MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
28
ΜΑΡΤΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
15’ Kneading: Ομαδική έκθεση στο Snehta Residency
Από 26/03/2024 έως 29/03/2024
Beyond lens / Art unleashed: Η μαγική φωτογραφική ματιά του Αλέξανδρου Εμμανουηλίδη, στο Moxy Athens
Από 06/03/2024 έως 10/04/2024
Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα - ορόσημα της Αμερικανίδας φωτογράφου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 30/05/2024 έως 04/11/2024
Femme: Έκθεση της Κατερίνας Δημητριάδου στον χώρο τέχνης Imagine Visual Arts
Από 09/03/2024 έως 06/04/2024
Future Perfect: Έκθεση της Τίνας Καραγεώργη στην Γκαλερί Σκουφά
Από 14/03/2024 έως 06/04/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
H ποιητική της τέχνης: Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης με μια ομαδική έκθεση στην Chili Art Gallery
Από 21/03/2024 έως 30/03/2024
Komplett Kafka: Έκθεση αφίσας για τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Φραντς Κάφκα στο Ινστιτούτο Γκαίτε
Από 21/03/2024 έως 15/06/2024
Martin Margiela: Έκθεση του Βέλγου εικαστικού στην γκαλερί Bernier/Eliades
Από 07/03/2024 έως 15/05/2024
assembling memories: Μία πολυμεσική εμπειρία τέχνης της Ντένης Θεοχαράκη στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 06/03/2024 έως 31/05/2024
«Κήπος σωματιδίων»: Από το CERN στο Μέγαρο Μουσικής ο εικαστικός Νίκος Παπαδόπουλος
Από 21/03/2024 έως 30/06/2024
«Φύση πάσχουσα» στη Δημοτική Πινακοθήκη: Η τέχνη απέναντι στην κλιματική κρίση
Από 28/03/2024 έως 26/05/2024
Έκθεση Μαρσέλ Ντυσάν για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην γκαλερί Ελευθερία Τσέλιου
Από 21/02/2024 έως 30/03/2024
Έκθεση της Συλλογής του εικαστικού Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη
Από 14/03/2024 έως 26/05/2024
Άσμα Ασμάτων: Η Ελένη Μωραΐτη οπτικοποιεί τα ανθρώπινα συναισθήματα στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου
Από 04/03/2024 έως 01/06/2024
Αθώρητα: Η νέα έκθεση του Γιώργου Παστάκα στην γκαλερί artworx
Από 14/03/2024 έως 09/04/2024
Αλληγορίες καθημερινότητας: Έκθεση του Κώστα Λαμπρόπουλου στην Αίθουσα Τέχνης «Αστρολάβος - δεξαμενή»
Από 23/02/2024 έως 20/04/2024
Ατομική έκθεση ζωγραφικής της Ελένης Ταπτά στην Amalias 36
Από 19/04/2024 έως 21/04/2024
Γιάννης Τσαρούχης: «Ήμουν και έμεινα ένας ερευνητής και ένας μαθητής»
Από 10/02/2024 έως 21/04/2024
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Η Γοητεία του Μέτρου: Ένα αφιέρωμα στο έργο των Λάμπρου Ορφανού και Έλλης Μουρέλου στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/03/2024 έως 26/05/2024
Θεατές του αλλού: Έκθεση της Βασιλικής Πανταζή στην Αίθουσα Τέχνης «Αστρολάβος - δεξαμενή»
Από 23/02/2024 έως 20/04/2024
Και τώρα οι δυο μας: Έκθεση της της Χλόης Ακριθάκη και της Βίβιαν Αβρααμίδου-Πλούμπη στην Γκαλερί «7»
Από 12/03/2024 έως 30/03/2024
Κυνηγώντας τα σύννεφα…: Χαρταετοί πάνω από το Attilio-Οικεία Τέχνη της Ηλιούπολης
Από 09/03/2024 έως 29/03/2024
Μέλαινα Ναυς και άλλα θαύματα: Έκθεση του Απόστολου Χαντζαρά στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts
Από 12/03/2024 έως 02/04/2024
Μαιρηλί Χαραμή: «Σημαίες μας, Πανιά περίλαμπρα, Σημάδια ιστορικά» στο Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων
Από 14/03/2024 έως 07/04/2024
Μακρύς ο δρόμος…: Ο Γαβρίλος Μιχάλης συλλέγει βιώματα και έργα στο ΠΕΣ Πολύτροπον
Από 10/02/2024 έως 10/04/2024
Μαριλένα Αραβαντινού: Η πρώτη γυναίκα σκηνογράφος σε μια αναδρομική έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 19/03/2024 έως 31/05/2024
Μιχάλης Οικονόμου: Η αλχημεία της ζωγραφικής του στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
Από 01/02/2024 έως 12/05/2024
Μυστήριο 195 Ο Στρατός του Γκούμα: Μια εικαστική εγκατάσταση του Διονύση Χριστοφιλογιάννη στην Ελευσίνα
Από 29/03/2024 έως 29/03/2024
Νεάπολις: Η ιστορική γειτονιά της Αθήνας μέσα από μια έκθεση στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 05/03/2024 έως 25/05/2024
Νεοϊμπρεσιονισμός στη Μεσόγειο: Μια έκθεση στο Μουσείο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή
Από 10/01/2024 έως 07/04/2024
Ο Πάνος Χαραλάμπους δημιουργεί τη δική του εικαστική Αμβρακία
Από 21/03/2024 έως 11/05/2024
Τα «Ν(ο)ήματα» που συνδέουν την τέχνη όλων των εποχών στο Μουσείο της Ακρόπολης
Από 04/12/2023 έως 14/04/2024
Τα χρώματα στη Χαρακτική του Γιώργη Βαρλάμου: Μια νέα έκθεση για την εικαστική διαδρομή του καλλιτέχνη
Από 23/01/2024 έως 28/04/2024
Χαιρώνεια, 2 Αυγούστου 338 π.Χ. Μια μέρα που άλλαξε τον κόσμο: Η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης
Από 14/12/2023 έως 31/03/2024
ΕΠΙΛΟΓΗ ΓΚΑΛΕΡΙ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΧΩΡΟ X Amalias 36 Attilio Οικεία Τέχνη Bernier/Eliades Chili Art Gallery Citronne Gallery Eleftheria Tseliou Gallery Imagine Visual Arts Kapopoulos Fine Arts Moxy Athens City Online Snehta Residency Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β.& Μ.Θεοχαράκη Αστρολάβος-Δεξαμενή Γκαλερί 7 Γκαλερί Σκουφά Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος Ελληνοαμερικανική Ένωση Ινστιτούτο Γκαίτε Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Μουσείο Ακρόπολης Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης - Κεντρικό Κτίριο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης - Μέγαρο Σταθάτου Μουσείο Μπενάκη - Κτήριο Οδού Πειραιώς Μουσείο Μπενάκη - Κτίριο Πινακοθήκης Χατζηκυριάκου - Γκίκα Μουσείο Μπενάκη - Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας Πινακοθήκη Γιώργου Βογιατζόγλου Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων Χώρος Πολιτισμού «Εργαστήρι Γιώργη Βαρλάμου» Χώρος Τέχνης artworx Χώρος Τέχνης Πολιτιστικής Εταιρείας Σαρωνικού Πολύτροπον
Γλυπτική

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: Ο Πικάσο αναζητά τον Μινώταυρο

Με τη γραμμή ή με τον πηλό, ο Πάμπλο Πικάσο συνδιαλέγεται διαχρονικά με την τέχνη της ελληνικής αρχαιότητας, γεφυρώνοντας μια απόσταση αιώνων πάνω στον κοινό καμβά της Μεσογείου.

author-image Σπύρος Κακουριώτης

«Αν κάποιος σημείωνε πάνω σε ένα χαρτί όλες τις διαδρομές που διήνυσα και τις ένωνε μεταξύ τους με μία γραμμή, θα σχεδίαζε ενδεχομένως έναν Μινώταυρο» έλεγε στα 1923 ο Πικάσο· έναν Μινώταυρο που θα είχε ίσως το σχήμα της Μεσογείου. Ισπανικής καταγωγής ο ίδιος, με ρίζες από την Ιταλία, πέρασε μεγάλο μέρος της ζωής του στο νότο της Γαλλίας: το μεσογειακό τοπίο, με τις καθαρές φόρμες του, αποτυπώνεται στις γραμμές, στα σχήματα, στις μορφές που γέννησε η αχαλίνωτη δημιουργικότητά του.

@Πάρης Ταβιτιάν

Το έργο του Πικάσο είναι ένας κόσμος από μόνο του –στη μακρά πορεία του στην τέχνη δημιούργησε περισσότερα από 15.000 έργα. Σε αυτόν τον κόσμο συμπυκνώνεται ολόκληρη η πορεία του μοντερνισμού του πρώτου μισού του 20ού αιώνα. Όπως και πολλοί άλλοι μοντέρνοι καλλιτέχνες, ο Πικάσο γοητεύτηκε από τη μυθολογία και την αρχαία ελληνική τέχνη, αναζητώντας στα τέχνεργα της προκλασικής εποχής τα πρωταρχικά εκείνα στοιχεία που διαμόρφωσαν την τέχνη κάθε εποχής. Μολονότι δεν επισκέφθηκε ποτέ του την Ελλάδα, ακολούθησε γι’ αυτό τον μύθο της Αριάδνης, που του προσέφεραν φίλοι και ομότεχνοι, όπως ο Στρατής Ελευθεριάδης-Τεριάντ, ο Κριστιάν Ζερβός ή ο Ζαν Κοκτώ.

@Πάρης Ταβιτιάν

Ο ζωγράφος στον Λαβύρινθο

Στα πλάσματα της μυθολογίας και της τέχνης, στον Μινώταυρο ή τον Κένταυρο Νέσσο, αναζήτησε, όπως και πολλοί άλλοι σουρεαλιστές, τις μορφές μέσα από τις οποίες μπορούν να εκφραστούν οι ορμές του ασυνείδητου –διόλου τυχαία, ένα από τα σημαντικότερα σουρεαλιστικά περιοδικά, που εξέδιδε ο φίλος του Αλμπέρ Σκιρά, είχε αυτόν ακριβώς τον τίτλο: «Minotaure». Κι όταν ο Πικάσο θέλησε να αποτυπώσει στο έργο του τους φόβους για τη φρίκη του πολέμου, του Ισπανικού Εμφυλίου ή του Β’ Παγκόσμιου, πάλι στον Μινώταυρο και τα μυθολογικά τέρατα κατέφυγε.

Αυτή τη σχέση του έργου του Πικάσο με την ελληνική αρχαιότητα επιδιώκει να φωτίσει η έκθεση «Πικάσο και αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός», που φιλοξενείται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Παραθέτοντας πλάι-πλάι 68 κεραμικά και σχέδια, καθώς και έναν πίνακα του μεγάλου Ισπανού, με ισάριθμα ομόθεμα αρχαία αντικείμενα, επιχειρεί έναν ακόμη «Θεϊκό διάλογο» μεταξύ της αρχαίας ελληνικής και της μοντέρνας τέχνης.

Ο κορμός αγάλματος Μινώταυρου, ρωμαϊκό αντίγραφο έργου της πρώιμης κλασικής περιόδου, από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, υποδέχεται τον επισκέπτη στην είσοδο του μουσείου, πλάι σε μια τεράστια παιγνιώδη φωτογραφία του Πικάσο, που με το ένα χέρι κρατά μπροστά από το πρόσωπό του μια ψάθινη μάσκα Μινώταυρου.

@Πάρης Ταβιτιάν

«Δύσκολο να πεις ποιος έφτιαξε τι»

Όμως δεν είναι μονάχα τα απειλητικά μυθολογικά όντα που αποτυπώνονται στα έργα του· πτηνά, τετράποδα και θαλασσινά πλάσματα κοσμούν τα κεραμικά του –κάποτε με τέτοιον τρόπο που «είναι δύσκολο να πεις ποιος έφτιαξε τι», ο αρχαίος τεχνίτης ή ο μοντέρνος καλλιτέχνης, όπως παρατήρησε ο Bernard Ruiz Picasso, εγγονός του ζωγράφου. Αλλά και μορφές από μυθολογικές σκηνές, από αρχαίες τραγωδίες και κωμωδίες, όπως η εξαιρετική σειρά σχεδίων της δεκαετίας του ’30 για τη Λυσιστράτη ή ο «Τυφλός Μινώταυρος οδηγούμενος από μικρό κορίτσι μπροστά στη θάλασσα» (1934), έργο το οποίο «κλείνει» την έκθεση, αφήνοντας μια πικρή γεύση απαισιοδοξίας στον σημερινό θεατή, που έχει το προνόμιο να γνωρίζει όσα ακολούθησαν…

«Άσκηση επιλογής και σύγκρισης» χαρακτήρισε τη συλλογή των αρχαιοελληνικών έργων, που προέρχονται από 15 ελληνικά μουσεία, ο διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης και συνεπιμελητής της έκθεσης, καθηγητής Νίκος Σταμπολίδης, ενώ ο έτερος των επιμελητών, Olivier Berggruen, σημείωσε πως «η απόλυτη σαφήνεια των διαχρονικών, στιβαρών σχημάτων που εμπνέονται από την αρχαιότητα και η διάρρηξη του σχήματος, δηλαδή η γραμμή, αποτελούν βασική συνιστώσα του έργου του Πικάσο», επισημαίνοντας πόσο η χρήση της γραμμής στον Πικάσο θυμίζει τα αττικά ερυθρόμορφα αγγεία.

@Πάρης Ταβιτιάν 

Η εκθεσιακή αφήγηση, διαρθρωμένη με τέτοιον τρόπο ώστε να δημιουργεί έναν πραγματικό διάλογο ανάμεσα στα έργα, δεν είναι χρονολογική αλλά μάλλον θεματική, καθώς κατανέμεται σε οκτώ ενότητες (Η γραμμή της ωραιότητας – Οι Τρεις Χάριτες, Γραμμή και φως στον χώρο, Λυσιστράτη, Αρκαδία, Διόνυσος, Ο κένταυρος, Ο ταύρος, Ο Μινώταυρος).

Η έκθεση, που θα παραμείνει ανοιχτή στο κοινό μέχρι και τις 20 Οκτωβρίου, επιστέφει το μεγάλο πρόγραμμα Picasso Méditerranée 2017-2019, μια πρωτοβουλία του παρισινού Musée Νational Picasso, στην οποία συμμετέχουν 60 περίπου μουσεία και ιδρύματα μεσογειακών χωρών, με 45 εκθέσεις, συνέδρια κ.λπ., όπως τόνισε η επικεφαλής του προγράμματος Camille Frasca.

@Πάρης Ταβιτιάν 

Παράλληλες δράσεις
  • Η έκθεση συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο, ενώ μετά τις 26 Ιουνίου θα πραγματοποιούνται ξεναγήσεις για το κοινό κάθε Τετάρτη 12.30 (αγγλικά), Πέμπτη 18.30 και Κυριακή 12.30 (ελληνικά).
  • Επίσης, στο πλαίσιο της έκθεσης, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης θα οργανώσει από 24 Ιουνίου έως 29 Ιουλίου έξι πενθήμερα Summer Camp για τα παιδιά, με τίτλο «Γραμμή και πηλός. Ένα παιχνίδι ανάμεσα στον Πικάσο και την αρχαιότητα» (24-28/6, 1-5/7, 8-12/7, 15-19/7, 22-26/7, 29/7-2/8).

Περισσότερα από Art & Culture
VIMA_WEB3b