MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
25
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
PREVIEW

Το θέατρο της νέας εποχής πηγαίνει στη Μαδρίτη

΄Ενα preview της παράστασης «We are in the army now» σε σκηνοθεσία Ηλία Αδάμ που ταξιδεύει στο τέλος Ιανουαρίου στο Teatros del Canal της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος εξωστρέφειας της Στέγης.

KEIMENO: Στέλλα Χαραμή | 12.01.2022

Ένα αγόρι χορεύει voguing. Εξομολογείται θραύσματα της λαϊκής καταγωγής του – δυσανεκτικής στην σεξουαλικότητα του. «Και φτωχός και πούστης» δηλώνει, καθώς μιλάει για τη σχέση με τον ομοφοβικό πατέρα του που αργοπεθαίνει σε κάποιο νοσοκομείο. Κι ένα κορίτσι με ξανθές μπούκλες από πορνό φαντασίωση. Όταν δεν ανεβάζει βίντεο όπου χορεύει Tik Tok Style, διαβάζει τη Νιγηριανή Chimamanda Ngozi Adichie, στο  global hit «We should all be feminists». Βλέπεις, η μητέρα της, την έκανε να νιώσει ντροπή για το σώμα και την ερωτική επιθυμία.

Στο -3 της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, η πρόβα του «We are in the army now», σε σύλληψη και σκηνοθεσία του Ηλία Αδάμ, είναι σε εξέλιξη. Απομένουν τρεις εβδομάδες, μέχρι την παρουσίαση της παράστασης στο ανήσυχο Teatros del Canal της Μαδρίτης, εκεί όπου έχουν ταξιδέψει η «Καθαρή πόλη» και ο «Εγκάρσιος προσανατολισμός» – όλες παραγωγές της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.

Ο ηθοποιός Τζέο Πακίτσας.

Ένα διαφορετικό είδος

Ωστόσο το «We are in the army now» απομακρύνεται από την συμβατική προσέγγιση ενός παραστατικού γεγονότος. Ερωτοτροπεί προβοκατόρικα με την τρέλα των social media – αν και στην πραγματικότητα θέλει να τα αποδομήσει και να ξεσκεπάσει την υποκρισία τους. Εκπέμπει live στο Instagram την ώρα της παραστατικής διαδικασίας, δίνοντας σου την επιλογή να παρακολουθήσεις την σκηνική δράση ή την μαγνητοσκόπηση της. Ζητάει την προσοχή σου ως τυπικού θεατή, αλλά κατανοεί πως είσαι θεατής νέας γενιάς, με το android κινητό να ιδρώνει στη χούφτα σου. Αφομοιώνει όλα τα web trends αλλά τελικά καταλήγει στην αναζήτηση των πραγματικών αδιεξόδων, στον πραγματικό χρόνο. Εκθέτει το κενό της ψηφιακής ζωής ως δωμάτιο ουσιαστικής επικοινωνίας, αλλά ‘ψαρεύει’ τις super hero πρακτικές που αυτή λανσάρει.

Super heroes

Οι τέσσερις ήρωες της παράστασης (τους ερμηνεύουν οι Στυλιάνα Ιωάννου, Τζέο Πακίτσας, Σοφία Πριόβολου και Kristof – o οποίος αντικαθιστά τον Gary Salomon για τις ανάγκες της περιοδείας) ακροβατούν ανάμεσα στην υπαρξιακή και την συλλογική κρίση. Και πολύ θα ήθελαν να είναι super και manga heroes. Αλλά είναι απλώς παιδιά της νέας γενιάς που φοβούνται ή αρνούνται να ζήσουν αποκλεισμένοι, θλιμμένοι και αόρατοι, σε ένα κόσμο αστυνομικής και άλλης βίας της εξουσίας. Σε ένα κόσμο που ορίζουν οι πλούσιοι και γενικώς οι λίγοι. Και σε μια κοινότητα όπου το μεγαλύτερο αδιέξοδο της ανθρωπότητας – η κλιματική κρίση – είναι κι αυτό ένα ακόμα δημοφιλές hashtag και μια χειρονομία ακτιβισμού για το θεαθήναι.

Το «We are in the army now» ανεβαίνει για τρεις παραστάσεις στο Teatros del Kanal στη Μαδρίτη.

Queer ή αντικανονικό;

Δεν είναι και πολύ εύκολο να κατατάξεις την υβριδική φόρμα της παράστασης του Ηλία Αδάμ. Και μπορεί να μοιάζει βολική η καταχώρηση της στο new pop and queer θέαμα, αλλά ο ίδιος δεν είναι πολύ φιλικός στην ιδέα της ‘ταμπέλας’. «Προτιμώ να σκέφτομαι πως η παράσταση μας παίζει με τα όρια της κανονικότητας. Και σίγουρα είναι ένα υλικό που μιλάει για το σήμερα». Πράγματι, μπορεί να μην είναι ορατό με τη μία, αλλά η αφετηρία των ιστοριών που αφηγούνται έχει documentary χαρακτηριστικά.  Πηγάζει από προσωπικές εμπειρίες και βιώματα των πρωταγωνιστών που έχουν μπει στο blender με την μυθοπλασία και την επικαιρότητα.

Την ίδια ώρα, η σωματικότητα είναι στο επίκεντρο της περφόρμανς. Η αισθητική των video games και των teen platforms ορίζουν την κινησιολογία των προσώπων, προ-οικονομώντας ίσως κι ένα άλλο σκηνικό λεξιλόγιο.

Πολύ περισσότερο, βέβαια, το «We are in the army now» μοιάζει να συναναστρέφεται την new age πολιτική ρητορική μιας ραγδαίας και καθολικής αμφισβήτησης των πάντων. Και μαζί μιας ανέλπιδης βολιδοσκόπησης του μέλλοντος. Όπως τα ίδια τα πρόσωπα δηλώνουν ζουν «σ’ ένα κόσμο που πολεμάει για το παρόν».

Σοφία Πριόβολου.

Τρία βράδια στη Μαδρίτη

Η παράσταση ανεβαίνει στο πλαίσιο του προγράμματος εξωστρέφειας της Στέγης στη σκηνή του Teatros del Canal στις 27, 28 και 29 Ιανουαρίου. Και αυτή θα είναι η πρώτη της επαφή με οργανωμένο ζωντανό κοινό.

Νωρίτερα είχε προγραμματιστεί για το ρεπερτόριο του θεατρικού φεστιβάλ της Στέγης Future NOW σε σύλληψη και σχεδιασμό της Ιλειάνας Δημάδη και συνεπιμέλεια του Κωνσταντίνου Τζάθα. Το αμείλικτο παρόν ωστόσο – λέγε με και πανδημία – ακύρωσε τον προγραμματισμό.  Έτσι, η παράσταση έκανε πρεμιέρα τον περασμένο Απρίλιο ως ψηφιακό project στο Onassis Channel, το κανάλι της Στέγης στο You Tube. Την κινηματογράφιση του είχε αναλάβει ο Άλκης Παπασταθόπουλος – γνωστός και την δουλειά του στο video clip «Gomenaki» – συγκεντρώνοντας κατά την προβολή του 18.000 viewers.

Περισσότερα από ΕΙΔΑΜΕ / Παραστάσεις
VIMA_WEB3b