MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
03
ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
  • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
    ΡΕΠΟΡΤΑΖ
    Τι σχεδιάζει ο Αστέριος Πελτέκης για το νέο ΚΘΒΕ;
    Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος μιλάει για τον καλοκαιρινό και χειμερινό προγραμματισμό αλλά και για την φιλοσοφία διοίκησης που φιλοδοξεί να εφαρμόσει.
    KEIMENO: Στέλλα Χαραμή | 08.06.2022

    Δυόμιση μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του ως καλλιτεχνικός διευθυντής στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και ο Αστέριος Πελτέκης έχει ήδη σχηματίσει έναν οδικό χάρτη για το μέλλον του θεάτρου απ’ όπου ξεκίνησε. Καλά αντανακλαστικά; Καλή σχέση με την πόλη και τις ανάγκες της; Ή και τα δύο;

    Θεσσαλονικιός, απόφοιτος της δραματικής σχολής του ΚΘΒΕ και του Τμήματος Θεάτρου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, ηθοποιός, σκηνοθέτης και θεατρολόγος, ο Αστέριος Πελτέκης οργανώνει με λεπτομέρειες τον καλοκαιρινό προγραμματισμό του θεάτρου, δρομολογεί τις συνεργασίες και τις παραγωγές του προσεχούς χειμώνα και φτιάχνει τη σκαλέτα των επόμενων σεζόν. Εξηγεί πως ο πυρηνικός στόχος του είναι το ΚΘΒΕ «να διεκδικήσει και να αποκτήσει ξανά το κύρος και την εξωστρέφεια του, μετά την ‘κλειστή προσέγγιση’ του τελευταίου διαστήματος».

    Αρχής γενομένης από το καλοκαίρι

    Με το crash test της θητείας του να γίνεται στα ανοιχτά θέατρα, απολαμβάνει την τύχη να ξαναβγάζει σε περιοδεία την «Ελένη» του Ευριπίδη δια χειρός Βασίλη Παπαβασιλείου που αν και έτυχε θερμότατης και μαζικής υποδοχής, δεν έπαιξε πέρυσι στην Επίδαυρο – λόγω των αλλεπάλληλων ακυρώσεων που έφεραν οι ανεξέλεγκτες πυρκαγιές του περασμένου καλοκαιριού.

    Η Έμιλυ Κολιανδρή ως «Ελένη» του Ευριπίδη και του Βασίλη Παπαβασιλείου που θα παιχτεί επιτέλους στην Επίδαυρο.

    Ευριπίδης, Αριστοφάνης και Ηρώνδας

    Σε παρόμοια διάθεση και η δεύτερη, νέα καλοκαιρινή παραγωγή που θα λειτουργήσει σαν αγώνας λόγου ανάμεσα σε δύο σατιρικούς συγγραφείς: Τον Αριστοφάνη και τον Ηρώνδα. Με τον τίτλο «Αριστοφάνης – Ηρώνδας: Contra Tempo» σε σύνθεση κειμένων του Άκη Δήμου και σκηνοθεσία του Γιάννη Ρήγα, ο Πελτέκης συλλαμβάνει μια πρωτότυπη ‘διαμάχη’ για το ποιος από τους δύο ποιητές θα κερδίσει το μετα-αναγεννησιακό κοινό: Ο διάσημος εκπρόσωπος της αρχαίας αθηναϊκής κωμωδίας Αριστοφάνης ή ο Αλεξανδρινός ποιητής των ελληνιστικών χρόνων; Καλώντας τους έμπειρους κωμικούς Τάσο Χαλκιά, Δημήτρη Πιατά και Ταξιάρχη Χάνο αλλά και μια ομάδα νεότερων ηθοποιών προαναγγέλλει «ένα σύγχρονο, φρέσκο, και τσιρκολάνικης αισθητικής καμπαρέ που ελπίζουμε να ανανεώσει την ρουτίνα της αριστοφανικής προσέγγισης. Οφείλουμε, ως επιχορηγούμενος φορέας, να πάρουμε τέτοιου είδους ρίσκα» σημειώνει. Γι’ αυτό και μέρος του κονδυλίου από το Ταμείο Ανάκαμψης θα απορροφηθεί για την διοργάνωση ενός νέου θεσμού: Ενός Διεθνούς Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος.

    Με την πρεμιέρα των δύο περιοδειών να προγραμματίζεται για τις αρχές και τα μέσα Ιουλίου (7 Ιουλίου και 14 Ιουλίου αντίστοιχα) ο Αστέριος Πελτέκης αξιοποιεί το ρεύμα που ευνοεί τα πιο ζωηρά θεάματα και οραματίζεται ένα «ευφρόσυνο restart, ώστε να επιστρέψει ο κόσμος στα θέατρα με ψυχαγωγία. Επιδιώκουμε, δηλαδή, μια επανασύνδεση με πιο ανάλαφρη θεματολογία».

    Χάνος, Χαλκιάς και Πιατάς στην σύνθεση «Αριστοφάνης – Ηρώνδας: Contra Tempo» που σκηνοθετεί ο Γιάννης Ρήγας.

    Καλό, λαϊκό θέαμα

    Η σκέψη του για το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος φιλτράρεται μέσα από το «καλό λαϊκό θέαμα» διευκρινίζοντας πως θεωρεί λαϊκό τόσο τον Σαίξπηρ όσο και τους αρχαίους τραγικούς. «Ένα κρατικό θέατρο οφείλει να καλύπτει όλες τις συνιστώσες και τις προσδοκίες του κοινού, προσπαθώντας φυσικά να προστατεύσει την καλλιτεχνική ποιότητα. Αυτό μπορούν να το εγγυηθούν μόνο σημαντικοί δημιουργοί. Μας ενδιαφέρει ολόκληρη η γκάμα της θεατρικής πράξης, από το πειραματικό, το πρωτοποριακό, ανατρεπτικό, μοντέρνο ή σύγχρονο, μέχρι το mainstream και το ‘εμπορικό’. Θέλουμε να έχουμε ένα καλό πολιτιστικό προϊόν, θέλουμε ο κόσμος να έρθει πίσω στις σκηνές μας» τονίζει, παραπέμποντας στους καλλιτέχνες που έχουν ήδη αποδεχθεί την πρόσκληση του για τη σεζόν 2022-2023.

    Οι προσκεκλημένοι του χειμώνα 

    Μεταξύ αυτών οι Βασίλης Παπαβασιλείου, Γιάννης Χουβαρδάς, Στάθης Λιβαθινός, Λένα Κιτσοπούλου, Γιάννης Κακλέας, Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Ρούλα Πατεράκη, Θοδωρής Αμπαζής, Ευριπίδης Λασκαρίδης, Χρήστος Παπαδόπουλος, Τσέζαρις Γκραουζίνις, Δημήτρης Καραντζάς, Γιάννης Σκουρλέτης, Κώστας Φιλίππογλου, Γιώργος Καπουτζίδης, Αργυρώ Χιώτη, Μαρία Μαγκανάρη, Ιώ Βουλγαράκη, Μαρία Πανουργιά, Γιάννος Περλέγκας, Χρήστος Πασσαλής, Αγγελική Παπούλια, Σοφία Μαραθάκη, Βασίλης Μπισμπίκης, Παντελής Δεντάκης, Άρης Μπινιάρης, Ένκε Φεζολάρι, Γιώργος Κουτλής, Ζωή Χατζηαντωνίου.

    Η λίστα με τους δημιουργούς περιλαμβάνει και διακεκριμένους Θεσσαλονικείς που τονώνουν τους δεσμούς τους με το ΚΘΒΕ: Θωμάς Μοσχόπουλος, Ακύλλας Καραζήσης, Σίμος Κακάλας, Πρόδρομος Τσινικόρης (μαζί με τον Ανέστη Αζά) Σύλλας Τζουμέρκας, Γιώργος Παπαγεωργίου – ως μια προσπάθεια του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή να αποκαταστήσει το θεατρικό «brain drain» της πόλης.

    Και ο διεθνής Ευριπίδης Λασκαρίδης στο Κρατικό Βορείου Ελλάδος το χειμώνα.

    Περισσότερο θέατρο στην πόλη

    Δεν κρύβει δε, πως φιλοδοξεί το ΚΘΒΕ να λειτουργήσει ξανά σαν πλανήτης για την δορυφορική θεατρική παραγωγή της Θεσσαλονίκης που έχει φτωχύνει επικίνδυνα τα τελευταία χρόνια. «Είναι απορίας άξιο, πως μια πόλη με τόση αγάπη για την τέχνη και τόση παράδοση στο να γεννά καλλιτέχνες, έχει μείνει πίσω στη θεατρική παραγωγή. Αναλογικά με τον πληθυσμό της, η Θεσσαλονίκη θα μπορούσε να στηρίξει δέκα λειτουργικές σκηνές κι αυτό χρίζει διερεύνησης. Αισθάνομαι πως το ΚΘΒΕ μπορεί να βοηθήσει στην καλλιέργεια της ευρύτερης θεατρικής παιδείας στην πόλη, ειδικά αυτή την χρονική στιγμή» εξηγεί. Ήδη δρομολογούνται εκπαιδευτικές παρεμβάσεις στη Δραματική Σχολή του ΚΘΒΕ η οποία εμπλουτίζεται με νέες δραστηριότητες όπως ακροβατικά, μουσικά όργανα, ευρωπαϊκό πολιτισμό.

    Με το βλέμμα μέσα κι έξω

    Παράλληλα, ιδιαίτερα μοιάζει να απασχολεί τον κ. Πελτέκη, η κουλτούρα της συνομιλίας με την θεατρική πραγματικότητα της χώρας αλλά και της Ευρώπης. Σ’ αυτό το πλαίσιο, ο προσεχής χειμώνας θα έχει το πρώτο δείγμα ανάθεσης στην 30χρονη Γαλλίδα Melody Mourey, μια ταχύτατα ανερχόμενη και βραβευμένη συγγραφέα. Η Mourey θα αποτελέσει το παρθενικό κλείσιμο ματιού του ΚΘΒΕ προς τα έξω με σκοπό και ελληνικές παραγωγές να ακολουθήσουν το αντίστροφο μονοπάτι. Αντιστοίχως, η διάθεση για διάλογο υπάρχει και στο εσωτερικό. Υπό τον τίτλο «ΚΘΒΕ plus» θα λειτουργήσει μια πλατφόρμα συνεργασιών και ανταλλαγών τόσο με άλλα μεγάλα θέατρα όσο και με ΔΗΠΕΘΕ, ένα πρόγραμμα που φιλοδοξεί να συμβάλλει μακροπρόθεσμα στην άνθιση του οργανισμού.

    «Είναι ένα δύσκολο θέατρο, απαιτεί καλή οικονομική διαχείριση και καλά αντανακλαστικά» λέει για το ΚΘΒΕ ο Αστέριος Πελτέκης.

    Τα δύσκολα του Κρατικού

    Καθετί που σχεδιάζεται για το μέλλον του ΚΘΒΕ απαιτεί, σύμφωνα με τον κ. Πελτέκη, «σοβαρή συγκρότηση» αναγνωρίζοντας τόσο τις παρατεταμένες κρίσεις και τις δοκιμασίες που έχει βιώσει, κατά καιρούς, ο οργανισμός. «Είναι ένα δύσκολο θέατρο, απαιτεί καλή οικονομική διαχείριση και καλά αντανακλαστικά καθώς διαρκώς προκύπτουν διοικητικά και τεχνικά ζητήματα προς επίλυση. Αρκεί να λάβει κανείς υπόψη πως απασχολεί 380 εργαζόμενους, πέντε χειμερινές σκηνές και δύο θερινές». Γι΄ αυτό και σε μια προσπάθεια εξισορρόπησης αυτών των προβλημάτων, το θέατρο θα αποκτήσει και επικεφαλής ανθρώπινου δυναμικού. Στη δημιουργική ομάδα του Πελτέκη βρίσκεται ήδη ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Χρήστος Σουγάρης ως υπεύθυνος Σχεδιασμού Καλλιτεχνικού Προγραμματισμού, η ηθοποιός Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου ως Σύμβουλος Καλλιτεχνικού Προγράμματος και η Ιφιγένεια Ταξοπούλου ως Σύμβουλος Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης.

    Πράσινο ΚΘΒΕ

    Η κ. Ταξοπούλου θα τρέξει κι ένα άλλο, απαιτητικό εγχείρημα για το ΚΘΒΕ που αφορά στην ενεργειακή του αναβάθμιση, θεωρώντας πως «το υγιές περιβαλλοντικό προφίλ είναι βασική αρχή πολιτισμού». Ακολουθώντας ένα εφαρμοσμένο μοντέλο βιώσιμης διαχείρισης (διαδεδομένο στην Αγγλία τα τελευταία δέκα χρόνια και, στην Ελλάδα, ενεργό από τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση), το ΚΘΒΕ σκοπεύει να εφαρμόσει μια σειρά από πράσινες πρακτικές: Θα προχωρήσει σε οργανωμένο σχέδιο εξοικονόμησης ενέργειας, θα αναθεωρήσει το σύστημα προμηθειών, θα μεγιστοποιήσει την επανάχρηση υλικών και προϊόντων ώστε να μειωθεί η παραγωγή απορριμμάτων, θα προωθήσει την ανακύκλωση και θα μειώσει στο ελάχιστο τη χρήση πλαστικών μιας χρήσης.

    Τον Σεπτέμβριο, με την ολοκλήρωση της καλοκαιρινής περιόδου, ο Αστέριος Πελτέκης θα επανέλθει με τον αναλυτικό χειμερινό προγραμματισμό όσο και των, επί μέρους, δράσεων για τον ανανεωμένο ρόλο του ΚΘΒΕ.

    Περισσότερα από Art & Culture
    Για να λαμβάνετε κάθε εβδομάδα στο email σας
    προτάσεις και προσκλήσεις από το Monopoli.gr
    ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ