MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
27
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα - ορόσημα της Αμερικανίδας φωτογράφου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 30/05/2024 έως 04/11/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Komplett Kafka: Έκθεση αφίσας για τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Φραντς Κάφκα στο Ινστιτούτο Γκαίτε
Από 21/03/2024 έως 15/06/2024
La Leona: Έκθεση του Mateo Andrea στην Γκαλερί Άλμα
Από 18/04/2024 έως 18/05/2024
Light of the Presence: Έργα του κορυφαίου Αμερικανού καλλιτέχνη James Turrell στην Γκαλερί Gagosian
Από 11/04/2024 έως 25/05/2024
Martin Margiela: Έκθεση του Βέλγου εικαστικού στην γκαλερί Bernier/Eliades
Από 07/03/2024 έως 15/05/2024
My father had a big nose: Έκθεση του Κωνσταντίνου Πάτσιου στην The Blender Gallery
Από 19/04/2024 έως 24/05/2024
Shades from the deep: Έκθεση της Άννας Μαρίας Παπαδημητρίου στην Αίθουσα Τέχνης «Αστρολάβος - δεξαμενή»
Από 26/04/2024 έως 08/06/2024
Though as a ghost, I shall lightly tread, the summer fields: Έκθεση της Ιωάννας Λημνιού στην Γκαλερί The Breeder
Από 25/04/2024 έως 25/05/2024
Where flowers are singing: Έκθεση της Βασιλικής Κούκου στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Από 25/04/2024 έως 25/05/2024
assembling memories: Μία πολυμεσική εμπειρία τέχνης της Ντένης Θεοχαράκη στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 06/03/2024 έως 31/05/2024
«Αστυγραφίες»: Η Εθνική Πινακοθήκη αποτυπώνει το βίωμα της πόλης
Από 21/06/2023 έως 12/05/2024
«Θητεία»: Εικαστικό μνημόσυνο για τον Στέλιο Φαΐτάκη στην γκαλερί Roma
Από 23/04/2024 έως 25/05/2024
«Κήπος σωματιδίων»: Από το CERN στο Μέγαρο Μουσικής ο εικαστικός Νίκος Παπαδόπουλος
Από 21/03/2024 έως 30/06/2024
«Υπεροψία» από τον εικαστικό Γιώργο Διβάρη στην γκαλερί «Έκφραση»
Από 11/04/2024 έως 11/05/2024
«Φύση πάσχουσα» στη Δημοτική Πινακοθήκη: Η τέχνη απέναντι στην κλιματική κρίση
Από 28/03/2024 έως 26/05/2024
Έκθεση της Συλλογής του εικαστικού Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη
Από 14/03/2024 έως 26/05/2024
Άσμα Ασμάτων: Η Ελένη Μωραΐτη οπτικοποιεί τα ανθρώπινα συναισθήματα στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου
Από 04/03/2024 έως 01/06/2024
Ανταύγειες Φωτός: Η πρώτη ατομική έκθεση της Elena Kos στην γκαλερί artworx
Από 12/04/2024 έως 18/05/2024
Αποτύπωμα: Φωτογραφική έκθεση του Άκη Δέτση στην Γκαλερί «7»
Από 23/04/2024 έως 25/05/2024
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Η Γοητεία του Μέτρου: Ένα αφιέρωμα στο έργο των Λάμπρου Ορφανού και Έλλης Μουρέλου στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/03/2024 έως 26/05/2024
Θυμήσου, Σώμα...: Το "ταξίδι" της απεικόνισης του ανθρώπινου σώματος στην γκαλερί Kalfayan
Από 09/04/2024 έως 02/05/2024
Μαριλένα Αραβαντινού: Η πρώτη γυναίκα σκηνογράφος σε μια αναδρομική έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 19/03/2024 έως 31/05/2024
Μιχάλης Οικονόμου: Η αλχημεία της ζωγραφικής του στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
Από 01/02/2024 έως 12/05/2024
Μυστήριο 199 Βαγγέλης Τσάκος - Θάνος Τσίγκος: Μια έκθεση – αφιέρωμα σε δύο σπουδαίους καλλιτέχνες της Ελευσίνας
Από 17/04/2024 έως 19/05/2024
Νέα τοπία: Έκθεση του Γιώργου Χαδούλη στην Γκαλερί Σκουφά
Από 11/04/2024 έως 11/05/2024
Νεάπολις: Η ιστορική γειτονιά της Αθήνας μέσα από μια έκθεση στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 05/03/2024 έως 25/05/2024
Ο Πάνος Χαραλάμπους δημιουργεί τη δική του εικαστική Αμβρακία
Από 21/03/2024 έως 11/05/2024
Τα χρώματα στη Χαρακτική του Γιώργη Βαρλάμου: Μια νέα έκθεση για την εικαστική διαδρομή του καλλιτέχνη
Από 23/01/2024 έως 28/04/2024
Φωτογραφικές προσεγγίσεις του ελληνικού τοπίου στα Χανιά
Από 06/04/2024 έως 31/05/2024
Φωτογραφία

23.07.2018: Έκθεση φωτογραφίας του Βασίλη Βρεττού, για την καταστροφή στο Μάτι

Ένα χρόνο μετά την καταστροφική πυρκαγιά στο Μάτι, ο καλλιτέχνης Βασίλης Βρεττός παρουσιάζει μια σειρά φωτογραφιών απ’ όσα απέμειναν, πενθώντας όσα χάθηκαν και ενδυναμώνοντας όσους επέζησαν.

Monopoli Team

Ο Βασίλης Βρεττός δεν βρισκόταν στο Μάτι τη μοιραία 23η Ιουλίου 2018. Γεννημένος και μεγαλωμένος στο κάποτε ειδυλλιακό προάστιο, έχασε φίλους και γνωστούς στη φονική πυρκαγιά εκείνης της μέρας. Και πολλοί άλλοι, με τους οποίους αντάλλασσε κάθε πρωί μια «καλημέρα», έχασαν τα σπίτια τους και όλα τους τα υπάρχοντα. Μια μικρή πολιτεία έζησε μέσα σε μια στιγμή το αδιανόητο, το ανείπωτο. Μετά την καταστροφή, εκείνοι που επέζησαν, κι ο Βρεττός μαζί τους, προσπαθούν να αρθρώσουν αυτό το ανείπωτο, να πενθήσουν γι’ αυτά που χάθηκαν, να ονειρευτούν ένα μέλλον για τον τόπο τους.

«Σαν να ζούσα την καταστροφή χίλιες φορές»

Δεν ήταν εύκολο. Ο Βασίλης Βρεττός αρχικά δεν ήθελε να φωτογραφίσει ό,τι άφησε πίσω της η φωτιά. «Ήμουν σοκαρισμένος και ήταν δύσκολο να αποστασιοποιηθώ», παραδέχεται. Σιγά-σιγά, με την παρότρυνση φίλων του και άλλων κατοίκων, αποφάσισε να σηκώσει τη φωτογραφική μηχανή και να αρχίζει να αποτυπώνει αλληλουχίες ερειπιώνων…

«Κάθε μέρα γύριζα σπίτι άρρωστος», λέει. «Ήταν σαν να ζούσα την καταστροφή χίλιες φορές». Για να αντέξει, αποφάσισε να εντάξει στο σχέδιό του φίλους και κατοίκους της περιοχής. Έτσι, σταδιακά, οι φωτογραφίες αυτές, που ένα μέρος τους παρουσιάζεται στην έκθεση «23.07.2018» στο Μουσείο Μπενάκη, έγιναν ένα κοινοτικό εγχείρημα, μια συλλογική ελεγεία, που μέσα από την έκθεσή της στοχεύει στην ενδυνάμωση των πυρόπληκτων, αλλά και στην ενίσχυσή τους, καθώς όλα τα έσοδα θα διατεθούν γι’ αυτό το σκοπό.

Το μαύρο κυριαρχεί

Το χρώμα που κυριαρχεί στις έγχρωμες φωτογραφίες του Βρεττού είναι το μαύρο. Δεν θα μπορούσε να είναι αλλιώς, καθώς επέλεξε να αφηγηθεί την καταστροφή «ζουμάροντας» από το μακρινό (το καμένο δάσος, οι μαυρισμένοι τοίχοι των σπιτιών χωρίς στέγη) στο εγγύτερο (το εσωτερικό σπιτιών σπαρμένο κομμάτια και θρύψαλα, ανάμεσα στα οποία διατηρείται, από τύχη, κάτι όρθιο και, τέλος στο κοντινό, φωτογραφίζοντας τα πρόσωπα εκείνων που επέζησαν από την καταστροφή.

Αυτή η τελευταία ενότητα, ίσως η πιο δυνατή, καταφέρνει να αποτυπώσει τα συναισθήματα των ανθρώπων: την απόγνωση, τον θυμό, την απαντοχή, την ελπίδα. Είναι οι μόνες φωτογραφίες που έχουν λεζάντες, με το όνομα του εικονιζόμενου και τα λίγα λόγια που εμπιστεύθηκαν στον φωτογράφο. Είναι όμως και οι μόνες στις οποίες απεικονίζεται η ανθρώπινη παρουσία, έλλειψη που εντείνει το αβάσταχτο συναισθηματικό βάρος που μεταδίδουν στον θεατή οι υπόλοιπες φωτογραφίες.

Έρημη Χώρα…

Στην έκθεση, που «θυμίζει την Έρημη Χώρα του Έλιοτ», όπως τόνισε η επιμελήτριά της Ίρις Κρητικού«δεν υπάρχει καμία διάθεση τυμβωρυχίας. Γι’ αυτό και τρόπος παρουσίασης των φωτογραφιών είναι τόσο απλός. Οι κάτοικοι στάθηκαν από την αρχή δίπλα στον Βρεττό», κάτι που επιβεβαίωσε και ο Δημήτρης Δημητρέλιας, από τη Συντονιστική Επιτροπή Κατοίκων, που χαρακτήρισε τις φωτογραφίες «κατάθεση ψυχής» και «ένα λιθαράκι για να ξαναχτίσουμε τον παράδεισό μας».

Φωτογραφίες χωρίς τίποτε το κραυγαλέο, χωρίς καταγγελτική διάθεση, μονάχα με μια πένθιμη εικαστικότητα, που εντείνει η τοποθέτηση στις γωνίες της αίθουσας προθηκών με άμορφα αντικείμενα που έλιωσαν από τη φωτιά –ανάμεσά τους και δύο φωτογραφικές μηχανές– φέρνοντας στον νου κάποιες άλλες φωτογραφίες, τραβηγμένες στις 6 Αυγούστου 1945, στη Χιροσίμα…

Εγκαίνια: Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2019, 20.00

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Βασίλης Βρεττός
Χώρος: Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138, Αθήνα
Διάρκεια Έκθεσης: 11 Οκτωβρίου – 8 Δεκεμβρίου 2019
Είσοδος: 5€, μειωμένο: 2,5€
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ
VIMA_WEB3b