MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
16
ΙΟΥΝΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
Αθήνα ODEON ESCAPE ODEON ESCAPE - 8 STUDIO NEW STAR ART CINEMA TOWN CINEMAS VILLAGE 5 CINEMAS PAGRATI VILLAGE 15 CINEMAS @ THE MALL VILLAGE CINEMAS ATHENS METRO MALL ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ VILLAGE SHOPPING AND MORE ΑΒΑΝΑ ΑΘΗΝΑ ΑΘΗΝΑΙΑ ΑΙΓΛΗ ΑΙΓΛΗ 3 ΑΙΓΛΗ CINEMA ΑΚΤΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΑΛΙΚΗ DIGITAL ΑΛΟΜΑ ΑΛΣΟΣ ΑΜΑΡΥΛΛΙΣ-Garden Cinema Digital ΑΜΙΚΟ ΑΜΥΝΤΑΣ ΑΝΕΣΙΣ ΑΝΟΙΞΙΣ ΑΡΙΑΝ ΑΡΚΑΔΙΑ ΑΡΤΕΜΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ 3D digital ΑΣΤΥ Αττικόν Άλσος ΒΑΡΚΙΖΑ ΒΑΡΚΙΖΑ - 3 ΒΟΞ ΔΑΝΑΟΣ ΔΕΞΑΜΕΝΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΙΝΕ ΔΑΦΝΗ ΔΙΑΝΑ ΔΙΟΝΥΣΙΑ ΕΚΡΑΝ ΕΛΛΗ ΖΕΦΥΡΟΣ ΗΛΕΚΤΡΑ ΘΗΣΕΙΟΝ ΚΑΡΜΕΝ ΚΗΠΟΣ ΛΑΟΥΡΑ EUROPA CINEMAS DIGITAL ΛΙΛΑ DIGITAL CINEMA ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ Cinema ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ Filmcenter ΜΠΟΜΠΟΝΙΕΡΑ DIGITAL ΝΕΑ ΜΑΣΚΩΤ ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ ΡΙΑ ΡΙΒΙΕΡΑ ΣΙΝΕ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΙΣ ΣΙΝΕ ΠΑΡΙ ΣΙΝΕ ΦΛΟΙΣΒΟΣ PEUGEOT ΣΙΝΕ ΨΥΧΙΚΟ ΣΤΕΛΛΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ – ΛΑΪΣ ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ 3D Digital ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ 3D Digital ΤΡΙΑΝΟΝ Filmcenter ΦΙΛΟΘΕΗ ΦΛΕΡΥ ΧΛΟΗ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
8 ½
9ο Φεστιβάλ Ισπανόφωνου Κινηματογράφου Αθήνας – FeCHA
2046
Anora
Babygirl
Ballerina
Black Dog
Blue Jean
Close
Cure
Dourgouti Town
Drive My Car
Flow
Gimme Danger: Η ιστορία των Stooges
Invisible World
Karate Kid: Θρύλοι
Killerwood
La La Land
Oh, Canada
Piglet
ReUniverse
September Says
Take a Trip
The Greek Experiment
The Surfer
Thunderbolts*
Until Dawn
Άλογα
Όλα για τη μητέρα μου
Αίσθηση αμαρτίας
Αγριες πληγές
Αλύγιστος Νίκος
Ανοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Ανοιξη
Αντίο Βερολίνο
Αργός θάνατος
Ας περιμένουν οι γυναίκες
Βαϊάνα 2 (μεταγλωττισμένη)
Βερμίλιο: Η Νύφη του Βουνού
Βερολίνο, η συμφωνία μιας μεγαλούπολης
Βιριδιάνα
Βλέπω τον θάνατο σου 6: Δεσμοί αίματος
Δαχομέη
Δεν είμαι εγώ
Δεσμώτης του ιλίγγου
Διακοπές στη Ρώμη
Είμαι ακόμη εδώ
Εδώ μιλάνε για λατρεία
Επικίνδυνη Αποστολή: Η έσχατη τιμωρία
Ερωτική επιθυμία
Η Ηλιαχτίδα μου
Η Λάμψη
Η Ναυσικά της κοιλάδας των ανέμων
Η άγρια αχλαδιά
Η αδελφότητα της καπνιστής σάουνας
Η απόφαση
Η καρδιά του κτήνους
Η κυρία απ’ τη Σαγκάη
Η ορχήστρα του αδερφού μου
Η σπουδαία κυρία Χολ
Η υπηρέτρια
Θεώρημα
Θολός βυθός
Ιστορία αγάπης
Κάτω από την λάμψη του φεγγαριού
Καγιάρα: Ηρωίδα των Ινκας (μεταγλωττισμένη)
Και μετά δεν έμεινε κανένας
Καμία άλλη γη
Καταραμένη ψυχή
Κιούκα πριν το τέλος του καλοκαιριού
Κονκλάβιο
Λίλο & Στιτς (μεταγλωττισμένη)
Λίλο & Στιτς (με υπότιτλους)
Λενάκι, δυο φωτιές και δυο κατάρες
Μαθήματα από έναν πιγκουίνο
Μαύρος κύκνος
Μια ταινία Minecraft (μεταγλωττισμένη)
Μικρά πράγματα σαν κι αυτά
Νοσταλγία
Νοσταλγώντας το φως
Ντροπή
Νυχτερινός εκφωνητής
Νύφες
Ο δολοφόνος με το αγγελικό πρόσωπο
Οδός Μαλχόλαντ
Οικογένεια Τενενμπάουμ
Οικουμενική γλώσσα
Οι στάχτες μιας αγάπης
Ο κόκκινος δάσκαλος
Ολα είναι δρόμος
Ο πειρατής Μαυροδόντης και η κόμισσα του Γκρελ (μεταγλωττισμένη)
Ο σπόρος της ιερής συκιάς
Πέτρινα χρόνια
Πανελλήνιον
Παρίσι, 13ο διαμέρισμα
Πειθαρχική μεραρχία “999”
Περηφάνια και Προκατάληψη
Πεσμένα φύλλα
Πικρές αλήθειες
Πρόγευμα στο Τίφανις
Σάουντρακ για ένα πραξικόπημα
Σιωπηλός μάρτυς
Σκιές στο σκοτάδι
Σμιλεμένες ψυχές
Τα καλύτερά μας χρόνια
Τα κύματα της άνοιξης
Ταξίδι στη χώρα των θαυμάτων
Τελευταία έξοδος: Ρίτα Χέιγουορθ
Τελευταία πνοή
Το Παρίσι του Σουλεϊμάν
Το Φοινικικό σχέδιο
Το αγόρι
Το διπλανό δωμάτιο
Το κάστρο στον ουρανό
Το καλοκαίρι της Κάρμεν
Το κινούμενο κάστρο
Το μίσος
Το χρώμα του ροδιού
Υπάρχω
Υψηλή κοινωνία
Φαίδρα
Χειμερία νάρκη
Ψυχρός Πόλεμος
ΔΡΑΜΑ

Ida

Ένας σκηνοθέτης με διεθνή καριέρα, ο Pawel Pawlikowski επιστρέφει στην πατρίδα του την Πολωνία, για να καταπιαστεί με κάποια από τα πιο επίμαχα ζητήματα στην ιστορία της χώρας του. Η ταινία Ida μιλάει με ανατριχιαστική λιτότητα το τι έγινε μεταξύ Πολωνών Καθολικών και Εβραίων κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής, ενώ παρουσιάζει και δύο διαφορετικά πρόσωπα της κομμουνιστικής Πολωνίας.

stars-fullstars-fullstars-fullstars-fullstars-empty
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 82'
Μαρίνα Πυλαρινού

Στην ενταγμένη στο Ανατολικό πλέον μπλοκ Πολωνία του 1962 η Anna, μια ορφανή μαθητευόμενη καλόγρια μεγαλώνει στο μοναστήρι. Όταν πια έχει έρθει ο καιρός να ορκιστεί καλόγρια, η Ηγουμένη την ενημερώνει ότι πρώτα θα πρέπει να συναντήσει το μόνο εν ζωή συγγενικό της πρόσωπο, την θεία της Wanda. Η αδερφή της μητέρας της, η οποία είναι εκ διαμέτρου αντίθετη από την ίδια, της αποκαλύπτει ότι είναι Εβραία και ότι το πραγματικό της όνομα είναι Ida. Οι δύο γυναίκες ξεκινούν μαζί ένα ταξίδι αναζήτησης της αλήθειας για την οικογένειά τους, με σκοπό να ανακαλύψουν ποιες είναι και που ανήκουν πραγματικά.

Ο Pawlikowski έγινε γνωστός αρχικά στην Αγγλία με ταινίες όπως Last Resort και My Summer of Love, δημιούργησε μία δυνατή πολιτική- ιστορική ταινία, η οποία έχει ήδη κάνει επιτυχία σε Γαλλία, Αγγλία και Αμερική, έχοντας κερδίσει και καλές κριτικές. Ο σκηνοθέτης, παρά την ωμή και ρεαλιστική λιτότητα του σύγχρονου κινηματογράφου από την οποία χαρακτηρίζεται η ταινία του, θέλει να δώσει κι ένα πνεύμα κλασικού σινεμά ειδικά της χρυσής δεκαετίας του 60 (τα γεγονότα που περιγράφονται στο έργο διαδραματίζονται το 1962). Έτσι, γυρίζει την ταινία σε άσπρο και μαύρο και σε 1.37:1 – το σχεδόν τετράγωνο κάδρο του κλασσικού σινεμά.

Το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα δικαιώνει τον δημιουργό. Η ταινία αποκαλύπτει αλήθειες που πονάνε με κινηματογραφική ποιότητα, πειστικούς χαρακτήρες και ερμηνείες. Δεν είναι ένα καταγγελτικό έργο, αλλά προβάλλει την αλήθεια κάθε πλευράς. Η αφήγηση ξεδιπλώνεται μέσα από αντιθέσεις. Η μαθητευόμενη καλόγρια, η οποία μεγάλωσε σε ένα μοναστήρι αγνοώντας ποια είναι, ανακαλύπτει πως είναι Εβραία (σύγκρουση καθολικισμού και εβραϊσμού). Η μικρή βρίσκεται αντιμέτωπη με δύο διαφορετικές ταυτότητες. Μαθαίνει ακόμα πως οι Εβραίοι γονείς της εξοντώθηκαν στην κατοχή.

Ακόμα πιο έντονη είναι η αντίθεση ανάμεσα στην κοσμικότητα (η οποία αντιπροσωπεύεται από τον κομμουνισμό, αλλά και μια διαφορετική εικόνα της γυναίκας) σε σχέση με τη θρησκευτική αφοσίωση της Ida. Η θεία της είναι κομουνίστρια (Κόκκινη Βάντα), που μετά τον πόλεμο έστειλε πολλούς «εχθρούς του λαού» στην κρεμάλα και πλέον έχει βγει στο περιθώριο και ζει μια ζωή αλκοολισμού και εφήμερων ερωτικών σχέσεων. Έχει δικό της αυτοκίνητο (σε μια εποχή που μάλλον τέτοιες πολυτέλειες σπάνιζαν, αλλά όχι προφανώς για τα εκλεκτά στελέχη του κομμουνιστικού καθεστώτος) και ζει τη ζωή της αρκετά αυτόνομα. 

Σαφής είναι η αντίθεση της γυναίκας έναντι του άντρα, σε μια ταινία, όπου δυο γυναίκες μόνες ψάχνουν την αλήθεια και σκαλίζουν πληγές της πολωνικής κοινωνίας και ιστορίας. Βέβαια, οι αποκαλύψεις της ταινίας, δεν πρέπει να δημιουργήσουν την συνολική αίσθηση ότι ο πολωνικός λαός συνεργάστηκε με τους Ναζί. Παρά το γεγονός ότι οι Πολωνοί δεν είχαν ποτέ καλές σχέσεις με τους Ρώσους, είχαν ίσως την πιο δυναμική και μαζική αντίσταση στην Ευρώπη στη διάρκεια της γερμανικής κατοχής και πλήρωσαν τις συνέπειες με τρομακτικές απώλειες. Όμως, η ταινία εξετάζει τις σχέσεις μεταξύ των ίδιων των Πολωνών. Οι Γερμανοί, ευτυχώς για την Πολωνία, είχαν πλέον φύγει. Τα τραύματα και τις μνήμες τους θα έπρεπε να τα διαχειριστούν τα μέλη της Πολωνικής κοινωνίας. Αυτοί ήταν αναγκασμένοι να συμβιώσουν.

Ενδιαφέρον έχει και ο τρόπος, που παρουσιάζεται η σοσιαλιστική κοινωνία της εποχής. Γίνεται σαφές ότι το 60 έχει υπάρξει κάποια αλλαγή. Μια φιλελευθεροποίηση της γυναίκας, δυτικά μουσικά στοιχεία στις διασκεδάσεις, αλλά και κάποια θρησκευτική ανοχή. Ωστόσο, φαίνεται ότι οι κάτοικοι της πόλης περνούν καλύτερα κι ότι οι άνθρωποι του καθεστώτος είναι «πιο ίσοι» από τους άλλους στο σοσιαλιστικό καθεστώς. Η κόκκινη Βάντα όμως θυμάται- με τύψεις για τις πράξεις, αλλά και νοσταλγία για τη θέση που είχε- ότι μετά τον πόλεμο έγιναν δίκες (στις οποίες ήταν εισαγγελέας) των λεγόμενων «εχθρών του λαού» με πολλές θανατικές καταδίκες. Δηλαδή είχε προηγηθεί ένα άλλο πρόσωπο, πιο σκληρό, της κομμουνιστικής Πολωνίας (αλλά και γενικότερα του ανατολικού μπλοκ).

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ: Η Ida δεν αποφεύγει και κάποιες κλισέ υπερβολές στον τρόπο που παρουσιάζεται το εύθραυστο της γυναίκας. Ωστόσο, είναι ένα πολύ αξιόλογο έργο, που παρουσιάζει με απόλυτη φυσικότητα, μέσω έξυπνα επιλεγμένων αντιθέσεων, δύσκολές ιστορικές αλήθειες, αποκαλύπτοντας το πραγματικό πρόσωπο του ανθρώπου σε ακραίες καταστάσεις.

Γιώργος  Σμυρνής

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: Ida
Σκηνοθεσία: Pawel Pawlikowski
Σενάριο: Pawel Pawlikowski, Rebecca Lenkiewicz

Παίζουν: Agata Kulesza, Agata Trzebuchowska, Dawid Ogrodnik

Διάρκεια: 82'
Χώρα: Πολωνία, Δανία, Αγγλία, Γαλλία
Έτος: 2013

Rating: 4
Περισσότερα από CINEMA