MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
16
ΙΟΥΝΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Battles Of Silence: Φωτογραφική έκθεση του Αβραάμ Κ. Γούναρη στην Πινακοθήκη Λέφα
Από 12/06/2025 έως 27/06/2025
Biting My Own Friends: Έκθεση του εικαστικού καλλιτέχνη Barba Dee στην Γκαλερί Cypher
Από 05/06/2025 έως 29/06/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
In a Bright Green Field: Ομαδική έκθεση σύγχρονων Ελλήνων και Κυπρίων καλλιτεχνών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 12/06/2025 έως 13/09/2025
Oxygen: Έκθεση των Sober5083R και SIMEK στη ΔΛ Gallery
Από 29/03/2025 έως 28/06/2025
Sauvage: Μια έκθεση της Όλγας Καραδήμου στην Ύδρα για τη διαφύλαξη της άγριας πανίδας
Από 01/06/2025 έως 30/06/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Untitled: H πρώτη έκθεση έργων του Jean-Michel Basquiat στην Ελλάδα
Από 22/05/2025 έως 02/08/2025
Walk Through Me: Έκθεση της Κατερίνας Μερτζάνη στην Γκαλερί Alma
Από 12/06/2025 έως 12/07/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
a Cabinet of Curiosities: 78 εικαστικοί καταλαμβάνουν τους χώρους του MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 13/02/2025 έως 31/08/2025
«Αναζητώντας την εικόνα» του Λάκη Παπαστάθη στο Μουσείο Μπενάκη
Από 03/04/2025 έως 20/07/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Ιστορίες Ανεμελιάς» στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/05/2025 έως 07/09/2025
«Πεδίον ανθίσματος» από τον Αλέκο Κυραρίνη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 18/03/2025 έως 20/06/2025
Άνεμος, η ηχώ του τοπίου: Έκθεση της Αγγελικής Αντωνέα στην γκαλερί Art Project Space
Από 12/06/2025 έως 04/07/2025
Άποψη/Apopsi: Τέσσερις καταξιωμένοι εικαστικοί διασταυρώνουν τις φωνές τους στην γκαλερί artworx
Από 20/05/2025 έως 30/06/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Από τον Όμηρο στο HoloLens: Αναπαραστάσεις της Σαμοθράκης σε μια έκθεση στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών
Από 20/02/2025 έως 29/06/2025
Αυτή η Στιγμιαία Οσμή: Έκθεση της Αριστέας Χαρωνίτη στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
Από 29/05/2025 έως 21/06/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου: Τρεις Ελληνίδες εικαστικοί ιχνηλατούν τα «Μονοπάτια της Ιαπωνικής Αισθητικής»
Από 08/04/2025 έως 21/06/2025
Ο κορυφαίος street artist Fenx για πρώτη φορά στην Ελλάδα - Έκθεση στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts
Από 03/06/2025 έως 16/06/2025
Προδανεισθείς Χρόνος: Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα απ’ το έργο του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη
Από 20/02/2025 έως 27/07/2025
Συνάψεις: Αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Μαρτίνου Γαβαθά στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 16/05/2025 έως 29/06/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025
Φαντάσου ένα πουλί: Μια ομαδική έκθεση πάτσγουορκ στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης
Από 10/05/2025 έως 29/06/2025

Τα «Ν(ο)ήματα» που συνδέουν την τέχνη όλων των εποχών στο Μουσείο της Ακρόπολης

Μέσα από 165 σπάνια εκθέματα, πολλά από τα οποία δεν έχουν εγκαταλείψει ποτέ πριν τις αίθουσες των μουσείων όπου φιλοξενούνται, η νέα περιοδική έκθεση παρουσιάζει τις προσωποποιήσεις και τις αλληγορίες μέσα από τις οποίες απεικονίστηκαν ανθρώπινα πάθη και συναισθήματα, αφηρημένες έννοιες και νοήματα στην τέχνη.

| Φωτογραφίες έκθεσης: Πάρις Ταβιτιάν
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Προσωποποιήσεις και αλληγορίες μέσω των οποίων η τέχνη όλων των εποχών απεικόνισε ανθρώπινα πάθη και συναισθήματα, αφηρημένες έννοιες και νοήματα, αλλά και καθ’ όλα υλικά μεγέθη, όπως τα ουράνια σώματα, οι ήπειροι, τα νησιά, τα βουνά και τα ποτάμια, πρωταγωνιστούν στη νέα περιοδική έκθεση που φιλοξενείται από τις 4 Δεκεμβρίου στο Μουσείο της Ακρόπολης.

Τετραλογία εποχών

Η έκθεση, την ιδέα της οποίας συνέλαβε και επιμελήθηκε ο διευθυντής του Μουσείου, καθηγητής Νίκος Σταμπολίδης, δεν αποτελεί απλώς ένα διάλογο ανάμεσα σε αρχαίους και νεότερους καλλιτέχνες και τεχνουργήματα. Ο εμπνευστής της προτιμά να χρησιμοποιεί τον όρο «τετραλογία», καθώς παρουσιάζει μαζί τέσσερις διαφορετικές περιόδους της τέχνης: Αρχαιότητα, Βυζάντιο, Αναγέννηση και Νεότερη Τέχνη. Μέσα από τον διάλογο των τεσσάρων διαφορετικών περιόδων, η έκθεση αναζητά το «πώς η ελληνική αρχαιότητα συλλαμβάνει, σχεδιάζει και αποδίδει μια ιδέα και πώς αυτή στη συνέχεια περνάει και διατρέχει τις μετέπειτα περιόδους», όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο Νίκος Σταμπολίδης, παρουσιάζοντας τη νέα περιοδική έκθεση στους δημοσιογράφους.

Αυτός είναι και ο λόγος που επελέγη ο τίτλος «ΝοΗΜΑΤΑ», ένα «γραφιστικό» λογοπαίγνιο που «παραπέμπει στα νοήματα της θεματικής της πλοκής, καθώς οι προσωποποιήσεις, οι συμβολισμοί και οι αλληγορίες είναι καθοριστικές σταθερές που διατρέχουν την έκθεση ως διαχρονικά νήματα», όπως σημείωσε ο διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης.

Έργα που δεν έχουν βγει ξανά από τα μουσεία

Στην έκθεση παρουσιάζονται 165 έργα, μικρού, μεσαίου και μεγάλου μεγέθους, από διαφορετικά υλικά και εποχές: νομίσματα, κεραμικά και πήλινα όστρακα, αγγεία, ανάγλυφα, αγάλματα, χειρόγραφα και βιβλία, τοιχογραφίες και πίνακες ζωγραφικής. Από αυτά, σχεδόν τα μισά δεν έχουν εγκαταλείψει ποτέ άλλοτε τα μουσεία ή τις συλλογές στις οποίες ανήκουν, κάτι που υπογράμμισε με δικαιολογημένη υπερηφάνεια ο Νίκος Σταμπολίδης.

Η αφήγηση χωρίζεται σε έξι ενότητες, όχι στεγανά διαχωρισμένες, καθώς το «πλεκτό σχήμα» της κατανομής τους στον χώρο των περιοδικών εκθέσεων επιτρέπει στον θεατή να ρίχνει παράλληλα κλεφτές ματιές σε παραπλήσιες, συγγενείς ενότητες, δημιουργώντας έτσι ενδιαφέροντες διαλόγους που επιτρέπουν στον επισκέπτη την ιδιοσυγκρασιακή πρόσληψη της κεντρικής αφήγησης.

Ο Κρόνος καταβροχθίζει τον γιο του / Saturn Devouring his Son, Peter Paul Rubens, 1636 – 1638, Museo Nacional del Prado

Από την Υδρία του Μειδία στον Ρούμπενς

Ένας εντυπωσιακός Κρόνος που καταβροχθίζει τον γιο του, έργο του Ρούμπενς από το Μουσείο του Πράδο, υποδέχεται τον θεατή, εισάγοντας την πρώτη ενότητα, που αφορά τον χρόνο: «Είναι το παρελθόν που καταβροχθίζει το μέλλον», παρατηρεί ο επιμελητής. Στην ίδια ενότητα ο επισκέπτης συναντά εντυπωσιακές τοιχογραφίες από την Πομπηία, ανάγλυφα και ψηφιδωτά από τα Αρχαιολογικά Μουσεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, αλλά και πίνακες ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη και του Χρήστου Μποκόρου.

Η φύση, όπου πρωταγωνιστούν προσωποποιήσεις των ουράνιων σωμάτων, των ανέμων, των ποταμών κ.λπ. αποτελεί τη δεύτερη ενότητα, όπου ξεχωρίζει ένας εντυπωσιακός κρατήρας που απεικονίζει τον Τάλω ως προσωποποίηση της Κρήτης (Museo Ruvo Jatta, Απουλία), αλλά και ένας εξαιρετικός μπρούτζινος Αχελώος από το Ετρουσκικό Μουσείο του Βατικανού. Στη συνέχεια η αφήγηση στρέφεται στην προσωποποίηση των θεοτήτων, με πρωταγωνιστή εδώ την υδρία του Μειδία, ένα ερυθρόμορφο αγγείο του 420 π.Χ. που εγκαταλείπει για πρώτη φορά το Βρετανικό Μουσείο εδώ και 250 χρόνια.

Οι θεσμοί και οι αλληγορίες αποτελούν τις δύο τελευταίες ενότητες, με χαρακτηριστικά εκθέματα έναν αττικό αμφορέα που απεικονίζει την Δίκη, προσωποποίηση της δικαιοσύνης, που κρατά σφυρί και ετοιμάζεται να χτυπήσει την Αδικία (περ. 520 π.Χ., Kunsthistorisches Museum, Βιέννη).

Χιμαιρικό παλίμψηστο

Ουσιαστικά, μέσα από την εκθεσιακή αφήγηση συντίθεται ένα παλίμψηστο διαφορετικών υλικών και έργων, προκειμένου να φανεί η διείσδυση των προσωποποιήσεων και των αλληγοριών τόσο στην «υψηλή» τέχνη όσο και στις διακοσμητικές τέχνες. Ίσως γι’ αυτό το έργο το οποίο αποχαιρετά τον επισκέπτη να είναι η Χίμαιρα του Αρέτζο (μέσα – τέλη 5ου π.Χ. αι.), ένα εντυπωσιακό ετρουσκικό άγαλμα από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Φλωρεντίας, ένα υβρίδιο με κεφαλή λέοντα, πλάτη κατσίκας και ουρά φιδιού…

Να σημειωθεί ότι η έκθεση «ΝοΗΜΑΤΑ. Προσωποποιήσεις και αλληγορίες από την αρχαιότητα έως σήμερα», που φιλοξενείται στον χώρο των περιοδικών εκθέσεων, έχει διαφορετικό εισιτήριο από τη μόνιμη έκθεση, ενώ παραμένει ανοιχτή τις ώρες λειτουργίας του Μουσείου της Ακρόπολης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ«Πολιτισμός είναι και οι συμπεριφορές των ανθρώπων»: Το Μουσείο Ακρόπολης απαντά στον Ρίσι Σούνακ12.09.2018

«Πολύ καλές σχέσεις με το Βρετανικό Μουσείο»

Με αφορμή την παρατήρηση ότι η Υδρία του Μειδία ήταν ένα τελετουργικό αγγείο, ανάλογα του οποίου βλέπουμε να φέρουν στον ώμο γυναίκες που συμμετείχαν στην πομπή των Παναθηναίων και απεικονίζονται στη ζωφόρο του Παρθενώνα, ο Νίκος Σταμπολίδης ερωτήθηκε κατά πόσον αυτή του η επισήμανση αποτελούσε μια… αλληγορία με αποδέκτη τη διεύθυνση του Βρετανικού Μουσείου, στο οποίο ανήκει το αντικείμενο. Απαντώντας, ο διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης, αφού σημείωσε τις πολύ καλές σχέσεις που διατηρούν τα δύο Μουσεία, ένδειξη των οποίων αποτελεί και ο δανεισμός οκτώ αγγείων για την τρέχουσα έκθεση, σημείωσε ότι «στο τέλος τα γλυπτά θα επιστρέψουν και θα επανενωθούν με τον Παρθενώνα, εδώ, στο Μουσείο της Ακρόπολης».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΤhe CoMuseum Conference: Τι εννοούμε όταν μιλάμε για Δικαιοσύνη στα μουσεία;12.09.2018

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Μουσείο Ακρόπολης
Διάρκεια Έκθεσης: 4 Δεκεμβρίου 2023 - 14 Απριλίου 2024
Είσοδος: 10 €, μειωμένο 5 €
Πληροφορίες Χώρου: Μουσείο Ακρόπολης, Αίθουσα περιοδικών εκθέσεων, Μακρυγιάννη, Αθήνα
Περισσότερα από Art & Culture