MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
28
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
  • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
    ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
    ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
    ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
    Light Negative Positive – Η Ελληνικότητα της Χρύσας: Έκθεση με έργα της σπουδαίας καλλιτέχνιδας στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
    Από 14/10/2022 έως 29/01/2023
    Minima Moralia: Έκθεση γλυπτικής του Θεόδωρου Παπαγιάννη στη Sianti Gallery
    Από 27/01/2023 έως 28/02/2023
    Modern Love: Έναρξη για τον νέο εκθεσιακό κύκλο του ΕΜΣΤ με μια μεγάλη ομαδική έκθεση
    Από 15/12/2022 έως 28/05/2023
    Nouveau Réalisme: Ένα από τα πιο επαναστατικά καλλιτεχνικά κινήματα του 20ού αι. σε μια μεγάλη διεθνή έκθεση στο Ίδρυμα Γουλανδρή
    Από 11/01/2023 έως 09/04/2023
    Remains: Έκθεση της Μαρίας Ζιάκα στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
    Από 26/01/2023 έως 18/02/2023
    Travel Through Theatre: Το θέατρο «ενώνει» τον κόσμο στη νέα έκθεση του Εθνικού στο αεροδρόμιο
    Από 12/09/2022 έως 31/03/2023
    True to Form: Το σύγχρονο τσέχικο εικαστικό κόσμημα σε μια έκθεση στο Μουσείο Κοσμήματος Ηλία Λαλαούνη
    Από 25/01/2023 έως 20/05/2023
    in-your-face: Ατομική έκθεση του Τάκη Γερμενή στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων
    Από 24/01/2023 έως 12/02/2023
    Έκθεση Φοιτητών από την Σχολή των Ιωαννίνων στον χώρο τέχνης «16 Φωκίωνος Νέγρη»
    Από 11/01/2023 έως 18/02/2023
    Ένδυμα Ψυχής: Η εντυπωσιακή έκθεση ελληνικών παραδοσιακών φορεσιών για πρώτη φορά ολοκληρωμένη στο Μουσείο Ακρόπολης
    Από 20/12/2022 έως 26/03/2023
    Αλέα: Ατομική έκθεση ζωγραφικής της Νατάσσας Σαρρή στην gallery genesis
    Από 19/01/2023 έως 11/02/2023
    Αναπαράσταση: Η αφιερωματική έκθεση στον Θόδωρο Αγγελόπουλο «ταξιδεύει» από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στην Αθήνα
    Από 20/12/2022 έως 28/01/2023
    Ανδρέας Βουρλούμης ο Αττικός: Αναδρομική έκθεση για το έργο του σπουδαίου ζωγράφου στην Εθνική Βιβλιοθήκη
    Από 21/12/2022 έως 28/02/2023
    Αρχαία Ολυμπία - Κοινός Τόπος: Έκθεση μεικτής πραγματικότητας στο Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας
    Από 10/11/2021 έως 10/11/2023
    Βιβλία της Μικρασίας: Οι πολιτισμικές διαδρομές του μικρασιατικού ελληνισμού μέσα από μια έκθεση στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη
    Από 14/12/2022 έως 28/02/2023
    Γιάννης Γαΐτης. Η ουσία του απρόσωπου: Έκθεση αφιερωμένη στον μεγάλο ζωγράφο στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
    Από 08/02/2023 έως 28/05/2023
    Γιώργος Ιωάννου - Εσωτερική διαδρομή: Μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον σπουδαίο εικαστικό στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
    Από 30/11/2022 έως 29/01/2023
    Γιώργος Ξένος: Έργα-αρχεία από μελάνι και χαρτί στο Μέγαρο
    Από 14/12/2022 έως 05/03/2023
    Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
    Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
    Εθνικό Ιστορικό Μουσείο: Η Δίκη των Εξ εκεί που συνέβη...
    Από 06/11/2022 έως 30/06/2023
    Ελευσίνα – Ωμό Μουσείο: Το «ταξίδι» της έκθεσης συνεχίζεται στο Παλαιό Δημαρχείο Ελευσίνας
    Από 14/12/2022 έως 29/01/2023
    Η Αθήνα και η Μεγάλη Ιδέα. 1896-1922: Ιστορικό ντοκιμαντέρ της Μαρίας Ηλιού και φωτογραφική έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού
    Από 25/01/2023 έως 23/04/2023
    Η Μικρασιατική Καταστροφή στη λογοτεχνία του Μεσοπολέμου: Έκθεση στη Γεννάδειο
    Από 20/10/2022 έως 20/02/2023
    Η Σμύρνη στις αρχές του 20ού αι. Μέσα από τα μάτια του βυζαντινολόγου Γεωργίου Λαμπάκη: Έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο
    Από 23/12/2022 έως 30/04/2023
    Η πιθανότητα του φόβου: Εικαστική έκθεση του Τάκη Γιαλελή στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
    Από 18/01/2023 έως 29/01/2023
    Θεοί του Ολύμπου: Η τεχνολογία συναντά τον μύθο σε μια νέα έκθεση στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος»
    Από 23/09/2022 έως 30/03/2023
    Καί τό θέρος ἤδη παρῆλθεν…: Ατομική έκθεση του Κώστα Ι. Σπυριούνη στην Γκαλερί Σκουφά
    Από 19/01/2023 έως 11/02/2023
    Μέσα: Video installation της 6ωρης παράστασης του Δημήτρη Παπαϊωάννου παρουσιάζεται 12 χρόνια μετά, στο Μέγαρο
    Από 18/01/2023 έως 30/01/2023
    Μετάβαση: Ατομική έκθεση της Μανταλίνας Ψωμά στην γκαλερί a.antonopoulou.art
    Από 21/01/2023 έως 11/03/2023
    Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: 15 κυκλαδικές αρχαιότητες από τη Συλλογή Στερν παρουσιάζονται για πρώτη φορά παγκοσμίως
    Από 03/11/2022 έως 31/10/2023
    Μουσείο Μπενάκη: Ταξίδι στη Μικρασία της μνήμης και της ιστορίας
    Από 15/09/2022 έως 12/02/2023
    Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης επιστρέφει στην Ακαδημία Αθηνών: Έκθεση για τον εμβληματικό δημιουργό στο Μέγαρο της Ακαδημίας
    Από 14/12/2022 έως 14/03/2023
    Πολυκατοικία: Ομαδική - υβριδική έκθεση στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
    Από 30/11/2022 έως 25/02/2023
    Πολύπτυχο εικαστικό «Τάνκραμ» από τον Δημήτρη Αναστασίου
    Από 01/12/2022 έως 28/01/2023
    Πριν τις τελευταίες αλκυονίδες μέρες: Ομαδική έκθεση στην Chili Art Gallery
    Από 19/01/2023 έως 28/01/2023
    Τα έργα ηχούν σαν μουσική: Γλυπτικά και ζωγραφικά έργα του Γιώργου Ζογγολόπουλου σε μια έκθεση στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
    Από 19/12/2022 έως 31/03/2023
    Το έπος της Ανατολής στη φαντασία των Ελλήνων: Έκθεση στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα
    Από 20/10/2022 έως 20/02/2023
    Ωδείο Αθηνών: Ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος και το Bauhaus
    Από 21/03/2022 έως 20/03/2024
    ΕΠΙΛΟΓΗ ΓΚΑΛΕΡΙ
    ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΧΩΡΟ X A.Antonopoulou.Art Chili Art Gallery Citronne Gallery Gallery Genesis Online Sianti Gallery The Project Gallery Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β.& Μ.Θεοχαράκη Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης Αίθουσα Τέχνης Αθηνών Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Γεννάδειος Βιβλιοθήκη Γκαλερί Σκουφά Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος Εθνικό Ιστορικό Μουσείο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) Ελληνοαμερικανική Ένωση Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος Μέγαρο Ακαδημίας Αθηνών Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης Μουσείο Άλεξ Μυλωνά - Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Μουσείο Ακρόπολης Μουσείο Κοσμήματος Ηλία Λαλαούνη Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης - Μέγαρο Σταθάτου Μουσείο Μπενάκη - Κτήριο Οδού Πειραιώς Μουσείο Μπενάκη - Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Παλαιό Δημαρχείο Ελευσίνας Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα Μερκούρη Τέχνη & Πολιτισμός - Επίπεδο Αφίξεων Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Φωκίωνος Νέγρη 16 Ωδείον Αθηνών

    Η Μικρασιατική Καταστροφή στη λογοτεχνία του Μεσοπολέμου: Έκθεση στη Γεννάδειο

    Με αφορμή τη συμπλήρωση εκατό χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή, η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα διοργανώνει έκθεση τεκμηρίων με θέμα: «Το έπος της Ανατολής στη φαντασία των Ελλήνων: Η Μικρασιατική Καταστροφή στη λογοτεχνία του Μεσοπολέμου».

    author-image Σπύρος Κακουριώτης

    Το καλοκαίρι το 1950, ο Ηλίας Βενέζης έλαβε ένα γράμμα από τον φίλο του Γιώργο Σεφέρη· τα γραμματόσημα ήταν τούρκικα και η σφραγίδα έγραφε: «Ayvalik». Ήταν η πατρίδα που είχε αφήσει πίσω του πριν από τριάντα χρόνια, και στην οποία δεν επέστρεψε ποτέ. «Αγαπητέ μου, δεν υπάρχουν cartes-postales στο Αϊβαλί. Περνώντας απ’ αυτά τα μέρη σε συλλογίζομαι. Και σου στέλνω τα εσώκλειστα», τρεις φωτογραφίες – «θάλασσα και σπίτια και οι λόφοι μ’ έναν παλιό ανεμόμυλο», όπως αφηγείται ο Βενέζης.

    Ο Βενέζης δεν επέστρεψε ποτέ στη Μικρά Ασία. Ο Σεφέρης έκανε διστακτικά ένα ταξίδι το 1950, γράφοντας στο ημερολόγιό του: «Θεέ μου τι πάω να κάνω». Οι φωτογραφίες είναι από αυτό το ταξίδι. Μπορεί να τις δει κανείς, μαζί με δεκάδες άλλα τεκμήρια, στην έκθεση «Το έπος της Ανατολής στη φαντασία των Ελλήνων: Η Μικρασιατική Καταστροφή στη λογοτεχνία του Μεσοπολέμου», που διοργάνωσε η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα και επιμελήθηκαν η αρχαιολόγος και υπεύθυνη Αρχείων της ΑΣΚΣΑ, Ναταλία Βογκέικωφ-Brogan, και η ιστορικός και μέλος του συμβουλίου επιτρόπων της Γενναδείου Βιβλιοθήκης, Νατάσα Λαιμού.

    Φωτογραφία από το Αϊβαλί, σταλμένη από τον Hâdi İskit στον Ηλία Βενέζη, 22 Δεκεμβρίου 1961 / ΑΣΚΣΑ Αρχεία, Αρχείο Ηλία Βενέζη

    Λογοτεχνία και ιστορία

    Ιστορικά γεγονότα τόσο σημαντικά όσο η Μικρασιατική Καταστροφή αφήνουν το αποτύπωμά τους σε κάθε πτυχή της ζωής των κοινωνιών. Τη μνήμη τους, μνήμη τραυματική, καλείται να διαχειριστεί όχι μονάχα η ιστορία αλλά και πολλές άλλες μορφές αναπαράστασης, όπως η λογοτεχνία ή οι τέχνες. Συχνά, μάλιστα, η λογοτεχνία μπορεί να διαχειριστεί με περισσότερη ελευθερία, αλλά και διεισδυτικότητα, γεγονότα και περιόδους για τα οποία η επίσημη ιστορία σιωπά…

    Άποψη της έκθεσης "Το έπος της Ανατολής στη φαντασία των Ελλήνων: Η Μικρασιατική Καταστροφή στη λογοτεχνία του Μεσοπολέμου"

    Άποψη της έκθεσης “Το έπος της Ανατολής στη φαντασία των Ελλήνων: Η Μικρασιατική Καταστροφή στη λογοτεχνία του Μεσοπολέμου”

    Στην αποτύπωση της Μικρασιατικής Καταστροφής στη λογοτεχνία του Μεσοπολέμου εστιάζει η περιεκτική και όμορφα αρχιτεκτονημένη έκθεση που φιλοξενείται στην Πτέρυγα Μακρυγιάννη της ΑΣΚΣΑ. Το υλικό το οποίο αξιοποιεί, πάνω από 200 εκθέματα, τα περισσότερα από τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό, προέρχεται από τα αρχεία της Σχολής, ιδιαίτερα από τα προσωπικά αρχεία των τεσσάρων «πρωταγωνιστών» της έκθεσης, του Σεφέρη, του Μυριβήλη, του Βενέζη και του Θεοτοκά. Όμως οι επιμελήτριες δεν περιορίστηκαν σε αυτούς, ούτε επικεντρώθηκαν στη «Γενιά του ’30», αλλά διεύρυναν το χρονικό εύρος της έρευνάς τους, προκειμένου να περιλάβει ολόκληρη την περίοδο μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1940, όταν ο Μυριβήλης εκδίδει το «Η Παναγιά η Γοργόνα» και ο Σεφέρης επιχειρεί τη «νέκυια» της επίσκεψης στον γενέθλιο τόπο…

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΕλεύσεις 2023: Θραύσματα ποίησης σε ένα «Ωμό Μουσείο»12.09.2018

    Η λογοτεχνία τον Μεσοπόλεμο

    Η χρονολογική αφήγηση που ακολουθεί η έκθεση δημιουργεί τέσσερις θεματικούς άξονες, που αντιστοιχούν στις μεσοπολεμικές δεκαετίες, αποτυπώνοντας τα κεντρικά χαρακτηριστικά της λογοτεχνίας σε κάθε μια από αυτές, σε 10+1 προθήκες.

    Πορτρέτο του Μυριβήλη από τον Φώτη Κόντογλου, 1923 / ΑΣΚΣΑ Αρχεία, Αρχείο Στράτη Μυριβήλη

    Πορτρέτο του Μυριβήλη από τον Φώτη Κόντογλου, 1923 / ΑΣΚΣΑ Αρχεία, Αρχείο Στράτη Μυριβήλη

    Ο πρώτος άξονας αφορά τα μυθιστορήματα που γράφτηκαν αμέσως μετά την Καταστροφή και χαρακτηρίζονται από έντονη αντιπολεμική διάθεση, όπως «Η ζωή εν τάφω» του Μυριβήλη, όπου μεταπλάθεται η εμπειρία του συγγραφέα στα χαρακώματα του Μεγάλου Πολέμου, ή οι ιστορίες αιχμαλωσίας μετά την κατάρρευση του μετώπου, όπως «Το νούμερο 31328» του Ηλία Βενέζη ή «Η ιστορία ενός αιχμαλώτου» του Στρατή Δούκα.

    Αναζητώντας γαλήνη…

    Ο δεύτερος άξονας επικεντρώνεται στη δεκαετία του 1930, όταν δημοσιεύονται τα πρώτα προσφυγικά μυθιστορήματα, όπως «Οι πρώτες ρίζες» της Τατιάνας Σταύρου (1936), παραγνωρισμένο σήμερα αλλά το πρώτο που αναφέρεται στην εμπειρία της προσφυγιάς και μάλιστα από τη σκοπιά των γυναικών. Στην ίδια δεκαετία ανάγεται και η «Γαλήνη» του Βενέζη (1939), αλλά και το «Μυθιστόρημα» του Γιώργου Σεφέρη (1935), όπου επίσης ανιχνεύεται η ποιητική μετάπλαση της προσφυγικής εμπειρίας. Λέξη-κλειδί για τις αγωνίες των διανοούμενων της εποχής, η «γαλήνη», που εκτός από τίτλος για το έργο του Βενέζη αποτελεί την ακροτελεύτια λέξη στην «Αργώ» του Θεοτοκά, αλλά και στο σεφερικό «Μυθιστόρημα».

    Άποψη της έκθεσης "Το έπος της Ανατολής στη φαντασία των Ελλήνων: Η Μικρασιατική Καταστροφή στη λογοτεχνία του Μεσοπολέμου"

    Άποψη της έκθεσης “Το έπος της Ανατολής στη φαντασία των Ελλήνων: Η Μικρασιατική Καταστροφή στη λογοτεχνία του Μεσοπολέμου”

    Μόνο γαλήνη δεν τους επεφύλασσε όμως η ιστορία, καθώς θα ακολουθήσει μία ακόμη πολεμική δεκαετία, περισσότερο σκληρή, περισσότερο αιματηρή. Ίσως γι’ αυτό, στα έργα της περιόδου, κυριαρχεί η νοσταλγική διάθεση για τον χαμένο παράδεισο της Ανατολής, που εκφράζεται με ένα είδος μαγικού ρεαλισμού, που συνοδεύει τις έντονα αυτοβιογραφικές αφηγήσεις, οι περισσότερες από τις οποίες γράφονται στις παραμονές του πολέμου ή κατά τη διάρκεια της Κατοχής, για να εκδοθούν αρκετά αργότερα.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑSeeing the Invisible: Γνωρίζουμε ξανά τον Εθνικό Κήπο μέσα από μια εικαστική έκθεση επαυξημένης πραγματικότητας12.09.2018

    Το «έπος των Άλλων»

    Αν αυτό είναι το «έπος της Ανατολής» που φαντάζονται και αναπαριστούν στα έργα τους οι Έλληνες, ποιο είναι άραγε το «έπος των Άλλων»; Σε αυτούς είναι αφιερωμένος ο τέταρτος άξονας της έκθεσης, που εστιάζει στο αποτύπωμα που άφησε ο ελληνοτουρκικός πόλεμος (1919-1922) στην τουρκική λογοτεχνία του Μεσοπολέμου. Το περισσότερο πρωτότυπο και τολμηρό αυτό τμήμα της έκθεση φέρνει τον επισκέπτη σε επαφή με συγγραφείς και έργα άγνωστα στη γλώσσα μας, άντρες, όπως ο Γιακούπ Καντρί Καραοσμάνογλου, και γυναίκες, όπως η Χαλιντέ Εντίπ, συγγραφείς που στρατεύτηκαν στο εθνικοαπελευθερωτικό κίνημα στο πλευρό του Κεμάλ – κάποιοι από τους οποίους, στη συνέχεια, διαφώνησαν με τη μονοκρατορία του και εξορίστηκαν. Με τον τρόπο αυτό, γίνεται μια συνοπτική παρουσίαση του λογοτεχνικού απόηχου στην Τουρκία της κοινής ιστορικής εμπειρίας που ο κάθε λαός βίωσε και αποτύπωσε στη συλλογική μνήμη τόσο διαφορετικά.

    Ana Vatan (Sûdî)nin yeni harıta küllüyatından. [Μητέρα πατρίδα: Από τη νέα συλλογή χαρτών του Sûdî], Κωνσταντινούπολη, 1927

    Ana Vatan (Sûdî)nin yeni harıta küllüyatından. [Μητέρα πατρίδα: Από τη νέα συλλογή χαρτών του Sûdî], Κωνσταντινούπολη, 1927

    Ο άρτιος σχεδιασμός της έκθεσης, που διευκολύνει την παρακολούθηση από τον επισκέπτη και αναδεικνύει τα τεκμήρια που παρουσιάζονται ανήκει στη Μικρή Άρκτο και τους συνεργάτες της, Βιβή Γερολυμάτου και Ανδρέα Γεωργιάδη, ο οποίος σχεδίασε και τον πολυσέλιδο συνοδευτικό κατάλογο.

    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
    Χώρος: Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, Σουηδίας 54, Κολωνάκι
    Διάρκεια Έκθεσης: 20 Οκτωβρίου 2022 - 20 Φεβρουαρίου 2023
    Είσοδος: Ελεύθερη
    Πληροφορίες Χώρου: Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, Πτέρυγα Ι. Μακρυγιάννης, Σουηδίας 54, Κολωνάκι, τηλέφωνο: 21 3000 2400
    ΔΕΙΤΕ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ
    • Αθήνα
    Κολωνάκι
    Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα
    Απο 20/10/2022 εως 20/02/2023
    Σουηδίας 54
    Τετάρτη/Παρασκευή/Σάββατο/Κυριακή: 12:00 - 18:00
    Πέμπτη: 16:00 - 22:00
    Περισσότερα από Art & Culture