MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
15
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
"all aboard": Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
Από 09/10/2025 έως 09/11/2025
"Άτοσσα τι ονειρεύεσαι;": Ομαδική έκθεση στο Ίδρυμα Κακογιάννης
Από 12/09/2025 έως 25/09/2025
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Art Athina 2025: Η μεγάλη συνάντηση της σύγχρονης τέχνης ξεκινά στο Ζάππειο
Από 18/09/2025 έως 22/09/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Nήματα Eπιλογής: Ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
Από 24/06/2025 έως 27/09/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Takis 1∞: Το Ίδρυμα Γουλανδρή γιορτάζει τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Takis με ένα μεγάλο αφιέρωμα
Από 22/06/2025 έως 02/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Θηραϊκές Τελετουργίες»: Η νέα ατομική έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στο Μουσείο Τομάτας
Από 23/08/2025 έως 24/10/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Γραφές και Χάρτες: Η νέα ατομική έκθεση της Βάσως Τρίγκα στο Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας
Από 06/09/2025 έως 05/10/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Εικαστικό «Φως εκ φωτός» στην Άνδρο
Από 26/07/2025 έως 28/09/2025
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Η Μπιενάλε της Γάζας: Η ανθεκτικότητα της παλαιστινιακής τέχνης απέναντι στη Γενοκτονία στον Λόφο art project
Από 18/09/2025 έως 04/11/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Πέτρες Αιγίνης και άλλες θάλασσες στο ατελιέ του Νίκου Νικολάου: Ομαδική έκθεση στην Αίγινα
Από 13/09/2025 έως 26/10/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025

«Η υλικότητα της γραφής»: Αναφορά στη Νίκη Καναγκίνη από τη Roma Gallery

Στο έργο της σημαντικής ελληνίδας εικαστικού της «γενιάς του ’70» είναι αφιερωμένη η έκθεση έργων της από τις ενότητες «Χειρόγραφα» και «Εικονογραφημένα Χειρόγραφα», που διερευνούν τις διαδικασίες σχηματισμού μιας προσωπικής γραφής, η οποία εγκαινιάζεται την Τρίτη 12 Σεπτεμβρίου.

Εικονογραφημένο Χειρόγραφο, 1970-1975 μικτά υλικά, επικολλήσεις λετρασέτ, σχέδιο με μολύβι, μαρκαδόρος σε χαρτί, 70 x 70 εκ_
Εικονογραφημένο Χειρόγραφο, 1970-1975 μικτά υλικά, επικολλήσεις λετρασέτ, σχέδιο με μολύβι, μαρκαδόρος σε χαρτί, 70 x 70 εκ_
Monopoli Team

Ενενήντα χρόνια συμπληρώνονται φέτος από τη γέννηση της σημαντικής ελληνίδας εικαστικού Νίκης Καναγκίνη (Αλεξανδρούπολη 1933 – Αθήνα 2008). Μνημονεύοντας την επέτειο αυτή, η Roma Gallery, της οδού Ρώμα, στο Κολωνάκι, παρουσιάζει μια περιεκτική έκθεση έργων της, που δημιουργήθηκαν από τα μέσα της δεκαετίας του 1970 και μετά, σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης και μελετήτριας του έργου και του αρχείου της εικαστικού, Έλενας Χαμαλίδη. Η έκθεση, με τίτλο «Η υλικότητα της γραφής», εγκαινιάζεται την Τρίτη 12 Σεπτεμβρίου, στις 20.00.

«Οπτικά κείμενα»

Τα έργα που εκτίθενται στη Roma Gallery ανήκουν στις ενότητες «Χειρόγραφα» και «Εικονογραφημένα Χειρόγραφα». Όπως επισημαίνει η επιμελήτρια, η Καναγκίνη όριζε ως Χειρόγραφο μια «αφηρημένη εικόνα που έχει τη μορφή ενός χειρογράφου», ενώ ως Εικονογραφημένο Χειρόγραφο το έργο στο οποίο «υπάρχει εικονιστική παράσταση», μια αναγνωρίσιμη, δηλαδή, αισθητή μορφή ή εικόνα. Πρόκειται για ενότητες ζωγραφικών έργων, εν μέρει διαφορετικού ύφους, οι οποίες διακρίνονται από δύο καθοριστικά κοινά χαρακτηριστικά: τις διαδικασίες σχηματισμού μιας μη αναγνώσιμης προσωπικής γραφής και την αίσθηση της ματιέρας της ζωγραφικής ύλης ή της επεξεργασμένης επιφάνειας.

Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα σε μικρές ή μεγάλες διαστάσεις, άλλοτε ζωγραφικά με λάδι επάνω σε καμβά ή προετοιμασμένη ξύλινη επιφάνεια και άλλοτε με μικτές τεχνικές σε χαρτί, εμπριμέ πανί ή καμβά.

Ο τίτλος («Χειρόγραφα»), τα υλικά (χαρτί, μαρκαδόροι, παστέλ, χρωματιστά κραγιόνια, λαδομπογιές σμάλτου, εκτός από το λάδι), η διάταξη σε στήλες, η διαδικασία και οι τεχνικές (επικολλήσεις, χαράξεις, πάστα, χειρονομιακή πινελιά) πιστοποιούν το ενδιαφέρον της Καναγκίνη για μια εικαστική γραφή. Η ίδια τα αποκαλούσε τα έργα της «οπτικά κείμενα», και επιζητούσε μέσα από αυτά μια «μέγιστης έντασης επικοινωνία», όπως έλεγε.

Μπλε Χειρόγραφο, 1976-78, πολλαπλές μεταξοτυπικές εκτυπώσεις σε χαρτί και διαδοχικές σχεδιαστικές επεμβάσεις με μαρκαδόρους, 100 x 70 εκ_

Ο θεατής ως «πιθανός αναγνώστης»

Η Καναγκίνη έβλεπε τον θεατή ως έναν «πιθανό αναγνώστη», ο οποίος, καθισμένος μπροστά στο έργο, στις καρέκλες που ανήκαν στην εγκατάσταση μαζί με τη ζωγραφική, σε μια διαδικασία ενατένισης, θα ανακάλυπτε τις νοητικές διεργασίες πίσω από την εικόνα, θα πρόβαλλε τις δικές του ή θα συμπλήρωνε τη δική του «γραφή».

Παράλληλα, η έμφαση στα υλικά, η αναγλυφικότητα του χειροποίητου χαρτιού, αλλά και οι διαδικασίες μέσα από τις οποίες προκύπτει αυτό το είδος γραφής θέτουν το ζήτημα της υλικότητας της γλώσσας ή, μάλλον, της γραφής ως ενός διαφορετικού τρόπου να μεταδίδονται σημασίες, πέρα από την αναφορική λειτουργία της γλώσσας ως μέσου επικοινωνίας.

Εικονογραφημένο Χειρόγραφο, 1973-1975, τυπογραφική μελάνη, σχέδιο με μολύβι, μαρκαδόρος, επικολλήσεις ζωγραφικής σε χαρτί, 100 x 70 εκ_

Γραφή και γυναικεία ταυτότητα

Επιπλέον, στην περίπτωση της Καναγκίνη η σωματικότητα, η υλικότητα της γραφής συνδέεται με το ίχνος της γυναικείας ταυτότητας. Η σχέση της γραφής της με το γυναικείο σώμα, το συναίσθημα και τις αισθήσεις διέρχεται και μια άλλη οδό, την εγγραφή του γυναικείου οπτικού πολιτισμού που αναδύεται από τις οικογενειακές μνήμες, την ιστορική εμπειρία των οικογενειακών μετακινήσεων και σύγχρονα ερεθίσματα.

Παράλληλα με την γραφή, το ίχνος και το γράμμα, η Καναγκίνη ενδιαφέρθηκε και για την υφαντική, το ύφασμα και το ένδυμα, τις υφάνσεις και τα μοτίβα τους. Η σύνθεση της γραφής, του μοτίβου, της υλικότητας της ύφανσης και της ζωγραφικής χειρονομίας χαρακτηρίζει τις σειρές των «Χειρογράφων» της. Από αυτές τις συνθέσεις θα αναδυθούν και οι πρώτες γυναικείες φιγούρες της, οι γυμνές «Αφροδίτες», με ματιέρες υφασμένες από την ιστορικότητα και τις μνήμες ενός γυναικείου πολιτισμού που σχετίζεται με το σώμα και την αίσθηση της αφής.

Ποια ήταν η Νίκη Καναγκίνη

Σπούδασε στην Ecole Cantonale de Dessin et d’Art Appliqué της Λωζάννης (1952-1954), στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1954-1958), με δασκάλους τον Γιάννη Μόραλη, τον Σπύρο Παπαλουκά και τον Γιάννη Κεφαλληνό, και στη Central School of Arts and Design του Λονδίνου (1958-1961). Δίδαξε στη Σχολή Βακαλό (1963-1967), στο Κέντρο Τεχνολογικών Εφαρμογών (1970-1971) και στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1984-1986) ως ειδική επιστήμων. Το 1962 οργάνωσε την πρώτη ατομική της έκθεση στη Ρώμη, συνεχίζοντας να παρουσιάζει το έργο της σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής και ταπισερί εντός και εκτός Ελλάδος, μεταξύ των οποίων η Μπιεννάλε της Αλεξάνδρειας το 1980 και τα Ευρωπάλια το 1982 στις Βρυξέλλες.

Στα πρώιμα έργα της κινήθηκε στο κλίμα του αφηρημένου εξπρεσιονισμού, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στο χρώμα και τις έντονες αντιθέσεις του. Επίσης αξιοποίησε την τεχνική της ταπισερί, συνδυάζοντας τη ματιέρα της ύφανσης και το ζωγραφικό ίχνος. Βαθμιαία απομακρύνθηκε από την αφαίρεση και στράφηκε προς μια θεματολογία με σύνθετες αναφορές σε κοινωνικά και πολιτισμικά ζητήματα. Χρησιμοποίησε μεικτές τεχνικές με διάφορα υλικά, δημιουργώντας τρισδιάστατες κατασκευές, εγκαταστάσεις και εικαστικές δράσεις στο χώρο, θέτοντας συχνά ως ζητούμενο την ενεργό συμμετοχή των θεατών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΧθόνιο και Ανθρωπόκαινος: Μια νέα ομαδική έκθεση “συνομιλεί” με την περιοχή του Ελαιώνα12.09.2018

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Νίκη Καναγκίνη
Χώρος: Roma Gallery, Ρώμα 5, Κολωνάκι
Διάρκεια Έκθεσης: 12 Σεπτεμβρίου - 7 Οκτωβρίου 2023
Είσοδος: Ελεύθερη
Πληροφορίες Χώρου: Roma Gallery, Ρώμα 5, 213.0358344, [email protected]
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Σχετικά Θέματα
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Faces and Bodies: Η έκθεση του Μάνου Ιωαννίδη στη Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας
Εικαστικά
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Εικαστικά
Art Athina 2025: Η μεγάλη συνάντηση της σύγχρονης τέχνης ξεκινά στο Ζάππειο
Εικαστικά
“all aboard”: Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
«Θηραϊκές Τελετουργίες»: Η νέα ατομική έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στο Μουσείο Τομάτας
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
“Άτοσσα τι ονειρεύεσαι;”: Ομαδική έκθεση στο Ίδρυμα Κακογιάννης
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Πέτρες Αιγίνης και άλλες θάλασσες στο ατελιέ του Νίκου Νικολάου: Ομαδική έκθεση στην Αίγινα
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Πάνος Προφήτης: Τα έργα του νικητή του βραβείου της Art Athina 2024 για νέο καλλιτέχνη, στο MOMus
Εικαστικά
Η Μπιενάλε της Γάζας: Η ανθεκτικότητα της παλαιστινιακής τέχνης απέναντι στη Γενοκτονία στον Λόφο art project
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Εικαστικά
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Από τα ράφια… στις προθήκες: Η Ελλάδα των Δυτικοευρωπαίων περιηγητών σε μια έκθεση στην ΕΒΕ