MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
26
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
Αθήνα ΕΛΙΖΕ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
3 Queer μικρού μήκους
100 χρόνια από τον Οδυσσέα
Aespa World Tour in Cinemas
Animal
Back to Black
Demon Slayer: Kimetsu No Yaiba – To the Hashira Training (με υπότιτλους)
Dune: Μέρος δεύτερο
Ennio: The Maestro
Ghostbusters: Η αυτοκρατορία του πάγου
Horrorant Film Festival – Νύχτες τρόμου 2024
Joe Strummer: The Future Is Unwritten
Kung Fu Panda 4 (μεταγλωττισμένη)
Kung Fu Panda 4 (με υπότιτλους)
Mistaken for Strangers
Playtime
Poor Things
Shayda
Spy x Family Code: White (με υπότιτλους)
Stop making sense
Take a Trip
Άγνωστοι μεταξύ μας
Ένας προφήτης, μα τι προφήτης
Αδέσποτα κορμιά
Αμπιγκέιλ
Ανατομία μιας πτώσης
Αντίλαλος
Απαγορευμένα παιχνίδια
Αποκάλυψη τώρα: Final Cut
Από την άκρη της πόλης
Αρθουρ ο βασιλιάς
Ασπιλη
Γάτες στο μουσείο (μεταγλωττισμένη)
Γκοτζίλα x Κονγκ: Η νέα αυτοκρατορία
Γυάλα
Δύο δάχτυλα μέλι 2
Δύο φίλοι και ένας ασβούλης (μεταγλωττισμένη)
Εγώ, καπετάνιος
Εμφύλιος πόλεμος
Ενα ταξίδι για πάπιες (μεταγλωττισμένη)
Ενθύμιον
Εξέλιξη
Επαγγελματίας υπνοβάτης
Ευχή (μεταγλωττισμένη)
Ζωντανό πνεύμα
Ζώνη ενδιαφέροντος
Η Μία και εγώ: Η ταινία (μεταγλωττισμένη)
Η Χίμαιρα
Η αρπαγή
Η κιβωτός του Νώε (μεταγλωττισμένη)
Η περιπέτεια
Η τελευταία παμπ
Κάμπια νύμφη πεταλούδα
Μάμα Γκλόρια
Μετέωρο και Σκιά
Μη μου λες ψέματα
Μην ανοίγεις την πόρτα
Μην περιμένετε και πολλά από το τέλος του κόσμου
Ο Μύλος και ο σταυρός
Ο Χάρι Πότερ και η Φιλοσοφική Λίθος
Οι Ελευσίνιοι
Οι άποικοι
Οι αντίπαλοι
Ο καταδικασμένος
Ο μικρός Νικόλας: Τι περιμένουμε για να είμαστε ευτυχισμένοι; (μεταγλωττισμένη)
Ο τελευταίος ήρωας
Ο χορός των φαντασμάτων (μεταγλωττισμένη)
Περασμένες ζωές
Πεσμένα φύλλα
Ραδιο Ουόλφμαν
Σούπερ Μάγκι (μεταγλωττισμένη)
Σπίθα στη θάλασσα
Στενές επαφές με τον Διάβολο
Στην τύχη ο Μπαλταζάρ
Στη φωτιά
Στο γραφείο καθηγητών
Στο ποταμόπλοιο
Συνάδελφοι ηρωικοί οικοδόμοι
Τα μαθήματα της Μπλάγκα
Το αγόρι και ο ερωδιός
Το κατά Ματθαίον ευαγγέλιο
Το μπλε καφτάνι
Το περασμένο καλοκαίρι
Τοτέμ
Υπέροχες μέρες
Χάος
Χαίρε, Μαρία
Χορεύοντας με τον Μπέκετ
Χρήστος, το τελευταίο παιδί
Χωρίς οξυγόνο
Ψάχνοντας τον Sugar man
Ιστορική

Η Νύχτα Πριν Πέσει Το Παρίσι

Γαλλία Γερμανία συμμαχία σε μία αμφισβητούμενη εκδοχή των ιστορικών γεγονότων γύρω από την απελευθέρωση, αλλά και τη σωτηρία του Παρισιού στον Β Παγκόσμιο Πόλεμο. Αυτό μας παρουσιάζει η ταινία «Η νύχτα πριν πέσει το Παρίσι» (γαλλικός τίτλος Diplomatie), η οποία βασίζεται στο ομότιτλο θεατρικό έργο του Cyril Gely.

stars-fullstars-fullstars-fullstars-emptystars-empty
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 84'
Μαρίνα Πυλαρινού

Ο Γερμανός διοικητής έχει εντολές από τον Χίτλερ να τινάξει το Παρίσι στον αέρα, αλλά ένας σουηδός πρεσβευτής παλεύει με την πειθώ της διπλωματίας να τον πείσει να αφήσει την πόλη του φωτός ανέπαφη και να παραδοθεί στους συμμάχους. Ο πιστός στρατηγός Dietrich von Choltitz, μέχρι τότε απολύτως υπάκουος στο καθεστώς και άνθρωπος του καθήκοντος, αμφιταλαντεύεται για το αν θα πρέπει να εκτελέσει την εντολή, κάνοντας το Παρίσι συντρίμμια και σκοτώνοντας χιλιάδες ή και εκατομμύρια Παριζιάνους. Κι ενώ είναι έτοιμος να διατάξει τον όλεθρο, η αιφνιδιαστική επίσκεψη του Σουηδού πρέσβη Raoul Nordling, αλλάζει τα δεδομένα. Όλη σχεδόν η ταινία περιστρέφεται γύρω από την διπλωματική συζήτηση που έχουν οι δύο άντρες και η οποία κρίνει το μέλλον μιας τόσο σπουδαίας πόλης.

Η εκδοχή ότι ο γερμανός στρατηγός έσωσε το Παρίσι χάρη στην ελεημοσύνη του και την παρέμβαση του Σουηδού πρεσβευτή, από πολλούς ιστορικούς έχει αμφισβητηθεί. Κάποιοι θεωρούν ότι πρόκειται για έναν έξυπνο τρόπο, με τον οποίο ο γερμανός στρατηγός παρουσίασε τα γεγονότα μετά τον πόλεμο, για να φανεί ως ήρωας της ειρήνης, παρά το γεγονός ότι τον βάρυναν ευθύνες για εγκλήματα πολέμου στο Ανατολικό Μέτωπο, πριν μετατεθεί στο Παρίσι.

Ο γάλλος ιστορικός Lionel Dardenne υποστηρίζει ότι όλα όσα δείχνει η ταινία είναι καθαρή μυθοπλασία. Τονίζει πως ο Choltitz δεν είχε τις δυνάμεις και την αεροπορική υπεροχή, για να ισοπεδώσει την πόλη. «Το πολύ- πολύ να γλίτωσε μερικές γέφυρες» λέει χαρακτηριστικά. Στην ταινία, πάλι, παρουσιάζουν ότι αυτές οι γέφυρες, αν γκρεμίζονταν, θα ανέβαζαν πάρα πολύ τη στάθμη του Σικουάνα και θα έπνιγαν μεγάλο μέρος της πόλης. Το κατά πόσον όμως αυτά είναι επιστημονική πραγματικότητα ή μια σεναριακή επινόηση, για να μεγαλοποιήσουν το ρόλο του πρωταγωνιστή στρατηγού, ως σωτήρα του Παρισιού, δεν μπορούμε να το ξέρουμε. Παράλληλα, ο Dardenne και άλλοι αμφισβητούν το κατά πόσον η παρέμβαση του σουηδού πρέσβη έπαιξε ρόλο στην απόφαση του στρατηγού να αφήσει την πόλη ανέπαφη.

Κατά πόσον λοιπόν ο Choltitz έσωσε το Παρίσι ή το Παρίσι έσωσε τον Choltitz (μέσα από μια πονηρή αυτοπροβολή του ως σωτήρα της πόλης) είναι ένα θέμα που δύσκολα θα λυθεί. Ως προς την ίδια την ταινία, αυτή χαρακτηρίζεται από έναν ισχυρό ανθρωπισμό, αρκετό συναίσθημα και βάζει το θεατή στο πετσί των χαρακτήρων που μάλλον έπλασε ο δραματουργός, παρά η ιστορία. Η ταινία θέλει να καταδικάσει τον πόλεμο και να προβάλλει την ενότητα των δύο λαών. Μάλιστα, ένα από τα επιχειρήματα του Σουηδού πρέσβη είναι πως αν ο στρατηγός τινάξει το Παρίσι στον αέρα, θα γίνει αδύνατη η μελλοντική ομοσπονδία Γαλλίας και Γερμανίας (δηλαδή το εγχείρημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης). Το όραμα της ενωμένης Ευρώπης είναι μέσα στο πνεύμα του έργου. 

Ωστόσο, γίνεται φανερό ότι το σενάριο ταιριάζει περισσότερο σε θεατρικό έργο, παρά σε ταινία. Στο μεγαλύτερο μέρος του έργου βλέπουμε δύο άντρες να συνομιλούν σε ένα δωμάτιο, που θα μπορούσε εύκολα να ήταν το σκηνικό μιας θεατρικής παράστασης. Κάποιες μέτρια γυρισμένες σκηνές δράσης, μεταξύ γερμανών στρατιωτών και γάλλων αντιστασιακών δεν αλλάζουν και πολύ τα δεδομένα.

Κι επίσης, ο διάλογος μεταξύ των δύο γίνεται και λίγο φλύαρος, με μια ανούσια ποιητικότητα. Και αυτή η συνεχής επίκληση στο μεγαλείο του Παρισιού, φοβάμαι ότι κρύβει βασικά δύο στόχους: ο ένας να κολακεύσει το γαλλικό και ιδίως το παριζιάνικο κοινό. Και ο άλλος για να μας εξηγήσει κάτι που δεν κολλάει και τόσο με το χαρακτήρα του Choltitz: Ο Γερμανός στρατηγός, που σε άλλες περιπτώσεις της σταδιοδρομίας δεν έδειξε κανένα δισταγμό στο να καταστρέψει πόλεις και να διαπράξει εγκλήματα πολέμου, ειδικά με το Παρίσι παράκουσε εντολές και έδειξε μεγάλη ανθρωπιά. Γιατί; Γιατί πείστηκε για το μεγαλείο της πόλης αυτής από τον Σουηδό Πρέσβη. Είναι μια τέτοια εξήγηση αρκετά πειστική; Μάλλον όχι.

Γιώργος Σμυρνής

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: Η Νύχτα Πριν Πέσει Το Παρίσι/ Diplomatie
Σκηνοθεσία: Volker Schlöndorff
Σενάριο: Cyril Gely

Παίζουν: André Dussollier, Niels Arestrup, Burghart Klaußner

Διάρκεια: 84'
Χώρα: Γαλλία, Γερμανία
Έτος: 2014

Rating: 3
Περισσότερα από CINEMA
VIMA_WEB3b