2024 έως 15/09/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Ira Walrdron: Μετασοβιετική εικαστική πρωτοπορία στο Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 20/06/2024 έως 01/09/2024
POP(?): Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του κορυφαίου ζωγράφου Γιώργου Ιωάννου στην Γκαλερί Kalfayan
Από 04/07/2024 έως 21/09/2024
Robert McCabe: Φωτογραφικά στιγμιότυπα της μεταπολεμικής Ελλάδας στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 28/05/2024 έως 08/09/2024
Shinrin-yoku: Μια νέα έκθεση σύγχρονης τέχνης του PCAI αλληλεπιδρά με τον Βοτανικό Κήπο Διομήδους
Από 21/06/2024 έως 20/09/2024
Stefanidou Tsoukala Gallery: Το παρόν και το παρελθόν της Αθήνας μέσα από τον φακό του Βρετανού φωτογράφου Nikolai von Bismarck
Από 11/06/2024 έως 12/09/2024
space of togetherness: Μια έκθεση για τη συνύπαρξη και την πολυπολιτισμικότητα στο Σχολείον Ειρήνης Παπά
Από 09/09/2024 έως 20/10/2024
«Ξένιος»: Ταξίδι με χρώματα από τον Αλέξη Κυριτσόπουλο
Από 12/06/2024 έως 12/08/2024
Άλεξ Μυλωνά: Μια υπαίθρια έκθεση στο ΚΠΙΣΝ που εκπληρώνει το όραμα της σπουδαίας γλύπτριας
Από 06/04/2024 έως 30/09/2024
Έκθεση στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου: 1944 & 1974 - Η Αθήνα γιορτάζει
Από 23/07/2024 έως 28/10/2024
Ίδρυμα Γουλανδρή: Διπλό αφιέρωμα στο εμβληματικό ζευγάρι φωτογράφων Henri Cartier-Bresson και Martine Franck σε Άνδρο και Αθήνα
Από 03/07/2024 έως 27/10/2024
Αμμόχωστος 3,5%: Ο Σωτήρης Δανέζης φωτογραφίζει την "πόλη-φάντασμα" 50 χρόνια μετά την τουρκική εισβολή
Από 10/07/2024 έως 25/08/2024
Γιάννης Παππάς στο «Φουγάρο»: Οι περιπέτειες ενός αγάλματος
Από 30/06/2024 έως 31/10/2024
Γυναικεία Ζητήματα: Γυναίκες «μιλούν» για τις γυναίκες σε μια έκθεση στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 06/06/2024 έως 22/09/2024
Δημοκρατία: Η τέχνη συνομιλεί με την πολιτική ιστορία της Νότιας Ευρώπης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 11/07/2024 έως 02/02/2025
Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων: Η Nelly’s μέσα από τη ματιά του συλλέκτη
Από 13/07/2024 έως 10/11/2024
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
ΕΜΣΤ: Ένα μουσείο «κατειλημμένο» από γυναίκες εικαστικούς
Από 13/06/2024 έως 10/11/2024
ΕΜΣΤ: Μεγάλη αναδρομική έκθεση της φεμινίστριας εικαστικού Penny Siopis
Από 17/05/2024 έως 10/11/2024
Η Ελλάδα της Nelly’s στα Χανιά
Από 13/07/2024 έως 10/11/2024
Μία φορά και... μία φωτογραφία: Ομαδική φωτογραφική έκθεση στην Γκαλερί Ρεβέκκα Καμχή
Από 05/06/2024 έως 09/08/2024
Ο Παρθενώνας και ο Βύρωνας: Ο σπουδαίος φιλέλληνας και η επανένωση των γλυπτών σε μια έκθεση στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 26/04/2024 έως 31/08/2024
Ο αισθησιακός μυστικισμός της γλυπτικής: Αναδρομική έκθεση του κορυφαίου Ιταλού γλύπτη Novello Finotti στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
Από 04/06/2024 έως 11/11/2024
Ο εικαστικός Anselm Kiefer εκθέτει για πρώτη φορά στην Αθήνα
Από 21/06/2024 έως 24/08/2024
Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας: Ανοίγει τη Συλλογή «Αθήνα 2004» και εγκαινιάζει μια επετειακή έκθεση στο Golden Hall
Από 22/07/2024 έως 04/08/2024
Προς τον Κήπο των Εσπερίδων: Επετειακοί οι φετινοί εικαστικοί 30οι Πλοές στην Άνδρο
Από 27/07/2024 έως 29/09/2024
Σμιλεύοντας τον Ερωτα: Έκθεση της Βένιας Δημητρακοπούλου στην γκαλερί Κουρντ
Από 24/05/2024 έως 28/09/2024
Τέχνες της θάλασσας: Η κυκλαδίτικη ναυτική παράδοση σε μια έκθεση στο Ινστιτούτο Γκαίτε
Από 04/07/2024 έως 21/09/2024
Το δέντρο που ήθελε να γίνει ουράνιο τόξο: Έκθεση της Κατερίνας Σταθάτου στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών
Από 26/06/2024 έως 15/09/2024
Φορώντας μύθους… και φουστάνια αδειανά: Έκθεση της Κυριακής Χριστακοπούλου στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης
Από 06/07/2024 έως 29/09/2024
ΕΠΙΛΟΓΗ ΓΚΑΛΕΡΙ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΧΩΡΟ X Fougaro Art Center Gagosian Gallery Kourd Kalfayan Galleries Online Radisson Blu Park Hotel Rebecca Camhi Gallery Stefanidou Tsoukala Gallery Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β.& Μ.Θεοχαράκη Ίδρυμα Π. & Μ. Κυδωνιέως Βοτανικός Κήπος Ιουλίας και Αλέξανδρου Ν. Διομήδους Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) Ινστιτούτο Γκαίτε Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων Μουσείο Άλεξ Μυλωνά - Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Μουσείο Ακρόπολης Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης - Κεντρικό Κτίριο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης Δήμου Αθηναίων «Αγγελική Χατζημιχάλη» Μουσείο Μπενάκη - Κτήριο Οδού Πειραιώς Μουσείο Μπενάκη - Κτίριο Πινακοθήκης Χατζηκυριάκου - Γκίκα Μουσείο Μπενάκη - Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Άνδρου Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών – Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα Μερκούρη Σχολείον της Αθήνας - Ειρήνη Παπά

Τα «Ν(ο)ήματα» που συνδέουν την τέχνη όλων των εποχών στο Μουσείο της Ακρόπολης

Μέσα από 165 σπάνια εκθέματα, πολλά από τα οποία δεν έχουν εγκαταλείψει ποτέ πριν τις αίθουσες των μουσείων όπου φιλοξενούνται, η νέα περιοδική έκθεση παρουσιάζει τις προσωποποιήσεις και τις αλληγορίες μέσα από τις οποίες απεικονίστηκαν ανθρώπινα πάθη και συναισθήματα, αφηρημένες έννοιες και νοήματα στην τέχνη.

| Φωτογραφίες έκθεσης: Πάρις Ταβιτιάν
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Προσωποποιήσεις και αλληγορίες μέσω των οποίων η τέχνη όλων των εποχών απεικόνισε ανθρώπινα πάθη και συναισθήματα, αφηρημένες έννοιες και νοήματα, αλλά και καθ’ όλα υλικά μεγέθη, όπως τα ουράνια σώματα, οι ήπειροι, τα νησιά, τα βουνά και τα ποτάμια, πρωταγωνιστούν στη νέα περιοδική έκθεση που φιλοξενείται από τις 4 Δεκεμβρίου στο Μουσείο της Ακρόπολης.

Τετραλογία εποχών

Η έκθεση, την ιδέα της οποίας συνέλαβε και επιμελήθηκε ο διευθυντής του Μουσείου, καθηγητής Νίκος Σταμπολίδης, δεν αποτελεί απλώς ένα διάλογο ανάμεσα σε αρχαίους και νεότερους καλλιτέχνες και τεχνουργήματα. Ο εμπνευστής της προτιμά να χρησιμοποιεί τον όρο «τετραλογία», καθώς παρουσιάζει μαζί τέσσερις διαφορετικές περιόδους της τέχνης: Αρχαιότητα, Βυζάντιο, Αναγέννηση και Νεότερη Τέχνη. Μέσα από τον διάλογο των τεσσάρων διαφορετικών περιόδων, η έκθεση αναζητά το «πώς η ελληνική αρχαιότητα συλλαμβάνει, σχεδιάζει και αποδίδει μια ιδέα και πώς αυτή στη συνέχεια περνάει και διατρέχει τις μετέπειτα περιόδους», όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο Νίκος Σταμπολίδης, παρουσιάζοντας τη νέα περιοδική έκθεση στους δημοσιογράφους.

Αυτός είναι και ο λόγος που επελέγη ο τίτλος «ΝοΗΜΑΤΑ», ένα «γραφιστικό» λογοπαίγνιο που «παραπέμπει στα νοήματα της θεματικής της πλοκής, καθώς οι προσωποποιήσεις, οι συμβολισμοί και οι αλληγορίες είναι καθοριστικές σταθερές που διατρέχουν την έκθεση ως διαχρονικά νήματα», όπως σημείωσε ο διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης.

Έργα που δεν έχουν βγει ξανά από τα μουσεία

Στην έκθεση παρουσιάζονται 165 έργα, μικρού, μεσαίου και μεγάλου μεγέθους, από διαφορετικά υλικά και εποχές: νομίσματα, κεραμικά και πήλινα όστρακα, αγγεία, ανάγλυφα, αγάλματα, χειρόγραφα και βιβλία, τοιχογραφίες και πίνακες ζωγραφικής. Από αυτά, σχεδόν τα μισά δεν έχουν εγκαταλείψει ποτέ άλλοτε τα μουσεία ή τις συλλογές στις οποίες ανήκουν, κάτι που υπογράμμισε με δικαιολογημένη υπερηφάνεια ο Νίκος Σταμπολίδης.

Η αφήγηση χωρίζεται σε έξι ενότητες, όχι στεγανά διαχωρισμένες, καθώς το «πλεκτό σχήμα» της κατανομής τους στον χώρο των περιοδικών εκθέσεων επιτρέπει στον θεατή να ρίχνει παράλληλα κλεφτές ματιές σε παραπλήσιες, συγγενείς ενότητες, δημιουργώντας έτσι ενδιαφέροντες διαλόγους που επιτρέπουν στον επισκέπτη την ιδιοσυγκρασιακή πρόσληψη της κεντρικής αφήγησης.

Ο Κρόνος καταβροχθίζει τον γιο του / Saturn Devouring his Son, Peter Paul Rubens, 1636 – 1638, Museo Nacional del Prado

Από την Υδρία του Μειδία στον Ρούμπενς

Ένας εντυπωσιακός Κρόνος που καταβροχθίζει τον γιο του, έργο του Ρούμπενς από το Μουσείο του Πράδο, υποδέχεται τον θεατή, εισάγοντας την πρώτη ενότητα, που αφορά τον χρόνο: «Είναι το παρελθόν που καταβροχθίζει το μέλλον», παρατηρεί ο επιμελητής. Στην ίδια ενότητα ο επισκέπτης συναντά εντυπωσιακές τοιχογραφίες από την Πομπηία, ανάγλυφα και ψηφιδωτά από τα Αρχαιολογικά Μουσεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, αλλά και πίνακες ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη και του Χρήστου Μποκόρου.

Η φύση, όπου πρωταγωνιστούν προσωποποιήσεις των ουράνιων σωμάτων, των ανέμων, των ποταμών κ.λπ. αποτελεί τη δεύτερη ενότητα, όπου ξεχωρίζει ένας εντυπωσιακός κρατήρας που απεικονίζει τον Τάλω ως προσωποποίηση της Κρήτης (Museo Ruvo Jatta, Απουλία), αλλά και ένας εξαιρετικός μπρούτζινος Αχελώος από το Ετρουσκικό Μουσείο του Βατικανού. Στη συνέχεια η αφήγηση στρέφεται στην προσωποποίηση των θεοτήτων, με πρωταγωνιστή εδώ την υδρία του Μειδία, ένα ερυθρόμορφο αγγείο του 420 π.Χ. που εγκαταλείπει για πρώτη φορά το Βρετανικό Μουσείο εδώ και 250 χρόνια.

Οι θεσμοί και οι αλληγορίες αποτελούν τις δύο τελευταίες ενότητες, με χαρακτηριστικά εκθέματα έναν αττικό αμφορέα που απεικονίζει την Δίκη, προσωποποίηση της δικαιοσύνης, που κρατά σφυρί και ετοιμάζεται να χτυπήσει την Αδικία (περ. 520 π.Χ., Kunsthistorisches Museum, Βιέννη).

Χιμαιρικό παλίμψηστο

Ουσιαστικά, μέσα από την εκθεσιακή αφήγηση συντίθεται ένα παλίμψηστο διαφορετικών υλικών και έργων, προκειμένου να φανεί η διείσδυση των προσωποποιήσεων και των αλληγοριών τόσο στην «υψηλή» τέχνη όσο και στις διακοσμητικές τέχνες. Ίσως γι’ αυτό το έργο το οποίο αποχαιρετά τον επισκέπτη να είναι η Χίμαιρα του Αρέτζο (μέσα – τέλη 5ου π.Χ. αι.), ένα εντυπωσιακό ετρουσκικό άγαλμα από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Φλωρεντίας, ένα υβρίδιο με κεφαλή λέοντα, πλάτη κατσίκας και ουρά φιδιού…

Να σημειωθεί ότι η έκθεση «ΝοΗΜΑΤΑ. Προσωποποιήσεις και αλληγορίες από την αρχαιότητα έως σήμερα», που φιλοξενείται στον χώρο των περιοδικών εκθέσεων, έχει διαφορετικό εισιτήριο από τη μόνιμη έκθεση, ενώ παραμένει ανοιχτή τις ώρες λειτουργίας του Μουσείου της Ακρόπολης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ«Πολιτισμός είναι και οι συμπεριφορές των ανθρώπων»: Το Μουσείο Ακρόπολης απαντά στον Ρίσι Σούνακ12.09.2018

«Πολύ καλές σχέσεις με το Βρετανικό Μουσείο»

Με αφορμή την παρατήρηση ότι η Υδρία του Μειδία ήταν ένα τελετουργικό αγγείο, ανάλογα του οποίου βλέπουμε να φέρουν στον ώμο γυναίκες που συμμετείχαν στην πομπή των Παναθηναίων και απεικονίζονται στη ζωφόρο του Παρθενώνα, ο Νίκος Σταμπολίδης ερωτήθηκε κατά πόσον αυτή του η επισήμανση αποτελούσε μια… αλληγορία με αποδέκτη τη διεύθυνση του Βρετανικού Μουσείου, στο οποίο ανήκει το αντικείμενο. Απαντώντας, ο διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης, αφού σημείωσε τις πολύ καλές σχέσεις που διατηρούν τα δύο Μουσεία, ένδειξη των οποίων αποτελεί και ο δανεισμός οκτώ αγγείων για την τρέχουσα έκθεση, σημείωσε ότι «στο τέλος τα γλυπτά θα επιστρέψουν και θα επανενωθούν με τον Παρθενώνα, εδώ, στο Μουσείο της Ακρόπολης».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΤhe CoMuseum Conference: Τι εννοούμε όταν μιλάμε για Δικαιοσύνη στα μουσεία;12.09.2018

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Μουσείο Ακρόπολης
Διάρκεια Έκθεσης: 4 Δεκεμβρίου 2023 - 14 Απριλίου 2024
Είσοδος: 10 €, μειωμένο 5 €
Πληροφορίες Χώρου: Μουσείο Ακρόπολης, Αίθουσα περιοδικών εκθέσεων, Μακρυγιάννη, Αθήνα
Περισσότερα από Art & Culture