MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
08
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
"all aboard": Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
Από 09/10/2025 έως 16/11/2025
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Shadows of the mind: Μεγάλη αναδρομική έκθεση του Roger Ballen στο Μουσείο Μπενάκη
Από 06/11/2025 έως 25/01/2026
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
The Shape of Desire: Η νέα έκθεση του Στάθη Αλεξόπουλου στο NYX Esperia Palace Hotel Athens
Από 31/10/2025 έως 30/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Από 22/10/2025 έως 25/01/2026
«Εν Τούτω Νίκα»: Έκθεση της Γεωργίας Λαλέ στην a.antonopoulou.art
Από 23/10/2025 έως 29/11/2025
«Ηλιοτρόπια στο Σκοτάδι και στο Φως»: Μια έκθεση για την επαναπρόσληψη των αισθήσεων στο Μουσείο Αγγελική Χατζημιχάλη
Από 21/09/2025 έως 09/11/2025
«Μυθολογίες – Με το πρόσωπο της Kimiko Yoshida»: Η Kourd Gallery παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας στην Ελλάδα
Από 06/11/2025 έως 17/01/2026
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 02/10/2025 έως 11/01/2026
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
Από 24/11/2025 έως 24/01/2026
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του
Από 15/10/2025 έως 11/01/2026
Βοτανολογίες: Η σύγχρονη τέχνη συναντά την οικολογία σε μια έκθεση στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 24/10/2025 έως 16/11/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο - 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
Από 08/11/2025 έως 03/05/2026
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
Από 07/11/2025 έως 16/01/2026
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Κosmos: 25 χρόνια ζωγραφικής της Elke Lagansky στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 23/10/2025 έως 17/11/2025
Λουκάς Σαμαράς, ο «άρχοντας του αλλόκοτου»: Αναδρομική στον Πειραιά
Από 25/09/2025 έως 20/12/2025
Μουσική και μωσαϊκά: Έκθεση του Paolo Colombo στην Bernier/Eliades Gallery
Από 25/09/2025 έως 08/11/2025

«Η υλικότητα της γραφής»: Αναφορά στη Νίκη Καναγκίνη από τη Roma Gallery

Στο έργο της σημαντικής ελληνίδας εικαστικού της «γενιάς του ’70» είναι αφιερωμένη η έκθεση έργων της από τις ενότητες «Χειρόγραφα» και «Εικονογραφημένα Χειρόγραφα», που διερευνούν τις διαδικασίες σχηματισμού μιας προσωπικής γραφής, η οποία εγκαινιάζεται την Τρίτη 12 Σεπτεμβρίου.

Εικονογραφημένο Χειρόγραφο, 1970-1975 μικτά υλικά, επικολλήσεις λετρασέτ, σχέδιο με μολύβι, μαρκαδόρος σε χαρτί, 70 x 70 εκ_
Εικονογραφημένο Χειρόγραφο, 1970-1975 μικτά υλικά, επικολλήσεις λετρασέτ, σχέδιο με μολύβι, μαρκαδόρος σε χαρτί, 70 x 70 εκ_
Monopoli Team

Ενενήντα χρόνια συμπληρώνονται φέτος από τη γέννηση της σημαντικής ελληνίδας εικαστικού Νίκης Καναγκίνη (Αλεξανδρούπολη 1933 – Αθήνα 2008). Μνημονεύοντας την επέτειο αυτή, η Roma Gallery, της οδού Ρώμα, στο Κολωνάκι, παρουσιάζει μια περιεκτική έκθεση έργων της, που δημιουργήθηκαν από τα μέσα της δεκαετίας του 1970 και μετά, σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης και μελετήτριας του έργου και του αρχείου της εικαστικού, Έλενας Χαμαλίδη. Η έκθεση, με τίτλο «Η υλικότητα της γραφής», εγκαινιάζεται την Τρίτη 12 Σεπτεμβρίου, στις 20.00.

«Οπτικά κείμενα»

Τα έργα που εκτίθενται στη Roma Gallery ανήκουν στις ενότητες «Χειρόγραφα» και «Εικονογραφημένα Χειρόγραφα». Όπως επισημαίνει η επιμελήτρια, η Καναγκίνη όριζε ως Χειρόγραφο μια «αφηρημένη εικόνα που έχει τη μορφή ενός χειρογράφου», ενώ ως Εικονογραφημένο Χειρόγραφο το έργο στο οποίο «υπάρχει εικονιστική παράσταση», μια αναγνωρίσιμη, δηλαδή, αισθητή μορφή ή εικόνα. Πρόκειται για ενότητες ζωγραφικών έργων, εν μέρει διαφορετικού ύφους, οι οποίες διακρίνονται από δύο καθοριστικά κοινά χαρακτηριστικά: τις διαδικασίες σχηματισμού μιας μη αναγνώσιμης προσωπικής γραφής και την αίσθηση της ματιέρας της ζωγραφικής ύλης ή της επεξεργασμένης επιφάνειας.

Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα σε μικρές ή μεγάλες διαστάσεις, άλλοτε ζωγραφικά με λάδι επάνω σε καμβά ή προετοιμασμένη ξύλινη επιφάνεια και άλλοτε με μικτές τεχνικές σε χαρτί, εμπριμέ πανί ή καμβά.

Ο τίτλος («Χειρόγραφα»), τα υλικά (χαρτί, μαρκαδόροι, παστέλ, χρωματιστά κραγιόνια, λαδομπογιές σμάλτου, εκτός από το λάδι), η διάταξη σε στήλες, η διαδικασία και οι τεχνικές (επικολλήσεις, χαράξεις, πάστα, χειρονομιακή πινελιά) πιστοποιούν το ενδιαφέρον της Καναγκίνη για μια εικαστική γραφή. Η ίδια τα αποκαλούσε τα έργα της «οπτικά κείμενα», και επιζητούσε μέσα από αυτά μια «μέγιστης έντασης επικοινωνία», όπως έλεγε.

Μπλε Χειρόγραφο, 1976-78, πολλαπλές μεταξοτυπικές εκτυπώσεις σε χαρτί και διαδοχικές σχεδιαστικές επεμβάσεις με μαρκαδόρους, 100 x 70 εκ_

Ο θεατής ως «πιθανός αναγνώστης»

Η Καναγκίνη έβλεπε τον θεατή ως έναν «πιθανό αναγνώστη», ο οποίος, καθισμένος μπροστά στο έργο, στις καρέκλες που ανήκαν στην εγκατάσταση μαζί με τη ζωγραφική, σε μια διαδικασία ενατένισης, θα ανακάλυπτε τις νοητικές διεργασίες πίσω από την εικόνα, θα πρόβαλλε τις δικές του ή θα συμπλήρωνε τη δική του «γραφή».

Παράλληλα, η έμφαση στα υλικά, η αναγλυφικότητα του χειροποίητου χαρτιού, αλλά και οι διαδικασίες μέσα από τις οποίες προκύπτει αυτό το είδος γραφής θέτουν το ζήτημα της υλικότητας της γλώσσας ή, μάλλον, της γραφής ως ενός διαφορετικού τρόπου να μεταδίδονται σημασίες, πέρα από την αναφορική λειτουργία της γλώσσας ως μέσου επικοινωνίας.

Εικονογραφημένο Χειρόγραφο, 1973-1975, τυπογραφική μελάνη, σχέδιο με μολύβι, μαρκαδόρος, επικολλήσεις ζωγραφικής σε χαρτί, 100 x 70 εκ_

Γραφή και γυναικεία ταυτότητα

Επιπλέον, στην περίπτωση της Καναγκίνη η σωματικότητα, η υλικότητα της γραφής συνδέεται με το ίχνος της γυναικείας ταυτότητας. Η σχέση της γραφής της με το γυναικείο σώμα, το συναίσθημα και τις αισθήσεις διέρχεται και μια άλλη οδό, την εγγραφή του γυναικείου οπτικού πολιτισμού που αναδύεται από τις οικογενειακές μνήμες, την ιστορική εμπειρία των οικογενειακών μετακινήσεων και σύγχρονα ερεθίσματα.

Παράλληλα με την γραφή, το ίχνος και το γράμμα, η Καναγκίνη ενδιαφέρθηκε και για την υφαντική, το ύφασμα και το ένδυμα, τις υφάνσεις και τα μοτίβα τους. Η σύνθεση της γραφής, του μοτίβου, της υλικότητας της ύφανσης και της ζωγραφικής χειρονομίας χαρακτηρίζει τις σειρές των «Χειρογράφων» της. Από αυτές τις συνθέσεις θα αναδυθούν και οι πρώτες γυναικείες φιγούρες της, οι γυμνές «Αφροδίτες», με ματιέρες υφασμένες από την ιστορικότητα και τις μνήμες ενός γυναικείου πολιτισμού που σχετίζεται με το σώμα και την αίσθηση της αφής.

Ποια ήταν η Νίκη Καναγκίνη

Σπούδασε στην Ecole Cantonale de Dessin et d’Art Appliqué της Λωζάννης (1952-1954), στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1954-1958), με δασκάλους τον Γιάννη Μόραλη, τον Σπύρο Παπαλουκά και τον Γιάννη Κεφαλληνό, και στη Central School of Arts and Design του Λονδίνου (1958-1961). Δίδαξε στη Σχολή Βακαλό (1963-1967), στο Κέντρο Τεχνολογικών Εφαρμογών (1970-1971) και στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1984-1986) ως ειδική επιστήμων. Το 1962 οργάνωσε την πρώτη ατομική της έκθεση στη Ρώμη, συνεχίζοντας να παρουσιάζει το έργο της σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής και ταπισερί εντός και εκτός Ελλάδος, μεταξύ των οποίων η Μπιεννάλε της Αλεξάνδρειας το 1980 και τα Ευρωπάλια το 1982 στις Βρυξέλλες.

Στα πρώιμα έργα της κινήθηκε στο κλίμα του αφηρημένου εξπρεσιονισμού, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στο χρώμα και τις έντονες αντιθέσεις του. Επίσης αξιοποίησε την τεχνική της ταπισερί, συνδυάζοντας τη ματιέρα της ύφανσης και το ζωγραφικό ίχνος. Βαθμιαία απομακρύνθηκε από την αφαίρεση και στράφηκε προς μια θεματολογία με σύνθετες αναφορές σε κοινωνικά και πολιτισμικά ζητήματα. Χρησιμοποίησε μεικτές τεχνικές με διάφορα υλικά, δημιουργώντας τρισδιάστατες κατασκευές, εγκαταστάσεις και εικαστικές δράσεις στο χώρο, θέτοντας συχνά ως ζητούμενο την ενεργό συμμετοχή των θεατών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΧθόνιο και Ανθρωπόκαινος: Μια νέα ομαδική έκθεση “συνομιλεί” με την περιοχή του Ελαιώνα12.09.2018

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Νίκη Καναγκίνη
Χώρος: Roma Gallery, Ρώμα 5, Κολωνάκι
Διάρκεια Έκθεσης: 12 Σεπτεμβρίου - 7 Οκτωβρίου 2023
Είσοδος: Ελεύθερη
Πληροφορίες Χώρου: Roma Gallery, Ρώμα 5, 213.0358344, [email protected]
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Σχετικά Θέματα
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Shadows of the mind: Μεγάλη αναδρομική έκθεση του Roger Ballen στο Μουσείο Μπενάκη
Εικαστικά
Η Kourd Gallery παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Kimiko Yoshida στην Ελλάδα
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Βοτανολογίες: Η σύγχρονη τέχνη συναντά την οικολογία σε μια έκθεση στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
The Shape of Desire: Η νέα έκθεση του Στάθη Αλεξόπουλου στο NYX Esperia Palace Hotel Athens
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Εικαστικά
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο – 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
«Εν Τούτω Νίκα»: Έκθεση της Γεωργίας Λαλέ στην a.antonopoulou.art
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Κosmos: 25 χρόνια ζωγραφικής της Elke Lagansky στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Θραύσματα Μνήμης: Ατομική έκθεση της Ελένης Μελά στο Κολωνάκι
Art & Culture
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του