MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΑΘΗΝΑ
ΤΡΙΤΗ
23
ΙΟΥΛΙΟΥ
  • ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ
    ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
    ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
    ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
    A Submissive Acknowledgment of Powerlessness: Ατομική έκθεση του Ανδρέα Αγγελιδάκη στην The Breeder Gallery
    Από 30/05/2019 έως 31/08/2019
    Athens Photo Festival 2019: Η γιορτή της φωτογραφίας είναι εδώ
    Από 13/06/2019 έως 28/07/2019
    Avigdor Arikha. Μια ανάσα, στο Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού
    Από 19/06/2019 έως 01/09/2019
    Avigdor Arikha: Πάθος για το ορατό στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 19/06/2019 έως 01/09/2019
    City in Pieces: Mια ομαδική έκθεση γύρω από το μεταβαλλόμενο τοπίο της Αθήνας
    Από 14/06/2019 έως 30/09/2019
    In/Finito από το Εθνικό Ίδρυμα Χορού Aterballetto στην Αρχαία Αγορά
    Από 11/07/2019 έως 10/09/2019
    Korean Art in Flux: Ομαδική έκθεση στην Art Appel Gallery
    Από 11/07/2019 έως 12/09/2019
    O Oργανισμός ΝΕΟΝ φέρνει τη σύγχρονη τέχνη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Μυκόνου
    Από 18/05/2019 έως 31/10/2019
    «Ίχνη στον Χρόνο»: Διπλή ατομική έκθεση του Γιάννη Ψυχοπαίδη στον Πόρο
    Από 08/06/2019 έως 30/09/2019
    «Αρχέγονο μέλλον» από τη Βένια Δημητρακοπούλου στη Σύρο
    Από 20/07/2019 έως 01/09/2019
    «Ελεγείες σε πέτρα και μέταλλο»: Έκθεση γλυπτικής στη Roma Gallery
    Από 30/05/2019 έως 31/07/2019
    «Ξανά Ζω»: 43 καλλιτέχνες ενώνουν τις δυνάμεις τους για το Μάτι
    Από 20/07/2019 έως 26/07/2019
    «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» στο Μουσείο Μαστίχας Χίου
    Από 19/06/2019 έως 08/09/2019
    «Τέχνη - Απάντηση στη Σύγκρουση»: Διεθνής έκθεση στο Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων
    Από 17/07/2019 έως 31/07/2019
    Έκθεση της Βένιας Δημητρακοπούλου, στην Achillea Gallery
    Από 21/06/2019 έως 01/09/2019
    Ίχνη Τέχνης: Έκθεση στο Μουσείο «Κώστα Τσόκλη» στην Τήνο
    Από 01/06/2019 έως 30/09/2019
    Ίχνη στον Χρόνο: Διπλή έκθεση του Γιάννη Ψυχοπαίδη στον Πόρο
    Από 08/06/2019 έως 30/09/2019
    Αγκάθια και Αμάραντα: Έκθεση της Γιάννας Ανδρεάδη στην Άνδρο
    Από 13/07/2019 έως 31/08/2019
    Αλέκος Φασιανός - Βαγγέλης Χρόνης. 30 χρόνια φιλίας. Ζωγραφική και ποίηση, στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη
    Από 20/05/2019 έως 29/09/2019
    Αναφορά στην Γκουέρνικα του Κ. Κατζουράκη στο Μέγαρο Εϋνάρδου
    Από 07/05/2019 έως 27/07/2019
    Βιβλιοθήκες: Ανάγνωση Κτηρίων, Έκθεση στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»
    Από 04/07/2019 έως 14/09/2019
    ΔΕΣΤΕ στο Μουσείο Μπενάκη: Η Αθήνα σε διαρκή ρευστότητα
    Από 22/06/2019 έως 22/09/2019
    Διπλή έκθεση Γ. Ψυχοπαίδη: Ίχνη στον Χρόνο στην Γκαλερί Citronne
    Από 08/06/2019 έως 30/09/2019
    Η Άγραφη Βιβλιοθήκη: Μία εκθεσιακή τριλογία στο Μέγαρο Μουσικής
    Από 10/07/2018 έως 30/09/2019
    Η αγάπη είναι ένας σκύλος από την κόλαση, 38 καλλιτέχνες εκθέτουν στο Μουσείο Φρυσίρα
    Από 02/05/2019 έως 31/12/2019
    Η εικαστική ομάδα “Barbares d’ Esprit” στο Santorini Arts Factory
    Από 22/06/2019 έως 29/09/2019
    Ηρακλής, Ήρως Διαχρονικός και Αιώνιος από τον Παύλο Σάμιο στο Νομισματικό Μουσείο
    Από 28/12/2018 έως 31/10/2019
    Κυριάκος Ρόκος: Γλυπτική και σχέδια στην Πινακοθήκη Δήμου Κέρκυρας
    Από 14/06/2019 έως 03/08/2019
    Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: Ο Πικάσο αναζητά τον Μινώταυρο
    Από 20/06/2019 έως 20/10/2019
    Ντίκος Βυζάντιος: Ανεικονισμός και Παραστατικότητα στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Άνδρου
    Από 30/06/2019 έως 22/09/2019
    Ο Μπουκόφσκι έρχεται στο Μουσείο Φρυσίρα
    Από 02/05/2019 έως 07/12/2019
    Ο κήπος του Μουσείου: Έκθεση του Νεκτάριου Αποσπόρη στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
    Από 01/07/2019 έως 31/08/2019
    Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός στο Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης
    Από 20/06/2019 έως 20/10/2019
    Σπουδή στο Φως: Έκθεση του Σωτήρη Σόρογκα στον Καλλιτεχνικό Σταθμό της ΑΣΚΤ στη Μύκονο
    Από 12/07/2019 έως 16/08/2019
    Στο ίδιο ποτάμι δυο φορές: Μια σύγχρονη έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 21/06/2019 έως 22/09/2019
    Ζωγραφική

    Broken History – Σπασμένη Ιστορία: Έκθεση του Παύλου Σάμιου στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

    Μια διαφορετική ερμηνεία της ελληνικής ιστορίας και των αρχαίων μύθων επιχειρείται στην έκθεση

    Monopoli Team

    Την Παρασκευή 15 Μαρτίου 2019 και ώρα 19:00 εγκαινιάζεται στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο η έκθεση «Broken History – Σπασμένη Ιστορία» του ζωγράφου Παύλου Σάμιου.

    Μια διαφορετική ερμηνεία της ελληνικής ιστορίας και των αρχαίων μύθων επιχειρείται στην έκθεση στην οποία παρουσιάζονται 66 έργα μεγάλων διαστάσεων (μερικά από αυτά ξεπερνούν τα τρία μέτρα), όπου τα σύμβολα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού έχουν πλέον τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

    Ο ζωγράφος επιλέγει ως υπόβαθρο εκτέλεσης των έργων ευτελή υλικά (χαρτοκιβώτια) που ο ίδιος περισυνέλεξε. Αυτά τα χαρτοκιβώτια γίνονται ο καμβάς απεικόνισης αρχαίων συμβόλων, καθώς και γέφυρα μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Αρχαία αγάλματα κατακερματίζονται ζωγραφικά σε διαφορετικά κομμάτια χαρτόνι, προκειμένου να σημάνουν την αποδόμηση αλλά και επαναπροσέγγιση του ιστορικού χρόνου. Η σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα δηλώνεται πάνω στα έργα με πολύχρωμα ανεικονικά γκράφιτι, που με σπρέι προσέθεσε ο Σάμιος στο τελείωμα των έργων του.

    Στο δεύτερο μέρος της έκθεσης επιλέγεται η ανασύνθεση των «αρχαίων θραυσμάτων» για να καταλήξει στα «πέτρινα χαμόγελα» σε λευκό μάρμαρο, στο οποίο λαξεύτηκαν τα Παρθενώνεια γλυπτά.

    Σε μια τελευταία ενότητα ο καλλιτέχνης επιλέγει και επεξεργάζεται αντίστοιχα εικονογραφικούς τύπους της βυζαντινής τέχνης.

     

    H Δρ. Αικατερίνη Π. Δελλαπόρτα, Διευθύντρια του Βυζαντινού & Χριστιανικού Μουσείου, αναφέρει σχετικά:

    «Σε μια εποχή που η αντοχή της ιστορικής μνήμης δοκιμάζεται σκληρά ο Παύλος Σάμιος δεν εφησυχάζει ούτε σιωπά. Γράφει μια νέα εικαστική ιστορία με τον συμβολικό τίτλο «Σπασμένη Ιστορία» ή, σε ελεύθερη μετάφραση, «Ιστορία σε θρύψαλα».

    Για την αφήγησή του, ο καλλιτέχνης επιλέγει το διάλογο εμβληματικών έργων της αρχαιοελληνικής τέχνης με βυζαντινές – μεταβυζαντινές χριστιανικές απεικονίσεις, όπως η γεμάτη συμβολισμό εικόνα της «Άκρας Ταπείνωσης». Κυκλαδικά ειδώλια, αρχαϊκοί κούροι, κόρες και σφίγγες, κλασσικά γλυπτά από τον Παρθενώνα και αγάλματα όπως η Νίκη της Σαμοθράκης, η Αφροδίτη της Μήλου κ.ά., αποδίδονται με ένα νέο τολμηρό τρόπο συνδυάζοντας σε «εγκατάσταση», τη ζωγραφική, τη γλυπτική και το γκράφιτι.

    Τα έργα σκόπιμα κατακερματισμένα, επιζωγραφισμένα με γκράφιτι, και κατασκευασμένα από φθηνά -όχι τυχαία- παράταιρα και ανακυκλωμένα υλικά, όπως χαρτοκιβώτια, πέτρες, βιομηχανικά χαρτιά κ.ά., συνθέτουν ένα εικαστικό requiem και μια έμμεση κριτική στην «πολιτικώς ορθή» κοινωνία καθώς και στη βίαιη αποδόμηση, το βανδαλισμό και τον ευτελισμό των αξιών.

    Την απάντηση στην ερώτηση «σε τι χρησιμεύουν οι καλλιτέχνες σε μια περίοδο κρίσης;» φιλοδοξεί να δώσει η έκθεση που φιλοξενείται στο Βυζαντινό & Χριστιανικό Μουσείο, στο πλαίσιο μιας πολιτιστικής πολιτικής, που δίνει χώρο σε έναν σύγχρονο καλλιτεχνικό προβληματισμό και ενώνει το νήμα της μεγάλης καλλιτεχνικής παράδοσης από τις απαρχές της ελληνικής τέχνης ως τις μέρες μας.

    Η συγκεκριμένη εικαστική ενότητα του Παύλου Σάμιου καθρεφτίζει ακριβώς την αγωνία του ιστορικού παρελθόντος για την εποχή μας με τον ίδιο τρόπο που ο Φεντερίκο Φελλίνι κάνει finale στην ταινία «Roma».»

     

    Σημείωμα του Παύλου Σάμιου για την έκθεση “Broken History»

    Σημείο εκκίνησης για τη δημιουργία των έργων της συγκεκριμένης έκθεσης «Broken History» που φιλοξενείται στους υπέροχους χώρους του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου Ελλάδας αποτέλεσε για μένα το ποίημα του Γιώργου Σεφέρη «Ο Ηδονικός Ελπήνωρ». Από αυτό το ποίημα προέρχεται η φράση «…γιατί τ’ αγάλματα δεν είναι πια συντρίμμια, είμαστε εμείς…», η οποία με κινητοποίησε συναισθηματικά και μου προκάλεσε μεγάλη συγκινησιακή φόρτιση. Ήταν η σπίθα, που έδωσε το έναυσμα και άνοιξε την οπτική για τη δημιουργία αυτής της έκθεσης. Όλο το παρελθόν, η ιστορία αναδύθηκαν μέσα μου και πικρή ήρθε η διαπίστωση για το που ήμασταν και που φτάσαμε. Νοιώθω ότι τα σπασμένα αγάλματα σήμερα είμαστε εμείς. Μαζί με εμάς, έχουν γίνει όλα κομμάτια… Ιστορία, παρελθόν, παρόν, μέλλον…

    Θέλησα να παρουσιάσω μια διαφορετική ερμηνεία της ελληνικής ιστορίας και των αρχαίων μύθων, που σε όλη την πορεία της ζωγραφικής μου με συντρόφευαν. Επέλεξα ένα διαφορετικό υλικό, ευτελές, άχρηστο όταν επιτελέσει το σκοπό του, χάρτινες μεγάλες κούτες που περισυνέλλεξα  ο ίδιος από τον δρόμο, το οποίο κρύβει πιστεύω εξαιρετική δυναμική και φορτίζει συναισθηματικά και ιδεολογικά τα έργα. Αυτό το υλικό, συνώνυμο της μετακίνησης και της αλλαγής τόπου, γίνεται ο καμβάς των αρχαίων συμβόλων και λειτουργεί ως γέφυρα του παρελθόντος με το παρόν. Στις κούτες τα αρχαία αγάλματα κατακερματίζονται σε διαφορετικά κομμάτια χαρτόνι, τα μέλη και τα τμήματα του σώματος σπάνε, η ιστορία αποδομείται και προσφέρει μια διαφορετική οδό προσέγγισης της. Αφήνεται στη φαντασία του θεατή να ανασυνθέσει τα κομμάτια και να βρει τον δικό του τρόπο συνομιλίας με τη «Broken History» που ξεκινάει από το χθες για να φτάσει στο σήμερα.

    Γι αυτό και κατέφυγα στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα και στο πολύχρωμο, ανεικονικό γκράφιτι, χρησιμοποιώντας σπρέι στο τελείωμα των έργων, θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να μεταφέρω την αίσθηση των δρόμων της Αθήνας στις συνθέσεις. Το αρχαίο πνεύμα συναντά έτσι την καθημερινότητα σε μια αέναη ανταλλαγή και επαναφόρτιση.

    Επιδιώκοντας παράλληλα να μην μείνω στο απαισιόδοξο πεδίο, προχώρησα σε μια ανασύνθεση των σπασμένων αγαλμάτων. Στο δεύτερο μέρος της έκθεσης παρουσιάζω τα ίδια αγάλματα, τα οποία πλέον έχω συνθέσει εκ νέου στην αρχική τους ολοκληρωμένη μορφή. Το αισιόδοξο μήνυμα ολοκληρώνεται με το τρίτο μέρος της έκθεσης τα «Πέτρινα χαμόγελα» όπου ζωγράφισε πάνω σε κομμάτια μαρμάρου (30Χ40 εκ.) που ο ίδιος περισυνέλλεξα στην Πεντέλη. Είναι τα υπολείμματα από τα ίδια μάρμαρα από τα οποία δημιουργήθηκε η Ακρόπολη. Οι γοητευτικές κόρες της Ακρόπολης χαμογελούν, αλλά τα χαμόγελα τους εμφανίζονται μισά, σπασμένα, στις δύο πλευρές του μαρμάρου. Είναι εκεί που η αισιοδοξία συνυπάρχει με την απαισιοδοξία σε μια αδιάκοπη πάλη για το ποια θα υπερισχύσει.

    Η έκθεση περιλαμβάνει 66 συνολικά έργα μεγάλων διαστάσεων, μερικά από τα οποία ξεπερνούν ακόμα και τα τρία μέτρα.

    Θα έλεγα τέλος ότι σ αυτήν την έκθεση τα σύμβολα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο, σε αντίθεση με τις προηγούμενες δουλειές μου, όπου συνυπήρχαν με σύγχρονα αντικείμενα.

     

    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
    Καλλιτέχνης: Παύλος Σάμιος
    Χώρος: Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, Βασ. Σοφίας 22, Αθήνα
    Διάρκεια Έκθεσης: 15 Μαρτίου έως 15 Ιουνίου 2019
    Πληροφορίες Χώρου: Εγκαίνια: Παρασκευή 15 Μαρτίου 2019 και 19:00
    Περισσότερα από Showtimes