«Σύγχρονες θηλυκότητες» στο Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Δεκατέσσερις σύγχρονες εικαστικοί συνδιαλέγονται με το έργο της ψυχαναλύτριας Κλαρίσα Πίνκολα Εστές και την ερμηνεία αρχέγονων μύθων, αναζητώντας με το έργο τους τις σύγχρονες μορφές της θηλυκότητας, στην έκθεση που διοργανώνει το MOMus στην Αθήνα.

Η γλυπτική ως μορφή τέχνης και ένας μύθος, μια προφορική παράδοση, λειτουργούν ως κοινή βάση και δημιουργική αφετηρία για τις προσωπικές, ιδιαίτερες, ευαίσθητες και συγχρόνως δυναμικές, εικαστικές χειρονομίες 14 σύγχρονων γυναικών καλλιτέχνιδων, στην έκθεση με τίτλο «Contemporary Womanhood 1.0: Σύγχρονες Θηλυκότητες», που παρουσιάζεται στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά στην Αθήνα, από τις 6 Ιουλίου έως τις 8 Οκτωβρίου 2023.

Τζόνα Σαχπάζης, ( Un)Becoming Monster(s) #1, Εκτυπωμένες φωτογραφίες σε δερματίνη, συρραπτικό, γέμισμα μαξιλαριών, ατσάλι, ακρυλικό σπρέι, 90x129x90 εκ, 2021
Στην έκθεση, η οποία φιλοξενείται απόλυτα στοχευμένα στο τμήμα σύγχρονης γλυπτικής του MOMus, ένα μουσείο που ιδρύθηκε από τη γλύπτρια Άλεξ Μυλωνά και αφιερώθηκε στην τέχνη της γλυπτικής, επιχειρείται ένα άυλο γεφύρωμα της μετάβασης από το μοντέρνο στο σύγχρονο, όχι μόνο στο μέσο της γλυπτικής αλλά και στην ίδια την εικαστική δημιουργία και ζωή.

Δήμητρα Ζερβού, Comes with a cost, τσιμέντο, σπρέι, ρητίνη, μεταβλητές διαστάσεις, 2022
Βασικός πυλώνας της έρευνας της έκθεσης αποτελεί το έργο της ψυχαναλύτριας και ακτιβίστριας Κλαρίσα Πίνκολα Εστές και ειδικότερα το βιβλίο της «Οι γυναίκες που τρέχουν με τους λύκους». Από τους διαισθητικούς, διερευνητικούς και καθαρτικούς μύθους που σχετίζονται με την αδάμαστη φύση της γυναίκας και αποτυπώνονται στο εν λόγω βιβλίο, η έκθεση εστιάζει σε αυτή για τη «Γυναίκα Σκελετό», την πιο γνωστή ιστορία από την προφορική παράδοση των Εσκιμώων. Σύμφωνα με τον μύθο, μια γυναίκα που βιώνει την απόλυτη απόγνωση και ζει ως τερατόμορφο πλάσμα κάτω από το νερό, καταφέρνει να διατηρήσει ανέπαφη την ουσία της ύπαρξής της και τελικά να αναγεννηθεί, μέσα από την δύναμη της μεταμόρφωσης.
Το τρίπτυχο ζωής – θανάτου – ζωής που περιγράφεται στον μύθο, καθιστώντας τον θάνατο ένα μεταβατικό μονοπάτι μεταστοιχείωσης, μετατροπής και μετάλλαξης, λειτουργεί ως κοινό νήμα για τους άξονες που διατρέχουν όλη την έκθεση: το ίδιο το μέσο της γλυπτικής, την εικαστική χειρονομία, τη θέση της γυναίκας καλλιτέχνη, και τη μετάλλαξη όλων αυτών από εδραιωμένες ιδέες και παγιωμένα, μη προσβάσιμα και στιβαρά πρότυπα σε κάτι πιο ρέον, νέο και τελικά ξανά ζωντανό.

Χαρίκλεια Παπαποστόλου, Mammals, εγκατάσταση από ύφασμα, μετάξι με μεταλλική κλωστή, μεταβλητές διαστάσεις, 2022
Στην έκθεση, που επιμελείται η μουσειολόγος Φαίδρα Βασιλειάδου, παίρνουν μέρος με έργα τους οι καλλιτέχνιδες: Μυρσίνη Αρτακιανού, Μαρίνα Βελησιώτη, Δήμητρα Ζερβού, Νικομάχη Καρακωστάνογλου, Ναταλία Μαντά, Mariandrie, Εσμεράλδα Μομφερράτου, Νικόλ Οικονομίδου, Ναταλία Παπαδοπούλου, Χαρίκλεια Παπαποστόλου, Σοφία Σαράντη, Νάνα Σαχίνη, Τζόνα Σαχπάζης, Δέσποινα Χαριτωνίδη. Η έκθεση θα πλαισιωθεί από πρόγραμμα παράλληλων δράσεων (διαλέξεις, προβολές, περφόρμανς) που θα ανακοινωθεί τον Σεπτέμβριο.