MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
01
ΜΑΪΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
8 ½
100 χρόνια από τον Οδυσσέα
Animal
Anora
Baby
Banff Centre Mountain Film Festival World Tour 2025
Black Dog
Cure
Dog Man (μεταγλωττισμένη)
Fiction
Flow
Hedwig and the Angry Inch
Maria
Mauthausen
Mickey 17
O Κομφορμίστας του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι
Pink Floyd At Pompeii – MCMLXXII
Star Wars: Επεισόδιο ΙII- Η Εκδίκηση των Σιθ
Take a Trip
The Brutalist
Until Dawn
Winona
Yu-Gi-Oh! Η σκοτεινή πλευρά των διαστάσεων (μεταγλωττισμένη)
Ένας απλός άνθρωπος
Έχω κάτι να πω
Όλα όσα φανταζόμαστε ως φως
Όνειρα ιλουστρασιόν
Αλπεις
Αλύγιστος Νίκος
Αμαρτωλοί
Αναμνήσεις ενός σαλιγκαριού
Ανοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Ανοιξη
Αρκάντια
Ασυνήθιστες φίλες
Δαχομέη
Είμαι ακόμη εδώ
Είμαι η Κούβα
Εβρος – Θολό τοπίο
Εδώ μιλάνε για λατρεία
Εμείς: Μια ταινία για τον Bloody Hawk
Ερωτική επιθυμία
Ευρυδίκη Β.Α. 2037
Η Τζούλι μένει σιωπηλή
Η επαφή
Η θάλασσα μέσα μου
Η καρδιά του κτήνους
Η μάσκα του Διαβόλου
Η νέα χρονιά που δεν ήρθε ποτέ
Η ορχήστρα του αδερφού μου
Η πένθιμη παρέλαση των ρόδων
Η σιωπή
Ησυχία 6-9
Η φωτογραφία
Θεώρημα
Θολός βυθός
Ιστορία 52
Καγιάρα: Ηρωίδα των Ινκας (μεταγλωττισμένη)
Καμία άλλη γη
Καρκαλού
Κονκλάβιο
Κραυγές και ψίθυροι
Κρυστάλλινες νύχτες
Λάκης Παπαστάθης – Σε πρώτο πλάνο
Λίλο & Στιτς
Μ – Ο δράκος του Ντίσελντορφ
Μια μέρα, ένας έρωτας
Μια νύχτα με τα ζωόμπι (μεταγλωττισμένη)
Μια ταινία Minecraft (μεταγλωττισμένη)
Μια ταινία Minecraft (με υπότιτλους)
Μικρές Αφροδίτες
Μιλώντας για το τέλος
Νοσφεράτου
Ντανίλο Τρέλες: Ο φημισμένος Ανδαλουσιανός μουσικός
Ντελικατέσεν
Ο γύρος του κόσμου του μικρού Γκρίζλι (μεταγλωττισμένη)
Ο δράκουλας των Εξαρχείων
Ο ερασιτέχνης
Οικουμενική γλώσσα
Οι κυνηγοί
Οι τεμπέληδες της εύφορης κοιλάδας
Ο κανόνας του παιχνιδιού
Ο κόκκινος δάσκαλος
Ο λογιστής 2
Οντότητα
Ο πειρατής Μαυροδόντης και η κόμισσα του Γκρελ (μεταγλωττισμένη)
Ουγκέτσου Μονογκατάρι
Πριν το τέλος
Πρωινή περίπολος
Σάουντρακ για ένα πραξικόπημα
Σε μια άγνωστη χώρα
Σμιλεμένες ψυχές
Σχετικά με τον Βασίλη…
Ταξίδι του μέλιτος
Τα χρώματα της ίριδος
Τελευταία πνοή
Το Παρίσι του Σουλεϊμάν
Το Χαμίνι
Το αγαπημένο μου γλυκό
Το αγόρι
Το βλέμμα του Οδυσσέα
Το βράδυ υποχωρεί
Το κάστρο στον ουρανό
Το κακό
Το μετέωρο βήμα του πελαργού
Το μικρό μου Πάντα (μεταγλωττισμένη)
Το πάθος
Υπάρχω
Υπέροχες μέρες
Φάννυ και Αλέξανδρος
Φαντάσματα από το παρελθόν
Χιονάτη (μεταγλωττισμένη)
ΔΡΑΜΑ

Ida

Ένας σκηνοθέτης με διεθνή καριέρα, ο Pawel Pawlikowski επιστρέφει στην πατρίδα του την Πολωνία, για να καταπιαστεί με κάποια από τα πιο επίμαχα ζητήματα στην ιστορία της χώρας του. Η ταινία Ida μιλάει με ανατριχιαστική λιτότητα το τι έγινε μεταξύ Πολωνών Καθολικών και Εβραίων κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής, ενώ παρουσιάζει και δύο διαφορετικά πρόσωπα της κομμουνιστικής Πολωνίας.

stars-fullstars-fullstars-fullstars-fullstars-empty
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 82'
Μαρίνα Πυλαρινού

Στην ενταγμένη στο Ανατολικό πλέον μπλοκ Πολωνία του 1962 η Anna, μια ορφανή μαθητευόμενη καλόγρια μεγαλώνει στο μοναστήρι. Όταν πια έχει έρθει ο καιρός να ορκιστεί καλόγρια, η Ηγουμένη την ενημερώνει ότι πρώτα θα πρέπει να συναντήσει το μόνο εν ζωή συγγενικό της πρόσωπο, την θεία της Wanda. Η αδερφή της μητέρας της, η οποία είναι εκ διαμέτρου αντίθετη από την ίδια, της αποκαλύπτει ότι είναι Εβραία και ότι το πραγματικό της όνομα είναι Ida. Οι δύο γυναίκες ξεκινούν μαζί ένα ταξίδι αναζήτησης της αλήθειας για την οικογένειά τους, με σκοπό να ανακαλύψουν ποιες είναι και που ανήκουν πραγματικά.

Ο Pawlikowski έγινε γνωστός αρχικά στην Αγγλία με ταινίες όπως Last Resort και My Summer of Love, δημιούργησε μία δυνατή πολιτική- ιστορική ταινία, η οποία έχει ήδη κάνει επιτυχία σε Γαλλία, Αγγλία και Αμερική, έχοντας κερδίσει και καλές κριτικές. Ο σκηνοθέτης, παρά την ωμή και ρεαλιστική λιτότητα του σύγχρονου κινηματογράφου από την οποία χαρακτηρίζεται η ταινία του, θέλει να δώσει κι ένα πνεύμα κλασικού σινεμά ειδικά της χρυσής δεκαετίας του 60 (τα γεγονότα που περιγράφονται στο έργο διαδραματίζονται το 1962). Έτσι, γυρίζει την ταινία σε άσπρο και μαύρο και σε 1.37:1 – το σχεδόν τετράγωνο κάδρο του κλασσικού σινεμά.

Το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα δικαιώνει τον δημιουργό. Η ταινία αποκαλύπτει αλήθειες που πονάνε με κινηματογραφική ποιότητα, πειστικούς χαρακτήρες και ερμηνείες. Δεν είναι ένα καταγγελτικό έργο, αλλά προβάλλει την αλήθεια κάθε πλευράς. Η αφήγηση ξεδιπλώνεται μέσα από αντιθέσεις. Η μαθητευόμενη καλόγρια, η οποία μεγάλωσε σε ένα μοναστήρι αγνοώντας ποια είναι, ανακαλύπτει πως είναι Εβραία (σύγκρουση καθολικισμού και εβραϊσμού). Η μικρή βρίσκεται αντιμέτωπη με δύο διαφορετικές ταυτότητες. Μαθαίνει ακόμα πως οι Εβραίοι γονείς της εξοντώθηκαν στην κατοχή.

Ακόμα πιο έντονη είναι η αντίθεση ανάμεσα στην κοσμικότητα (η οποία αντιπροσωπεύεται από τον κομμουνισμό, αλλά και μια διαφορετική εικόνα της γυναίκας) σε σχέση με τη θρησκευτική αφοσίωση της Ida. Η θεία της είναι κομουνίστρια (Κόκκινη Βάντα), που μετά τον πόλεμο έστειλε πολλούς «εχθρούς του λαού» στην κρεμάλα και πλέον έχει βγει στο περιθώριο και ζει μια ζωή αλκοολισμού και εφήμερων ερωτικών σχέσεων. Έχει δικό της αυτοκίνητο (σε μια εποχή που μάλλον τέτοιες πολυτέλειες σπάνιζαν, αλλά όχι προφανώς για τα εκλεκτά στελέχη του κομμουνιστικού καθεστώτος) και ζει τη ζωή της αρκετά αυτόνομα. 

Σαφής είναι η αντίθεση της γυναίκας έναντι του άντρα, σε μια ταινία, όπου δυο γυναίκες μόνες ψάχνουν την αλήθεια και σκαλίζουν πληγές της πολωνικής κοινωνίας και ιστορίας. Βέβαια, οι αποκαλύψεις της ταινίας, δεν πρέπει να δημιουργήσουν την συνολική αίσθηση ότι ο πολωνικός λαός συνεργάστηκε με τους Ναζί. Παρά το γεγονός ότι οι Πολωνοί δεν είχαν ποτέ καλές σχέσεις με τους Ρώσους, είχαν ίσως την πιο δυναμική και μαζική αντίσταση στην Ευρώπη στη διάρκεια της γερμανικής κατοχής και πλήρωσαν τις συνέπειες με τρομακτικές απώλειες. Όμως, η ταινία εξετάζει τις σχέσεις μεταξύ των ίδιων των Πολωνών. Οι Γερμανοί, ευτυχώς για την Πολωνία, είχαν πλέον φύγει. Τα τραύματα και τις μνήμες τους θα έπρεπε να τα διαχειριστούν τα μέλη της Πολωνικής κοινωνίας. Αυτοί ήταν αναγκασμένοι να συμβιώσουν.

Ενδιαφέρον έχει και ο τρόπος, που παρουσιάζεται η σοσιαλιστική κοινωνία της εποχής. Γίνεται σαφές ότι το 60 έχει υπάρξει κάποια αλλαγή. Μια φιλελευθεροποίηση της γυναίκας, δυτικά μουσικά στοιχεία στις διασκεδάσεις, αλλά και κάποια θρησκευτική ανοχή. Ωστόσο, φαίνεται ότι οι κάτοικοι της πόλης περνούν καλύτερα κι ότι οι άνθρωποι του καθεστώτος είναι «πιο ίσοι» από τους άλλους στο σοσιαλιστικό καθεστώς. Η κόκκινη Βάντα όμως θυμάται- με τύψεις για τις πράξεις, αλλά και νοσταλγία για τη θέση που είχε- ότι μετά τον πόλεμο έγιναν δίκες (στις οποίες ήταν εισαγγελέας) των λεγόμενων «εχθρών του λαού» με πολλές θανατικές καταδίκες. Δηλαδή είχε προηγηθεί ένα άλλο πρόσωπο, πιο σκληρό, της κομμουνιστικής Πολωνίας (αλλά και γενικότερα του ανατολικού μπλοκ).

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ: Η Ida δεν αποφεύγει και κάποιες κλισέ υπερβολές στον τρόπο που παρουσιάζεται το εύθραυστο της γυναίκας. Ωστόσο, είναι ένα πολύ αξιόλογο έργο, που παρουσιάζει με απόλυτη φυσικότητα, μέσω έξυπνα επιλεγμένων αντιθέσεων, δύσκολές ιστορικές αλήθειες, αποκαλύπτοντας το πραγματικό πρόσωπο του ανθρώπου σε ακραίες καταστάσεις.

Γιώργος  Σμυρνής

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: Ida
Σκηνοθεσία: Pawel Pawlikowski
Σενάριο: Pawel Pawlikowski, Rebecca Lenkiewicz

Παίζουν: Agata Kulesza, Agata Trzebuchowska, Dawid Ogrodnik

Διάρκεια: 82'
Χώρα: Πολωνία, Δανία, Αγγλία, Γαλλία
Έτος: 2013

Rating: 4
Περισσότερα από CINEMA