MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
22
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Alexis Gritchenko: Η «Ελληνική Περιπέτεια» του Ουκρανού πρωτοπόρου στο MOMus
Από 22/11/2025 έως 30/04/2026
Shadows of the mind: Μεγάλη αναδρομική έκθεση του Roger Ballen στο Μουσείο Μπενάκη
Από 06/11/2025 έως 25/01/2026
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Από τον Μονέ στον Γουόρχολ»: Μια μοναδική έκθεση στο Ίδρυμα Γουλανδρή
Από 06/12/2025 έως 11/04/2026
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Από 22/10/2025 έως 25/01/2026
«Μυθολογίες – Με το πρόσωπο της Kimiko Yoshida»: Η Kourd Gallery παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας στην Ελλάδα
Από 06/11/2025 έως 17/01/2026
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 02/10/2025 έως 11/01/2026
«Τέχνη για το εδώ και τώρα», τέχνη για όλους
Από 28/11/2025 έως 23/12/2025
«Τα Κάλαντα» στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης Αγγελική Χατζημιχάλη
Από 07/12/2025 έως 10/01/2026
ΑΦΗγήματα: 100 Χρόνια Γεννάδειος Βιβλιοθήκη με έκθεση της ΑΦΗ collective
Από 02/12/2025 έως 08/03/2026
Αθήνα. Από Σελίδα σε Πόλη: Η έκθεση μεταφέρεται στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων
Από 12/11/2025 έως 31/12/2025
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
Από 24/11/2025 έως 24/01/2026
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του
Από 15/10/2025 έως 11/01/2026
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο - 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
Από 08/11/2025 έως 03/05/2026
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
Από 07/11/2025 έως 16/01/2026
Θηραϊκές Τελετουργίες: Η νέα έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός»
Από 05/12/2025 έως 17/01/2026
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Καλαμωτή: Ένα μεσαιωνικό χωριό της Χίου - Έκθεση Φωτογραφίας του Γιώργη Γερόλυμπου
Από 24/11/2025 έως 22/12/2025
Λυδία Δαμπασίνα: Με μια «Κόκκινη γραμμή» στα Χανιά
Από 13/12/2025 έως 19/04/2026
Ξετυλίγοντας μίτους στο Λόφος art project
Από 13/11/2025 έως 31/12/2025
Ο λόγος και ο τόπος: Έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 27/11/2025 έως 28/02/2026

Τα «Ν(ο)ήματα» που συνδέουν την τέχνη όλων των εποχών στο Μουσείο της Ακρόπολης

Μέσα από 165 σπάνια εκθέματα, πολλά από τα οποία δεν έχουν εγκαταλείψει ποτέ πριν τις αίθουσες των μουσείων όπου φιλοξενούνται, η νέα περιοδική έκθεση παρουσιάζει τις προσωποποιήσεις και τις αλληγορίες μέσα από τις οποίες απεικονίστηκαν ανθρώπινα πάθη και συναισθήματα, αφηρημένες έννοιες και νοήματα στην τέχνη.

| Φωτογραφίες έκθεσης: Πάρις Ταβιτιάν
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Προσωποποιήσεις και αλληγορίες μέσω των οποίων η τέχνη όλων των εποχών απεικόνισε ανθρώπινα πάθη και συναισθήματα, αφηρημένες έννοιες και νοήματα, αλλά και καθ’ όλα υλικά μεγέθη, όπως τα ουράνια σώματα, οι ήπειροι, τα νησιά, τα βουνά και τα ποτάμια, πρωταγωνιστούν στη νέα περιοδική έκθεση που φιλοξενείται από τις 4 Δεκεμβρίου στο Μουσείο της Ακρόπολης.

Τετραλογία εποχών

Η έκθεση, την ιδέα της οποίας συνέλαβε και επιμελήθηκε ο διευθυντής του Μουσείου, καθηγητής Νίκος Σταμπολίδης, δεν αποτελεί απλώς ένα διάλογο ανάμεσα σε αρχαίους και νεότερους καλλιτέχνες και τεχνουργήματα. Ο εμπνευστής της προτιμά να χρησιμοποιεί τον όρο «τετραλογία», καθώς παρουσιάζει μαζί τέσσερις διαφορετικές περιόδους της τέχνης: Αρχαιότητα, Βυζάντιο, Αναγέννηση και Νεότερη Τέχνη. Μέσα από τον διάλογο των τεσσάρων διαφορετικών περιόδων, η έκθεση αναζητά το «πώς η ελληνική αρχαιότητα συλλαμβάνει, σχεδιάζει και αποδίδει μια ιδέα και πώς αυτή στη συνέχεια περνάει και διατρέχει τις μετέπειτα περιόδους», όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο Νίκος Σταμπολίδης, παρουσιάζοντας τη νέα περιοδική έκθεση στους δημοσιογράφους.

Αυτός είναι και ο λόγος που επελέγη ο τίτλος «ΝοΗΜΑΤΑ», ένα «γραφιστικό» λογοπαίγνιο που «παραπέμπει στα νοήματα της θεματικής της πλοκής, καθώς οι προσωποποιήσεις, οι συμβολισμοί και οι αλληγορίες είναι καθοριστικές σταθερές που διατρέχουν την έκθεση ως διαχρονικά νήματα», όπως σημείωσε ο διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης.

Έργα που δεν έχουν βγει ξανά από τα μουσεία

Στην έκθεση παρουσιάζονται 165 έργα, μικρού, μεσαίου και μεγάλου μεγέθους, από διαφορετικά υλικά και εποχές: νομίσματα, κεραμικά και πήλινα όστρακα, αγγεία, ανάγλυφα, αγάλματα, χειρόγραφα και βιβλία, τοιχογραφίες και πίνακες ζωγραφικής. Από αυτά, σχεδόν τα μισά δεν έχουν εγκαταλείψει ποτέ άλλοτε τα μουσεία ή τις συλλογές στις οποίες ανήκουν, κάτι που υπογράμμισε με δικαιολογημένη υπερηφάνεια ο Νίκος Σταμπολίδης.

Η αφήγηση χωρίζεται σε έξι ενότητες, όχι στεγανά διαχωρισμένες, καθώς το «πλεκτό σχήμα» της κατανομής τους στον χώρο των περιοδικών εκθέσεων επιτρέπει στον θεατή να ρίχνει παράλληλα κλεφτές ματιές σε παραπλήσιες, συγγενείς ενότητες, δημιουργώντας έτσι ενδιαφέροντες διαλόγους που επιτρέπουν στον επισκέπτη την ιδιοσυγκρασιακή πρόσληψη της κεντρικής αφήγησης.

Ο Κρόνος καταβροχθίζει τον γιο του / Saturn Devouring his Son, Peter Paul Rubens, 1636 – 1638, Museo Nacional del Prado

Από την Υδρία του Μειδία στον Ρούμπενς

Ένας εντυπωσιακός Κρόνος που καταβροχθίζει τον γιο του, έργο του Ρούμπενς από το Μουσείο του Πράδο, υποδέχεται τον θεατή, εισάγοντας την πρώτη ενότητα, που αφορά τον χρόνο: «Είναι το παρελθόν που καταβροχθίζει το μέλλον», παρατηρεί ο επιμελητής. Στην ίδια ενότητα ο επισκέπτης συναντά εντυπωσιακές τοιχογραφίες από την Πομπηία, ανάγλυφα και ψηφιδωτά από τα Αρχαιολογικά Μουσεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, αλλά και πίνακες ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη και του Χρήστου Μποκόρου.

Η φύση, όπου πρωταγωνιστούν προσωποποιήσεις των ουράνιων σωμάτων, των ανέμων, των ποταμών κ.λπ. αποτελεί τη δεύτερη ενότητα, όπου ξεχωρίζει ένας εντυπωσιακός κρατήρας που απεικονίζει τον Τάλω ως προσωποποίηση της Κρήτης (Museo Ruvo Jatta, Απουλία), αλλά και ένας εξαιρετικός μπρούτζινος Αχελώος από το Ετρουσκικό Μουσείο του Βατικανού. Στη συνέχεια η αφήγηση στρέφεται στην προσωποποίηση των θεοτήτων, με πρωταγωνιστή εδώ την υδρία του Μειδία, ένα ερυθρόμορφο αγγείο του 420 π.Χ. που εγκαταλείπει για πρώτη φορά το Βρετανικό Μουσείο εδώ και 250 χρόνια.

Οι θεσμοί και οι αλληγορίες αποτελούν τις δύο τελευταίες ενότητες, με χαρακτηριστικά εκθέματα έναν αττικό αμφορέα που απεικονίζει την Δίκη, προσωποποίηση της δικαιοσύνης, που κρατά σφυρί και ετοιμάζεται να χτυπήσει την Αδικία (περ. 520 π.Χ., Kunsthistorisches Museum, Βιέννη).

Χιμαιρικό παλίμψηστο

Ουσιαστικά, μέσα από την εκθεσιακή αφήγηση συντίθεται ένα παλίμψηστο διαφορετικών υλικών και έργων, προκειμένου να φανεί η διείσδυση των προσωποποιήσεων και των αλληγοριών τόσο στην «υψηλή» τέχνη όσο και στις διακοσμητικές τέχνες. Ίσως γι’ αυτό το έργο το οποίο αποχαιρετά τον επισκέπτη να είναι η Χίμαιρα του Αρέτζο (μέσα – τέλη 5ου π.Χ. αι.), ένα εντυπωσιακό ετρουσκικό άγαλμα από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Φλωρεντίας, ένα υβρίδιο με κεφαλή λέοντα, πλάτη κατσίκας και ουρά φιδιού…

Να σημειωθεί ότι η έκθεση «ΝοΗΜΑΤΑ. Προσωποποιήσεις και αλληγορίες από την αρχαιότητα έως σήμερα», που φιλοξενείται στον χώρο των περιοδικών εκθέσεων, έχει διαφορετικό εισιτήριο από τη μόνιμη έκθεση, ενώ παραμένει ανοιχτή τις ώρες λειτουργίας του Μουσείου της Ακρόπολης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ«Πολιτισμός είναι και οι συμπεριφορές των ανθρώπων»: Το Μουσείο Ακρόπολης απαντά στον Ρίσι Σούνακ12.09.2018

«Πολύ καλές σχέσεις με το Βρετανικό Μουσείο»

Με αφορμή την παρατήρηση ότι η Υδρία του Μειδία ήταν ένα τελετουργικό αγγείο, ανάλογα του οποίου βλέπουμε να φέρουν στον ώμο γυναίκες που συμμετείχαν στην πομπή των Παναθηναίων και απεικονίζονται στη ζωφόρο του Παρθενώνα, ο Νίκος Σταμπολίδης ερωτήθηκε κατά πόσον αυτή του η επισήμανση αποτελούσε μια… αλληγορία με αποδέκτη τη διεύθυνση του Βρετανικού Μουσείου, στο οποίο ανήκει το αντικείμενο. Απαντώντας, ο διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης, αφού σημείωσε τις πολύ καλές σχέσεις που διατηρούν τα δύο Μουσεία, ένδειξη των οποίων αποτελεί και ο δανεισμός οκτώ αγγείων για την τρέχουσα έκθεση, σημείωσε ότι «στο τέλος τα γλυπτά θα επιστρέψουν και θα επανενωθούν με τον Παρθενώνα, εδώ, στο Μουσείο της Ακρόπολης».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΤhe CoMuseum Conference: Τι εννοούμε όταν μιλάμε για Δικαιοσύνη στα μουσεία;12.09.2018

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Μουσείο Ακρόπολης
Διάρκεια Έκθεσης: 4 Δεκεμβρίου 2023 - 14 Απριλίου 2024
Είσοδος: 10 €, μειωμένο 5 €
Πληροφορίες Χώρου: Μουσείο Ακρόπολης, Αίθουσα περιοδικών εκθέσεων, Μακρυγιάννη, Αθήνα
Περισσότερα από Art & Culture