MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
19
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Les Muses Grecques: Έκθεση του Didier Paquignon στην γκαλερί Contemporary Athens
Από 13/11/2025 έως 06/12/2025
Shadows of the mind: Μεγάλη αναδρομική έκθεση του Roger Ballen στο Μουσείο Μπενάκη
Από 06/11/2025 έως 25/01/2026
The Shape of Desire: Η νέα έκθεση του Στάθη Αλεξόπουλου στο NYX Esperia Palace Hotel Athens
Από 31/10/2025 έως 30/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Από 22/10/2025 έως 25/01/2026
«Δυτικά της Εδέμ»: Νέα έκθεση από τον Βαγγέλη Καρανάσιο στην Art Prisma Gallery
Από 21/11/2025 έως 14/12/2025
«Εν Τούτω Νίκα»: Έκθεση της Γεωργίας Λαλέ στην a.antonopoulou.art
Από 23/10/2025 έως 29/11/2025
«Μυθολογίες – Με το πρόσωπο της Kimiko Yoshida»: Η Kourd Gallery παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας στην Ελλάδα
Από 06/11/2025 έως 17/01/2026
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 02/10/2025 έως 11/01/2026
Αθήνα. Από Σελίδα σε Πόλη: Η έκθεση μεταφέρεται στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων
Από 12/11/2025 έως 31/12/2025
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
Από 24/11/2025 έως 24/01/2026
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του
Από 15/10/2025 έως 11/01/2026
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο - 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
Από 08/11/2025 έως 03/05/2026
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
Από 07/11/2025 έως 16/01/2026
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Καλαμωτή: Ένα μεσαιωνικό χωριό της Χίου - Έκθεση Φωτογραφίας του Γιώργη Γερόλυμπου
Από 24/11/2025 έως 22/12/2025
Λουκάς Σαμαράς, ο «άρχοντας του αλλόκοτου»: Αναδρομική στον Πειραιά
Από 25/09/2025 έως 20/12/2025
Ξετυλίγοντας μίτους στο Λόφος art project
Από 13/11/2025 έως 31/12/2025
Ο λόγος και ο τόπος: Έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 27/11/2025 έως 28/02/2026
εγκατάσταση

Ανδρέας Λόλης: Μια γλυπτική «ανασκαφή» στην Ελευσίνα

Ευχάριστο ξάφνιασμα η in situ εγκατάσταση του Ανδρέα Λόλη, «Πίσω από το θέατρο» στο χώρο πίσω από τις κερκίδες των Αισχυλείων. Η έκθεση ολοκληρώνεται στις 23 Οκτωβρίου 2021.

| Φωτογραφίες: Γιάννης Μπουρνιάς
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Τέσσερις κούτες περιμένουν κάποιον να τις μαζέψει, στην είσοδο του, αχρησιμοποίητου πλέον, κτιρίου γραφείων του παλιού Ελαιουργείου της Ελευσίνας. Κάποιον από τους θεατές των παραστάσεων των Αισχυλείων, ασφαλώς, αφού οι φύλακες του χώρου, έχοντας ξεγελαστεί αρκετές φορές αρχικά, έχουν συνηθίσει πια τα έργα με τα οποία ο γλύπτης Ανδρέας Λόλης πραγματοποιεί τη δική του ανασκαφή, στον ακάλυπτο χώρο πίσω από τις κερκίδες του θεάτρου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΑισχύλεια: Ο Ανδρέας Λόλης «Πίσω από το θέατρο»12.09.2018

Αυτός ο ψευδαισθησιακός χαρακτήρας της γλυπτικής του Λόλη καταφέρνει να την κάνει δημόσια με έναν τρόπο που «μετατρέπει το δωμάτιο σε πλατεία, και το αντίστροφο», όπως παρατηρεί ο Χριστόφορος Μαρίνος, εκ των επιμελητών της γλυπτικής εγκατάστασης με τίτλο «Πίσω από το θέατρο», η οποία παρουσιάζεται από τον οργανισμό Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, σε συνεργασία με τα Αισχύλεια.

«Ψευδαίσθηση από την αλήθεια»

Έργο ιλουζιονιστικό, επικοινωνεί με τον θεατή του πρώτα απ’ όλα μέσα από ένα ευχάριστο ξάφνιασμα, που δεν έχει καμία επιτήδευση. «Η ψευδαίσθηση», λέει ο Ανδρέας Λόλης, «προκύπτει μέσα από την αλήθεια. Η γλυπτική μου είναι ουσιαστικά κλασική, στα μέσα και τη λογική. Δεν υπάρχει κάποια επιτήδευση για την πρόκληση της ψευδαίσθησης».

Τα έργα του καλλιτέχνη, μορφές ταπεινές–χαρτόκουτα, μαδέρια, φελιζόλ, ελενίτ, ένα σεντόνι, γάντια εργασίας, μια παλιοκαρέκλα ή ένα φορεμένο μπλουζάκι– σμιλεμένες όλες σε μάρμαρο, το πλέον «υψηλό» υλικό στη γλυπτική, είναι δημόσια και ταυτόχρονα οικεία, τρυφερά και ταυτόχρονα βίαια…

Απομεινάρια του μόχθου

Απλωμένα στο έδαφος, όπως τα θαυμάσια ασπρόμαυρα γάντια, σε έντονη αντίθεση με τα βιομηχανικά κτίσματα γύρω τους, που υψώνονται βίαια προς τα επάνω, τα σύνεργα της ανασκαφής του Λόλη μοιάζουν να ξαποσταίνουν· μοιάζουν σαν μια σταματημένη στιγμή στο συνεχές του ανθρώπινου μόχθου. Και πώς θα μπορούσε να είναι αλλιώς, όταν τον θεατή συνοδεύουν οι ήχοι από το διπλανό εργοστάσιο τσιμέντου, θυμίζοντάς του διαρκώς πως η Ελευσίνα είναι μια πόλη χτισμένη από (και για) τον εργατικό μόχθο…

Ο γλύπτης σε αυτή την in situ εγκατάσταση, επιχειρεί να δημιουργήσει, μέσα από την έννοια της «ανασκαφής», καινούργια ευρήματα, που καλεί τον επισκέπτη να τα ανακαλύψει ακολουθώντας μια διαδρομή δομημένη πάνω σε 12 επεισόδια, δώδεκα σκηνικά του θεάτρου που στήνει ο Λόλης μέσα στο θέατρο, που κι αυτό βρίσκεται με τη σειρά του μέσα στο ιδιαίτερα θεατρικό σκηνικό που αποτελεί η ίδια η πόλη…

«Αυτό που φαίνεται και αυτό που δεν φαίνεται»

Άλλωστε, ο ίδιος ο τίτλος που επέλεξε, «Πίσω από το θέατρο», είναι διττός: και κυριολεκτικός και μεταφορικός. Κυριολεκτικά, αποδίδει τη χωροθέτηση του έργου πίσω από τις κερκίδες του θεάτρου· μεταφορικά, όσα βλέπει ο επισκέπτης είναι από μάρμαρο, δεν είναι πραγματικά χαρτόκουτα, μαδέρια κ.λπ., είναι λοιπόν κι αυτά σκηνικό, θέατρο, λέει ο καλλιτέχνης. «Η έννοια του “πίσω από το θέατρο” είναι αυτό που φαίνεται και αυτό που δεν φαίνεται… –και το μυστήριο, που είναι και ο γενικός τίτλος των εκδηλώσεων», προσθέτει ως πιο… ειδικός, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός, καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης και συνεπιμελητής της έκθεσης.

Όσο κι αν η ιδέα του σκηνικού για τα έργα του φαίνεται να είναι ένας χαρακτηρισμός που ικανοποιεί τον καλλιτέχνη, η ιδέα της αφομοίωσής τους από τη φύση τον γοητεύει. Στον ένα μήνα που κράτησε το στήσιμο των έργο στον χώρο, ο Ανδρέας Λόλης κάθε μέρα πότιζε το χώμα γύρω από τα έργα του, ενώ ο ουρανός πάνω του φλεγόταν από τις κοντινές πυρκαγιές. Οι φύλακες του χώρου μπορεί να τον κοίταζαν με απορία, όμως ήδη τη μέρα των εγκαινίων τα αγριόχορτα έχουν αρχίσει να διεκδικούν τον χώρο τους, γλείφοντας τα μάρμαρα, ενώ τα μυρμήγκια, αδιάφορα, κόβουν βόλτες πάνω τους… Ποιος θα νικήσει στο τέλος και ποιο ίχνος θα μείνει στον χώρο όταν τα έργα απομακρυνθούν, είναι ένα στοίχημα που ο καλλιτέχνης είναι πρόθυμος να βάλει.

Ανδρέας Λόλης

*Από 21/9-21/10: Τρίτη – Σάββατο 17.00-21.00, Κυριακή 11.00-13.00, 17.00-21.00 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Ανδρέας Λόλης
Χώρος: Παλαιό Ελαιουργείο, Ελευσίνα
Διάρκεια Έκθεσης: 23 Αυγούστου - 23 Οκτωβρίου 2021
Είσοδος: Ελεύθερη
Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
Ένας αιώνας Martha Graham Dance Company στο Μέγαρο
Art & Culture
Ο Βασίλης Βηλαράς γράφει για την τηλεόραση των ’90s και τα τραύματα που κληρονομήσαμε
Art & Culture
"Η Δούκισσα της Πλακεντίας" στο Θέατρο Βεάκη (video)
Art & Culture
O Βιμ Βέντερς ήρθε στη Στέγη, αγάπησε τον Καβάφη και θυμήθηκε τον Αγγελόπουλο
Art & Culture
Και οι ηλικιωμένοι έχουν φωνή. Και τραγουδούν
Art & Culture
Ανταπόκριση από τη Σάρτζα: Η Ελλάδα τιμώμενη χώρα στη 44η διεθνή έκθεση βιβλίου
Art & Culture
Οι προσωπικές μυθολογίες της Κιμίκο Γιοσίντα στην Kourd Gallery
Art & Culture
Ήξερες ότι καταναλώνεις ποσότητα μικροπλαστικού ίση με μία κάρτα;
Art & Culture
“Λήθη” του Δημήτρη Δημητριάδη στο Bios (video)
Art & Culture
Interview: Η πρώτη παράσταση του ελεύθερου θεάτρου για κωφά άτομα
Art & Culture
66ο ΦΚΘ: Οι αδερφοί Νάσσερ πιστεύουν ότι η κατοχή της Γάζας θα τελειώσει πολύ σύντομα
Art & Culture
66ο ΦΚΘ: Ο “Άμνετ” είναι ο καλύτερος “Αμλετ” που έχεις δει