MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
18
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Βασίλης Βρεττός στο Μουσείο Μπενάκη: Φωτογραφίζοντας το ανείπωτο

Ένα χρόνο μετά την καταστροφική πυρκαγιά στο Μάτι, ο καλλιτέχνης παρουσιάζει μια σειρά φωτογραφιών απ’ όσα απέμειναν, πενθώντας όσα χάθηκαν και ενδυναμώνοντας όσους επέζησαν.

author-image Σπύρος Κακουριώτης

Ο Βασίλης Βρεττός δεν βρισκόταν στο Μάτι τη μοιραία 23η Ιουλίου 2018. Γεννημένος και μεγαλωμένος στο κάποτε ειδυλλιακό προάστιο, έχασε φίλους και γνωστούς στη φονική πυρκαγιά εκείνης της μέρας. Και πολλοί άλλοι, με τους οποίους αντάλλασσε κάθε πρωί μια «καλημέρα», έχασαν τα σπίτια τους και όλα τους τα υπάρχοντα. Μια μικρή πολιτεία έζησε μέσα σε μια στιγμή το αδιανόητο, το ανείπωτο. Μετά την καταστροφή, εκείνοι που επέζησαν, κι ο Βρεττός μαζί τους, προσπαθούν να αρθρώσουν αυτό το ανείπωτο, να πενθήσουν γι’ αυτά που χάθηκαν, να ονειρευτούν ένα μέλλον για τον τόπο τους.

«Σαν να ζούσα την καταστροφή χίλιες φορές»

Δεν ήταν εύκολο. Ο Βασίλης Βρεττός αρχικά δεν ήθελε να φωτογραφίσει ό,τι άφησε πίσω της η φωτιά. «Ήμουν σοκαρισμένος και ήταν δύσκολο να αποστασιοποιηθώ», παραδέχεται. Σιγά-σιγά, με την παρότρυνση φίλων του και άλλων κατοίκων, αποφάσισε να σηκώσει τη φωτογραφική μηχανή και να αρχίζει να αποτυπώνει αλληλουχίες ερειπιώνων…

«Κάθε μέρα γύριζα σπίτι άρρωστος», λέει. «Ήταν σαν να ζούσα την καταστροφή χίλιες φορές». Για να αντέξει, αποφάσισε να εντάξει στο σχέδιό του φίλους και κατοίκους της περιοχής. Έτσι, σταδιακά, οι φωτογραφίες αυτές, που ένα μέρος τους παρουσιάζεται στην έκθεση «23.07.2018» στο Μουσείο Μπενάκη, έγιναν ένα κοινοτικό εγχείρημα, μια συλλογική ελεγεία, που μέσα από την έκθεσή της στοχεύει στην ενδυνάμωση των πυρόπληκτων, αλλά και στην ενίσχυσή τους, καθώς όλα τα έσοδα θα διατεθούν γι’ αυτό το σκοπό.

Το μαύρο κυριαρχεί

Το χρώμα που κυριαρχεί στις έγχρωμες φωτογραφίες του Βρεττού είναι το μαύρο. Δεν θα μπορούσε να είναι αλλιώς, καθώς επέλεξε να αφηγηθεί την καταστροφή «ζουμάροντας» από το μακρινό (το καμένο δάσος, οι μαυρισμένοι τοίχοι των σπιτιών χωρίς στέγη) στο εγγύτερο (το εσωτερικό σπιτιών σπαρμένο κομμάτια και θρύψαλα, ανάμεσα στα οποία διατηρείται, από τύχη, κάτι όρθιο και, τέλος στο κοντινό, φωτογραφίζοντας τα πρόσωπα εκείνων που επέζησαν από την καταστροφή.

Αυτή η τελευταία ενότητα, ίσως η πιο δυνατή, καταφέρνει να αποτυπώσει τα συναισθήματα των ανθρώπων: την απόγνωση, τον θυμό, την απαντοχή, την ελπίδα. Είναι οι μόνες φωτογραφίες που έχουν λεζάντες, με το όνομα του εικονιζόμενου και τα λίγα λόγια που εμπιστεύθηκαν στον φωτογράφο. Είναι όμως και οι μόνες στις οποίες απεικονίζεται η ανθρώπινη παρουσία, έλλειψη που εντείνει το αβάσταχτο συναισθηματικό βάρος που μεταδίδουν στον θεατή οι υπόλοιπες φωτογραφίες.

Έρημη Χώρα…

Στην έκθεση, που «θυμίζει την Έρημη Χώρα του Έλιοτ», όπως τόνισε η επιμελήτριά της Ίρις Κρητικού, «δεν υπάρχει καμία διάθεση τυμβωρυχίας. Γι’ αυτό και τρόπος παρουσίασης των φωτογραφιών είναι τόσο απλός. Οι κάτοικοι στάθηκαν από την αρχή δίπλα στον Βρεττό», κάτι που επιβεβαίωσε και ο Δημήτρης Δημητρέλιας, από τη Συντονιστική Επιτροπή Κατοίκων, που χαρακτήρισε τις φωτογραφίες «κατάθεση ψυχής» και «ένα λιθαράκι για να ξαναχτίσουμε τον παράδεισό μας».

Φωτογραφίες χωρίς τίποτε το κραυγαλέο, χωρίς καταγγελτική διάθεση, μονάχα με μια πένθιμη εικαστικότητα, που εντείνει η τοποθέτηση στις γωνίες της αίθουσας προθηκών με άμορφα αντικείμενα που έλιωσαν από τη φωτιά –ανάμεσά τους και δύο φωτογραφικές μηχανές– φέρνοντας στον νου κάποιες άλλες φωτογραφίες, τραβηγμένες στις 6 Αυγούστου 1945, στη Χιροσίμα…

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Βασίλης Βρεττός, «23.07.2018»
Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138
Διάρκεια: 11 Οκτωβρίου – 8 Δεκεμβρίου 2019
Εγκαίνια: Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2019, 20.00
Ώρες λειτουργίας: Πέμπτη, Κυριακή: 10.00-18.00, Παρασκευή – Σάββατο: 10.00-22.00
Είσοδος: 5 €, μειωμένο: 2,5€

Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
O Βιμ Βέντερς ήρθε στη Στέγη, αγάπησε τον Καβάφη και θυμήθηκε τον Αγγελόπουλο
Art & Culture
Και οι ηλικιωμένοι έχουν φωνή. Και τραγουδούν
Art & Culture
Ανταπόκριση από τη Σάρτζα: Η Ελλάδα τιμώμενη χώρα στη 44η διεθνή έκθεση βιβλίου
Art & Culture
Οι προσωπικές μυθολογίες της Κιμίκο Γιοσίντα στην Kourd Gallery
Art & Culture
Ήξερες ότι καταναλώνεις ποσότητα μικροπλαστικού ίση με μία κάρτα;
Art & Culture
“Λήθη” του Δημήτρη Δημητριάδη στο Bios (video)
Art & Culture
Interview: Η πρώτη παράσταση του ελεύθερου θεάτρου για κωφά άτομα
Art & Culture
66ο ΦΚΘ: Οι αδερφοί Νάσσερ πιστεύουν ότι η κατοχή της Γάζας θα τελειώσει πολύ σύντομα
Art & Culture
66ο ΦΚΘ: Ο “Άμνετ” είναι ο καλύτερος “Αμλετ” που έχεις δει
Art & Culture
66ο ΦΚΘ: Τρία 24ωρα μέσα σε μια κινηματογραφική αίθουσα
Art & Culture
66o ΦΚΘ: Η Ιζαμπέλ Ιπέρ αναζητεί το άγνωστο. Και το βρίσκει
Art & Culture
“Όλα πρέπει να αλλάξουν”: Στην 9η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης η τέχνη καλεί σε ριζική αλλαγή