MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
20
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Armonia Generosa: Έκθεση του Κωνσταντίνου Παπαργύρη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά
Από 15/04/2024 έως 21/04/2024
Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα - ορόσημα της Αμερικανίδας φωτογράφου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 30/05/2024 έως 04/11/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Komplett Kafka: Έκθεση αφίσας για τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Φραντς Κάφκα στο Ινστιτούτο Γκαίτε
Από 21/03/2024 έως 15/06/2024
La Leona: Έκθεση του Mateo Andrea στην Γκαλερί Άλμα
Από 18/04/2024 έως 18/05/2024
Light of the Presence: Έργα του κορυφαίου Αμερικανού καλλιτέχνη James Turrell στην Γκαλερί Gagosian
Από 11/04/2024 έως 25/05/2024
Martin Margiela: Έκθεση του Βέλγου εικαστικού στην γκαλερί Bernier/Eliades
Από 07/03/2024 έως 15/05/2024
My father had a big nose: Έκθεση του Κωνσταντίνου Πάτσιου στην The Blender Gallery
Από 19/04/2024 έως 24/05/2024
assembling memories: Μία πολυμεσική εμπειρία τέχνης της Ντένης Θεοχαράκη στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 06/03/2024 έως 31/05/2024
«Ανασκάπτοντας την τροφή» σε μια βιτρίνα στο Κουκάκι
Από 06/04/2024 έως 25/04/2024
«Αστυγραφίες»: Η Εθνική Πινακοθήκη αποτυπώνει το βίωμα της πόλης
Από 21/06/2023 έως 12/05/2024
«Αψηφώντας τη βαρύτητα»: Οι αθλητές μέσα από τον φακό του Άγγελου Ζυμάρα
Από 10/04/2024 έως 23/04/2024
«Κήπος σωματιδίων»: Από το CERN στο Μέγαρο Μουσικής ο εικαστικός Νίκος Παπαδόπουλος
Από 21/03/2024 έως 30/06/2024
«Τις πταίει;» αναρωτιέται ο εικαστικός Γιώργος Θεοδώρου
Από 02/04/2024 έως 20/04/2024
«Υπεροψία» από τον εικαστικό Γιώργο Διβάρη στην γκαλερί «Έκφραση»
Από 11/04/2024 έως 11/05/2024
«Φύση πάσχουσα» στη Δημοτική Πινακοθήκη: Η τέχνη απέναντι στην κλιματική κρίση
Από 28/03/2024 έως 26/05/2024
Έκθεση της Συλλογής του εικαστικού Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη
Από 14/03/2024 έως 26/05/2024
Άσμα Ασμάτων: Η Ελένη Μωραΐτη οπτικοποιεί τα ανθρώπινα συναισθήματα στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου
Από 04/03/2024 έως 01/06/2024
Αέρινα Περάσματα: Έκθεση της Μαρίνας Γκενάντιεβα στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Από 02/04/2024 έως 20/04/2024
Αλληγορίες καθημερινότητας: Έκθεση του Κώστα Λαμπρόπουλου στην Αίθουσα Τέχνης «Αστρολάβος - δεξαμενή»
Από 23/02/2024 έως 20/04/2024
Ανταύγειες Φωτός: Η πρώτη ατομική έκθεση της Elena Kos στην γκαλερί artworx
Από 12/04/2024 έως 18/05/2024
Ατομική έκθεση ζωγραφικής της Ελένης Ταπτά στην Amalias 36
Από 19/04/2024 έως 21/04/2024
Γιάννης Τσαρούχης: «Ήμουν και έμεινα ένας ερευνητής και ένας μαθητής»
Από 10/02/2024 έως 21/04/2024
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Η Γοητεία του Μέτρου: Ένα αφιέρωμα στο έργο των Λάμπρου Ορφανού και Έλλης Μουρέλου στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/03/2024 έως 26/05/2024
Η Τέχνη Είναι το Δέντρο της Ζωής: Ομαδική έκθεση στον Ελληνογαλλικό Σύνδεσμο
Από 08/04/2024 έως 20/04/2024
Θεατές του αλλού: Έκθεση της Βασιλικής Πανταζή στην Αίθουσα Τέχνης «Αστρολάβος - δεξαμενή»
Από 23/02/2024 έως 20/04/2024
Θυμήσου, Σώμα...: Το "ταξίδι" της απεικόνισης του ανθρώπινου σώματος στην γκαλερί Kalfayan
Από 09/04/2024 έως 02/05/2024
Κέντησα κλωστή-κλωστή τον δικό μου μύθο: Τα πρωτότυπα χειροποίητα παιδικά ρούχα της Σοφίας Μελά στο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού
Από 16/04/2024 έως 23/04/2024
Μαριλένα Αραβαντινού: Η πρώτη γυναίκα σκηνογράφος σε μια αναδρομική έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 19/03/2024 έως 31/05/2024
Μιχάλης Οικονόμου: Η αλχημεία της ζωγραφικής του στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
Από 01/02/2024 έως 12/05/2024
Μυστήριο 199 Βαγγέλης Τσάκος - Θάνος Τσίγκος: Μια έκθεση – αφιέρωμα σε δύο σπουδαίους καλλιτέχνες της Ελευσίνας
Από 17/04/2024 έως 19/05/2024
Νέα τοπία: Έκθεση του Γιώργου Χαδούλη στην Γκαλερί Σκουφά
Από 11/04/2024 έως 11/05/2024
Νεάπολις: Η ιστορική γειτονιά της Αθήνας μέσα από μια έκθεση στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 05/03/2024 έως 25/05/2024
Ο Πάνος Χαραλάμπους δημιουργεί τη δική του εικαστική Αμβρακία
Από 21/03/2024 έως 11/05/2024
Τhe impermanence of beauty: Έκθεση του Βαγγέλη Βαγγελάτου στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
Από 09/04/2024 έως 26/04/2024
Τα χρώματα στη Χαρακτική του Γιώργη Βαρλάμου: Μια νέα έκθεση για την εικαστική διαδρομή του καλλιτέχνη
Από 23/01/2024 έως 28/04/2024
Φωτογραφικές προσεγγίσεις του ελληνικού τοπίου στα Χανιά
Από 06/04/2024 έως 31/05/2024
ΕΠΙΛΟΓΗ ΓΚΑΛΕΡΙ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΧΩΡΟ X Alma- Contemporary Art Gallery Amalias 36 Bernier/Eliades Citronne Gallery Gagosian Kalfayan Galleries Online The Blender Gallery or.artspace Έκφραση - Γιάννα Γραμματοπούλου Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β.& Μ.Θεοχαράκη Αστρολάβος-Δεξαμενή Γκαλερί 7 Γκαλερί Ζουμπουλάκη Γκαλερί Σκουφά Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Ελληνοαμερικανική Ένωση Ελληνογαλλικός Σύνδεσμος Ελληνογερμανική Αγωγή Ινστιτούτο Γκαίτε Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης - Κεντρικό Κτίριο Μουσείο Μπενάκη - Κτήριο Οδού Πειραιώς Μουσείο Μπενάκη - Κτίριο Πινακοθήκης Χατζηκυριάκου - Γκίκα Μουσείο Μπενάκη - Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού Παλαιό Δημαρχείο Ελευσίνας Πινακοθήκη Γιώργου Βογιατζόγλου Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων Χώρος Πολιτισμού «Εργαστήρι Γιώργη Βαρλάμου» Χώρος Τέχνης artworx
εγκατάσταση

Το Ικρίωμα: Μια εικαστική εγκατάσταση του Georges Salameh στο Ίδρυμα Θεοχαράκη

Σε μια σειρά ασκήσεων ενσυναίσθησης που αφορούν μνημονικές λειτουργίες καθίζησης και ανάδυσης του τραύματος προσκαλεί το κοινό η εικαστική εγκατάσταση του Georges Salameh, «Το Ικρίωμα», που παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.

Sweeper, 2004, εκτύπωση σε plexiglass, 90x135εκ.
Sweeper, 2004, εκτύπωση σε plexiglass, 90x135εκ.
Monopoli Team

«Το Ικρίωμα», μια εικαστική εγκατάσταση του Georges Salameh, εγκαινιάζει το Ίδρυμα Θεοχαράκη την Πέμπτη 16 Μαρτίου 2023, 18:00-21:00, σε επιμέλεια Νατάσσας Χριστιά.

«Το Ικρίωμα»: Λίγα λόγια για την έκθεση

Στην εικαστική εγκατάσταση «Το Ικρίωμα», ο Georges Salameh χαρτογραφεί τον τρόπο με τον οποίο σμιλεύεται η μνήμη με τα θραύσματα της λήθης που την περιβάλλουν, και μαζί τους, η ατομική και συλλογική υπαρξιακή μας αντίφαση. Μνημεία και εικόνες αναδιατυπώνουν, ως στιγμιαίες προβολές, το αέναο ταξίδι της επιστροφής, και μαζί με αυτό, μια ύπαρξη σε διαρκή εξορία, μια φθαρμένη νοσταλγία και τον θάνατο μιας επισφαλούς χρονολόγησης της Ιστορίας.

Στον πέμπτο όροφο του Ιδρύματος Θεοχαράκη, με θέα την Ακρόπολη και το Κοινοβούλιο, ο Ελληνολιβανέζος καλλιτέχνης στήνει ένα εφήμερο εργοτάξιο, δια μέσου του οποίου διαπραγματεύεται το οδοιπορικό των προγόνων του, οι οποίοι υπέμειναν τα δεινά της Μικρασιατικής Καταστροφής το 1922. Ακολούθησε ο επαναλαμβανόμενος ξεριζωμός του ιδίου και της οικογένειάς του, μετά το ξέσπασμα του πολυετούς εμφυλίου πολέμου στον Λίβανο το 1975, και η υπόσχεση μιας νέας ζωής στην Αθήνα.

Το Ικρίωμα: Μια εικαστική εγκατάσταση του Georges Salameh στο Ίδρυμα Θεοχαράκη

Πύλη, 2019, εκτύπωση σε ριζόχαρτο σε τρία τεμάχια,75×147εκ.

Το εργοτάξιο παρουσιάζεται με διττή μορφή, ως μνημείο υπό αναστήλωση και ως ανασκαφικό εύρημα αναδυόμενο από τα βάθη της γης. Στο «Sweeper» (2004), μια μαρμάρινη πλάκα φέρει στην επιφάνειά της μια έγχρωμη εικόνα όπου απεικονίζεται η πρόσοψη των Προσφυγικών κτηρίων ή αλλιώς Κουντουριώτικων επί της Λεωφόρου Αλεξάνδρας, και η οποία, κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, καλύφθηκε με μια φωτογραφική αναπαραγωγή του Ιερού Βράχου της Ακρόπολης, προκειμένου να παραμείνει κρυφή η εικόνα εγκατάλειψης και εξαθλίωσης τους. Πίσω από το ριγμένο από το αυγουστιάτικο μελτέμι παραπέτασμα, αναδύεται η πρόσοψη με τις σκαλωσιές στήριξης, η οποία παραπαίει. Αποκαλύπτεται, έτσι, μια στρωματογραφία ιστορικών πραγματικοτήτων που συνυπάρχουν με τον χρόνο της λήψης ως ζωντανός ιστός διάψευσης, αλλά και ως πεδίο δυνητικής προβολής.

Το έργο αυτό συνδιαλέγεται με ένα δεύτερο έργο που αποτελείται από τη φωτογραφία «Πύλη» (2019) και την αρχειακή ταινία μικρού μήκους «White Middle Sea» (2010). Η Πύλη απεικονίζει το Μνημείο Μικρασιατών στη Σάμο, το οποίο είναι διαρθρωμένο από Ιωνικούς κίονες και φέρει χαραγμένα τα ονόματα των ελληνικών πόλεων της Μικράς Ασίας. Το κτίσμα νοηματοδοτείται ως μια μνημειακή πύλη στο μέλλον, εν αναμονή ή διάψευση μιας νέας αρχής, και απευθύνεται σε όλους τους πρόσφυγες, σε όλα τα μήκη και πλάτη της Μεσογείου. Το White Middle Sea από την άλλη, βασισμένο σε αρχειακό υλικό Super 8 που είχε τραβήξει ο πατέρας του καλλιτέχνη, καταγράφει το πρώτο ταξίδι του Salameh από τη Βηρυτό στην Αθήνα μέσω Λάρνακας το 1976, λίγο μετά το ξέσπασμα του Εμφυλίου Πολέμου. Φαινομενικά, τα πλάνα αυτά ανακαλούν τα παιδικά του χρόνια τα οποία, στην πραγματικότητα, όμως, έχουν εξαφανιστεί.

«Η παιδική μου ηλικία έχει γίνει για μένα ένα είδος τοπίου», γράφει ο καλλιτέχνης, «δεν έχω πλέον πραγματική ανάμνηση αυτής της εποχής». Για να προσθέσει: «Δεν είμαστε άραγε το τοπίο όλων όσων έχουμε δει;» Τα μνημειακά θραύσματα συλλογικής μνήμης συμπληρώνονται εδώ από μια προσωπική μαρτυρία που δεν έχει τόσο στόχο να δημιουργήσει έναν αντι-μνημονικό χώρο, αλλά να διερευνήσει, να ανανοηματοδοτήσει και εν τέλει, να συμφιλιωθεί με τον τρόπο με τον οποίο κυοφορείται η μνήμη και το παράδοξο αλλά αναγκαίο συμπλήρωμα της, η λήθη.

White Middle Sea, 2010, βίντεo s8mm, 02.41

Πλούσιο πρόγραμμα παράλληλων δράσεων

Το «Ικρίωμα» προσκαλεί το κοινό σε μια σειρά ασκήσεων ενσυναίσθησης που αφορούν μνημονικές λειτουργίες καθίζησης και ανάδυσης του τραύματος και που επιτυγχάνονται, όχι μόνο μέσα από την περιήγηση στην εγκατάσταση, αλλά και μέσα από ένα πλούσιο πρόγραμμα παράλληλων δράσεων, οι οποίες περιλαμβάνουν εργαστήρια, προβολές και performance, μεταξύ άλλων.

Μέσα από την οικειοποίηση και την αναπλαισίωση της μνήμης και της λήθης που συντηρεί η προσωπική και οικογενειακή του γενεαλογία, ο καλλιτέχνης γίνεται αρχαιολόγος/συντηρητής και, εν τέλει, μεσολαβητής. Ανασύρει και μοιράζεται βιωματικά θραύσματα και αισθήματα συνδεδεμένα με τον εκάστοτε ξεριζωμό, στα οποία είμαστε σε θέση να ανακαλύψουμε μια ισχνή αντανάκλαση του εαυτού μας και να αποτολμήσουμε έναν πολυφωνικό επαναπροσδιορισμό της θέσης μας στον κόσμο.

Πρόγραμμα Παράλληλων Δράσεων:

Σάββατο και Κυριακή 18-19 Μαρτίου:
  • 16:30-19:00: Συναντήσεις με την προφορική αφήγηση
  • 12:00-14:00: Εργαστήριο: Βιβλίο, φωτογραφικό αρχείο και μυθοπλασία
  • 19:00-21:00: Προβολή ταινιών μικρού μήκους: Maesmak, Ιπποδάμεια

Σάββατο και Κυριακή 06-07 Μαΐου:
  • 16:30-19:00: Συναντήσεις με τη μνήμη
  • 18:00-20:30: Performance: «Let us stop and weep»

Συντελεστές

Καλλιτέχνης: Georges Salameh
Επιμέλεια: Νατάσσα Χριστιά
Διεύθυνση Παραγωγής: Μαρίνα Μήλιου-Θεοχαράκη
Βοηθός Παραγωγής: Νεφέλη Σιαφάκα
Εκπαιδευτικά Προγράμματα: Ειρήνη Αλεξανδράκη, Άννα Πλέσσα

Georges Salameh

Βιογραφικά

Georges Salameh

Ο Georges Salameh είναι εικαστικός καλλιτέχνης και κινηματογραφιστής. Η δουλειά και η έρευνά του αφορούν σε μια ιδιότυπη εμπειρία της καθίζησης, τόσο με τη φυσική όσο και με τη μεταφυσική έννοια, μέσα από τη δημιουργική σύγκριση της πραγματικότητας, των γλωσσών και των αφηγήσεων. Οι πρώτες του ύλες είναι αρχεία, ηχογραφήσεις, εικόνες, που προκύπτουν μέσα από περιπατητικές πρακτικές, χειρονομίες και ανακατασκευές, καθώς και από την αίσθηση της ακοής. Τα έργα του παράγονται σε μεγάλες χρονικές περιόδους περιμένοντας να συμβεί αυτή η ελάχιστη καθίζηση. Έχει ζήσει στο Λίβανο, την Κύπρο, τη Γαλλία, τη Σικελία και την Αίγυπτο. Τα τελευταία έξι χρόνια ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Στην πρώτη του επαφή με τον κινηματογράφο και τη φωτογραφία, πριν από δύο δεκαετίες, επιχείρησε να αγκαλιάσει την Αθήνα, την πόλη που τον διαμόρφωσε, όχι τόσο για αυτό που θα έπρεπε να είναι ή για αυτό που ήθελε να είναι, αλλά για αυτό που είναι και του διέφευγε. Το αποτέλεσμα ήταν μια σειρά από μικρού μήκους ταινίες και φωτογραφικές σειρές που συγκέντρωσε στα «Τετράδια ειρήνης» (Cahiers de la paix, 1998-2006). Από το 1998 εκθέτει φωτογραφικές εγκαταστάσεις και βίντεο, ντοκιμαντέρ και δοκιμιακές ταινίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Από το 2009 είναι συνιδρυτής της πλατφόρμας παραγωγής και εκδόσεων MeMSéA. Τα έργα του ανήκουν σε ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές.

Νατάσσα Χριστιά

Η Νατάσσα Χριστιά εργάζεται ως επιμελήτρια, αρθρογράφος και εκπαιδευτικός στον χώρο της καλλιτεχνικής φωτογραφίας, με έδρα την Βαρκελώνη. Η έρευνά της επικεντρώνεται στον τρόπο με τον οποίο η  φωτογραφία, το αρχείο, το φιλμ και το φωτογραφικό βιβλίο (photobook) συνδιαλέγονται με την καλλιτεχνική πρωτοπορία του 21ου αιώνα, συμβάλλοντας στην αναθεώρηση και ανανέωση των κυρίαρχων αφηγηματικών σχημάτων και ιδεολογικών μύθων του σύγχρονου οπτικού πολιτισμού.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΣώματα Ανοίκεια: Έκθεση ζωγραφικής της Φιλιππίνας Λιβιτσάνου στην Γκαλερί «7»12.09.2018

Μεταξύ των εκθέσεων που έχει επιμεληθεί, περιλαμβάνονται: AMORE: An Unfinished Trilogy by Valentina Abenavoli (Void / Athens Photo Festival 2017), Dragana Jurišić: My Own Unknown (Centre Culturel Irlandais, Παρίσι 2017), Reversiones (Centro de la Imagen, Πόλη του Μεξικού 2017), Lukas Birk: Travelogue Sammlung (Galerie Lustenau, Αυστρία, 2018), The Family of No Man (επιμέλεια από κοινού με τον Brad Feueherlm, Cosmos Arles Books 2018), You Are What You Eat (Krakow Photomonth 2019) και ACTS I-VII by Oculi, (PHOTO 2022 Ιnternational Festival of Photography-Benalla Gallery, Αυστραλία). Έχει δημοσιεύσει κείμενα δοκιμιακού χαρακτήρα σε διεθνείς δημοσιεύσεις και συλλογικούς τόμους.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Georges Salameh
Χώρος: Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών & Μουσικής Β&Μ Θεοχαράκη, Βασιλίσσης Σοφίας 9 &, Μέρλιν 1, Αθήνα.
Διάρκεια Έκθεσης: Από 16 Μαρτίου έως 26 Μαΐου 2023
Πληροφορίες Χώρου: Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών & Μουσικής Β&Μ Θεοχαράκη, Βασιλίσσης Σοφίας 9 &, Μέρλιν 1, Αθήνα. Τηλ: 210 3611206. Ε: [email protected] | https://thf.gr/el/ | Εγκαίνια: Πέμπτη 16 Μαρτίου 2023, 18:00-21:00
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ
VIMA_WEB3b