Spectre
Ο εθισμός που ονομάζεται «James Bond» ικανοποιείται αρκετά με το «Spectre», χωρίς πάντως να φτάνει σε αξία το προηγούμενο φιλμ της σειράς, «Skyfall».
Για αρχή, μια τέλεια ενορχηστρωμένη σκηνή δράσης (στο έδαφος αλλά και τον αέρα με το ανεξέλεγκτο ελικόπτερο) στο ταξίδι του 007 στην Πόλη του Μεξικό, όπου γιορτάζεται η Μέρα των Νεκρών. Ακολουθεί ένα κατσάδιασμα του ήρωα από το νέο αφεντικό του στην Υπηρεσία, τον C (Andrew Scott) που θεωρεί ξεπερασμένους τους κατάσκοπους 00 με την άδεια να σκοτώνουν, για να οδηγηθούμε στη Ρώμη. Εκεί έχουμε άλλη μια δυνατή σκηνή καταδίωξης με αυτοκίνητα, μια απαρηγόρητη χήρα (η Monica Belucci στα 51 της γίνεται bond girl με την αξία και τις… ζαρτιέρες της) και την πρώτη επαφή του Bond με την τρομοκρατική οργάνωση SPECTRE και τον μυστηριώδη, σκιώδη ηγέτη της…
Η 24η φορά του James Bond δεν είναι ούτε η καλύτερη ούτε η χειρότερη. Βρίσκεται οριακά πιο πάνω από το μέσο όρο, χάρη στην κεκτημένη ταχύτητα που της χαρίζει το… πρίκουελ «Skyfall» που σκηνοθέτησε επίσης ο Sam Mendes, με το γνωστό ύφος του: μοντέρνα αισθητική, νέα τάξη πραγμάτων (το σχέδιο των «κακών» έχει πολλές αναγωγές με την υστερία της αντιτρομοκρατίας που βιώνουμε σήμερα), ανάζητηση της ταυτότητας του ήρωα.
Το ζητούμενο εδώ είναι να συνδεθεί το μυστικό από το παρελθόν του Bond (η μισοκαμμένη φωτογραφία με τον μυστηριώδη άντρα), με τη θυσία της Μ (Judi Dench) στο «Skyfall» και τις όποιες καινοτομίες του νέου σεναρίου.
Στη νέα εποχή που κινείται ο Bond, το μοντέρνο – εξανθρωπισμός του ήρωα, ρεαλισμός, συναίσθημα – συναντά το παλιό (όλη σχεδόν η ταινία «διαβάζεται» ως οδηγός αναζήτησης παλιών αναφορών στη φιλμογραφία του 007: από την εισαγωγή με την Μέρα των Νεκρών ως τον Blofeld και την Spectre) με τη σκηνοθετική άποψη του Mendes να μην περνάει απαρατήρητη. Όμως στο επίπεδο του σεναρίου, όλο το δεύτερο μέρος βυθίζεται στην επανάληψη και την ανία, αφήνοντας την ερωτική σχέση Daniel Craig- Léa Seydoux να βγάλει το φίδι από την τρύπα. Το ζευγάρι τα πάει καλά, όπως και ο σχεδιασμός της παραγωγής που στηρίχτηκε στο μπάτζετ των 350 εκατομμυρίων δολαρίων (η πιο ακριβής ταινία της σειράς) και χάρισε μερικές δυνατές σκηνές δράσης μαζί με το καινούριο μοντέλο της Aston Martin που σχεδιάστηκε ειδικά για την ταινία. Αυτά όμως δεν αρκούν για να κάνουν το «SPECTRE» αληθινά ξεχωριστό ή αξιομνημόνευτο.
Κωνσταντίνος Καϊμάκης