MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
19
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
18 διάλογοι με το 2004: Έργα του εικαστικού Δημήτρη Κούκου "συνομιλούν" με εκθέματα του Ολυμπιακού Μουσείου Αθήνας
Από 16/01/2025 έως 29/03/2025
A brave new animal world: Οι γλυπτικές συνθέσεις του Άρη Κατσιλάκη στην έκφραση – γιάννα γραμματοπούλου
Από 16/01/2025 έως 15/02/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Ma: Έκθεση της Ελένης Κρίκκη στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων
Από 16/01/2025 έως 16/02/2025
Neo Tropical: Ένα εικαστικό "μετα-τοπίο" του Γιάννη Παπαδόπουλου στην Γκαλερί Kalfayan
Από 16/01/2025 έως 15/02/2025
Shut your Eyes and See: Έκθεση του Νάκη Παναγιωτίδη στο Ίδρυμα Γουλανδρή
Από 27/11/2024 έως 02/03/2025
Vultus est index animi: Ομαδική έκθεση στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή
Από 15/01/2025 έως 01/02/2025
Αποκάλυψη: Ζωγραφική έκθεση του Χρήστου Αθανασιάδη στην γκαλερί a.antonopoulou.art
Από 16/01/2025 έως 22/02/2025
Γυναίκες των Κυκλάδων μέσα στον χρόνο: Μια έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
Από 07/10/2024 έως 31/05/2025
Δημοκρατία: Η τέχνη συνομιλεί με την πολιτική ιστορία της Νότιας Ευρώπης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 11/07/2024 έως 02/02/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Εγκώμιο της σκιάς: Ο Τανιζάκι συνομιλεί με τον Παπαδιαμάντη σε μια εικαστική μυθοπλασία της Νίνας Παπακωνσταντίνου στο Μέγαρο
Από 12/12/2024 έως 23/02/2025
Επαναφορά > 72 αιώνες μ.Χ: Έκθεση γλυπτικής του Γιώργου Γεωργιάδη στη Sianti Gallery
Από 17/01/2025 έως 08/02/2025
Η Τέχνη σε Χρυσό στο Μουσείο Μπενάκη
Από 13/11/2024 έως 27/04/2025
Κοινός τόπος: Έκθεση αφιερωμένη στο πολυδιάστατο έργο του Γιώργου Δουατζή στο Λόφος art project
Από 08/01/2025 έως 31/01/2025
Κυκλαδίτισσες - Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων: Μοναδικά έργα "ταξιδεύουν" στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 12/12/2024 έως 04/05/2025
Μια ζωή αφιερωμένη στην Τέχνη: Έκθεση με έργα καταξιωμένων καλλιτεχνών από τη συλλογή του Γαβρίλου Μιχάλη στο ΠΕΣ Πολύτροπον
Από 07/12/2024 έως 07/02/2025
Μυστήριο 15 - Το Ανοιχτό Μουσείο: Το εικαστικό και ερευνητικό έργο της Βάνας Ξένου παρουσιάζεται στην Ελευσίνα
Από 09/02/2025 έως 13/04/2025
Παλέρμο. Άνθρωποι και Ερείπια: Μια εγκατάσταση του Γιάννη Ψυχοπαίδη στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Από 16/01/2025 έως 08/02/2025
Παλίμψηστα Μνήμης: Ομαδική εικαστική έκθεση στην Chili Art Gallery
Από 16/01/2025 έως 25/01/2025
Τα πρόσωπα της Αθήνας: Η νέα ατομική έκθεση της Άρτεμης Χατζηγιαννάκη στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός»
Από 17/01/2025 έως 22/02/2025
Το Mon Coin Studio γιορτάζει 5 χρόνια λειτουργίας με μία επετειακή αναδρομική έκθεση
Από 08/01/2025 έως 31/01/2025
Τοπιογραφία: Έκθεση του Αχιλλέα Χρηστίδη στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 09/01/2025 έως 23/02/2025
Χαρακτικές περιπλανήσεις: Έκθεση του Γιάννη Στεφανάκι στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 16/01/2025 έως 16/02/2025
Ωραίος Καιρός: Ζωγραφική έκθεση της Ελένη Θεοφυλάκτου στην Γκαλερί Alma
Από 16/01/2025 έως 08/02/2025
Διάφορα

Εγκώμιο της σκιάς: Ο Τανιζάκι συνομιλεί με τον Παπαδιαμάντη σε μια εικαστική μυθοπλασία της Νίνας Παπακωνσταντίνου στο Μέγαρο

Η έκθεση της Νίνας Παπακωνσταντίνου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, δανείζεται τον τίτλο της από το ομώνυμο βιβλίο του Τανιζάκι «Το Εγκώμιο της σκιάς» και επιχειρεί, σχεδιασμένη ως εικαστική μυθοπλασία, να δημιουργήσει ένα «χώρο» συνομιλίας μεταξύ του Ιάπωνα συγγραφέα και του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.

| Φωτογραφίες: Chloe Akrithaki
Monopoli Team

Από τις 12 Δεκεμβρίου 2024 έως τις 23 Φεβρουαρίου 2025 πραγματοποιείται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο πλαίσιο του εκθεσιακού προγράμματος του annexM, η έκθεση «Εγκώμιο της σκιάς» της Νίνας Παπακωνσταντίνου σε επιμέλεια της Άννας Καφέτση.

Εγκώμιο της σκιάς: Ο Τανιζάκι συνομιλεί με τον Παπαδιαμάντη σε μια εικαστική μυθοπλασία της Νίνας Παπακωνσταντίνου στο Μέγαρο

Παρουσιάζονται 8 in situ έργα που δημιουργήθηκαν ειδικά για τον χώρο της Υπηρεσιακής Αυλής, κατά το πλείστον άυλα ή εφήμερα: έργα με φως, μεγάλων διαστάσεων βιντεοπροβολές, εγκαταστάσεις με πολλαπλά υλικά, όπως κερί, μολύβι, κιμωλία, υδατόχρωμα, ρετσίνι, λιβάνι, αραβικό κόμμι κ.ά.

Η έκθεση της Νίνας Παπακωνσταντίνου δανείζεται τον τίτλο της από το ομώνυμο βιβλίο του Τανιζάκι Το Εγκώμιο της σκιάς, και οι τίτλοι των έργων παραπέμπουν σε ομότιτλα διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Σχεδιασμένη ως εικαστική μυθοπλασία, η έκθεση επιχειρεί να δημιουργήσει ένα «χώρο», μία συνθήκη συνομιλίας μεταξύ δύο λογοτεχνών, του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (1851-1911) και του Τζουνίτσιρο Τανιζάκι (1886-1965).

«Αυτά που ήδη χάσαμε απ’ τον κόσμο της σκιάς, θέλω να προσπαθήσω να τα ανακαλέσω τουλάχιστον μέσα στη σφαίρα της λογοτεχνίας. Στο παλάτι που λέγεται λογοτεχνία, τα υπόστεγα θέλω να είναι βαθιά και οι τοίχοι σκοτεινοί. Θα σπρώξω καθετί που χτυπάει στο μάτι μες στο σκοτάδι, θα προσπαθήσω να απογυμνώσω τα εσωτερικά από κάθε άχρηστη διακόσμηση. Δεν θέλω να ’ναι όλα τα σπίτια έτσι, αλλά θα ήταν καλά να υπήρχε έστω κι ένα μόνο τέτοιο σπίτι. Όπου για δοκιμή να μπορούμε να σβήσουμε τα φώτα, να δούμε πώς θα ’ναι επιτέλους χωρίς αυτά».

Εγκώμιο της σκιάς: Ο Τανιζάκι συνομιλεί με τον Παπαδιαμάντη σε μια εικαστική μυθοπλασία της Νίνας Παπακωνσταντίνου στο Μέγαρο

Τανιζάκι, Το Εγκώμιο της σκιάς
Μετάφραση: Παναγιώτης Ευαγγελίδης, Άγρα 2021

Με αφορμή τις αισθητικές αντιλήψεις του ιάπωνα συγγραφέα, όπως διατυπώνονται στο δοκίμιο του 1933, και με βάση το αφηγηματικό έργο του σκιαθίτη «ποιητή του σκιόφωτος», η καλλιτέχνις μέσω της ιδιόχειρης αντιγραφής αποσπασμάτων από οκτώ διηγήματα, και της πολυμεσικής τους μετάφρασης, κατά τη διαδικασία, εξερευνά στα έργα της έναν κόσμο λέξεων που κατοικούν σε μια ενδιάμεση διάσταση ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι, σε μια θολή, συγκεχυμένη ή και κρυμμένη εικόνα τους. Συνδέοντας την ομιχλώδη ασάφεια του ημίφωτος του Τανιζάκι με την ονειρώδη ατμόσφαιρα και την απόκοσμη φύση των ηρώων του Παπαδιαμάντη, αναδεικνύει τις δημιουργικές δυνατότητες που αναδύονται από τη σιωπή και τη μοναξιά ‒κατεξοχήν συνθήκη της συγγραφής‒, και γεννούν ‒μεταξύ άλλων‒ αυτόν τον «άλλο» κόσμο εσωτερικότητας και λιτού κάλλους.

Σημειώσεις της καλλιτέχνιδας για τα έργα

«Μέσα σε αυτή τη συνθήκη συνομιλίας των δύο λογοτεχνών, χρησιμοποιώ αποσπάσματα από οκτώ διηγήματα του Παπαδιαμάντη, ιδωμένα και συνδεδεμένα στην επεξεργασία τους με τις αισθητικές αντιλήψεις του Τανιζάκι, όπως διατυπώνονται στο έργο του Το Εγκώμιο της σκιάς. Πέρα από τα ίδια τα υλικά ‒τα ρυζόχαρτα στο επίτοιχο έργο, αλλά και το κερί στο έργο πάνω στο τραπέζι‒, που αναφέρονται στην ιαπωνική κουλτούρα, επιχειρώ να συνδυάσω το φυσικό εξωτερικό περιβάλλον των διηγημάτων και του κλειστού εσωτερικού κόσμου του συγγραφέα με το οικιακό εσωτερικό περιβάλλον του ημίφωτος του Τανιζάκι.

Προβολές βίντεο

Έτσι, η αύρα και το κελάρυσμα του νερού στο βίντεο με τίτλο Τ’ αερικό στο δέντρο αποδίδονται με το φύσημα του αέρα που εισβάλλει στον εσωτερικό χώρο του σπιτιού και αλλοιώνει το απόσπασμα του κειμένου που είναι κολλημένο στο τζάμι μιας ενδιάμεσης πόρτας. Η κίνηση του χαρτιού και οι συνεχώς μεταβαλλόμενες εικόνες των γραμμάτων πάνω στο ημιδιαφανές τζάμι αναφέρονται στην αίσθηση που δημιουργούν φράσεις όπως “ηκούετο ο ψίθυρος κελαρύζων…” ή “η αύρα έσειε μυστικά…”. Εσωτερικός και εξωτερικός χώρος συνομιλούν μέσα από το ενδιάμεσο επίπεδο του κειμένου.

Οι σκιές ή οι θολές εικόνες των γραμμάτων στο βίντεο με τίτλο Υπό την βασιλική δρυν, μέσα από τις διαστρωματώσεις των ρυζόχαρτων που μετακινούνται ελαφρά καθώς φωτίζονται με διαφορετικό τρόπο, αναφέρονται τόσο στα ρυζόχαρτα που διυλίζουν το φως προς το εσωτερικό του γιαπωνέζικου σπιτιού, όσο και στην απόπειρα ανάγνωσης του αποσπάσματος του διηγήματος του Παπαδιαμάντη (το οποίο εκτυλίσσεται στο φυσικό περιβάλλον), με βάση την αίσθηση του δέντρου που αποκτά διαφορετικές μορφές ανάλογα με τον τρόπο θέασης, με τη σχέση φωτός και σκιάς, αλλά και της κίνησης των ματιών.

Ρυζόχαρτα

Στο επίτοιχο έργο Όνειρο στο κύμα, χρησιμοποιώ περίπου 75 διαφορετικού τύπου ρυζόχαρτα, όπου γράφω, με λευκή ακουαρέλα (για να συνδέσω περαιτέρω τη διαφάνεια με την αίσθηση του νερού) και λευκή κιμωλία, αποσπάσματα από το ομότιτλο διήγημα, επιχειρώντας να συνδέσω, κατά κάποιον τρόπο, αυτά τα σχεδόν φυσικά υλικά με την ονειρική αίσθηση του λογοτεχνικού έργου του Παπαδιαμάντη. Τα ίδια τα υλικά, καθώς και η εγκατάσταση και ο φωτισμός του έργου, μιλούν για την ονειρώδη φύση της γραφής, η οποία φαίνεται ή χάνεται, όταν κοιτά ή “διαβάζει” κανείς το έργο από διαφορετικές γωνίες.

Έργα με φως

Πρόκειται για τρία έργα φτιαγμένα με τον ίδιο τρόπο, με αποσπασματικές φράσεις ή λέξεις από τρία διηγήματα του Παπαδιαμάντη, οι οποίες προβάλλονται με φως σε διαφορετικές διαστάσεις και σημεία του εκθεσιακού χώρου ‒στο δάπεδο, ψηλά στον τοίχο, ή σε ύψος αντίστοιχο με αυτό παραθύρου‒, αναλόγως με το κείμενο από όπου αντλούνται: “Φλώρα ή Λάβρα”, “Τα πτερόεντα δώρα”, “Άνθος του γιαλού”. Και τα τρία αυτά έργα αναφέρονται στο εξωτερικό φως (μέσα από τα κειμενικά αποσπάσματα του Παπαδιαμάντη μεταγραμμένα από την καλλιτέχνιδα) που εισβάλλει στον εσωτερικό χώρο, ως υπαινιγμός κίνησης, ως φως “αποκαλυπτικό” ή ως το φως που φωτίζει τα παιδικά όνειρα τη νύχτα, αντίστοιχα.

Το φως των προβολέων “διυλίζεται” με φίλτρα στη λογική του ρυζόχαρτου, κι έτσι το κείμενο που προβάλλεται είναι εν μέρει αναγνώσιμο. Είναι εδώ σαφής η αναφορά στην αγάπη του Τανιζάκι για το μαλακό διυλισμένο φως που περνά μέσα από το ρυζόχαρτο του σότζι (της ξύλινης συρταρωτής πόρτας που βλέπει στον κήπο του γιαπωνέζικου σπιτιού, η οποία αντί για τζάμια έχει ρυζόχαρτα που “αναχαιτίζουν” το φως). Με άλλα λόγια, το φως περνάει μέσα από τις λέξεις του Παπαδιαμάντη, διυλισμένο από το “φίλτρο” του Τανιζάκι, μέσα στον υποφωτισμένο χώρο της έκθεσης.

Πάνω στο τραπέζι

Σε ένα μοναστηριακού τύπου τραπέζι του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, μεταγράφω σε επιφάνεια αλειμμένη με κερί το διήγημα του Παπαδιαμάντη “Αμαρτίας φάντασμα”. Πρόκειται για ένα κείμενο “συναρμολογημένο” σύμφωνα με τον συγγραφέα από “παλιές άτακτες σημειώσεις τεθνεώντος ατυχούς φίλου”. Το έργο κρατάει τη μορφή του βιβλίου μέσα από αλλεπάλληλα στρώματα γραφής, καθώς και τη μορφή των άτακτων σημειώσεων, έτσι ώστε να είναι μερικώς αναγνώσιμο. Η επιλογή του κειμένου, το οποίο έχει στο επίκεντρο την παρουσία ενός φωτεινού λευκού πλάσματος που συνοδεύεται από μία σκοτεινή κατάμαυρη κηλίδα, συνδέεται με την υπόλευκη ημιδιάφανη επιφάνεια του κεριού επάνω στη σκούρα επιφάνεια του τραπεζιού.

Πέρα από το κείμενο καθαυτό, η γραφή που ξύνει την επιφάνεια του κεριού πάνω στο τραπέζι αναφέρεται στις παλιές πινακίδες γραφής, αλλά και στην ίδια τη συνθήκη της συγγραφής και της κατανυκτικής προσήλωσης που απαιτεί. Το δε μέγεθος του έργου αντιπαραβάλλεται με αυτό του τραπεζιού επιτείνοντας την αίσθηση της μοναχικότητας που χαρακτηρίζει τον συγγραφέα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΟι «Κυκλαδίτισσες» αφηγούνται τις άγνωστες ιστορίες τους στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης12.09.2018

Έργο με ρετσίνι στον τοίχο

Η φράση που γράφω με ρετσίνι πάνω στον τοίχο προέρχεται από το διήγημα “Ο Αλιβάνιστος”, από το απόσπασμα το οποίο αναφέρεται στο νερό που κελαρύζει στη ρίζα του δέντρου, όπου “όλος ο βράχος άνωθεν στάζει ωσάν από ρευστούς μαργαρίτας”. Εδώ επιχειρώ να συνδέσω πάλι το φυσικό περιβάλλον που περιγράφεται στο απόσπασμα με έναν τοίχο εσωτερικό και, με τη χρήση ενός φυσικού υλικού του δέντρου, να αποτυπώσω τη διαφεύγουσα λάμψη των λέξεων».

Βιογραφικό

Η Νίνα Παπακωνσταντίνου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1968. Σπούδασε Κλασική Φιλολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ και Καλές Τέχνες στο Camberwell College of Arts του Λονδίνου. Στο έργο της εξερευνά κυρίως τη σχέση του κειμένου με την εικόνα του, αλλά και το σχέδιο ως σύνολο σημείων, αποτυπώσεων και ιχνογραφήσεων. Έχει παρουσιάσει έργα της σε πολλές ομαδικές και ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Στο πλαίσιο της έκθεσής της στο Μέγαρο παρουσιάζονται site specific εγκαταστάσεις με μεικτά μέσα και υλικά (κερί, μελάνι, φως κ.ά.), ειδικά προσαρμοσμένα στον χώρο της Υπηρεσιακής Αυλής». 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Νίνα Παπακωνσταντίνου
Χώρος: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, Αθήνα.
Διάρκεια Έκθεσης: Από τις 12 Δεκεμβρίου 2024 έως τις 23 Φεβρουαρίου 2025
Είσοδος: Ελεύθερη Είσοδος
Πληροφορίες Χώρου: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, Αθήνα. Τηλέφωνο: 210 7282000 | Email: [email protected] | https://www.megaron.gr/
ΔΕΙΤΕ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ
  • Αθήνα
Αμπελόκηποι
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Απο 12/12/2024 εως 23/02/2025
Βασ. Σοφίας και Κόκκαλη
Τρi/Τετ/Παρ/Σάβ/Κυρ: 12:00–20:00
Πέμπτη: 13:00–21:00
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ