MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
15
ΙΟΥΝΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Battles Of Silence: Φωτογραφική έκθεση του Αβραάμ Κ. Γούναρη στην Πινακοθήκη Λέφα
Από 12/06/2025 έως 27/06/2025
Biting My Own Friends: Έκθεση του εικαστικού καλλιτέχνη Barba Dee στην Γκαλερί Cypher
Από 05/06/2025 έως 29/06/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
In a Bright Green Field: Ομαδική έκθεση σύγχρονων Ελλήνων και Κυπρίων καλλιτεχνών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 12/06/2025 έως 13/09/2025
Oxygen: Έκθεση των Sober5083R και SIMEK στη ΔΛ Gallery
Από 29/03/2025 έως 28/06/2025
Sauvage: Μια έκθεση της Όλγας Καραδήμου στην Ύδρα για τη διαφύλαξη της άγριας πανίδας
Από 01/06/2025 έως 30/06/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Untitled: H πρώτη έκθεση έργων του Jean-Michel Basquiat στην Ελλάδα
Από 22/05/2025 έως 02/08/2025
Walk Through Me: Έκθεση της Κατερίνας Μερτζάνη στην Γκαλερί Alma
Από 12/06/2025 έως 12/07/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
a Cabinet of Curiosities: 78 εικαστικοί καταλαμβάνουν τους χώρους του MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 13/02/2025 έως 31/08/2025
«Αναζητώντας την εικόνα» του Λάκη Παπαστάθη στο Μουσείο Μπενάκη
Από 03/04/2025 έως 20/07/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Ιστορίες Ανεμελιάς» στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/05/2025 έως 07/09/2025
«Πεδίον ανθίσματος» από τον Αλέκο Κυραρίνη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 18/03/2025 έως 20/06/2025
Άνεμος, η ηχώ του τοπίου: Έκθεση της Αγγελικής Αντωνέα στην γκαλερί Art Project Space
Από 12/06/2025 έως 04/07/2025
Άποψη/Apopsi: Τέσσερις καταξιωμένοι εικαστικοί διασταυρώνουν τις φωνές τους στην γκαλερί artworx
Από 20/05/2025 έως 30/06/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Από τον Όμηρο στο HoloLens: Αναπαραστάσεις της Σαμοθράκης σε μια έκθεση στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών
Από 20/02/2025 έως 29/06/2025
Αυτή η Στιγμιαία Οσμή: Έκθεση της Αριστέας Χαρωνίτη στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
Από 29/05/2025 έως 21/06/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου: Τρεις Ελληνίδες εικαστικοί ιχνηλατούν τα «Μονοπάτια της Ιαπωνικής Αισθητικής»
Από 08/04/2025 έως 21/06/2025
Μπροστά στο ρήγμα: Ο Μπάμπης Βενετόπουλος στον «Λόφο» της Κυψέλης
Από 16/05/2025 έως 15/06/2025
Ο κορυφαίος street artist Fenx για πρώτη φορά στην Ελλάδα - Έκθεση στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts
Από 03/06/2025 έως 16/06/2025
Προδανεισθείς Χρόνος: Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα απ’ το έργο του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη
Από 20/02/2025 έως 27/07/2025
Στέγη: Τα «Plásmata 3» στο Πεδίον του Άρεως - Αναλυτικά το πρόγραμμα των δράσεων
Από 27/05/2025 έως 15/06/2025
Συνάψεις: Αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Μαρτίνου Γαβαθά στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 16/05/2025 έως 29/06/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025
Φαντάσου ένα πουλί: Μια ομαδική έκθεση πάτσγουορκ στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης
Από 10/05/2025 έως 29/06/2025

Απολογισμός 2018 για το Υπουργείο Πολιτισμού: θετικά, αρνητικά και… εφήμερα

Το Υπουργείο Πολιτισμού παρουσίασε έναν ευσύνοπτο και προσιτό απολογισμό της δράσης των εποπτευόμενων φορέων του το 2018, με σημαντικές παρουσιάσεις και σημαίνουσες απουσίες.

author-image Σπύρος Κακουριώτης

Η παρουσίαση του ετήσιου απολογισμού των διάφορων φορέων του Υπουργείου Πολιτισμού, είναι τις περισσότερες φορές μια βαρετή διαδικασία, που αφορά μονάχα εκείνους που τους παρουσιάζουν και τους δημοσιογράφους του πολιτιστικού ρεπορτάζ, που καραδοκούν για να βγάλουν «λαβράκι», ζητώντας επίμονα «νούμερα», οικονομικά στοιχεία που συνήθως δίνονται με τη μεγαλύτερη δυνατή φειδώ.

Η εκδήλωση που διοργάνωσε το Υπουργείο Πολιτισμού την Κυριακή στο Εθνικό Θέατρο, δεν ήταν ούτε βαρετή, ούτε προσέφερε «νούμερα». Ήταν όμως ένας απολογισμός του έργου των εποπτευόμενων οργανισμών του για το 2018, με τη μορφή μιας μικρής γιορτής, σκηνοθετημένης από τον αναπληρωτή καλλιτεχνικό διευθυντή της πρώτης κρατικής σκηνής, Θοδωρή Αμπαζή.

«Δεν βρισκόμαστε σε ημερίδα, οπότε θα μιλήσω μονάχα δύο λεπτά, όπως και όλοι», είπε, ανοίγοντας την εκδήλωση η υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά –και το τήρησε, όπως και όσοι την ακολούθησαν στο βήμα.

Με ένα σύντομο βίντεο και με λίγα λόγια, οι επικεφαλής του Εθνικού Θεάτρου, της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, του Φεστιβάλ Αθηνών, του Μεγάρου Μουσικής, του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, του Ιδρύματος Ελληνικού Πολιτισμού και του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας, μαζί με τους υπεύθυνους αρχαιολόγους 11 Εφορειών και Διευθύνσεων του υπουργείου, παρουσίασαν αυτό που «δεν είναι εφήμερο» από τη δράση τους κατά το 2018.

Επρόκειτο απλώς για «στιγμές» που επέλεξαν οι ίδιοι, «στιγμές που εικονοποιούν και πραγματώνουν σταδιακά την πορεία μιας πολιτικής του πολιτισμού που έχει ως στρατηγικούς στόχους τη δημιουργική οικονομία αλλά και τον πολιτισμό της καθημερινής ζωής, τα πολιτισμικά δικαιώματα όλων, τη μείωση των πολιτισμικών ανισοτήτων και διακρίσεων», όπως τόνισε στον σύντομο χαιρετισμό της η Μυρσίνη Ζορμπά.

Εύλογα, οι περισσότεροι επέλεξαν να εστιάσουν στα έργα υποδομής, κυρίως στα εκπαιδευτικά τους προγράμματα (σχολή σκηνοθεσίας του Εθνικού, σχολείο αρχαίου δράματος Επιδαύρου κ.λπ.), προκειμένου να μην αδικήσουν το καλλιτεχνικό τους έργο προβάλλοντας κάποιες μόνο από τις δεκάδες, εξ ορισμού εφήμερες, παραστάσεις τους.

Πήλινη πλάκα με ομηρικούς στίχους, από την Αρχαία Ολυμπία

Το αρχαιολογικό έργο για το 2018 εντυπωσίασε το κοινό στην κατάμεστη Κεντρική Σκηνή του Εθνικού (ανακάλυψη της Αρχαίας Τενέας, μινωικό ανάκτορο Ζωμίνθου, Επισκοπή Σικίνου, ναυάγια στους Φούρνους, πήλινη πλάκα με ομηρικούς στίχους από την Ολυμπία κ.λπ.), με κάποιους από τους υπεύθυνους αρχαιολόγους να κάνουν εξαιρετικές παρουσιάσεις που καταχειροκροτήθηκαν και άλλους να πετυχαίνουν να κάνουν ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα, εντελώς βαρετό…

Ήταν μια γιορτή που έδειξε πως το Υπουργείο Πολιτισμού, επικοινωνιακά τουλάχιστον, εισέρχεται πλέον στον 21ο αιώνα.

Όπως σημείωσε η υπουργός Πολιτισμού, ανάλογη απολογιστική γιορτή θα διοργανωθεί και στη Βόρεια Ελλάδα, γι’ αυτό και οι φορείς της Θεσσαλονίκης έλειπαν από τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Όμως δεν ήταν μόνο αυτοί που έλειπαν.

Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Έλειπε παντελώς η μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη –και πώς θα μπορούσε να είναι αλλιώς, όταν οι δύο κρατικοί φορείς που την θεραπεύουν, η Εθνική Πινακοθήκη και το ΕΜΣΤ, βρίσκονται εδώ και χρόνια πιασμένοι στο βρόχο της γραφειοκρατικής (και εργολαβικής) κακοδαιμονίας;

Η Εθνική Πινακοθήκη, κλειστή από τον Μάρτιο του 2013, αναβάλλει διαρκώς την ημερομηνία ολοκλήρωσης των εργασιών ανακαίνισης του κτιρίου της –αυτού που επρόκειτο να παραδοθεί τον Δεκέμβριο του 2015! Ανακάλυψη «απρόβλεπτων» υπογείων υδάτων, εκτίναξη του προϋπολογισμού, παύση εργασιών και άλλες νεοελληνικές περιπέτειες, έχουν μεταθέσει την παράδοση του έργου για το τέλος του 2019 και βλέπουμε…

Όσο για το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, που τα εγκαίνια της μόνιμης συλλογής του, αυτά που θα το μετατρέψουν σε όντως Μουσείο, έχουν μεταβληθεί σε όργανο των μαρτυρίων του Ταντάλου, πορεύεται από καθυστέρηση σε καθυστέρηση, σκοντάφτει πάνω σε γραφειοκρατικά εμπόδια που μόλις αίρονται ξεφυτρώνουν καινούργια, κάνοντας τους καχύποπτους παρατηρητές να πιστεύουν πως κάποια παρακυκλώματα –είτε εντός του Μουσείου, είτε εντός του υπουργείου, είτε εντός άλλων φορέων που σχετίζονται με το ΕΜΣΤ– δεν επιθυμούν να είναι η παρούσα κυβέρνηση που θα εγκαινιάσει το Μουσείο.

Θα διακινδύνευα ένα στοίχημα: Ούτε η Εθνική Πινακοθήκη, ούτε το ΕΜΣΤ θα συμμετέχουν στον απολογισμό του 2019, για τους ίδιους λόγους που δεν συμμετείχαν και φέτος. Εκτός εάν η πολιτική ηγεσία επιλέξει να μιμηθεί τον (αυθεντικό) Κωνσταντίνο Καραμανλή και πάρει το φραγγέλιο…

Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ