MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΑΘΗΝΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ
22
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
  • ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ
    ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

    Art Athina: Τι προσδοκούν και τι θα παρουσιάσουν οι αίθουσες τέχνης

    Οι γκαλερί αποτελούν τον πυρήνα της Art Athina, που εγκαινιάζεται την Παρασκευή στο Ζάππειο. Οι Αγγελική Αντωνοπούλου (a.antonopoulou.art), Ειρήνη Ευριπίδου (Evripides Art Gallery) και Τατιάνα Σπινάρη (Γκαλερί Citronne) μιλούν στο monopoli.gr για τη συμμετοχή τους.

    Σπύρος Κακουριώτης

    Καθώς το φθινόπωρο κάνει δειλά τα πρώτα του βήματα, η Art Athina ετοιμάζεται να ανοίξει τις πύλες της την Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου, σε έναν χώρο συνδεδεμένο με την ιστορία της ελληνικής τέχνης και των εικαστικών εκθέσεων, το Ζάππειο Μέγαρο.

    Είναι η δεύτερη φορά που η ετήσια φουάρ επιστρέφει στο κέντρο της πόλης, μια επιλογή που επικροτήθηκε από την πλειονότητα των επισκεπτών αλλά και των συμμετεχόντων, προσφέροντας στο φιλότεχνο κοινό, μέσα από τις επιλογές των 36 γκαλερί από την Ελλάδα και το εξωτερικό που συμμετέχουν στη φετινή έκθεση, αλλά και εκείνες της οργανωτικής της ομάδας, με επικεφαλής την καλλιτεχνική διευθύντρια Σταματία Δημητρακοπούλου, ένα πανόραμα της σύγχρονης τέχνης που παράγεται σήμερα στην Ελλάδα.

    Μπορεί το πρόγραμμα της διοργάνωσης, οι βιντεοπροβολές (που θα γίνουν στον παρακείμενο θερινό κινηματογράφο Αίγλη, τον παλαιότερο εν λειτουργία της Αθήνας), οι διαλέξεις, οι περφόρμανς, τα εκπαιδευτικά προγράμματα κ.ά., να είναι προϊόν του σχεδιασμού της καλλιτεχνικής διεύθυνσης της φουάρ, όμως οι πραγματικές πρωταγωνίστριες, που αποτελούν τον πυρήνα της έκθεσης, είναι οι αίθουσες τέχνης και οι καλλιτέχνες τους οποίους φιλοξενούν στα περίπτερά τους.

    Λίγες μέρες πριν τα επίσημα εγκαίνια της Art Athina, απευθυνθήκαμε σε τρεις ιδιοκτήτριες γκαλερί, προκειμένου να ζητήσουμε τη δική τους γνώμη για την έως τώρα συμμετοχή τους στην ετήσια φουάρ ή τις προσδοκίες τους από αυτήν, καθώς και τον ρόλο που πιστεύουν ότι θα πρέπει να διαδραματίζει μια τέτοια διοργάνωση στη σύγχρονη εποχή. Κοινή, στις απαντήσεις τους, η αγωνία για μια μορφή που θα είναι ελκυστική για το ευρύτερο κοινό, αλλά και θα μπορεί να ξεχωρίζει σε ένα πεδίο έντονα παγκοσμιοποιημένο, όπως είναι αυτό της σύγχρονης τέχνης.

    ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ

    (a.antonopoulou.art)

    Συμμετέχετε εδώ και αρκετά χρόνια στην Art Athina. Πώς κρίνετε την εξέλιξή της όλα αυτά τα χρόνια; Θεωρείτε ικανοποιητική τη μορφή που έχει πάρει τα τελευταία χρόνια;

    H Art Aθήνα γίνεται 24 χρόνια και είναι από τις πιο παλιές στην Ευρώπη. Καιρός είναι να ενηλικιωθεί και μαζί της κι όλοι εμείς. Ταλαιπωρήθηκε με τους εκθεσιακούς χώρους, από το υπόγειο της Κηφισίας, απέναντι από το Γηροκομείο, στο Τάε Κβο Ντο στο Φάληρο, στο Ωδείο, παραλίγο στο Ακροπόλ, φέτος το καλοκαίρι pop up στην Αιόλου και τώρα στο Ζάππειο. Εύχομαι να σταθεροποιηθεί εκεί, σ’ ένα χώρο στο κέντρο της πόλης που διαθέτει στοιχειώδεις υποδομές.

    Ποιο ρόλο πιστεύετε ότι καλείται να διαδραματίσει μια ετήσια φουάρ στη σύγχρονη εποχή και ποια μορφή θεωρείτε κατάλληλη γι’ αυτόν;

    Το σταθερό κοινό των φιλότεχνων και των γκαλερί καλείται να πάρει μία overdose επίδειξης σύγχρονης τέχνης. Αυτό όμως δεν αρκεί. Χρειαζόμαστε νέους ανθρώπους, τις επόμενες γενιές που θα βλέπουν σύγχρονη τέχνη και δεν θα λένε, όπως συμβαίνει πολλές φορές τώρα, «τι είναι τούτο, το κάνω κι εγώ»!

    Η μορφή των σύγχρονων φουάρ δεν ξέρω πλέον ποια είναι. Έχει γίνει ένα ακριβό, πολύ ακριβό σπορ, παντού ξεπηδούν νέες και υποσχόμενες φουάρ και αν ΔΕΝ πουλάς έργα των εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, δεν μπορείς να αποσβέσεις. Πιστεύω ότι θα πάρει χρόνο αλλά θα βρει τη μορφή της διεθνώς η φουάρ.

    Ποιους καλλιτέχνες και ποια έργα θα παρουσιάσετε φέτος στο περίπτερό σας στην Art Athina;

    Σταθερά έλληνες καλλιτέχνες, παλαιούς και νεότερους. Θα είμαστε στο περίπτερο Α6 και σας περιμένουμε.

    * Οι καλλιτέχνες του οποίους θα παρουσιάσει η a.antonopoulou.art στο περίπτερό της στην Art Athina είναι οι: Νότα Κυριαζή, Άννα Λάσκαρη, Απόστολος Ντελάκος, Στεφανία Στρούζα, Μαρκ Χατζηπατέρας, Αλεξανδρος Ψυχουλης.

    ΕΙΡΗΝΗ ΕΥΡΙΠΙΔΟΥ

    (Evripides Art Gallery)

    Η γκαλερί σας συμμετέχει για δεύτερη φορά στην Art Athina. Ποιες είναι οι προσδοκίες σας από τη συμμετοχή σας στη διοργάνωση;

    Η Evripides Art Gallery συμμετέχει για δεύτερη φορά στην Art Athina, με στόχο να αναδείξει το έργο των συνεργατών της στο ευρύτερο κοινό, καθώς η διοργάνωση αυτή αποτελεί μια εξαιρετική ευκαιρία για να έρθουν οι φιλότεχνοι σε επαφή με τους καλλιτέχνες και τις γκαλερί.

    Τα τελευταία πέντε χρόνια έχουμε επιτύχει με τις εκθέσεις μας να προβάλουμε το έργο κορυφαίων ελλήνων καλλιτεχνών, αλλά παράλληλα να αναδείξουμε και νέους δημιουργούς, πιστεύοντας ότι η χώρας μας έχει εξαιρετικούς εικαστικούς, οι οποίοι πρέπει να στηριχθούν και να ενθαρρυνθούν για να ξετυλίξουν το ταλέντο τους.

    Ο φετινός χώρος διεξαγωγής της Αrt Athina στο κέντρο της Αθήνας, και ειδικότερα στον χώρο του Ζαππείου Μεγάρου, πιστεύουμε ότι θα συντελέσει στη διευκόλυνση του κοινού και θα καταστήσει τη διοργάνωση προσβάσιμη από μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Ταυτόχρονα, οι παράλληλες εκδηλώσεις και οι εξειδικευμένες συζητήσεις αναμένεται να αποτελέσουν σημείο αναφοράς για τη διοργάνωση.

    Ποιο ρόλο πιστεύετε ότι καλείται να διαδραματίσει μια ετήσια φουάρ στη σύγχρονη εποχή και ποια μορφή θεωρείτε κατάλληλη γι’ αυτόν;

    Στη σύγχρονη εποχή, με τις συνεχείς αλληλεπιδράσεις από το εξωτερικό και τις έντονες ανακατατάξεις στο εσωτερικό της χώρας, μια ετήσια φουάρ, όπως η Art Athina, καλείται να διαδραματίσει ένα ρόλο πολυδιάστατο και συνάμα ιδιαίτερα απαιτητικό.

    Η προβολή του έργου των ελλήνων καλλιτεχνών και της ελληνικής εικαστικής παραγωγής αποτελούσε και αποτελεί αναμφίβολα ένα στοίχημα για την ελληνική αγορά τέχνης και τους έλληνες εικαστικούς. Στο πλαίσιο, αυτό μια τέτοια διοργάνωση οφείλει να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις του κοινού, των γκαλερί αλλά και των ίδιων των καλλιτεχνών, δημιουργώντας νέες προϋποθέσεις αλλά και ευκαιρίες. Οφείλει παράλληλα να είναι «ανοιχτή» σε νέες ιδέες και να δίνει βήμα στους δημιουργούς, προσφέροντας κίνητρα για συνεργασίες.

    Ποιους καλλιτέχνες και ποια έργα θα παρουσιάσετε φέτος στο περίπτερό σας στην Art Athina;

    Κατά την φετινή μας συμμετοχή στην Art Athina 2019 θα κινηθούμε σε δύο άξονες, προβάλλοντας τόσο το έργο καταξιωμένων καλλιτεχνών, με τους οποίους συνεργαστήκαμε εντός του 2019, όσο και εκείνων των οποίων αναμένεται να παρουσιάσουμε τη δουλειά εντός του 2020. Ειδικότερα, οι καλλιτέχνες τους οποίους θα παρουσιάσουμε είναι:

    Δημήτρης Ανδρεαδάκης, Χρύσα Βέργη, Σάββας Γεωργιάδης, Γιάννης Ευθυμίου, Ντένη Θεοχαράκη, Στέλλα Καπεζάνου, Έλενα Κυρκιλή, Μιχάλης Μαδένης, Χρήστος Παλλαντζάς, Γιώργος Χουλιαράς.

    ΤΑΤΙΑΝΑ ΣΠΙΝΑΡΗ

    (Γκαλερί Citronne)

    Η γκαλερί σας συμμετέχει για πρώτη φορά στην Art Athina. Τι σας ώθησε σε αυτή την απόφαση και ποιες οι προσδοκίες σας από τη συμμετοχή σας;

    Η απόφαση είναι συνυφασμένη με την πρόσφατη λειτουργία της γκαλερί και στο κέντρο της Αθήνας, στην οδό Πατριάρχου Ιωακείμ 19. Επιδίωξή μας όλα αυτά τα χρόνια, τόσο στον Πόρο όσο και στην Αθήνα, είναι να αναδεικνύεται η σχέση του παρόντος με το παρελθόν· επίσης, να προβάλλεται η ελληνική τέχνη εν συνδυασμώ με τη διεθνή καλλιτεχνική πρωτοπορία. Σε αυτό το πλαίσιο, επανεκθέσαμε το μνημειακό έργο του Γιώργου Λάππα «Mappemonde» στην Αθήνα, μετά από 30 χρόνια. Η συμμετοχή στη φουαρ επιδιώκει τον ίδιο στόχο και εντάσσεται στην ίδια προσπάθεια. Η γκαλερί Citronne προχωρεί σε μια ad hoc πρόταση, ανασυνθέτοντας προσεγγίσεις από τον δωδεκαετή εικαστικό της βίο.

    Ποιο ρόλο πιστεύετε ότι καλείται να διαδραματίσει μια ετήσια φουάρ στη σύγχρονη εποχή και ποια μορφή θεωρείτε κατάλληλη γι’ αυτόν;

    Οι επιδιώξεις μιας φουαρ πρέπει να κινούνται σε πολλά, παράλληλα επίπεδα. Πρώτα απ’ όλα, ας μην ξεχνούμε ότι στις φουαρ συμμετέχουν κατά πλειονότητα χώροι εμπορικοί –γκαλερί· άρα η εμπορική προώθηση των καλλιτεχνών της γκαλερί έχει πρωταρχική σημασία. Από την άλλη πλευρά, όπως παρατηρούμε στις μεγάλες και σημαντικές φουάρ του εξωτερικού (Armory, Frieze, Art Basel), ο εμπορικός στόχος είναι συνυφασμένος με μια υψηλή εκθεσιακή αισθητική: οι γκαλερί επιλέγουν και παρουσιάζουν πολύ μεθοδικά τα έργα και τους προβαλλομένους καλλιτέχνες, ως «γερά χαρτιά» στην ταυτότητά τους –ασφαλώς λαμβάνοντας υπόψη την αγορά και το προφίλ των συλλεκτών τους οποίους συγκεντρώνει κάθε φουάρ. Είναι αυτονόητο ότι οι επιλογές αυτές προσαρμόζονται στις εκάστοτε τοπικές συνθήκες· δηλαδή, τα κριτήρια λειτουργούν διαφορετικά στο Λονδίνο, στη Νέα Υόρκη, στο Χονγκ Κονγκ, στο Ντουμπάι. Επίσης, οι διοργανωτές αυτών των σημαντικών φουάρ εργάζονται συστηματικά και στοχευμένα, ώστε η έκθεση να καταστεί ιδιαιτέρως ελκυστική στους σημαντικούς αγοραστές. Τις ημέρες της έκθεσης, στο πλαίσιο της φουάρ οργανώνονται παράλληλες δράσεις –επισκέψεις σε κλειστές στο κοινό συλλογές, ειδικές ξεναγήσεις σε στούντιο καλλιτεχνών και εκθέσεων, συναντήσεις συλλεκτών, πρόγραμμα ομιλιών και άλλα συναφή. Έτσι, συγκεντρώνεται ένα ειδικό κοινό συλλεκτών και προωθούνται με τον καλύτερο τρόπο τα έργα, οι καλλιτέχνες και οι χώροι. Φυσικά, αυτή η μελετημένη και στοχευμένη προσέγγιση γίνεται μόνον από τις σημαντικές φουάρ. Υπάρχει σε όλο τον κόσμο, οπουδήποτε, υπερπληθώρα φουάρ, με αμφίβολη ποιότητα και σημασία. Προφανώς το πρότυπο της Αθήνας πρέπει να είναι οι σημαντικές φουάρ, καθώς η Αθήνα δεν είναι μόνο η πρωτεύουσα της Ελλάδας αλλά έχει και παγκόσμια ιστορική σημασία.

    Ποιους καλλιτέχνες και ποια έργα θα παρουσιάσετε στο περίπτερό σας στην Art Athina;

    Παρουσιάζουμε έργα του Γιώργου Λάππα, σε συνέχεια της έκθεσης «Mappemonde- Εγκιβωτισμός» στην γκαλερί Citronne-Αθήνα. Παρουσιάζουμε, επίσης, έργα του Γιάννη Αδαμάκου και του Μάκη Θεοφυλακτόπουλου, καθώς οι καλλιτέχνες αυτοί εκπροσωπούνται αποκλειστικά από την γκαλερί Citronne. Και οι τρεις ανήκουν στην ίδια γενεά, αλλά η εικαστική τους πορεία αλλού συγκλίνει και αλλού αποκλίνει. Επιπλέον, οι τρεις αυτοί καλλιτέχνες έχουν ήδη παρουσιαστεί στην γκαλερί Citronne, στον Πόρο και στην Αθήνα. Η τοπική τους αφετηρία, εντός ή εκτός συνόρων, διευρύνεται και επιμηκύνεται με μια περιήγηση ανά τον χώρο και τον χρόνο. Εντάσσονται στην πρωτοπορία της τέχνης, γι’ αυτό και συνδιαλέγονται σε διεθνές επίπεδο. Κατά την πάγια τακτική της γκαλερί Citronne, η τοπική (local) κλίμακα συναντάται εικαστικά με την παγκόσμια (global) κλίμακα.

    Περισσότερα από Art & Culture