MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
18
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
12ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου
A.I. Τεχνιτή νοημοσύνη
American Psycho
Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba Το κάστρο του απείρου (με υπότιτλους)
Flow
Greek Mountain Film Festival
Keeper
Misericordia
Nouvelle Vague
Qypi
REC’n’Play
Reservoir Dogs
The Blair Witch Project
The Rocky Horror Picture Show
Wicked: Μέρος δεύτερο
Άγια νύχτα, άγρια νύχτα
Ένα απλό ατύχημα
Αγριες φράουλες
Αμαρτωλοί
Αναπαράσταση
Αν είχα πόδια θα σε κλωτσούσα
Ανοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Ανοιξη
Απόδραση στη Νορμανδία
Από τι είμαστε φτιαγμένοι
Αχινός
Βερμίλιο: Η Νύφη του Βουνού
Βουγονία
Δεσποινίς Μόξι: Η Οδύσσεια μιας γάτας (μεταγλωττισμένη)
Ζωούπολη 2 (μεταγλωττισμένη)
Ζωούπολη 2 (με υπότιτλους)
Η Πολυκατοικία
Η ετυμηγορία
Η θυσία
Η μύγα
Η συμμορία των μάγων 3
Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ
Η ώρα του λύκου
Θεώρημα
Καμία άλλη επιλογή
Κρίστι
Μέρες οργής
Με λένε Στέλιο
Μια μάχη μετά την άλλη
Μπερλινγκουέρ: Η μεγάλη ελπίδα
Μόνος στο σπίτι 2: Χαμένος στη Νέα Υόρκη
Νυρεμβέργη
Νυχτερινή εφημερία
Νύχτα Αγωνίας
Ο Κινηματογραφιστής
Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά
Ο βασιλιάς των βασιλιάδων: Μια ιστορία από τον Κάρολο Ντίκενς (μεταγλωττισμένη)
Ο εξολοθρευτής άγγελος
Οι ώρες
Ο κανόνας του παιχνιδιού
Ο μεγάλος Δικτάτωρ
Οταν ο Χάρι γνώρισε την Σάλι
Πέντε νύχτες στου Φρέντι 2
Πολύ σκληρός για να πεθάνει
Ρέκβιεμ για ένα όνειρο
Ρενουάρ
Σιωπηλή αγάπη
Σπασμένη φλέβα
Στο νησί του Αμρουμ
Συναισθηματική αξία
Συνύπαρξη, λέμε τώρα
Σώστε τον πράσινο πλανήτη
Τα Χριστουγεννιάτικα κάλαντα του Μίκυ
Τα κάλαντα των Χριστουγέννων
Τα παιδιά του Παραδείσου
Το δέντρο που πληγώναμε
Το καταφύγιο του τρόμου
Το οτιδήποτε
Το πατρικό
Το ταρανδάκι των Χριστουγέννων (μεταγλωττισμένη)
Το χειρόγραφο της Σαραγόσα
Τρία χιλιόμετρα ως το τέλος του κόσμου
Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους-Σπουδαστικό
Χάιντι: Η διάσωση του μικρού λύγκα (μεταγλωττισμένη)
Χαμένες αγάπες
Χειμωνιάτικο φως

Retro Movies &TV 19: Λώρενς της Αραβίας

Το έργο που έκανε διάσημο τον πρόσφατα χαμένο Peter O’ Toole, o Λώρενς της Αραβίας είναι μια ταινία εποχής που γυρίστηκε το 1962, για να μας ταξιδέψει πίσω στον Α Παγκόσμιο Πόλεμο και στην αραβική επανάσταση εναντίον της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Επίσης, είναι μια απο τις μεγαλύτερες εμπορικές και καλλιτεχνικές επιτυχίας στην ιστορία του σινεμά, με επτά Όσκαρ.

author-image Γιώργος Σμυρνής

Η ταινία ήταν η πρώτη μεγάλη επιτυχία του Peter O Toole. Έχει κι άλλους σπουδαίους πρωταγωνιστές, τους Alec Guinness, Anthony Quinn, Jack Hawkins και Omar Sharif. Η σκηνοθεσία είναι του David Lean και το σενάριο είναι των Robert Bolt και Michael Wilson.

Τη μουσική της ταινίας δημιούργησε ο Maurice-Alexis Jarre, πατέρας του γνωστού ηλεκτρονικού συνθέτη Jean Michel Jarre, του οποίου η μουσική σφράγισε τη δεκαετία του 80 .

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ

Ο Λώρενς της Aραβίας ήταν πραγματική ιστορική μορφή, ένας αξιωματικός του βρετανικού στρατού, ο οποίος κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου ανέλαβε αποστολή να κατασκοπεύσει τον άτακτο στρατό των διαφόρων αραβικών φυλών στη Σαουδική Αραβία. Η Οθωμανική Αυτοκρατορία τότε ήταν σύμμαχος των δυνάμεων της Γερμανίας και της Αυστροουγγαρίας και οι Αγγλογάλλοι, θέλοντας να την υπονομεύσουν, ενίσχυσαν την επανάσταση των Αραβικών λαών εναντίον της.
1Lawrence of Arabia
Ο Λώρενς της Αραβίας (T.E. Lawrence), αν και είχε σταλεί εκεί για να στηρίξει τα συμφέροντα της πατρίδας του, Αγγλίας, γοητεύτηκε από το πνεύμα της ερήμου. Με τις προσπάθειες του ένωσε αντιμαχόμενες Αραβικές φατρίες σε τακτικό στρατό και τιςς οδήγησε σε νικηφόρες μάχες εναντίον της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Η ταινία εστιάζει περισσότερο στο χαρακτήρα του Lawrence κι έτσι δεν δίνει πολλά στοιχεία για το ιστορικό υπόβαθρο, τον Α Παγκόσμιο Πόλεμο και την Αραβική εξέγερση. Οι περισσότεροι από τους χαρακτήρες της ταινίας είναι πραγματικοί ή βασίζονται σε πραγματικούς χαρακτήρες. Τα γεγονότα της ταινίας σε μεγάλο βαθμό βασίζονται σε αποδεκτά ιστορικά γεγονότα και στην αυτοβιογραφία του Lawrence, αλλά παρουσιάζονται αρκετά πιο ρομαντικά από την ιστορική πραγματικότητα.

Κάποιες σκηνές, όπως η επίθεση στην Άκαμπα, έχουν μεγάλα στοιχεία μυθοπλασίας, ενώ αυτά που δείχνουν το Αραβικό Συμβούλιο παρουσιάζουν ιστορικές ανακρίβειες. Επίσης, υπάρχει θέμα με την χρονολογική και τη γεωγραφική ακρίβεια διαφόρων σκηνών. Η σκηνή που ο Lawrence εγκαταλείφθηκε με ελάχιστους άντρες είναι φανταστική. Ταυτόχρονα, η διάσωση και στη συνέχεια η εκτέλεση του ίδιου άντρα από τον Lawrence, είναι δύο διαφορετικά περιστατικά, που αφορούν άλλους ανθρώπους, τα οποία ενώθηκαν, ούτως ώστε να αφορούν το ίδιο άτομο, για δραματικούς λόγους.

Ταυτόχρονα, υπάρχει σοβαρή μείωση της παρουσίας του Αγγλικού και του Γαλλικού στρατού, καθώς και των αξιωματούχων του, στην ταινία, σε σχέση με αυτά που είχαν πραγματικά συμβεί κατά τη διάρκεια του πολέμου. Όλα αυτά με σκοπό να δείχνουν ότι ο Lawrence λειτουργούσε κυρίως μόνος, ώστε να τονίζεται η παρουσία του πρωταγωνιστικού ρόλου στα πράγματα.

ΘΡΙΑΜΒΟΣ ΣΤΑ ΟΣΚΑΡ

Με την προβολή της στους κινηματογράφους, η ταινία γνώρισε τεράστια εισπρακτική επιτυχία και πήρε πολύ καλές κριτικές. Όλοι αναγνώρισαν την δραματική μουσική, το λογοτεχνικό σενάριο και την εξαιρετική ερμηνεία του Peter O’ Toole. Το οπτικό στυλ της ταινίας ενέπνευσε πολλούς πετυχημένους σκηνοθέτης, όπως τον George Lucas, τον Sam Peckinpah, τον Martin Scorsese, τον Ridley Scott, και τον Steven Spielberg. Μάλιστα, είναι η πιο αγαπημένη ταινία του τελευταίου.

Η ταινία ήταν υποψήφια για 10 Όσκαρ το 1963, από τα οποία κέρδισε τα επτά. Κέρδισε το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, καλύτερης σκηνοθεσίας (David Lean), καλλιτεχνικής διεύθυνσης, κινηματογράφησης, μουσικής (Maurice Jarre), μοντάζ και ήχου. Επίσης, ήταν υποψήφια για το όσκαρ πρώτου αντρικού ρόλου για τον Peter O’ Toole. Ήταν η πρώτη από τις οκτώ υποψηφιότητες του μεγάλου Ιρλανδού ηθοποιού, οι οποίες δεν του έδωσαν όμως ποτέ το χρυσό αγαλματάκι. Άλλες υποψηφιότητες για τα Όσκαρ, που δεν οδήγησαν στο βραβείο, ήταν του δεύτερου αντρικού ρόλου (Omar Sharif) και του διασκευασμένου σεναρίου (Robert Bolt και Michael Wilson).

TRIVIA

– Η ταινία διαρκεί 227 λεπτά και δεν έχει ούτε μία γυναίκα σε ομιλούντα ρόλο. Είναι έτσι η μεγαλύτερη ταινία στην ιστορία του κινηματογράφου, όπου δεν έχει πει ούτε μια γυναίκα έστω και μία κουβέντα.

-Σχεδόν όλες οι κινήσεις στην ταινία γίνονται από τα αριστερά προς τα δεξιά. Αυτό έγινε σκόπιμα από τον σκηνοθέτη, για να τονίσει ότι η ταινία είναι ένα ταξίδι.
lawrence-of-arabia-movie
– Ο Peter O’ Toole, αν και έγινε διάσημος με το ρόλο του ως Λώρενς της Αραβίας, θα μπορούσε να μην είχε πάρει μέρος ποτέ σε αυτήν. Τότε ήταν άσημος ηθοποιός ακόμα, ενώ τόσο ο παραγωγός, όσο και ο σκηνοθέτης προτιμούσαν τον ήδη διάσημο Marlon Brando που είχε κερδίσει ήδη ένα Όσκαρ για το «Λιμάνι της Αγωνίας» ( ταινία του 1954). Όμως εκείνη την περίοδο έκανε το σκηνοθετικό του ντεμπούτο στην ταινία One-Eyed Jacks (1961) και απέρριψε τον ρόλο του Λώρενς.

-Ο Peter O’ Toole δήλωσε πως είδε ολόκληρη την ταινία δύο δεκαετίες μετά την πρώτη της κυκλοφορία στους κινηματογράφους. Όπως παραδέχεται, όταν την είδε, εντυπωσιάστηκε.

-Επίσης, ο Peter O’ Toole  παραλίγο να σκοτωθεί κατά τη διάρκεια της πρώτης λήψης της σκηνής της Άκαμπα. Ένα όπλο, που χρησιμοποιήθηκε, για να δώσει το σινιάλο στο ξεκίνημα της σκηνής, πυροδοτήθηκε πρόωρα. Τότε η καμίλα, στην οποία επέβαινε ο Peter O’ Toole τρόμαξε, ρίχνοντας τον στο έδαφος, ενώ οι κομπάρσοι που έτρεχαν με τα άλογα ξεκίνησαν την επέλασή τους. Ευτυχώς για τον Peter O’ Toole, η καμίλα του έμεινε ακίνητη και στάθηκε πάνω από τον αναβάτη της, αποτρέποντας τα άλογα από το να τον ποδοπατήσουν. 

-Είστε λάτρης των ταινιών και των σειρών εποχής; Τότε Ραντεβού με τον Πύργο του Ντάουντον… αποκλειστικά σε HD στον OTE TV! Απολαύστε τους τρίτους πρώτους κύκλους ξεκινώντας από την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου και σε αποκλειστικότητα τον 4ο κύκλο της σειράς τον Δεκέμβριο.

Διαβάστε για την δημοφιλή σειρά “Ο Πύργος του Ντάουντον” στο OTE-TV

Περισσότερα από CINEMA