MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
02
ΜΑΪΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
Αθήνα ΕΛΙΖΕ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
3 Queer μικρού μήκους
100 χρόνια από τον Οδυσσέα
Aespa World Tour in Cinemas
Animal
Back to Black
Demon Slayer: Kimetsu No Yaiba – To the Hashira Training (με υπότιτλους)
Dune: Μέρος δεύτερο
Ennio: The Maestro
Ghostbusters: Η αυτοκρατορία του πάγου
Horrorant Film Festival – Νύχτες τρόμου 2024
Joe Strummer: The Future Is Unwritten
Kung Fu Panda 4 (μεταγλωττισμένη)
Kung Fu Panda 4 (με υπότιτλους)
Mistaken for Strangers
Playtime
Poor Things
Shayda
Spy x Family Code: White (με υπότιτλους)
Stop making sense
Take a Trip
Άγνωστοι μεταξύ μας
Ένας προφήτης, μα τι προφήτης
Αδέσποτα κορμιά
Αμπιγκέιλ
Ανατομία μιας πτώσης
Αντίλαλος
Απαγορευμένα παιχνίδια
Αποκάλυψη τώρα: Final Cut
Από την άκρη της πόλης
Αρθουρ ο βασιλιάς
Ασπιλη
Γάτες στο μουσείο (μεταγλωττισμένη)
Γκοτζίλα x Κονγκ: Η νέα αυτοκρατορία
Γυάλα
Δύο δάχτυλα μέλι 2
Δύο φίλοι και ένας ασβούλης (μεταγλωττισμένη)
Εγώ, καπετάνιος
Εμφύλιος πόλεμος
Ενα ταξίδι για πάπιες (μεταγλωττισμένη)
Ενθύμιον
Εξέλιξη
Επαγγελματίας υπνοβάτης
Ευχή (μεταγλωττισμένη)
Ζωντανό πνεύμα
Ζώνη ενδιαφέροντος
Η Μία και εγώ: Η ταινία (μεταγλωττισμένη)
Η Χίμαιρα
Η αρπαγή
Η κιβωτός του Νώε (μεταγλωττισμένη)
Η περιπέτεια
Η τελευταία παμπ
Κάμπια νύμφη πεταλούδα
Μάμα Γκλόρια
Μετέωρο και Σκιά
Μη μου λες ψέματα
Μην ανοίγεις την πόρτα
Μην περιμένετε και πολλά από το τέλος του κόσμου
Ο Μύλος και ο σταυρός
Ο Χάρι Πότερ και η Φιλοσοφική Λίθος
Οι Ελευσίνιοι
Οι άποικοι
Οι αντίπαλοι
Ο καταδικασμένος
Ο μικρός Νικόλας: Τι περιμένουμε για να είμαστε ευτυχισμένοι; (μεταγλωττισμένη)
Ο τελευταίος ήρωας
Ο χορός των φαντασμάτων (μεταγλωττισμένη)
Περασμένες ζωές
Πεσμένα φύλλα
Ραδιο Ουόλφμαν
Σούπερ Μάγκι (μεταγλωττισμένη)
Σπίθα στη θάλασσα
Στενές επαφές με τον Διάβολο
Στην τύχη ο Μπαλταζάρ
Στη φωτιά
Στο γραφείο καθηγητών
Στο ποταμόπλοιο
Συνάδελφοι ηρωικοί οικοδόμοι
Τα μαθήματα της Μπλάγκα
Το αγόρι και ο ερωδιός
Το κατά Ματθαίον ευαγγέλιο
Το μπλε καφτάνι
Το περασμένο καλοκαίρι
Τοτέμ
Υπέροχες μέρες
Χάος
Χαίρε, Μαρία
Χορεύοντας με τον Μπέκετ
Χρήστος, το τελευταίο παιδί
Χωρίς οξυγόνο
Ψάχνοντας τον Sugar man
ΔΡΑΜΑ

Ένα Περιστέρι Έκατσε Σε Ένα Κλαδί, Συλλογιζόμενο την Ύπαρξη του

Η ταινία “Ένα Περιστέρι Έκατσε Σε Ένα Κλαδί, Συλλογιζόμενο την Ύπαρξη του” του 71χρονου σουηδού σκηνοθέτη Ρόι Άντερσον πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο 71ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας. Κι εκεί κέρδισε το πρώτο βραβείο, το Χρυσό Λιοντάρι Καλύτερης Ταινίας!

stars-fullstars-fullstars-fullstars-fullstars-full
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 101'
Μαρίνα Πυλαρινού

Μαθητής του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, ο Σουηδός σκηνοθέτης, μας παρουσιάζει ξανά μια ασυνήθιστη ταινία, στην οποία παρακολουθούμε δυο μεσήλικες πωλητές να προσπαθούν να πουλήσουν τα «παιχνίδια» τους, τα οποία θα προσφέρουν διασκέδαση, όπως πιστεύουν, στους ανθρώπους. Mε την ταινία αυτή, ο Ρόι Άντερσον ολοκληρώνει την τριλογία του για τον άνθρωπο, που ξεκίνησε το 2000 με τα “Τραγούδια από τον δεύτερο όροφο” και συνέχισε το 2007 με την ταινία “Εσείς οι ζωντανοί”.

Σαν να ‘ναι οι σύγχρονοι Δον Κιχώτης και Σάντσο Πάντσα ή σημερινοί Βλαντιμίρ κι ο Εστραγκόν από το “Περιμένοντας τον Γκοντό” του Μπέκετ, οι Σαμ και Τζόναθαν, δύο πλανόδιοι πωλητές που εμπορεύονται ασυνήθιστα «παιχνίδια». Αυτοί μας μεταφέρουν σε μια καλειδοσκοπική περιπλάνηση στο ανθρώπινο πεπρωμένο. Ένα ταξίδι που αποκαλύπτει την ομορφιά και τη θλίψη των απλών στιγμών, την ευτέλεια, το χιούμορ και την τραγωδία που κρύβονται μέσα μας, αλλά και την αδυναμία της ανθρωπότητας.

Το έργο έχει στοιχεία μπουρλέσκ, δηλαδή εξωπραγματικής κωμωδίας και οπωσδήποτε στοιχεία σουρεαλισμού, παραλόγου και φανταστικού. Είναι όμως κάτι παραπάνω από μία μαύρη κωμωδία, που τα συνδυάζει όλα αυτά. Άλλωστε, αν ήταν βασικά ένα κωμικό έργο, θα ήταν μια κακή ταινία, καθώς δεν βγάζει και τόσο πολύ γέλιο. Είναι ένας περίεργος συνδυασμός του κωμικού και του τραγικού, με μια κάμερα πάντα ακίνητη και τους ηθοποιούς να γεμίζουν με ράθυμες, αλλά συχνά απρόβλεπτες ενέργειες τα πλάνα. Κωμικές σκηνές αργών ρυθμών, σε μια φόρμα πολύ σταθερή και πολύ ιδιαίτερη, το στίγμα του σκηνοθέτη.

Αν και η καθημερινότητα και οι απλοί άνθρωποι και οι απλές πράξεις εμπνέουν ιδιαίτερα τον σκηνοθέτη, δεν είναι μια ρεαλιστική ταινία. Το καθημερινό παρουσιάζεται τελείως παράξενα, στα όρια του σουρεαλισμού. Υπάρχουν όμως σκηνές εντελώς συμβολικές, όπου χάνεται κάθε επαφή με την πραγματικότητα. Για παράδειγμα, σε μία σκηνή το έργο μετατρέπεται σε μιούζικαλ. Σε μία άλλη, μια σημερινή καφετέρια δέχεται την επίσκεψη του σουηδικού στρατού του 1708, που προελαύνει εναντίον του Μεγάλου Πέτρου της Ρωσίας. Μια πολύ εντυπωσιακή σκηνή με μια αρκετά κωμική παρουσίαση ενός ομοφυλόφιλου Καρόλου του 12ου, που δείχνει την αλαζονεία του μιλιταρισμού, πριν ξεκινήσει η μάχη.
1andersson
Μετά από λίγη ώρα θα ξαναδείξει τον ίδιο στρατό να επιστρέφει- αυτή τη φορά όμως καμία περηφάνεια. Πληγωμένα σώματα, πληγωμένοι εγωισμοί και χήρες που κλαίνε. 

Σε μια πολύ συγκλονιστική αλληγορία, στρατιώτες κλείνουν μαύρες σκλάβες σε έναν παράξενο κύλινδρο, με πνευστά όργανα προσαρμοσμένα στα τοιχώματα και του βάζουν φωτιά. Αυτό που ακούγεται είναι μια υπέροχη μουσική. Όμως, ο θεατής μπορεί να καταλάβει ότι τη μουσική αυτή την παράγουν οι κραυγές των σκλάβων, που αλλοιώνονται μέσα από τα μουσικά όργανα. Στη συνέχεια μαθαίνουμε ότι αυτή η εικόνα ήταν απλά ένα όνειρο του πιο θλιμμένου από τους δύο πρωταγωνιστές, που ρωτάει: “Είναι σωστό να χρησιμοποιείς τους άλλους ανθρώπους, για να διασκεδάσεις;”
1ένα περιστέρι κάθεται στο κλαδί
Υπάρχει πολύ ισχυρή κριτική στον μιλιταρισμό, την αποικιοκρατία, την καταπίεση της γυναίκας, την εκμετάλλευση,  αλλά και την απάθεια του απλού ανθρώπου.  Η ιστορία, που πάντα είναι παρούσα στη συλλογική συνείδηση, ζωντανεύει με έναν πικρό και σουρεαλιστικό τρόπο στις ευφάνταστες κινηματογραφικές αλληγορίες του σκηνοθέτη. Ο πολιτισμός γίνεται ένας μηχανισμός εξωραϊσμού του πόνου και της συμφοράς των αδικημένων. Πικρές αλήθειες, πανανθρώπινες, που χάρη στη μεγάλη φαντασία του δημιουργού, έχουν ειπωθεί σε ένα έργο, που με την εμμονή που έδειχνε σε βαρετούς, καθημερινούς ανθρωπάκους, δεν σου γέμιζε το μάτι ότι θα μπορούσε να τις εντάξει μέσα του. 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ: Μια δύσκολη ταινία, αλλά πολύ δυνατή. Δεν με εντυπωσίασε τόσο η ιδιαίτερη, χαλαρών ρυθμών καλλιτεχνική της φόρμα, ή το παράξενο μαύρο χιούμορ της. Το πραγματικά εντυπωσιακό, για μένα, ήταν ο αλληγορικός, οικουμενικός και γεμάτος φαντασία τρόπος, με τον οποίο ο σκηνοθέτης κρίνει συνολικά τον άνθρωπο, τον πολιτισμό, την ιστορία. 

Γιώργος Σμυρνής

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: Ένα Περιστέρι Έκατσε Σε Ένα Κλαδί
Σκηνοθεσία: Roy Andersson
Σενάριο: Roy Andersson

Παίζουν: Holger Andersson, Nils Westblom

Διάρκεια: 101'
Χώρα: Σουηδία, Γερμανία, Νορβηγία, Γαλλία
Έτος: 2014

Rating: 5
Περισσότερα από CINEMA
VIMA_WEB3b