MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
24
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα - ορόσημα της Αμερικανίδας φωτογράφου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 30/05/2024 έως 04/11/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Komplett Kafka: Έκθεση αφίσας για τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Φραντς Κάφκα στο Ινστιτούτο Γκαίτε
Από 21/03/2024 έως 15/06/2024
La Leona: Έκθεση του Mateo Andrea στην Γκαλερί Άλμα
Από 18/04/2024 έως 18/05/2024
Light of the Presence: Έργα του κορυφαίου Αμερικανού καλλιτέχνη James Turrell στην Γκαλερί Gagosian
Από 11/04/2024 έως 25/05/2024
Martin Margiela: Έκθεση του Βέλγου εικαστικού στην γκαλερί Bernier/Eliades
Από 07/03/2024 έως 15/05/2024
My father had a big nose: Έκθεση του Κωνσταντίνου Πάτσιου στην The Blender Gallery
Από 19/04/2024 έως 24/05/2024
assembling memories: Μία πολυμεσική εμπειρία τέχνης της Ντένης Θεοχαράκη στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 06/03/2024 έως 31/05/2024
«Ανασκάπτοντας την τροφή» σε μια βιτρίνα στο Κουκάκι
Από 06/04/2024 έως 25/04/2024
«Αστυγραφίες»: Η Εθνική Πινακοθήκη αποτυπώνει το βίωμα της πόλης
Από 21/06/2023 έως 12/05/2024
«Θητεία»: Εικαστικό μνημόσυνο για τον Στέλιο Φαΐτάκη στην γκαλερί Roma
Από 23/04/2024 έως 25/05/2024
«Κήπος σωματιδίων»: Από το CERN στο Μέγαρο Μουσικής ο εικαστικός Νίκος Παπαδόπουλος
Από 21/03/2024 έως 30/06/2024
«Υπεροψία» από τον εικαστικό Γιώργο Διβάρη στην γκαλερί «Έκφραση»
Από 11/04/2024 έως 11/05/2024
«Φύση πάσχουσα» στη Δημοτική Πινακοθήκη: Η τέχνη απέναντι στην κλιματική κρίση
Από 28/03/2024 έως 26/05/2024
Έκθεση της Συλλογής του εικαστικού Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη
Από 14/03/2024 έως 26/05/2024
Άσμα Ασμάτων: Η Ελένη Μωραΐτη οπτικοποιεί τα ανθρώπινα συναισθήματα στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου
Από 04/03/2024 έως 01/06/2024
Ανταύγειες Φωτός: Η πρώτη ατομική έκθεση της Elena Kos στην γκαλερί artworx
Από 12/04/2024 έως 18/05/2024
Αποτύπωμα: Φωτογραφική έκθεση του Άκη Δέτση στην Γκαλερί «7»
Από 23/04/2024 έως 25/05/2024
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Η Γοητεία του Μέτρου: Ένα αφιέρωμα στο έργο των Λάμπρου Ορφανού και Έλλης Μουρέλου στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/03/2024 έως 26/05/2024
Θυμήσου, Σώμα...: Το "ταξίδι" της απεικόνισης του ανθρώπινου σώματος στην γκαλερί Kalfayan
Από 09/04/2024 έως 02/05/2024
Μαριλένα Αραβαντινού: Η πρώτη γυναίκα σκηνογράφος σε μια αναδρομική έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 19/03/2024 έως 31/05/2024
Μιχάλης Οικονόμου: Η αλχημεία της ζωγραφικής του στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
Από 01/02/2024 έως 12/05/2024
Μυστήριο 199 Βαγγέλης Τσάκος - Θάνος Τσίγκος: Μια έκθεση – αφιέρωμα σε δύο σπουδαίους καλλιτέχνες της Ελευσίνας
Από 17/04/2024 έως 19/05/2024
Νέα τοπία: Έκθεση του Γιώργου Χαδούλη στην Γκαλερί Σκουφά
Από 11/04/2024 έως 11/05/2024
Νεάπολις: Η ιστορική γειτονιά της Αθήνας μέσα από μια έκθεση στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 05/03/2024 έως 25/05/2024
Ο Πάνος Χαραλάμπους δημιουργεί τη δική του εικαστική Αμβρακία
Από 21/03/2024 έως 11/05/2024
Τhe impermanence of beauty: Έκθεση του Βαγγέλη Βαγγελάτου στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
Από 09/04/2024 έως 26/04/2024
Τα χρώματα στη Χαρακτική του Γιώργη Βαρλάμου: Μια νέα έκθεση για την εικαστική διαδρομή του καλλιτέχνη
Από 23/01/2024 έως 28/04/2024
Φωτογραφικές προσεγγίσεις του ελληνικού τοπίου στα Χανιά
Από 06/04/2024 έως 31/05/2024

Ρενάτο Μόρντο, από τη σκηνή της Λυρικής στο Στρατόπεδο του Χαϊδαρίου

Τον πρώτο σκηνοθέτη της Λυρικής Σκηνής, όταν αυτή ακόμη αποτελούσε τμήμα του Εθνικού Θεάτρου, τιμά με μια μεγάλη έκθεση τεκμηρίων και φωτογραφιών η Γερμανική Σχολή Αθηνών.

Ρενάτο Μόρντο
Ρενάτο Μόρντο
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Εβραίος από καταγωγή, Κερκυραίος από τον πατέρα του, Αυστριακός από τη μητέρα του, ο Ρενάτο Μόρντο υπήρξε ένας καλλιτέχνης που έζησε τον «αιώνα των άκρων». Η άνοδος του ναζισμού στη Γερμανία θα τον σπρώξει προς τον Νότο, όπου θα αναζητήσει καταφύγιο –πρώτα στην Πράγα κι ύστερα στην Αθήνα, το 1939, όπου θα σκηνοθετήσει την πρώτη παράσταση της Λυρικής Σκηνής. Προς το τέλος της Κατοχής θα βρεθεί στο Χαϊδάρι, αλλά θα επιβιώσει, σε αντίθεση με τους γονείς του, που εξοντώθηκαν στα ναζιστικά στρατόπεδα.

Σε αυτή τη γεμάτη περιπέτειες ζωή είναι αφιερωμένη η έκθεση φωτογραφιών και τεκμηρίων «Ρενάτο Μόρντο. Εβραίος, Έλληνας και Γερμανός. Η ζωή ενός καλλιτέχνη την εποχή των άκρων», που διοργανώνει η Γερμανική Σχολή Αθηνών, σε συνεργασία με την Κεντρική Υπηρεσία Πολιτικής Αγωγής Ρηνανίας-Παλατινάτου, που εγκαινιάζεται την Παρασκευή 5 Νοεμβρίου, στις 19.00, στις εγκαταστάσεις της Σχολής, στο Μαρούσι.

Πρόγραμμα της παράστασης του έργου του Ρενάτο Μόρντο, «Χαϊδάρι»

Έκθεση και ημερίδα

Η έκθεση δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην παρουσίαση της γερμανικής κατοχής στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου και πραγματεύεται τις καταστροφικές επιπτώσεις της στην Αθήνα και σε ολόκληρη τη χώρα, καθώς και τις προσωπικές συνέπειες για τον Ρενάτο Μόρντο.

Την επιμέλεια της έκθεσης που θα παρουσιαστεί στην Αθήνα έχει ο ελληνιστής Torsten Israel (Μάνχαιμ και Αθήνα), ενώ για τη δημιουργία της συνεργάστηκαν ο Uwe Bader (Τόπος Μνήμης του στρατοπέδου συγκέντρωσης Οστχόφεν – Gedenkstätte KZ Osthofen) και η Marita Hoffmann (εκδοτικός οίκος LLUX, Λούντβιγκσχάφεν στον Ρήνο). Η έκθεση είχε φιλοξενηθεί για ένα σχεδόν χρόνο (Σεπτέμβριος 2020 – Ιούλιος 2021) στις εγκαταστάσεις του πρώην στρατοπέδου συγκέντρωσης του Οστχόφεν, στη Ρηνανία-Παλατινάτο.

Η έκθεση πλαισιώνεται από επιστημονική ημερίδα, στην οποία θα μιλήσουν ερευνητές από γερμανικά και ελληνικά πανεπιστήμια, με ταυτόχρονη διερμηνεία στη γερμανική και στην ελληνική γλώσσα. Η ημερίδα θα πραγματοποιηθεί στις 6 Νοεμβρίου, από τις 10.00-15.30, ενώ κατά την έναρξή της θα παρουσιαστούν, υπό μορφήν θεατρικού αναλογίου, αποσπάσματα από το θεατρικό έργο «Χαϊδάρι», στο οποίο ο Ρενάτο Μόρντο επεξεργάζεται λογοτεχνικά τις τραυματικές εμπειρίες που βίωσε. Το αναλόγιο θα πραγματοποιηθεί από μαθητές και μαθήτριες της Γερμανικής Σχολής, υπό τη διεύθυνση του αυστριακού σκηνοθέτη Martin Scharnhorst.

Ο Ρενάτο Μόρντο με παρέα φίλων στον Παρθενώνα, 26 Ιουνίου 1939

Ένας καλλιτέχνης στην εξορία

Ο Ρενάτο Μόρντο γεννήθηκε στη Βιέννη, στις 3 Αυγούστου 1894, από γονείς εβραϊκής καταγωγής. Σπούδασε γερμανικό πολιτισμό, φιλολογία, ιστορία της τέχνης και ιστορία της μουσικής στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης και, στη συνέχεια, στην Ακαδημία Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών της πρωτεύουσας των Αψβούργων (1914-1917).

Την επαγγελματική του σταδιοδρομία ως σκηνοθέτης ξεκίνησε το 1917 στο Δημοτικό Θέατρο του Κατοβίτσε, στην Πολωνία. Το 1920 διορίστηκε διευθυντής του Θεάτρου και της Λυρικής Σκηνής του Όλντενμπουργκ, στη Γερμανία, όπου εκσυγχρόνισε το ρεπερτόριο και εφάρμοσε ανανεωτικές ιδέες (1920-1923). Μεταξύ 1924 και 1932 εργάστηκε από διευθυντικές θέσεις στο Γερμανικό Λαϊκό Θέατρο της Βιέννης, στο Θέατρο Λόμπε του Μπρέσλαου, στη Δρέσδη και στο Ντάρμσταντ. Ανήσυχος από την άνοδο του ναζισμού και το διαφαινόμενο τέλος της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης, ο Μόρντο μετακινήθηκε στην Πράγα, όπου ανέλαβε τη διεύθυνση του Γερμανικού Θεάτρου και δίδαξε στην εκεί Γερμανική Ακαδημία Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών.

Σκηνή από την παράσταση «Μαντάμα Μπατερφλάι» που σκηνοθέτησε για τη Λυρική Σκηνή ο Ρενάτο Μόρντο (25 Οκτωβρίου 1940)

Στην Ελλάδα

Μετά τη γερμανική εισβολή στην Τσεχοσλοβακία, το 1939, ύστερα από πρόσκληση του Κωστή Μπαστιά, επικεφαλής του Εθνικού Θεάτρου, και κατ’ εισήγηση του Μανώλη Καλομοίρη, εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα μαζί με τη σύζυγό του, την ηθοποιό Τρούντε Βέσελι, και τον γιο τους Πέτερ, και προσλήφθηκε ως βασικό στέλεχος στη νεοϊδρυθείσα Εθνική Λυρική Σκηνή.

Ο Ρενάτο Μόρντο υπήρξε ο σκηνοθέτης της πρώτης παραγωγής της Λυρικής, της «Νυχτερίδας» του Γιόχαν Στράους, που παρουσιάστηκε τον Μάρτιο του 1940 στο τότε Βασιλικό Θέατρο. Πλάι του εργάστηκαν ο αυστριακός αρχιμουσικός Βάλτερ Πφέφερ, ο τσέχος χορογράφος Σάσα Μαχόφ και ο σκηνογράφος Κλεόβουλος Κλώνης. Αξίζει να σημειωθεί, μεταξύ άλλων, η συμμετοχή στο μπαλέτο του ποιητή Γιάννη Ρίτσου, με το ψευδώνυμο Γιάννης Βάμβας.

Η συνεργασία του με τη Λυρική θα συνεχιστεί με την «Μαντάμα Μπατερφλάι» του Τζάκομο Πουτσίνι, τον Οκτώβριο του 1940, την «Ρέα» του Σπυρίδωνος Σαμάρα τον Απρίλιο του 1944, ενώ μετά τον πόλεμο θα σκηνοθετήσει την «Διδώ» του Διονυσίου Λαυράγκα (Απρίλιος 1952), τον «Ιπτάμενο Ολλανδό» του Βάγκνερ (Μάιος 1952) κ.ά. Συνολικά, μεταξύ 1940 και 1952 σκηνοθέτησε για την Λυρική 19 όπερες και οπερέτες, σε 35 παραγωγές ή/και αναβιώσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Ρενάτο Μόρντο είχε ξεχωρίσει τη νεαρή τραγουδίστρια της όπερας Μαρία Καλογεροπούλου, τη μετέπειτα Μαρία Κάλλας, την οποία και προώθησε.

Ο Ρενάτο Μόρντο σε νεανική ηλικία

Στο Χαϊδάρι

Κατά τη διάρκεια της Κατοχής αντιμετώπισε πρόβλημα εργασίας, γι’ αυτό και συνεργάστηκε ως σκηνοθέτης με θιάσους του ελεύθερου θεάτρου, όπως ο θίασος της Μαρίκας Κοτοπούλη, του Κώστα Μουσούρη κ.ά. Το καλοκαίρι του 1944 συλλαμβάνεται από τους Γερμανούς και φυλακίζεται στο Στρατόπεδο του Χαϊδαρίου, όπου και θα κρατηθεί μέχρι την απελευθέρωση.

Μετά την αποφυλάκισή του, θα γράψει το θεατρικό έργο «Χαϊδάρι», όπου αναπλάθει τις τραυματικές εμπειρίες της ζωής του στο στρατόπεδο. Το έργο, με τον υπότιτλο «12 σκηνές σκλαβιάς και λευτεριάς», θα ανέβει δυο βδομάδες μετά την Απελευθέρωση, στις 28 Οκτωβρίου 1944, στο θέατρο Κοτοπούλη-Rex, που τότε διηύθυνε ο Βασίλης Λογοθετίδης. Η σκηνοθεσία είναι του ίδιου, η μουσική επιμέλεια του Μιχάλη Βούρτση και τα σκηνικά – κοστούμια του Γιώργου Ανεμογιάννη. Στο έργο συμμετείχαν οι ηθοποιοί Δημήτρης και Ρίτα Μυράτ, Χρήστος Τσαγανέας, Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, ΟλυμπΣτέλιος Βόκοβιτς, Νίτσα Τσαγανέα, Δημήτρης Λυγίζος, Βίλμα Κύρου, Νάσος Κεδράκας κ.ά.

Άδεια κυκλοφορίας στο όνομα του Ρενάτο Μόρντο αμέσως μετά τα Δεκεμβριανά

Απόλυση από τη Λυρική

Η φυλάκισή του στο Χαϊδάρι, αλλά και το γενικότερο κύμα εκκαθαρίσεων μέσα στο Εθνικό Θέατρο έπειτα από τα Δεκεμβριανά και κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου, στοίχισαν στον Ρενάτο Μόρντο τη δουλειά του, καθώς απολύθηκε από τη Λυρική Σκηνή ως κομμουνιστής. Θα συνεχίζει τη συνεργασία του με θιάσους του ελεύθερου θεάτρου (Μανωλίδου – Αρώνη – Χορν, Σταυρίδη – Στολίγκα, Σοφίας Βέμπο, Γιώργου Παππά, Μερκούρη – Χατζίσκου κ.ά.), θα συμμετάσχει μάλιστα και ο ίδιος στον θίασο Μουσούρη – Μόρντο – Ανεμογιάννη.

Μολονότι η συνεργασία του με την Λυρική Σκηνή θα αποκατασταθεί μετά το τέλος του Εμφυλίου, ο Μόρντο θα εγκαταλείψει την Ελλάδα το 1947, για να εργαστεί στην Όπερα της Άγκυρας (1947-1952), στο Τελ Αβίβ (1952) και στο Κρατικό Θέατρο του Μάιντς (1952-1955). Πέθανε στο Μάιντς της Γερμανίας στις 5 Νοεμβρίου 1955.

Ο γιος Πέτερ, η Τρούντε Βέσελι και ο Ρενάτο Μόρντο μπροστά στο μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη, στα 1940

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Γερμανική Σχολή Αθηνών
Διάρκεια Έκθεσης: 5-26 Νοεμβρίου 2021
Είσοδος: Ελεύθερη είσοδος με προεγγραφή στο: https://www.dsathen.gr/el/anakoinoseis/online-registration-tool-2
Πληροφορίες Χώρου: Δημοκρίτου 6, Μαρούσι, 210.6199260-5
Περισσότερα από Art & Culture
VIMA_WEB3b