MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
17
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
"all aboard": Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
Από 09/10/2025 έως 09/11/2025
"Άτοσσα τι ονειρεύεσαι;": Ομαδική έκθεση στο Ίδρυμα Κακογιάννης
Από 12/09/2025 έως 25/09/2025
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Art Athina 2025: Η μεγάλη συνάντηση της σύγχρονης τέχνης ξεκινά στο Ζάππειο
Από 18/09/2025 έως 22/09/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
Faces and Bodies: Η έκθεση του Μάνου Ιωαννίδη στη Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας
Από 14/09/2025 έως 28/09/2025
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Nήματα Eπιλογής: Ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
Από 24/06/2025 έως 27/09/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Takis 1∞: Το Ίδρυμα Γουλανδρή γιορτάζει τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Takis με ένα μεγάλο αφιέρωμα
Από 22/06/2025 έως 02/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Θηραϊκές Τελετουργίες»: Η νέα ατομική έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στο Μουσείο Τομάτας
Από 23/08/2025 έως 24/10/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Γραφές και Χάρτες: Η νέα ατομική έκθεση της Βάσως Τρίγκα στο Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας
Από 06/09/2025 έως 05/10/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Εικαστικό «Φως εκ φωτός» στην Άνδρο
Από 26/07/2025 έως 28/09/2025
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Η Μπιενάλε της Γάζας: Η ανθεκτικότητα της παλαιστινιακής τέχνης απέναντι στη Γενοκτονία στον Λόφο art project
Από 18/09/2025 έως 04/11/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Πέτρες Αιγίνης και άλλες θάλασσες στο ατελιέ του Νίκου Νικολάου: Ομαδική έκθεση στην Αίγινα
Από 13/09/2025 έως 26/10/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025

Στο ΕΜΣΤ οι γυναίκες συνεχίζουν να κυβερνούν τον κόσμο

Πήγαμε στα εγκαίνια του δεύτερου κύκλου της έκθεσης ‘Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο” στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και σας παρουσιάζουμε τα highlights.

Photo: Ευτυχία Βλάχου
Photo: Ευτυχία Βλάχου
author-image Άννα Ρούτση

Το ‘Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο’ είναι πια το μότο της πόλης, αφού το σχετικό έργο What if Women Ruled the World κυριαρχεί ως εγκατάσταση μεγάλης κλίμακας με νέον, στα Ελληνικά και στα Αγγλικά, στις δύο προσόψεις του κτιρίου του ΕΜΣΤ.

Yael Bartana “What if Women Ruled the World” @ Panos Kokkinias

Όσοι περνάμε τη Λ. Συγγρού καθημερινά, παίζουμε με αυτό, αναρωτιόμαστε, αναλογιζόμαστε. Η δημιουργός του έργου, Yael Bartana (Ισραήλ 1970), η οποία φέτος μαζί με τον Ersan Mondtag θα εκπροσωπήσει τη Γερμανία στην 60η Μπιενάλε της Βενετίας, συνηθίζει να δημιουργεί παρόμοιες φωτεινές εγκαταστάσεις με συνθήματα, φράσεις και δηλώσεις, θέτοντάς τα υπό (επαν)εξέταση.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Yael Bartana, Two Minutes To Midnight

Η Bartana συμμετέχει στον δεύτερο κύκλο εκθέσεων του ΕΜΣΤ «Κι αν οι Γυναίκες κυβερνούσαν τον Κόσμο;» (ο πρώτος κύκλος συνεχίζεται και αν δεν έχετε πάει, αξίζει σίγουρα να την επισκεφθείτε) με το βίντεο Two Minutes To Midnight (2021), το οποίο βασίζεται στη δίωρη περφόρμανς What if Women Ruled the World? (2017). Ο τίτλος έχει να κάνει με το Ρολόι της Αποκάλυψης, με το οποίο μια επιστημονική ομάδα θέλει να δείξει τη χρονική απόσταση από το τέλος του κόσμου. Το 2017 λοιπόν, το ρολόι έδειχνε δύο λεπτά πριν τα μεσάνυχτα, ενώ σήμερα είμαστε ήδη μόλις 90 δευτερόλεπτα πριν από το τέλος.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Στο βίντεο παρακολουθούμε ένα κυβερνητικό συμβούλιο με πολιτικούς και εμπειρογνώμονες, όλες γυναίκες, που θα χρειαστεί να αντιμετωπίσουν μια πυρηνική απειλή. Είναι δυναμικές, είναι ενωμένες, ειλικρινείς και με αλληλοσεβασμό και βέβαια η καθεμιά έχει την άποψή της για την αντιμετώπιση του ζητήματος επιθετικά ή ειρηνικά, πολύ διαφορετικά πάντως από το πατριαρχικό μοντέλο εξουσίας.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Hadassah Emmerich, Επικούρειος Εδέμ

Ο δεύτερος κύκλος εκθέσεων στο ΕΜΣΤ εγκαινιάστηκε στις 8 Μαρτίου 2024, Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας. Στην είσοδο και στον ημιώροφο του μουσείου τα μάτια και τις αισθήσεις μας καταλαμβάνουν οι τοιχογραφίες της Hadassah Emmerich (Ολλανδία, 1974) με τίτλο «Επικούρειος Εδέμ» που σχεδιάστηκαν ειδικά για το ΕΜΣΤ και απεικονίζουν εξωτικά φρούτα, μέλη του ανθρώπινου σώματος και τροπική βλάστηση.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Πίσω από το εντυπωσιακό πολύχρωμο, τροπικό στοιχείο κρύβονται λεπτομέρειες του γυναίκειου σώματος που σχετίζονται με την ηδονή και τη γονιμότητα, σχολιάζοντας την ομορφιά αλλά και ίσως την εμπορευματοποίηση ακριβώς αυτού του εξωτισμού. Η Emmerich χρησιμοποιεί στένσιλ από δάπεδο βινυλίου, τα οποία καλύπτει με μελάνι και αποτυπώνει σε καμβά, χαρτί ή τοίχο, αναπτύσσοντας έτσι μια εντελώς προσωπική τεχνική.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Claudia Comte, Η προέλευση του φαινομένου του κρουστικού κύματος (κίτρινο και τυρκουάζ)

Απέναντι από το καφέ, δεξιά από την είσοδο, υπάρχει άλλη μια τεράστια τοιχογραφία με τίτλο Η προέλευση του φαινομένου του κρουστικού κύματος (κίτρινο και τυρκουάζ), 2024, έργο που δημιούργησε η Claudia Comte ειδικά για το ΕΜΣΤ (επιμέλεια: Δάφνη Βιτάλη). Τεράστιοι, αρμονικοί κυματισμοί που σε ζαλίζουν και σε παρασύρουν στο σύμπαν τους, ξεκινούν από τυρκουάζ, γίνονται πιο επίπεδοι όσο φτάνουν στο κίτρινο και καταλήγουν σε ασπρόμαυρες κουκίδες-σποράκια. Η Comte (Ελβετία, 1983) εμπνέεται από τη γήινη μορφολογία, την οποία αναδεικνύει ψηφιακά, σχολιάζοντας την ανθρώπινη παρέμβαση στη φύση και τον αντίκτυπό της.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Στα εγκαίνια απολαύσαμε, σε διάλογο με το έργο, την περφόρμανς How to Grow and Still Stay the Same Shape σε χορογραφία της ίδιας, εκτέλεση της Andrea Tortosa Vidal από το Ballett Theater της Βασιλείας και μουσική του Egon Elliut. Με εκπληκτική πλαστικότητα, η ολόμαυρη, σαν σκιά χωρίς διάσταση, φιγούρα της Vidal ερμήνευσε τις στοιχειώδεις μορφές ζωής και φυσικών φαινομένων, όπως συμβολίζονται στην τοιχογραφία.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Lola Flash, Salt

Στον 2ο όροφο του μουσείου βρισκόμαστε σε μια πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση της Lola Flash με τίτλο Salt (Επιμέλεια: Ιόλη Τζανετάκη). H Flash (ΗΠΑ, 1959) είναι φωτογράφος που ασχολείται ιδιαίτερα με τις αναπαραστάσεις του φύλου, της φυλής και με το queer. Το 1989, όταν το AIDS έκανε την επέλασή του, εμφανίστηκε στη θρυλική αφίσα της Act Up “Kissing Doesn’t Kill”. To Salt που ξεκίνησε το 2011 είναι ένα σχόλιο στα ηλικιακά στερεότυπα ειδικά για τις γυναίκες, καθώς πρόκειται για πορτρέτα γυναικών 70+, δυναμικών, καταξιωμένων, με σημαντική κοινωνική συνεισφορά και με πολλαπλές ιδιότητες, πολλές από τις οποίες ανέπτυξαν σε μεταγενέστερο στάδιο της ζωής τους.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Μεταξύ αυτών είναι η Ruth από τις θρυλικές Pointer Sisters, η φωτογράφος και μουσικός Toni, η Velma που συνέβαλε στην κατάργηση του φυλετικού διαχωρισμού στο γυμνάσιο του Baton Rouge το 1954, όπως και η Millicent που κέρδισε, έφηβη τότε, τη σχετική αγωγή στη Ν. Καρολίνα, η Koho που χρησιμοποιεί τις εμπειρίες της από τα αμερικανικά στρατόπεδα συγκέντρωσης για να δημιουργεί αφηρημένη τέχνη βασισμένη στην ιαπωνική τεχνική sumi-e και η ακτιβίστρια Esther Cooper Jackson.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Όλα τα όνειρα είναι ενοχλητικά

Έναν όροφο πιο πάνω, μπαίνουμε στον μυστικιστικό κόσμο που έχει δημιουργήσει η Μαλβίνα Παναγιωτίδη εμπνευσμένη από την παραμονή της στο σπίτι της Ελένης Μπούκουρα-Αλταμούρα στις Σπέτσες, της πρώτης Ελληνίδας ζωγράφου που σπούδασε στην Ιταλία μεταμφιεσμένη σε άντρα στα μέσα του 19ου αιώνα. Το έργο της Παναγιωτίδη Όλα τα όνειρα είναι ενοχλητικά (Επιμέλεια: Άννα Μυκονιάτη), νέα παραγωγή του ΕΜΣΤ, μας μεταφέρει στο σύμπαν της Αλταμούρα που κλείστηκε στο σπίτι της όταν έχασε τα δύο της παιδιά από φυματίωση και προσπαθούσε να επανασυνδεθεί μαζί τους μέσω του πνευματισμού.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Κέρινες αναπαραστάσεις ενός σπιτιού που προστατεύει και πνίγει ταυτόχρονα, οι οποίες και θα αποσυντεθούν λιώνοντας στη διάρκεια της έκθεσης, πλάσματα-αναπνοές από φυσητό γυαλί, γλυπτά με ανθρώπινα όργανα και σύμβολα από το μαγικό χειρόγραφο γριμόριο της Αλταμούρα, όπου κατέγραφε μαγικές συνταγές, φίλτρα και ξόρκια και εν τέλει μια επανεξέταση του πατριαρχικού μύθου της «τρελής γυναίκας στη σοφίτα». Ο δε ήχος που ακούμε προέρχεται από την ηλεκτρομαγνητική καταγραφή ήχων από το εργαστήρι της Παναγιωτίδη.

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Jeanna Criscitiello, and then there was EVE

Ειδικά για το βράδυ των εγκαινίων είχαμε την τύχη να ζήσουμε τη μουσική περφόρμανς της Jeanna Criscitiello «…and then there was EVE». Το υλικό της περφόρμανς προέρχεται από απαντήσεις των συμμετεχόντων που κατονομάζουν την προσωπική τους ηρωίδα, φανταστική ή πραγματική, και τη συνδέουν με ένα αντικείμενο. Η Marguerite Duras, η Susan Sontag, η Calamity Jane ή και η Πίπη Φακιδομύτη είναι κάποιες από αυτές που σπάνε τα στερεότυπα που συνδέονται με τη γυναίκα αλλά και τις «γυναικείες αδυναμίες».

Photo: Ευτυχία Βλάχου

Λίγο πριν κλείσει η βραδιά, με τραγούδι, εναλλαγές στη φωνή, εντυπωσιακά ηχητικά εφέ και μουσικά όργανα, η Criscitiello μόνη στη σκηνή με το βαθυκόκκινο κοστούμι της, μας υπενθύμιζε ότι Ain’t nothing scary than someone with nothing…

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Λ. Καλλιρρόης & Αμβρ. Φραντζή (πρώην εργοστάσιο Φιξ) Αθήνα. Ώρες Λειτουργίας: Τρίτη-Κυριακή 11:00-19:00, Πέμπτη 11:00-22:00
Διάρκεια Έκθεσης: Η φωτεινή εγκατάσταση της Yael Bartana παραμένει μέχρι τις 10.11.2024 και το βίντεο μέχρι τις 27.10.2024. Η τοιχογραφία της Claudia Comte μέχρι τις 12.01.2025. Η έκθεση της Lola Fash μέχρι τις 10.11.2024 και η έκθεση της Μαλβίνας Παναγιωτίδη μέχρι τις 2.6.2024.
Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
15 χρόνια Στέγη, 50 χρόνια Ίδρυμα Ωνάση: Τι φέρνει ο δημιουργικός τους χειμώνας
Art & Culture
Σταθμός: Ο χειμερινός προγραμματισμός 2025-2026 για το θέατρο του Μεταξουργείου
Art & Culture
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: Γιορτάζει πανηγυρικά τα 130 του χρόνια και τη σεζόν 2025-2026
Αφιέρωμα
Plissken 2025: 8 acts που ανυπομονούμε να δούμε στο πιο εκρηκτικό διήμερο
Art & Culture
Juergen Teller: Ποιος είναι ο avant garde φωτογράφος που εγκαινιάζει το Onassis Ready
Art & Culture
Ταξίδι στις αναμνήσεις των υφάντρων Σύρου με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Art & Culture
Όταν το παρελθόν συνάντησε το μέλλον της μουσικής στην Καλαμάτα
Art & Culture
Η ομορφιά της Μεσογείου και τα άγνωστα μπλε: Μια έκθεση στην Ύδρα που δεν πρέπει να χάσεις
Art & Culture
Το αντίδοτο στα “September Blues”
Art & Culture
Ο Φώτης Σιώτας “ενορχηστρώνει” το δράμα της Ηλέκτρας
Art & Culture
Οι παραστάσεις αρχαίου δράματος που περιμένουμε στην Αθήνα
Art & Culture
Μητέρα Αράχνη: Όταν η σύγχρονη υφαντική τέχνη συνομιλεί με τον λόγο και τη μουσική