MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
07
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
  • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
    ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
    ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
    ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
    Demons and dew: Έκθεση του σπουδαίου εικαστικού Pier Paolo Calzolari στην γκαλερί Bernier/Eliades
    Από 24/11/2022 έως 26/01/2023
    Finchperience: Ατομική έκθεση του Ανδρέα Finch στο Θέατρο ΕΛΕΡ
    Από 01/12/2022 έως 30/12/2022
    Flux Laboratory Athens: 15 χρόνια χορού στην Αθήνα μέσα από τη νέα πολυμεσική έκθεση «terri(s)tories»
    Από 12/12/2022 έως 18/12/2022
    Fougaro Art Center: Γιορτάζει 10 χρόνια λειτουργίας με δύο νέες εικαστικές εκθέσεις
    Από 11/06/2022 έως 18/12/2022
    H ανάγκη της θύμησης: Ομαδική εικαστική έκθεση στο Επιγραφικό Μουσείο
    Από 10/11/2022 έως 08/01/2023
    Heat and Run - A summer tale: Ομαδική πολυμεσική έκθεση στην Cantina ΑΝΤΙΣΟΣΙΑΛ
    Από 15/11/2022 έως 10/12/2022
    Light Negative Positive – Η Ελληνικότητα της Χρύσας: Έκθεση με έργα της σπουδαίας καλλιτέχνιδας στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
    Από 14/10/2022 έως 29/01/2023
    Love Solidarity Death (L.S.D.): Οι The Callas γιορτάζουν 20 χρόνια με ένα μουσικο-εικαστικό πρότζεκτ στη Στέγη
    Από 26/11/2022 έως 30/12/2022
    Marc Newson: Η νέα σειρά επίπλων του πολυβραβευμένου designer παρουσιάζεται στη γκαλερί Gagosian
    Από 25/10/2022 έως 07/01/2023
    Modern Love: Έναρξη για τον νέο εκθεσιακό κύκλο του ΕΜΣΤ με μια μεγάλη ομαδική έκθεση
    Από 15/12/2022 έως 28/05/2023
    Travel Through Theatre: Το θέατρο «ενώνει» τον κόσμο στη νέα έκθεση του Εθνικού στο αεροδρόμιο
    Από 12/09/2022 έως 31/03/2023
    Twilight Zone: Ατομική έκθεση της Lena Schmidt στη Γκαλερί Σκουφά
    Από 18/11/2022 έως 10/12/2022
    «Εγκλεισμοί»: Μεγάλη εικαστική έκθεση στο Δρομοκαΐτειο
    Από 11/11/2022 έως 18/12/2022
    «Εξημερωμένες μυθολογίες» στο Κουκάκι
    Από 08/12/2022 έως 24/12/2022
    «Η αδρή ουσία των πραγμάτων» με τον φακό της Έλλης Παπαδημητρίου: Φωτογραφική έκθεση στην Πινακοθήκη Γκίκα
    Από 16/11/2022 έως 07/01/2023
    Αμαλία Ζογλοπίτου: Έκθεση ζωγραφικής της Ελληνίδας εικαστικού στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
    Από 15/11/2022 έως 10/12/2022
    Αρχαία Ολυμπία - Κοινός Τόπος: Έκθεση μεικτής πραγματικότητας στο Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας
    Από 10/11/2021 έως 10/11/2023
    Βασίλης Θεοχαράκης. Στην Άκρη…: Έκθεση ζωγραφικής του Έλληνα εικαστικού στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
    Από 19/10/2022 έως 19/01/2023
    Γιάννης Μόραλης – Χώρος Ιδιωτικός: Μια συναρπαστική περιήγηση στο εικαστικό σύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 26/10/2022 έως 08/01/2023
    Γιώργος Ιωάννου - Εσωτερική διαδρομή: Μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον σπουδαίο εικαστικό στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
    Από 30/11/2022 έως 29/01/2023
    Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
    Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
    Εθνικό Ιστορικό Μουσείο: Η Δίκη των Εξ εκεί που συνέβη...
    Από 06/11/2022 έως 30/06/2023
    Ελευσίνα – Ωμό Μουσείο: Το «ταξίδι» της έκθεσης συνεχίζεται στο Παλαιό Δημαρχείο Ελευσίνας
    Από 14/12/2022 έως 29/01/2023
    Εορτινά 2022: Η Γκαλερί Καψιώτη αποχαιρετά το 2022 με μια μεγάλη ομαδική χριστουγεννιάτικη έκθεση
    Από 02/12/2022 έως 31/12/2022
    Η Μικρασιατική Καταστροφή στη λογοτεχνία του Μεσοπολέμου: Έκθεση στη Γεννάδειο
    Από 20/10/2022 έως 20/02/2023
    Θεοί του Ολύμπου: Η τεχνολογία συναντά τον μύθο σε μια νέα έκθεση στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος»
    Από 23/09/2022 έως 30/03/2023
    Κόκκινο - Red: Ομαδική έκθεση στον Ελληνογαλλικό Σύνδεσμο
    Από 05/12/2022 έως 24/12/2022
    Μα εκείνη χαμογέλασε. Τόποι Γυναικών 2018-22: Ατομική έκθεση του Κώστα Αγγελάκη στην Αίθουσα Τέχνης ArteVisione
    Από 01/12/2022 έως 14/12/2022
    Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: 15 κυκλαδικές αρχαιότητες από τη Συλλογή Στερν παρουσιάζονται για πρώτη φορά παγκοσμίως
    Από 03/11/2022 έως 31/10/2023
    Μουσείο Μπενάκη: Ταξίδι στη Μικρασία της μνήμης και της ιστορίας
    Από 15/09/2022 έως 12/02/2023
    Μυστήριο_24 Ανατομία μιας Μεταμόρφωσης: Φωτογραφική έκθεση στο Πολιτιστικό Κέντρο Ελευσίνας «Λεωνίδας Κανελλόπουλος»
    Από 09/11/2022 έως 18/12/2022
    Ο Φρεντ Μπουασονά και η Μεσόγειος. Μια φωτογραφική Οδύσσεια: Έκθεση στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
    Από 08/09/2022 έως 08/01/2023
    Ο Φώτης Κόντογλου και η επιρροή του στους νεότερους: Αφιερωματική έκθεση στον σπουδαίο ζωγράφο και λογοτέχνη από το Ίδρυμα Γουλανδρή
    Από 21/09/2022 έως 12/12/2022
    Ο κλέφτης της εικόνας: Ατομική έκθεση του Ανδρέα Λυμπεράτου στο Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων
    Από 01/12/2022 έως 21/01/2023
    ΠΡΑΞΗ 5 - Ζωγραφική – Γλυπτική 1960 - 1970: Ομαδική εικαστική έκθεση στην Πινακοθήκη Γ. Βογιατζόγλου
    Από 07/11/2022 έως 14/01/2023
    Πολυκατοικία: Ομαδική - υβριδική έκθεση στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
    Από 30/11/2022 έως 31/01/2023
    Πολύπτυχο εικαστικό «Τάνκραμ» από τον Δημήτρη Αναστασίου
    Από 01/12/2022 έως 28/01/2023
    Στο κάτω κάτω της ΑΦΗς: Έκθεση της ομάδας ΑΦΗ collective στο Μουσείο Μπενάκη/Πειραιώς 138
    Από 24/11/2022 έως 08/01/2023
    Συνύπαρξη 3: Έκθεση των Β. Γέρου, Γ. Τζερμιά και Α. Κατσούλα στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
    Από 01/12/2022 έως 17/12/2022
    Τετράκτυς: Ατομική έκθεση της Σοφίας Παπαδοπούλου στην Art Appel Gallery
    Από 29/11/2022 έως 07/01/2023
    Το έπος της Ανατολής στη φαντασία των Ελλήνων: Έκθεση στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα
    Από 20/10/2022 έως 20/02/2023
    Το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή, στην καρδιά της Αθήνας
    Από 02/10/2019 έως 31/12/2022
    Ωδείο Αθηνών: Ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος και το Bauhaus
    Από 21/03/2022 έως 20/03/2024
    ΕΠΙΛΟΓΗ ΓΚΑΛΕΡΙ
    ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΧΩΡΟ X Art Appel Gallery Arte Visione Bernier/Eliades Cantina ΑΝΤΙΣΟΣΙΑΛ Citronne Gallery Gagosian MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης Online or.artspace Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β.& Μ.Θεοχαράκη Αίθουσα Τέχνης Αθηνών Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα Γκαλερί Καψιώτη Γκαλερί Σκουφά Εθνικό Ιστορικό Μουσείο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) Ελληνοαμερικανική Ένωση Ελληνογαλλικός Σύνδεσμος Επιγραφικό Μουσείο Θέατρο ΕΛΕΡ Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ Κτίριο Μπενιζέλου Παλαιολόγου 5 Μουσείο Άλεξ Μυλωνά - Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης - Μέγαρο Σταθάτου Μουσείο Μπενάκη - Κτήριο Οδού Πειραιώς Μουσείο Μπενάκη - Κτίριο Πινακοθήκης Χατζηκυριάκου - Γκίκα Μουσείο Μπενάκη - Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Παλαιό Δημαρχείο Ελευσίνας Πινακοθήκη Γιώργου Βογιατζόγλου Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Ελευσίνας «Λεωνίδας Κανελλόπουλος» Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση Τέχνη & Πολιτισμός - Επίπεδο Αφίξεων Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Φουγάρο - Κέντρο Τέχνης Ωδείον Αθηνών
    Φωτογραφία

    «Η αδρή ουσία των πραγμάτων» με τον φακό της Έλλης Παπαδημητρίου: Φωτογραφική έκθεση στην Πινακοθήκη Γκίκα

    Μια έκθεση αφιερωμένη στο σπουδαίο φωτογραφικό έργο της ποιήτριας και συγγραφέως Έλλης Παπαδημητρίου, με λήψεις από το 1928 έως τη δεκαετία του 1950 και τίτλο «Η αδρή ουσία των πραγμάτων», παρουσιάζει το Μουσείο Μπενάκη στην Πινακοθήκη Γκίκα.

    Monopoli Team

    Το Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζει τη φωτογραφική έκθεση «Η αδρή ουσία των πραγμάτων» με το φακό της Έλλης Παπαδημητρίου που επιμελήθηκε η ιστορικός Ιωάννα Πετροπούλου, στην Πινακοθήκη Γκίκα (οδός Κριεζώτου 3), έως τις 7 Ιανουαρίου 2023.

    «Η αδρή ουσία των πραγμάτων» με το φακό της Έλλης Παπαδημητρίου: Φωτογραφική έκθεση στην Πινακοθήκη Γκίκα

    Λίγα λόγια για την έκθεση

    Στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου συντελείται μια «φωτογραφική επανάσταση»: Η μετάβαση από το εσώκλειστο περιβάλλον του εργαστηρίου και τις στυλιζαρισμένες πόζες στον υπαίθριο αστικό και αγροτικό χώρο και την απεικόνισή του. Το μαγικό κουτί – η φωτογραφική μηχανή – σαγηνεύει την Έλλη Παπαδημητρίου, η οποία  μαθαίνει την τέχνη ήδη από τα φοιτητικά της χρόνια στην Αγγλία.

    Λίγο αργότερα, μετά το 1922, εγκατεστημένη πλέον στην Αθήνα, εντάσσεται σε μια νεανική συντροφιά που πειραματίζεται με τη φωτογραφία. Οι περισσότεροι προέρχονται από τον εκτός συνόρων ελληνισμό και φέρνουν έναν άνεμο ελευθερίας με την τέχνη τους – ο καθένας στον τομέα του. Ανήκουν στην πρωτοπορία:  Ανδρέας Εμπειρίκος, Άρης Κωνσταντινίδης, Γιώργος Σεφέρης, Γιάννης Τσαρούχης, Μάτση Χατζηλαζάρου – και άλλοι. Ενόσω στη δημόσια σφαίρα κυριαρχούν οι επαγγελματίες φωτογράφοι [Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη (Nelly’s), Μανώλης Μεγαλοκονόμος, Περικλής Παπαχατζιδάκης, Πέτρος Πουλίδης], οι ταλαντούχοι αυτοί ερασιτέχνες εξασκούν περιθωριακά και χαμηλόφωνα τη φωτογραφική τέχνη δίχως να εκθέτουν, να δημοσιεύουν ή να γνωστοποιούν τη δουλειά τους.  Παρόλα αυτά, η ενασχόλησή τους με τη φωτογραφία πηγάζει από μια βαθιά ανάγκη να προσεγγίσουν τον κόσμο με νέο βλέμμα: δεν πρόκειται για ένα χόμπι του συρμού.

    Η σχέση της Έλλης Παπαδημητρίου με τη φωτογραφία ξεπηδάει από τον έρωτα για τη ζωγραφική. Ως στέλεχος της Επιτροπής Αποκαταστάσεως Προσφύγων (ΕΑΠ) και συνεργάτης του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών (ΚΜΣ), εξοπλισμένη με σύγχρονες μηχανές ακολουθεί τους εκπατρισμένους και τους γηγενείς στους χερσαίους και παραθαλάσσιους οικισμούς. Γυρεύοντας μια γλώσσα να εκφραστεί, συγκροτεί από αυτοψία μια νέα πατριδογνωσία. Μέσα από τον φακό, συντάσσει το αλφαβητάρι της παλαιάς αλλά και σύγχρονης Ελλάδας. Η κατάκτηση του χώρου επιτελείται με εργαλείο «τη δική της Kodak».

    Μακριά και πέρα από την όποια φολκλορική γραφικότητα, η Παπαδημητρίου απαθανατίζει αρχικά την αγροτοποιμενική Ελλάδα, διατηρώντας κριτική απόσταση. Πνεύμα αντιρρητικό, φρόνημα ανατρεπτικό, απορρίπτοντας τον νόθο εξωτισμό, λειτουργεί όχι ως φυσιολάτρης, αλλά ως ανατόμος. Με την εθνολογική της ματιά επιδιώκει «να αναδείξει σωστά την αδρή ουσία των πραγμάτων».

    Στη Μεταπολίτευση η Παπαδημητρίου παύει πλέον να φωτογραφίζει. Το 1976 προβαίνει στην πώληση μέρους της φωτογραφικής της περιουσίας στο Μουσείο Μπενάκη. Συγχρόνως, εκδίδει το παλαιό αναξιοποίητο υλικό, εντάσσοντάς το σε νέο ιδεολογικό πλαίσιο. Προτείνει μια επίκαιρη πολιτική και οικολογική σημασιοδότηση του έργου της. Κοινοποιεί για πρώτη φορά την πενηντάχρονη δουλειά της, χωρίζοντας το υλικό  θεματικά σε τρείς ενότητες  με υπέρτιτλο «Παλιές φωτογραφίες». Κατά σειρά, κυκλοφόρησαν τρία λευκώματα: «Ήπειρο-Μακεδονία» (εκδ. Ερμής, 1977), «Νησιά» (εκδ. Κέδρος, 1978) και «Αθήνα – Πειραιά – Καισαριανή» (εκδ. Ερμής, 1979).

    Η παρούσα έκθεση παρουσιάζει από τα τρία αυτά λευκώματα, λήψεις, που τραβήχτηκαν από το 1928 έως την αρχή της δεκαετίας του 1950. Συνιστούν μέρος ενός ευρύτερου συνόλου που δεν έχει ακόμα δει το φως της δημοσιότητας.

    Λίγα λόγια για την Έλλη Παπαδημητρίου

    Η Έλλη Παπαδημητρίου γεννήθηκε στη Σμύρνη το 1900 σε οικογένεια εύπορη, φιλοπρόοδη, βενιζελική. Σπούδασε γεωπονική στην Αγγλία με στόχο να αναλάβει τα ηνία της κτηματικής  περιουσίας. Όμως, η περιπόθητη επιστροφή στη μικρασιατική κοιτίδα δεν θα πραγματοποιηθεί ποτέ: η τραγωδία του 1922 θα ανατρέψει άρδην τη ζωή της. Η εξειδικευμένη γνώση της θα εφαρμοστεί σε μιαν άλλη γη, στους  καταυλισμούς των εκπατρισμένων – στην Ελλάδα.

    Στην δεκαετία του 1920 οι ποικίλες δραστηριότητές της έχουν κοινό παρονομαστή το προσφυγικό ζήτημα και τους τρόπους επίλυσής του. Μετέχει στις δραστηριότητες της Επιτροπής Αποκαταστάσεως Προσφύγων (ΕΑΠ). Για την διαφύλαξη του προσφυγικού θησαυρού της προφορικής μνήμης και της μουσικής παράδοσης συνεργάζεται με τη Μέλπω Μερλιέ στο Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών (ΚΜΣ) που ιδρύεται το 1930. Επίσης, πρωτοστατεί σε θεσμικές μορφές οργάνωσης όπως οι «Ελληνικές Τέχνες» (1930 -1936) οι οποίες πέρα από το να εξασφαλίσουν τον επιούσιο άρτο στο νεοφερμένο εργατικό δυναμικό, μεριμνούν για την διάδοση του μικρασιατικού πολιτισμού. Έτσι λοιπόν, ο πλούτος που κομίζουν οι εκπατρισμένοι στον χώρο υποδοχής εκκλησιαστικός ή κοσμικός, χρυσοποίκιλτος ή ταπεινός, διασώζεται και εγγράφεται από εκεί και πέρα στην περιουσία του νέου ελληνισμού ως «κτήμα ες αει».

    Κατά τη δεκαετία του 1930 η Παπαδημητρίου ριζοσπαστικοποιείται πολιτικά και στρέφεται στην Αριστερά.  Από το 1936 συμμετέχει σε αντιδικτατορικές ενέργειες και συλλαμβάνεται από το καθεστώς της 4ης Αυγούστου. Με την άνοδο του φασισμού στην Ευρώπη εντάσσεται ενεργά στο ΚΚΕ και παίρνει μέρος στον αντιναζιστικό αγώνα. Μέσα στο ίδιο αντιπολεμικό κλίμα θα συνδεθεί οργανωτικά με τις βρετανικές μυστικές υπηρεσίες. Το 1941 κατά τη γερμανική εισβολή θα καταφύγει στη Μέση Ανατολή όπου εξαιτίας της πολιτικής της δράσης θα υποστεί αλλεπάλληλες διώξεις και εξορίες. (Κάιρο, Ιερουσαλήμ, Ασμάρα). Ωστόσο, μέσα από τα ερείπια θα αναδυθεί ο μεστός ποιητικός της λόγος με το δημιουργικό πάντρεμα πολιτικής και λογοτεχνίας. Δημοσιεύει την  «Ανατολή» ( Kάιρο 1942)  και την  «Απόκριση» (Αθήνα 1946).

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΗ εμβληματική «Ομπρέλα» του Γιώργου Ζογγολόπουλου βρίσκει μια θέση στην καρδιά του θεσσαλικού κάμπου12.09.2018

    Επιστρέφοντας στη μετεμφυλιακή Ελλάδα, με το συγγραφικό της έργο και τις δημόσιες παρεμβάσεις της, θα βρει τη θέση της ως διανοούμενη αναγνωρίσιμη στο χώρο της Αριστεράς. Κορυφαία συμβολή της στα γράμματα παραμένει ο Κοινός Λόγος. Με αφετηρία τη μαθητεία της στο Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών -την κατεξοχήν δεξαμενή προφορικών μαρτυριών- συγκροτεί το ιστορικό τρίπτυχο του νεοελληνικού 20ου αιώνα: Μικρασία, Κατοχή, Εμφύλιος – σπονδή στην ιστορική αυτογνωσία.

    Η ΄Ελλη Παπαδημητρίου, πλήρης ημερών,  αφήνει το 1993 την τελευταία της πνοή στην Αθήνα.

    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
    Καλλιτέχνης: Έλλη Παπαδημητρίου
    Χώρος: Πινακοθήκη Γκίκα, Κριεζώτου 3, Αθήνα.
    Διάρκεια Έκθεσης: Από 16 Νοεμβρίου 2022 έως 7 Ιανουαρίου 2023
    Είσοδος: 5€
    Πληροφορίες Χώρου: Πινακοθήκη Γκίκα, Κριεζώτου 3, Αθήνα. Τηλ.: 210 361 5702, 210 363 0818. Email: [email protected] | https://www.benaki.org | Προπώληση: tickets.benaki.org
    ΔΕΙΤΕ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ
    • Αθήνα
    Κέντρο
    Μουσείο Μπενάκη – Κτίριο Πινακοθήκης Χατζηκυριάκου – Γκίκα
    Απο 16/11/2022 εως 07/01/2023
    Κριεζώτου 3
    Τετάρτη/Πέμπτη/Παρασκευή/Σάββατο: 10:00 - 18:00
    Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ