MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
05
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Το «Κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι» αποκαλύπτεται μέσα από το εντυπωσιακό πανόραμα 10 δισ. pixel

Τώρα, περισσότερα από 350 χρόνια μετά την ολοκλήρωσή του, το διάσημο Κορίτσι του Vermeer αποκαλύπτεται όσο ποτέ άλλοτε, μέσα από ένα νέο ψηφιακό αντίγραφο υψηλής ανάλυσης του μουσείου Mauritshuis.

author-image Νίκη Αλεξοπούλου

Οι περισσότερες γυναίκες στα πορτραίτα του Johannes Vermeer δεν κοιτούν τον θεατή, παρά ασχολούνται με κάποια δουλειά, κοιμούνται ή χάνονται στις σκέψεις τους. Ωστόσο, δεν συμβαίνει το ίδιο με το διασημότερο έργο του Ολλανδού ζωγράφου, το «Κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι», φιλοτεχνημένο περίπου στα 1665. Με τα χείλη ελαφρώς χωρισμένα σα να πρόκειται να μιλήσει, η νεαρή γυναίκα στρέφεται προς τον θεατή, αιχμαλωτίζοντάς τον αμέσως με τα γκρίζα-μπλε μάτια της.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΜιλώντας για τα έργα τέχνης του Bridgerton: Πώς η δημοφιλής σειρά χρησιμοποιεί την τέχνη ως κοινωνικό σχολιασμό12.09.2018

Χάρη στο πρώτο διαδραστικό πανόραμα 10 δισεκατομμυρίων pixel, οι εικονικοί επισκέπτες μπορούν να εξερευνήσουν το έργο και να δουν λεπτομέρειες, οι οποίες μέχρι σήμερα δεν ήταν ορατές. Η νέα εκπληκτική εικόνα αποτελεί μέρος του έργου «Girl on the spotlight», το οποίο λάνσαρε το  μουσείο Mauritshuis, τον Μάρτιο του 2018. Οι Emilien Leonhardt και Vincent Sabatier της Hirox Europe τοποθέτησαν τον καμβά κάτω από ένα 3-D μικροσκόπιο, το οποίο σάρωσε το έργο καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας. Το προσαρμοσμένο λογισμικό τράβηξε 9.100 μεμονωμένες φωτογραφίες, οι οποίες εστίαζαν σε διαφορετικά μέρη του πίνακα. Αφού τις ενοποίησε αυτόματα, δημιούργησε μία εντυπωσιακή πανοραμική εικόνα, όπου ένα pixel ισούται με 4.4 microns.

Η πανοραμική εικόνα των 10 δισεκατομμυρίων pixel.

Εκτός από τη σάρωση ολόκληρου του έργου, οι Leonhardt και Sabatier στόχευσαν συγκεκριμένα σε 10 βασικές περιοχές, τις οποίες κατέγραψαν σε ακόμα μεγαλύτερη ανάλυση (όπου 1 pixel ισούται με 1.1 microns). Έτσι δημιουργήθηκε μια τρισδιάστατη αναπαράσταση της επιφάνειάς του έργου που αποκαλύπτει τις χρωστικές ουσίες που χρησιμοποίησε ο Vermeer, τις περιοχές στις οποίες έβαλε περισσότερο χρώμα, καθώς και τα χρώματα που έχουν διαστρεβλωθεί με την πάροδο του χρόνου. Πατώντας το κουμπί 3D, οι χρήστες βλέπουν 10 τρισδιάστατες εικόνες, τις οποίες μπορούν να περιστρέψουν ή ακόμα και να φωτίσουν από διαφορετικές κατευθύνσεις.

«Στόχος μας ήταν να μάθουμε περισσότερα για την τεχνική του Vermeer, να αξιολογήσουμε την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η επιφάνεια [του έργου] και να μετρήσουμε τις ρωγμές και την τοπογραφία βασικών περιοχών, ώστε να αξιολογήσουμε προηγούμενες αποκαταστάσεις», δηλώνει ο Leonhardt σε ένα βίντεο που αποκαλύπτει τη διαδικασία.

Αφιερώνοντας στη ζωγραφική 45 περίπου χρόνια, ο Vermeer είναι πλέον ευρέως γνωστός για την αριστοτεχνική χρήση του φωτός. Στη νέα, υψηλής ανάλυσης εικόνα του Κοριτσιού, οι θεατές μπορούν να κάνουν ζουμ στο λαμπερό σκουλαρίκι ή στο φως των χειλιών της. Με περισσότερα από 10.000 megapixel, το φόντο φαίνεται ότι είναι στην πραγματικότητα μια σκούρα πράσινη κουρτίνα, ενώ το ίδιο το Κορίτσι έχει μικροσκοπικές βλεφαρίδες.

Μπορεί η ταυτότητά του Κοριτσιού να παραμένει άγνωστη, ωστόσο ο συντηρητής του μουσείου Mauritshuis, Abbie Vandivere, δηλώνει πώς μέσα από αυτό το άνευ προηγουμένου πανόραμα, οι χρήστες μπορούν να κάνουν μια δική τους ερμηνεία για το Κορίτσι, και να συνδεθούν ο καθένας διαφορετικά μαζί του.

Το πανόραμα και τις 3D φωτογραφίες μπορείτε να δείτε λεπτομερώς εδώ.

Με πληροφορίες από Smithsonianmag.

Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
66ο ΦΚΘ: Ο “Άμνετ” είναι ο καλύτερος “Αμλετ” που έχεις δει
Art & Culture
66ο ΦΚΘ: Τρία 24ωρα μέσα σε μια κινηματογραφική αίθουσα
Art & Culture
66o ΦΚΘ: Η Ιζαμπέλ Ιπέρ αναζητεί το άγνωστο. Και το βρίσκει
Art & Culture
“Όλα πρέπει να αλλάξουν”: Στην 9η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης η τέχνη καλεί σε ριζική αλλαγή
Cine News
ArtCinema Hydra – second edition: Για τρεις ημέρες η Ύδρα γέμισε τέχνη
Art & Culture
Στην πρόβα: «Κουζίνα» στο θέατρο Κιβωτός – Γεύση εργασιακού μεσαίωνα
Art & Culture
5 + 2 λόγοι να (ξανα)δεις τον «Δον Ζουάν» του Πάνου Βλάχου στο Θέατρο Βεάκη
Art & Culture
66o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: “Αυλαία και πάμε!” με Jim Jarmusch και Indya Moore
Art & Culture
"Το καταραμένο παιδί" του Honoré de Balzac στο Θέατρο Arroyo (video)
Art & Culture
Ένα θεατρικό «Τεστ» για την ευκολία των ανθρώπων να εξαγοραστούν
Art & Culture
Στο Αμφιθέατρο, ο Γιάννης Καλαβριανός κάνει ταξίδι στο χρόνο
Αφιέρωμα
Ο “ποιητής” Διονύσης Σαββόπουλος