MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
08
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Alexis Gritchenko: Η «Ελληνική Περιπέτεια» του Ουκρανού πρωτοπόρου στο MOMus
Από 22/11/2025 έως 30/04/2026
Error 404 - Reality Not Found: Έκθεση της Άλκηστης Κυριαζοπούλου στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts
Από 02/12/2025 έως 14/12/2025
Shadows of the mind: Μεγάλη αναδρομική έκθεση του Roger Ballen στο Μουσείο Μπενάκη
Από 06/11/2025 έως 25/01/2026
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Από τον Μονέ στον Γουόρχολ»: Μια μοναδική έκθεση στο Ίδρυμα Γουλανδρή
Από 06/12/2025 έως 11/04/2026
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Από 22/10/2025 έως 25/01/2026
«Δυτικά της Εδέμ»: Νέα έκθεση από τον Βαγγέλη Καρανάσιο στην Art Prisma Gallery
Από 21/11/2025 έως 14/12/2025
«Μυθολογίες – Με το πρόσωπο της Kimiko Yoshida»: Η Kourd Gallery παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας στην Ελλάδα
Από 06/11/2025 έως 17/01/2026
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 02/10/2025 έως 11/01/2026
«Τέχνη για το εδώ και τώρα», τέχνη για όλους
Από 28/11/2025 έως 23/12/2025
Ένα γιγάντιο παράσιτο στον Λόφο Φιλοπάππου, από τον ΝΕΟΝ
Από 25/11/2025 έως 21/12/2025
ΑΦΗγήματα: 100 Χρόνια Γεννάδειος Βιβλιοθήκη με έκθεση της ΑΦΗ collective
Από 02/12/2025 έως 08/03/2026
Αθήνα. Από Σελίδα σε Πόλη: Η έκθεση μεταφέρεται στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων
Από 12/11/2025 έως 31/12/2025
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
Από 24/11/2025 έως 24/01/2026
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του
Από 15/10/2025 έως 11/01/2026
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο - 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
Από 08/11/2025 έως 03/05/2026
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
Από 07/11/2025 έως 16/01/2026
Θηραϊκές Τελετουργίες: Η νέα έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός»
Από 05/12/2025 έως 17/01/2026
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Καλαμωτή: Ένα μεσαιωνικό χωριό της Χίου - Έκθεση Φωτογραφίας του Γιώργη Γερόλυμπου
Από 24/11/2025 έως 22/12/2025
Λουκάς Σαμαράς, ο «άρχοντας του αλλόκοτου»: Αναδρομική στον Πειραιά
Από 25/09/2025 έως 20/12/2025
Λυδία Δαμπασίνα: Με μια «Κόκκινη γραμμή» στα Χανιά
Από 13/12/2025 έως 19/04/2026
Ξετυλίγοντας μίτους στο Λόφος art project
Από 13/11/2025 έως 31/12/2025
Ο λόγος και ο τόπος: Έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 27/11/2025 έως 28/02/2026

Στο ΕΜΣΤ οι γυναίκες συνεχίζουν να κυβερνούν τον κόσμο

Πήγαμε στα εγκαίνια του δεύτερου κύκλου της έκθεσης ‘Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο” στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και σας παρουσιάζουμε τα highlights.

Photo: Ευτυχία Βλάχου
Photo: Ευτυχία Βλάχου
author-image Άννα Ρούτση

Το ‘Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο’ είναι πια το μότο της πόλης, αφού το σχετικό έργο What if Women Ruled the World κυριαρχεί ως εγκατάσταση μεγάλης κλίμακας με νέον, στα Ελληνικά και στα Αγγλικά, στις δύο προσόψεις του κτιρίου του ΕΜΣΤ.

Yael Bartana “What if Women Ruled the World” @ Panos Kokkinias

Όσοι περνάμε τη Λ. Συγγρού καθημερινά, παίζουμε με αυτό, αναρωτιόμαστε, αναλογιζόμαστε. Η δημιουργός του έργου, Yael Bartana (Ισραήλ 1970), η οποία φέτος μαζί με τον Ersan Mondtag θα εκπροσωπήσει τη Γερμανία στην 60η Μπιενάλε της Βενετίας, συνηθίζει να δημιουργεί παρόμοιες φωτεινές εγκαταστάσεις με συνθήματα, φράσεις και δηλώσεις, θέτοντάς τα υπό (επαν)εξέταση.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Yael Bartana, Two Minutes To Midnight

Η Bartana συμμετέχει στον δεύτερο κύκλο εκθέσεων του ΕΜΣΤ «Κι αν οι Γυναίκες κυβερνούσαν τον Κόσμο;» (ο πρώτος κύκλος συνεχίζεται και αν δεν έχετε πάει, αξίζει σίγουρα να την επισκεφθείτε) με το βίντεο Two Minutes To Midnight (2021), το οποίο βασίζεται στη δίωρη περφόρμανς What if Women Ruled the World? (2017). Ο τίτλος έχει να κάνει με το Ρολόι της Αποκάλυψης, με το οποίο μια επιστημονική ομάδα θέλει να δείξει τη χρονική απόσταση από το τέλος του κόσμου. Το 2017 λοιπόν, το ρολόι έδειχνε δύο λεπτά πριν τα μεσάνυχτα, ενώ σήμερα είμαστε ήδη μόλις 90 δευτερόλεπτα πριν από το τέλος.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Στο βίντεο παρακολουθούμε ένα κυβερνητικό συμβούλιο με πολιτικούς και εμπειρογνώμονες, όλες γυναίκες, που θα χρειαστεί να αντιμετωπίσουν μια πυρηνική απειλή. Είναι δυναμικές, είναι ενωμένες, ειλικρινείς και με αλληλοσεβασμό και βέβαια η καθεμιά έχει την άποψή της για την αντιμετώπιση του ζητήματος επιθετικά ή ειρηνικά, πολύ διαφορετικά πάντως από το πατριαρχικό μοντέλο εξουσίας.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Hadassah Emmerich, Επικούρειος Εδέμ

Ο δεύτερος κύκλος εκθέσεων στο ΕΜΣΤ εγκαινιάστηκε στις 8 Μαρτίου 2024, Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας. Στην είσοδο και στον ημιώροφο του μουσείου τα μάτια και τις αισθήσεις μας καταλαμβάνουν οι τοιχογραφίες της Hadassah Emmerich (Ολλανδία, 1974) με τίτλο «Επικούρειος Εδέμ» που σχεδιάστηκαν ειδικά για το ΕΜΣΤ και απεικονίζουν εξωτικά φρούτα, μέλη του ανθρώπινου σώματος και τροπική βλάστηση.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Πίσω από το εντυπωσιακό πολύχρωμο, τροπικό στοιχείο κρύβονται λεπτομέρειες του γυναίκειου σώματος που σχετίζονται με την ηδονή και τη γονιμότητα, σχολιάζοντας την ομορφιά αλλά και ίσως την εμπορευματοποίηση ακριβώς αυτού του εξωτισμού. Η Emmerich χρησιμοποιεί στένσιλ από δάπεδο βινυλίου, τα οποία καλύπτει με μελάνι και αποτυπώνει σε καμβά, χαρτί ή τοίχο, αναπτύσσοντας έτσι μια εντελώς προσωπική τεχνική.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Claudia Comte, Η προέλευση του φαινομένου του κρουστικού κύματος (κίτρινο και τυρκουάζ)

Απέναντι από το καφέ, δεξιά από την είσοδο, υπάρχει άλλη μια τεράστια τοιχογραφία με τίτλο Η προέλευση του φαινομένου του κρουστικού κύματος (κίτρινο και τυρκουάζ), 2024, έργο που δημιούργησε η Claudia Comte ειδικά για το ΕΜΣΤ (επιμέλεια: Δάφνη Βιτάλη). Τεράστιοι, αρμονικοί κυματισμοί που σε ζαλίζουν και σε παρασύρουν στο σύμπαν τους, ξεκινούν από τυρκουάζ, γίνονται πιο επίπεδοι όσο φτάνουν στο κίτρινο και καταλήγουν σε ασπρόμαυρες κουκίδες-σποράκια. Η Comte (Ελβετία, 1983) εμπνέεται από τη γήινη μορφολογία, την οποία αναδεικνύει ψηφιακά, σχολιάζοντας την ανθρώπινη παρέμβαση στη φύση και τον αντίκτυπό της.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Στα εγκαίνια απολαύσαμε, σε διάλογο με το έργο, την περφόρμανς How to Grow and Still Stay the Same Shape σε χορογραφία της ίδιας, εκτέλεση της Andrea Tortosa Vidal από το Ballett Theater της Βασιλείας και μουσική του Egon Elliut. Με εκπληκτική πλαστικότητα, η ολόμαυρη, σαν σκιά χωρίς διάσταση, φιγούρα της Vidal ερμήνευσε τις στοιχειώδεις μορφές ζωής και φυσικών φαινομένων, όπως συμβολίζονται στην τοιχογραφία.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Lola Flash, Salt

Στον 2ο όροφο του μουσείου βρισκόμαστε σε μια πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση της Lola Flash με τίτλο Salt (Επιμέλεια: Ιόλη Τζανετάκη). H Flash (ΗΠΑ, 1959) είναι φωτογράφος που ασχολείται ιδιαίτερα με τις αναπαραστάσεις του φύλου, της φυλής και με το queer. Το 1989, όταν το AIDS έκανε την επέλασή του, εμφανίστηκε στη θρυλική αφίσα της Act Up “Kissing Doesn’t Kill”. To Salt που ξεκίνησε το 2011 είναι ένα σχόλιο στα ηλικιακά στερεότυπα ειδικά για τις γυναίκες, καθώς πρόκειται για πορτρέτα γυναικών 70+, δυναμικών, καταξιωμένων, με σημαντική κοινωνική συνεισφορά και με πολλαπλές ιδιότητες, πολλές από τις οποίες ανέπτυξαν σε μεταγενέστερο στάδιο της ζωής τους.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Μεταξύ αυτών είναι η Ruth από τις θρυλικές Pointer Sisters, η φωτογράφος και μουσικός Toni, η Velma που συνέβαλε στην κατάργηση του φυλετικού διαχωρισμού στο γυμνάσιο του Baton Rouge το 1954, όπως και η Millicent που κέρδισε, έφηβη τότε, τη σχετική αγωγή στη Ν. Καρολίνα, η Koho που χρησιμοποιεί τις εμπειρίες της από τα αμερικανικά στρατόπεδα συγκέντρωσης για να δημιουργεί αφηρημένη τέχνη βασισμένη στην ιαπωνική τεχνική sumi-e και η ακτιβίστρια Esther Cooper Jackson.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Όλα τα όνειρα είναι ενοχλητικά

Έναν όροφο πιο πάνω, μπαίνουμε στον μυστικιστικό κόσμο που έχει δημιουργήσει η Μαλβίνα Παναγιωτίδη εμπνευσμένη από την παραμονή της στο σπίτι της Ελένης Μπούκουρα-Αλταμούρα στις Σπέτσες, της πρώτης Ελληνίδας ζωγράφου που σπούδασε στην Ιταλία μεταμφιεσμένη σε άντρα στα μέσα του 19ου αιώνα. Το έργο της Παναγιωτίδη Όλα τα όνειρα είναι ενοχλητικά (Επιμέλεια: Άννα Μυκονιάτη), νέα παραγωγή του ΕΜΣΤ, μας μεταφέρει στο σύμπαν της Αλταμούρα που κλείστηκε στο σπίτι της όταν έχασε τα δύο της παιδιά από φυματίωση και προσπαθούσε να επανασυνδεθεί μαζί τους μέσω του πνευματισμού.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Κέρινες αναπαραστάσεις ενός σπιτιού που προστατεύει και πνίγει ταυτόχρονα, οι οποίες και θα αποσυντεθούν λιώνοντας στη διάρκεια της έκθεσης, πλάσματα-αναπνοές από φυσητό γυαλί, γλυπτά με ανθρώπινα όργανα και σύμβολα από το μαγικό χειρόγραφο γριμόριο της Αλταμούρα, όπου κατέγραφε μαγικές συνταγές, φίλτρα και ξόρκια και εν τέλει μια επανεξέταση του πατριαρχικού μύθου της «τρελής γυναίκας στη σοφίτα». Ο δε ήχος που ακούμε προέρχεται από την ηλεκτρομαγνητική καταγραφή ήχων από το εργαστήρι της Παναγιωτίδη.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Jeanna Criscitiello, and then there was EVE

Ειδικά για το βράδυ των εγκαινίων είχαμε την τύχη να ζήσουμε τη μουσική περφόρμανς της Jeanna Criscitiello «…and then there was EVE». Το υλικό της περφόρμανς προέρχεται από απαντήσεις των συμμετεχόντων που κατονομάζουν την προσωπική τους ηρωίδα, φανταστική ή πραγματική, και τη συνδέουν με ένα αντικείμενο. Η Marguerite Duras, η Susan Sontag, η Calamity Jane ή και η Πίπη Φακιδομύτη είναι κάποιες από αυτές που σπάνε τα στερεότυπα που συνδέονται με τη γυναίκα αλλά και τις «γυναικείες αδυναμίες».

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Λίγο πριν κλείσει η βραδιά, με τραγούδι, εναλλαγές στη φωνή, εντυπωσιακά ηχητικά εφέ και μουσικά όργανα, η Criscitiello μόνη στη σκηνή με το βαθυκόκκινο κοστούμι της, μας υπενθύμιζε ότι Ain’t nothing scary than someone with nothing…

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Λ. Καλλιρρόης & Αμβρ. Φραντζή (πρώην εργοστάσιο Φιξ) Αθήνα. Ώρες Λειτουργίας: Τρίτη-Κυριακή 11:00-19:00, Πέμπτη 11:00-22:00
Διάρκεια Έκθεσης: Η φωτεινή εγκατάσταση της Yael Bartana παραμένει μέχρι τις 10.11.2024 και το βίντεο μέχρι τις 27.10.2024. Η τοιχογραφία της Claudia Comte μέχρι τις 12.01.2025. Η έκθεση της Lola Fash μέχρι τις 10.11.2024 και η έκθεση της Μαλβίνας Παναγιωτίδη μέχρι τις 2.6.2024.
Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
Στο Studio Μαυρομιχάλη, μια γυναικοκτονία γίνεται ο "καθρέφτης" της κοινωνίας μας
Art & Culture
«Αρχιμάστορας Σόλνες» στο θέατρο της Οδού Κυκλάδων - Πίστη στο όνειρο
Art & Culture
Τέσσερις ερμηνεύτριες μοιράζονται “Τα Χρόνια” της Αννί Ερνώ
Art & Culture
MIRfestival 2025: Αναγκαίες εκρήξεις μέσα στο χάος
Art & Culture
Τα τελευταία μεγάλα live του 2025: Οι συναυλίες που δεν θα χάσουμε τον Δεκέμβριο
Art & Culture
"Νίκος Ξυλούρης: Ο Αρχάγγελος της Κρήτης" στο Θέατρο Ήβη (video)
Art & Culture
December list, ή αλλιώς η πιο fun to-do list του μήνα
Art & Culture
Είναι η προσβασιμότητα στους πολιτιστικούς χώρους θεωρία ή πράξη;
Cine News
The Hunger Games: Ένα franchise που αντέχει στον χρόνο – γιατί η δυστοπία καλά κρατεί
Art & Culture
Κόντρα στον Άνεμο: Η Hippo Theatre Group μάς προσκαλεί σε μια ιπτάμενη περιπέτεια για τη σωτηρία της φύσης
Art & Culture
Ένα γιγάντιο παράσιτο στον Λόφο Φιλοπάππου, από τον ΝΕΟΝ
Art & Culture
Φένια Αποστόλου & Μαρία Χατζηαθανασιάδου: Φωτίζουν το "Αποτύπωμα" της γυναικείας ταυτότητας