MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
14
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
"all aboard": Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
Από 09/10/2025 έως 09/11/2025
"Άτοσσα τι ονειρεύεσαι;": Ομαδική έκθεση στο Ίδρυμα Κακογιάννης
Από 12/09/2025 έως 25/09/2025
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Art Athina 2025: Η μεγάλη συνάντηση της σύγχρονης τέχνης ξεκινά στο Ζάππειο
Από 18/09/2025 έως 22/09/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Nήματα Eπιλογής: Ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
Από 24/06/2025 έως 27/09/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Takis 1∞: Το Ίδρυμα Γουλανδρή γιορτάζει τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Takis με ένα μεγάλο αφιέρωμα
Από 22/06/2025 έως 02/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Θηραϊκές Τελετουργίες»: Η νέα ατομική έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στο Μουσείο Τομάτας
Από 23/08/2025 έως 24/10/2025
Αθύρματα από χαρτί: Έκθεση του Απόστολου Φ. Βέττα στο Σπίτι του Ελύτη-Μουσείο
Από 09/07/2025 έως 14/09/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Γραφές και Χάρτες: Η νέα ατομική έκθεση της Βάσως Τρίγκα στο Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας
Από 06/09/2025 έως 05/10/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Εικαστικό «Φως εκ φωτός» στην Άνδρο
Από 26/07/2025 έως 28/09/2025
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Η Μπιενάλε της Γάζας: Η ανθεκτικότητα της παλαιστινιακής τέχνης απέναντι στη Γενοκτονία στον Λόφο art project
Από 18/09/2025 έως 04/11/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Πέτρες Αιγίνης και άλλες θάλασσες στο ατελιέ του Νίκου Νικολάου: Ομαδική έκθεση στην Αίγινα
Από 13/09/2025 έως 26/10/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025
εικαστικά

unREMEMBERed: Έκθεση της Κατερίνας Μερτζάνη στην Γκαλερί Άλμα

Η Γκαλερί Άλμα παρουσιάζει την ατομική έκθεση της Κατερίνας Μερτζάνη, με τίτλο «unREMEMBERed», μια σειρά έργων για τη λήθη και τα θραύσματα της μνήμης.

Monopoli Team

Η Γκαλερί Άλμα παρουσιάζει, από τις 12 Μαΐου έως τις 18 Ιουνίου, την ατομική έκθεση της Κατερίνας Μερτζάνη «unREMEMBERed».

Όπως επισημαίνει η Ιστορικός Τέχνης και Επιμελήτρια της Έκθεσης Μπία Παπαδοπούλου:

«Τα πρόσφατα έργα της Κατερίνας Μερτζάνη μιλούν για τη λήθη και τα θραύσματα της μνήμης, όπως υποδηλώνει άλλωστε το λογοπαίγνιο του τίτλου της έκθεσης unreMEMBERed. Αποτυπώνουν έμμεσα τη μακρά και επίπονη χειρωνακτική διαδικασία της γένεσής τους, μια διαδικασία που απαρτίζεται από αλλεπάλληλες καταστροφές, αναγεννήσεις και συνεχείς αναθεωρήσεις.

Δομικό και εννοιολογικό στοιχείο, το θραύσμα χρησιμοποιείται ως μέσον εξερεύνησης του παρόντος πεδίου, υπενθυμίζοντας παράλληλα τον πεπερασμένο χρόνο. Η καλλιτέχνις περισυλλέγει με εμμονή εικόνες και χαρακτικά από παλιά βιβλία και περιοδικά, φωτογραφίες, εφημερίδες, λεκιασμένα χαρτιά κουζίνας που πλένει και στεγνώνει, φανταχτερά χαρτιά περιτυλίγματος, μικρά κομμάτια υφασμάτων, δαντέλες, τούφες μαλλιών, στοιχεία της φύσης και άλλα ετερόκλητα μικροαντικείμενα. Λιλιπούτια αποσπάσματα της πραγματικότητας και του προσωπικού της περίγυρου που φέρουν τη γοητεία του ευτελούς και του ασήμαντου. Στην prima materia της συγκαταλέγει επίσης δικά της έργα που κατακερματίζει για να μετατρέψει τα βιωμένα εικαστικά σπαράγματα σε τμήματα νέων συνθέσεων εμποτισμένων με φρέσκες εννοιολογικές προεκτάσεις. 

unREMEMBERed: Έκθεση της Κατερίνας Μερτζάνη στην Γκαλερί Άλμα

Στην ομώνυμη με την έκθεση ενότητα κολάζ, τα επαναχρησιμοποιημένα κομμάτια αφηρημένων έργων της με τα αστραφτερά μεταλλικά χρώματα συγκατοικούν με σκισμένες φωτογραφίες και τυπωμένες εικόνες, εν μέρει αναγνωρίσιμες. Οι συνθέσεις αιωρούνται άναρχα σε ρόδινο πεδίο και ορίζονται από την ελάχιστη χρήση μιας λιτής γραμμής που άλλοτε συνενώνει τα επικολλημένα στοιχεία και άλλοτε τα προεκτείνει νοερά στον χώρο, διεγείροντας στον θεατή ελεύθερους συνειρμούς.

Στην ενότητα «Α-μελής μνήμη» πρωταγωνιστές γίνονται τα κιτρινισμένα χαρτιά γραφής που η Μερτζάνη εντόπισε σε μεγάλες ποσότητες στο σπίτι ενός θείου της. Με αυτά δημιουργεί ιδιόρρυθμες εύθραυστες κατασκευές ακανόνιστων σχημάτων, κωδικοποιημένα ημερολόγια κομματιασμένης μνήμης. Τα παλιά χαρτιά, με εμφανή τη φθορά του χρόνου, κτίζουν το υπόβαθρο και σχηματοποιούν παράλληλα τις ανάγλυφες ποιότητες των έργων. Κόβονται αυθόρμητα με το χέρι ή με ψαλίδι ραπτικής σε μικροσκοπικά κομμάτια, τσαλακώνονται, διπλώνονται, ξεδιπλώνονται, ξανα-τσακίζονται και ξανα-σκίζονται πριν επικολληθούν τελικά πάνω στις επιφάνειες των έργων με τις άλλες ύλες. Δημιουργούν σχήματα, όγκους, πτυχώσεις, κενά, διαμορφώνοντας αλλεπάλληλες παλίμψηστες επιφάνειες. Χειρόγραφες σημειώσεις, κηλίδες μπογιάς, αφηρημένες χειρονομίες, χρωματικά αποτυπώματα, χρυσόσκονες και άλλα απαστράπτοντα ίχνη συμπληρώνουν τους χαοτικούς μικρόκοσμους που λειτουργούν σαν χαρτογραφίες της ανθρώπινης ύπαρξης.

Η Μερτζάνη κομματιάζει την εύληπτη αφήγηση, όπως κομματιάζει την ανακυκλωμένη ύλη. Κρύβει και αποκαλύπτει τις χαρακτικές εικόνες – συχνά τοπία ή στιγμιότυπα από το ζωικό και φυτικό βασίλειο– με τα τσακίσματα και σκισίματα των χαρτιών καθώς και με τις διαφορετικές στρωματογραφίες των έργων. Αναποδογυρίζει τις φωτογραφίες, όπως και τα αποκόμματα των εφημερίδων, δυσχεραίνοντας ακόμα περισσότερο την ανάγνωση. Αποποιούμενη ότι περιγραφικό και προφανές, στοχεύει στην ασάφεια για να σχολιάσει έμμεσα την απώλεια διαχρονικών νοημάτων και αξιών που χαρακτηρίζει την εποχή.

Στα κολάζ «Ψαλμός 1» και «Ψαλμός 2», η γραφή γίνεται ευανάγνωστη: σκέψεις που αφορούν τον τίτλο της έκθεσης, γραμμένες με μολύβι, και στίχοι από τους ψαλμούς του Δαβίδ, σε μετάφραση Ανδρέα Κάλβου. Τα ποιητικά αποσπάσματα –νύξεις για τη μοναξιά του ανθρώπου και την ανάγκη εσωτερικής γαλήνης, αρμονίας και αναζήτησης– συνδιαλέγονται με εικόνες που προκύπτουν σαν τυχαία και, όπως πάντα, με ένα πλήθος από ετερόκλητα στοιχεία. Η αντιπαράθεση τους συνθέτει «κρυφά» αφηγήματα, ανοιχτά σε ερμηνείες.

Η Μερτζάνη παίζει με την έννοια της ψευδαίσθησης και την όραση του θεατή. Εντείνει το οπτικό παιχνίδι μεταξύ αλήθειας και ψεύδους χρησιμοποιώντας ειδικές ακρυλικές μπογιές που αλλάζουν χρώμα καθώς ο επισκέπτης κινείται στον χώρο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑThe Two Met: Ομαδική έκθεση στην Ελληνοαμερικανική Ένωση12.09.2018

Έτσι τον μετατρέπει σε ενεργό δέκτη, υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα την έννοια του εφήμερου και τη ρευστότητα των καιρών.

Η αισθητική μετάλλαξη  κυριαρχεί στους πίνακες με τα αλλεπάλληλα στρώματα ύλης, τις πλούσιες ματιέρες και τις ποικίλες υφές. Τα έντονα γυαλιστερά χρώματά τους είναι ενίοτε γλυκερά, μια αναφορά στην αισθητική του κιτς και την άγρια, καπιταλιστική επέλαση του «έτοιμου». Πολύχρωμα, γυαλιστερά μωσαϊκά, οι πίνακες προσφέρουν πλούσια ύλη για το μάτι. Κρύβουν γρίφους και εκπλήξεις, προσκαλώντας τον θεατή να περιπλανηθεί στα μαγικά μονοπάτια τους, κινητοποιώντας την περιέργεια, τις αισθήσεις, τους συνειρμούς του νου.

Ένα κρυπτογραφημένο σχόλιο για την ανθρώπινη ύπαρξη, την κοινωνία και την εποχή, διατυπωμένο μέσα από έργα με γυναικεία τρυφερότητα και διάχυτο συναίσθημα, δίχως λυρισμούς». 

Μπία Παπαδοπούλου
Ιστορικός Τέχνης, Επιμελήτρια Εκθέσεων

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Κατερίνα Μερτζάνη
Χώρος: Γκαλερί Άλμα, Υψηλάντου 24, Κολωνάκι.
Διάρκεια Έκθεσης: 12 Mαίου 2022 - 18 Ιουνίου 2022
Πληροφορίες Χώρου: Γκαλερί Άλμα, Υψηλάντου 24, Κολωνάκι. Τηλ: +30 211 400 3160. https://www.galleryalma.com/ | Εγκαίνια: Πέμπτη 12/05, 19:00 – 22:00
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Σχετικά Θέματα
Εικαστικά
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Εικαστικά
Art Athina 2025: Η μεγάλη συνάντηση της σύγχρονης τέχνης ξεκινά στο Ζάππειο
Εικαστικά
“all aboard”: Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
«Θηραϊκές Τελετουργίες»: Η νέα ατομική έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στο Μουσείο Τομάτας
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
“Άτοσσα τι ονειρεύεσαι;”: Ομαδική έκθεση στο Ίδρυμα Κακογιάννης
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Πέτρες Αιγίνης και άλλες θάλασσες στο ατελιέ του Νίκου Νικολάου: Ομαδική έκθεση στην Αίγινα
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Πάνος Προφήτης: Τα έργα του νικητή του βραβείου της Art Athina 2024 για νέο καλλιτέχνη, στο MOMus
Εικαστικά
Η Μπιενάλε της Γάζας: Η ανθεκτικότητα της παλαιστινιακής τέχνης απέναντι στη Γενοκτονία στον Λόφο art project
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Εικαστικά
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Από τα ράφια… στις προθήκες: Η Ελλάδα των Δυτικοευρωπαίων περιηγητών σε μια έκθεση στην ΕΒΕ
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Αθύρματα από χαρτί: Έκθεση του Απόστολου Φ. Βέττα στο Σπίτι του Ελύτη-Μουσείο