MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
15
ΙΟΥΝΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Battles Of Silence: Φωτογραφική έκθεση του Αβραάμ Κ. Γούναρη στην Πινακοθήκη Λέφα
Από 12/06/2025 έως 27/06/2025
Biting My Own Friends: Έκθεση του εικαστικού καλλιτέχνη Barba Dee στην Γκαλερί Cypher
Από 05/06/2025 έως 29/06/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
In a Bright Green Field: Ομαδική έκθεση σύγχρονων Ελλήνων και Κυπρίων καλλιτεχνών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 12/06/2025 έως 13/09/2025
Oxygen: Έκθεση των Sober5083R και SIMEK στη ΔΛ Gallery
Από 29/03/2025 έως 28/06/2025
Sauvage: Μια έκθεση της Όλγας Καραδήμου στην Ύδρα για τη διαφύλαξη της άγριας πανίδας
Από 01/06/2025 έως 30/06/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Untitled: H πρώτη έκθεση έργων του Jean-Michel Basquiat στην Ελλάδα
Από 22/05/2025 έως 02/08/2025
Walk Through Me: Έκθεση της Κατερίνας Μερτζάνη στην Γκαλερί Alma
Από 12/06/2025 έως 12/07/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
a Cabinet of Curiosities: 78 εικαστικοί καταλαμβάνουν τους χώρους του MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 13/02/2025 έως 31/08/2025
«Αναζητώντας την εικόνα» του Λάκη Παπαστάθη στο Μουσείο Μπενάκη
Από 03/04/2025 έως 20/07/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Ιστορίες Ανεμελιάς» στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/05/2025 έως 07/09/2025
«Πεδίον ανθίσματος» από τον Αλέκο Κυραρίνη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 18/03/2025 έως 20/06/2025
Άνεμος, η ηχώ του τοπίου: Έκθεση της Αγγελικής Αντωνέα στην γκαλερί Art Project Space
Από 12/06/2025 έως 04/07/2025
Άποψη/Apopsi: Τέσσερις καταξιωμένοι εικαστικοί διασταυρώνουν τις φωνές τους στην γκαλερί artworx
Από 20/05/2025 έως 30/06/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Από τον Όμηρο στο HoloLens: Αναπαραστάσεις της Σαμοθράκης σε μια έκθεση στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών
Από 20/02/2025 έως 29/06/2025
Αυτή η Στιγμιαία Οσμή: Έκθεση της Αριστέας Χαρωνίτη στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
Από 29/05/2025 έως 21/06/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου: Τρεις Ελληνίδες εικαστικοί ιχνηλατούν τα «Μονοπάτια της Ιαπωνικής Αισθητικής»
Από 08/04/2025 έως 21/06/2025
Μπροστά στο ρήγμα: Ο Μπάμπης Βενετόπουλος στον «Λόφο» της Κυψέλης
Από 16/05/2025 έως 15/06/2025
Ο κορυφαίος street artist Fenx για πρώτη φορά στην Ελλάδα - Έκθεση στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts
Από 03/06/2025 έως 16/06/2025
Προδανεισθείς Χρόνος: Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα απ’ το έργο του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη
Από 20/02/2025 έως 27/07/2025
Στέγη: Τα «Plásmata 3» στο Πεδίον του Άρεως - Αναλυτικά το πρόγραμμα των δράσεων
Από 27/05/2025 έως 15/06/2025
Συνάψεις: Αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Μαρτίνου Γαβαθά στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 16/05/2025 έως 29/06/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025
Φαντάσου ένα πουλί: Μια ομαδική έκθεση πάτσγουορκ στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης
Από 10/05/2025 έως 29/06/2025
Φωτογραφία

Η Ελλάδα της Nelly’s στα Χανιά

Μοναδικές εκτυπώσεις, με τη σφραγίδα και την υπογραφή μιας από τις σημαντικότερες Ελληνίδες φωτογράφους του Μεσοπολέμου, της Έλλης Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη, φιλοξενούνται μέχρι το τέλος του φθινοπώρου στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, προσφέροντας στον Έλληνα και ξένο επισκέπτη μια πανοραμική εικόνα της Ελλάδας του Μεσοπολέμου.

author-image Σπύρος Κακουριώτης

Με άρωμα… Ελλάδας του Μεσοπολέμου πλημμύρισε η Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, όπου το Σάββατο 13 Ιουλίου εγκαινιάστηκε η μεγάλη έκθεση «Nellys», με φωτογραφίες της διάσημης Έλλης Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη από τη Συλλογή Τίνας και Μιχάλη Κρασάκη.

Οι τρεις όροφοι της Πινακοθήκης καλύφθηκαν, σε αρκετά πυκνή διάταξη, από τις 150 περίπου πρωτότυπες εκτυπώσεις που επέλεξε ο συλλέκτης σε συνεργασία με την εικαστικό Στέλλα Κουκουλάκη, η οποία δημιούργησε μια ενιαία αφήγηση, με θεματολογικά διακριτά μέρη, στα οποία ο επισκέπτης οδηγείται ομαλά, αφού η επιμελήτρια κατόρθωσε να σχηματίσει μια ρέουσα διαδρομή, όπου το κάθε θέμα κυλά μέσα στο άλλο.

Από τις αρχαιότητες στο ελληνικό τοπίο

Τον επισκέπτη της έκθεσης υποδέχονται στο ισόγειο της Πινακοθήκης φωτογραφίες  των ελληνικών αρχαιοτήτων: λήψεις των Προπυλαίων, του Παρθενώνα και του Ερεχθείου, της Ακρόπολης, της Ολυμπίας, των Δελφών και του Μυστρά, φωτογραφημένες μεταξύ 1925 και 1939. Ανάμεσά τους, ένα καλντερίμι από τα Αναφιώτικα, που μοιάζει περισσότερο με πίνακα πουαντιγιστικής ζωγραφικής, όπως επισημαίνει και η επιμελήτρια της έκθεσης.

Στη συνέχεια, μια μεγάλη ενότητα είναι αφιερωμένη στις Δελφικές Εορτές του 1930, επίσημη φωτογράφος των οποίων ήταν η Nelly’s. Σε αυτές αποτυπώνονται στιγμιότυπα από τις παραστάσεις του «Προμηθέα δεσμώτη» (της παράστασης του 1927 που επαναλήφθηκε το 1930) και των «Ικέτιδων», τραγωδία που σκηνοθέτησε η Εύα Πάλμερ-Σικελιανού. Ανάμεσα στις φωτογραφίες αυτού του μέρους αναγνωρίζουμε τον Γιάννη Τσαρούχη, τον Θάνο Βελούδιο, αλλά και γνωστούς ηθοποιούς της εποχής.

Η έκθεση συνεχίζεται με μια ομάδα φωτογραφιών της Σαντορίνης, που χρονολογούνται στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1920. Η αυστηρότητα του κυκλαδικού τοπίου που αποτύπωσε η Nelly’s δεν θυμίζει σε τίποτε το τουριστικό υπερθέαμα στο οποίο θα μεταβληθεί το νησί έναν αιώνα αργότερα.

«Το όνομα δεν μου έλεγε τίποτα»

Οι λήψεις αυτές έμελλε να αποτελέσουν τον πυρήνα μιας φωτογραφικής συλλογής που με τα χρόνια θα συγκέντρωνε ένα μεγάλο μέρος των πρωτότυπων εκτυπώσεων, αργυροτυπιών και βρομιοελαιοτυπιών, της φωτογράφου: «Έπεσα πάνω στις πρώτες φωτογραφίες της Νέλλης εντελώς συμπτωματικά, πριν από πενήντα ακριβώς χρόνια, στην Κολωνία, όπου σπούδαζα. Μπήκα σε ένα παλαιοπωλείο ψάχνοντας για παλιούς χάρτες της Κρήτης, τους οποίους συνέλεγα τότε. Χάρτες δεν είχε, αλλά καθώς αναζητούσα ελληνικά θέματα, ο παλαιοπώλης μού είπε να κοιτάξω σε κάποια γωνία, όπου ανακάλυψα δύο θαυμάσιες φωτογραφίες της Σαντορίνης, οι οποίες παρουσιάζονται στην έκθεση».

Αυτό το τυχαίο εύρημα αποτέλεσε και την πρώτη γνωριμία του Μιχάλη Κρασάκη με το έργο της Nelly’s: «Το όνομα, γραμμένο με όμορφα καλλιτεχνικά γράμματα, δεν μου έλεγε τίποτε, αλλά τις αγόρασα. Λίγες μέρες αργότερα, όταν το είπα σε κάποιο φίλο, συλλέκτη φωτογραφιών, έμεινε με το στόμα ανοιχτό… Από αυτές τις δύο φωτογραφίες ξεκίνησε η ενασχόλησή μου με την καλλιτεχνική φωτογραφία. Σταδιακά συνέλεξα από δημοπρασίες σε όλο τον κόσμο περί τις 300 φωτογραφίες της Nellys, αλλά και πάρα πολλές του Σπύρου Μελετζή, του σμυρνιού φωτογράφου Νίκου Ζωγράφου, του Fred Boissonnas, της Βούλας Παπαϊωάννου κ.ά.» Δείχνοντας, μάλιστα, με καμάρι μία από τις φωτογραφίες, μας λέει να προσέξουμε τις άκρες της εκτύπωσης, όπου διακρίνεται ο άργυρος: «Η αργυροτυπία έχει ζωή μέσα της…».

Εκδόσεις και ανέκδοτες επιστολές

Προχωρώντας, σε μια γωνιά στον πρώτο όροφο της Πινακοθήκης ο επισκέπτης θα συναντήσει μια προθήκη όπου βρίσκονται βιβλία και λευκώματα για τη Nelly’s που καλύπτουν ένα ακριβώς αιώνα: το παλαιότερο είναι μια αφιερωμένη σε αυτήν γερμανική έκδοση του 1923, όταν είχε μόλις τελειώσει τις σπουδές της στη Δρέσδη, ενώ το τελευταίο είναι ο κατάλογος της μεγάλης έκθεσης του Μουσείου Μπενάκη, του 2023. Ανάμεσά τους, ένα τεύχος του αμερικανικού περιοδικού Life, που όπως λέει ο ηρακλειώτης συλλέκτης προστέθηκε στη συλλογή του ελάχιστες μέρες πριν τα εγκαίνια της έκθεσης. Σε κάποια άλλη προθήκη, στον ίδιο χώρο, εκτίθενται αδημοσίευτες μέχρι σήμερα επιστολές της Νέλλης (όπως βλέπουμε να υπογράφει, σπανιότερα, κάποιες από τις φωτογραφίες της) ή επιστολές που της απευθύνονται.

Η Νικόλσκα γυμνή στην Ακρόπολη

Ρωτάμε τον Μιχάλη Κρασάκη ποια από όλες αυτές τις φωτογραφίες ξεχωρίζει, ποια είναι αυτή που αγαπά περισσότερο. «Είναι η μοναδική λήψη που γνωρίζουμε με τη ρωσίδα χορεύτρια Νικόλσκα σε στάση ικεσίας, από την πολύ γνωστή σειρά φωτογραφιών που τράβηξε στην Ακρόπολη στα 1929-1930. Είναι μοναδική, καθώς δεν υπάρχει πουθενά, απ’ όσο γνωρίζουμε, το αρνητικό. Πιθανόν να έχει καταστραφεί», μας λέει, ενώ η επιμελήτρια Στέλλα Κουκουλάκη προσθέτει: «Είναι ένα αριστούργημα, που πλέει σε ασήμι και πράσινο».

«Είμαι τυχερός γιατί μάλλον βρήκα τον “Μπλε Μαυρίκιο”», λέει χαμογελώντας ο Μιχάλης Κρασάκης – μια αναφορά στο σπανιότατο γραμματόσημο με αυτό το όνομα. Εξίσου σπάνια, βέβαια, είναι και το τεύχος του περιοδικού «Voilà», όπου δημοσιεύτηκαν οι ημίγυμνες φωτογραφίες της Νικόλσκα στον Παρθενώνα, αλλά και μια διαφημιστική αφίσα του ΕΟΤ, διακοσμημένη με την ίδια φωτογραφία της χορεύτριας με το αραχνοΰφαντο πέπλο, του 1940, που καλούσε τους Γερμανούς να επισκεφθούν την Ελλάδα…

Έγχρωμη φωτογραφία και πικτοριαλισμός

Πλάι στις φωτογραφίες της Νικόλσκα παρατίθενται κι άλλες γυμνές φωτογραφίες γυναικών, οι περισσότερες από τα χρόνια των σπουδών της στη Γερμανία, όπου ο δάσκαλός της Φραντς Φίντλερ την ενθάρρυνε να ασχοληθεί με παρόμοια θέματα, ενώ αργότερα την ώθησε να μάθει να δουλεύει την έγχρωμη φωτογραφία – ελάχιστα δείγματα μπορεί κανείς να δει στην έκθεση, καθώς ήταν η πρώτη που έφερε στην Ελλάδα αυτή την καινοτομία, λέει η επιμελήτρια της έκθεσης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΧρώματα στο κύμα: Εκθέσεις εικαστικών στα ελληνικά νησιά12.09.2018

Επηρεασμένη από τους δασκάλους της, τον Χούγκο Έρφουρτ, αρχικά, και τον Φίντλερ, στη συνέχεια, η Nelly’s εφάρμοσε στην τέχνη της τις αρχές του πικτοριαλισμού, που επιδίωκε, με διάφορες τεχνικές, «τη δημιουργία φωτογραφικών εικόνων που μοιάζουν με πίνακες ζωγραφικής», όπως επισημαίνει η Στέλλα Κουκουλάκη, στον πολυσέλιδο κατάλογο που συνοδεύει την έκθεση. Μία από τις τεχνικές που έδιναν ένα τέτοιο αποτέλεσμα ήταν και η βρομιοελαιοτυπία, που τη χρησιμοποιούσε προκειμένου να έχει ένα περισσότερο «ζωγραφικό» αποτέλεσμα, όπως μας λέει η επιμελήτρια της έκθεσης.

Φωτογραφίζοντας την «καλή κοινωνία»

Το τελευταίο τμήμα της έκθεσης αποτελείται από προσωπογραφίες ανδρών και γυναικών, προφανώς μελών της «καλής κοινωνίας» της εποχής, άγνωστων σε εμάς σήμερα, αλλά και μια σειρά φωτογραφιών ιστορικών προσωπικοτήτων, όπως ο Ελευθέριος Βενιζέλος, σε μια γλυκύτατη πόζα, ο Κονδύλης, ο Γεώργιος Β’, αλλά και μια σπανιότατη φωτογραφία από τον γάμο του μετέπειτα βασιλιά Παύλου με τη Φρειδερίκη.

Από όλα αυτά τα πορτρέτα, ξεχωρίζει μια σειρά τριών λήψεων του ιστορικού της Αθήνας Δημητρίου Καμπούρογλου, ο οποίος βρήκε την ευκαιρία να… κάνει κόρτε, γράφοντας κάτω από τη μια φωτογραφία: «Δεν γράφω, όπως φαίνομαι, αλλά θαυμάζω την κυρίαν Ιουλίαν», εννοώντας την Έλλη Σεραϊδάρη!

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, Χάληδων 98-102, τηλ.: +28210.92294
Διάρκεια Έκθεσης: 13 Ιουλίου - 10 Νοεμβρίου 2024
Είσοδος: 4€, μειωμένο 2€
Περισσότερα από Art & Culture