MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΑΘΗΝΑ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΜΑΡΤΙΟΥ
  • ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ
    ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
    ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
    ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
    "Κρήτη. Αναδυόμενες πόλεις: Άπτερα-Ελεύθερνα-Κνωσός. Τρεις αρχαίες πόλεις ζωντανεύουν", στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
    Από 12/12/2018 έως 30/04/2019
    Broken History - Σπασμένη Ιστορία: Έκθεση του Παύλου Σάμιου στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο
    Από 15/03/2019 έως 15/06/2019
    Capitalist Realism: Συντελεσμένο μέλλον στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
    Από 28/09/2018 έως 10/04/2019
    The World of Banksy: Μια έκθεση αφιερωμένη στον διάσημο street artist στην Τεχνόπολη
    Από 27/02/2019 έως 26/03/2019
    Urbanscapes, του Μιχάλη Κατζουράκη στην Αίθουσα Τέχνης Καππάτος
    Από 01/03/2019 έως 11/04/2019
    Έκθεση Leonardo Da Vinci – 500 Years of Genius στο Παλιό Αμαξοστάσιο ΟΣΥ
    Από 30/11/2018 έως 31/03/2019
    Έκθεση «Άλεξ Μυλωνά. Αναδρομική» στο Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
    Από 20/02/2019 έως 05/05/2019
    Έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη: Δήμος Σκουλάκης – Ένας μεγάλος αντιφατικός
    Από 27/02/2019 έως 05/05/2019
    Έκθεση της Christiane Löhr στην Bernier/Eliades
    Από 28/02/2019 έως 24/04/2019
    Ανατομία Πολιτικής Μελαγχολίας, στο Ωδείο Αθηνών
    Από 27/02/2019 έως 13/04/2019
    Γιώργος Ζογγολόπουλος: Το όραμα μιας δημόσιας γλυπτικής, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
    Από 28/01/2019 έως 31/05/2019
    Η Άγραφη Βιβλιοθήκη: Μία εκθεσιακή τριλογία στο Μέγαρο Μουσικής
    Από 10/07/2018 έως 30/09/2019
    Η Ιαπωνία και το Βιβλίο: Έκθεση στην Πινακοθήκη δήμου Αθηναίων
    Από 04/03/2019 έως 03/05/2019
    Ηρακλής, Ήρως Διαχρονικός και Αιώνιος από τον Παύλο Σάμιο στο Νομισματικό Μουσείο
    Από 28/12/2018 έως 31/10/2019
    Ντουλαμάς ο Μεγαλοπρεπής: Ένα πανωφόρι αλλιώτικο από τ'άλλα στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 06/03/2019 έως 26/05/2019
    Ο Δάσκαλος Γιάννης Μόραλης στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 12/02/2019 έως 05/05/2019
    Ομαδική έκθεση χαρακτικής στο Κέντρο Τεχνών Μετς
    Από 23/02/2019 έως 06/04/2019
    Παραδοσιακές Κούκλες και Παιχνίδια από την Ιαπωνία στο Μουσείο Μπενάκη Παιχνιδιών
    Από 22/02/2019 έως 30/06/2019
    Σεισμός στο Μουσείο: Περιοδική έκθεση για το φαινόμενο του σεισμού από το Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας και την ΑΧΑ
    Από 23/05/2018 έως 28/06/2019
    Ταξιδεύοντας στο Δωμάτιό μου: Ομαδική έκθεση στο Κέντρο Τεχνών δήμου Αθηναίων
    Από 18/03/2019 έως 21/04/2019
    Διάφορα

    Η Τέχνη, ο Εαυτός μου: Oμαδική έκθεση στην Dépôt Αrt Gallery

    Η Dépôt Art Gallery εγκαινιάζει την ομαδική εικαστική έκθεση με θέμα «η Τέχνη, ο Εαυτός μου». Η έκθεση διαρκεί έως 20 Απριλίου 2018.

    Eυη Πάνου

    Την έκθεση επιμελείται ο ιστορικός Τέχνης κι επίκουρος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Κωνσταντίνος Βαφειάδης, ενώ για το concept, την  οργάνωση και την  επικοινωνία της έκθεσης την ευθύνη έχει ο Δημήτρης Λαζάρου.

     

    69 σύγχρονοι εικαστικοί παρουσιάζουν έργα (μικρών διαστάσεων)  ζωγραφικής, γλυπτικής και φωτογραφίας, έχοντας σαν έμπνευση τα λόγια του Γάλλου λυρικού ποιητή Paul Verlaine: «Τέχνη είναι να είσαι απολύτως ο εαυτός σου».

     

    Ο Paul Verlaine (Πολ Βερλαιν) χαρακτηρίζεται ως ένας καθαρά λυρικός ποιητής που σημάδεψε μια μετάβαση από το ρομαντισμό στο κίνημα του συμβολισμού, και διακρίνεται για τo μουσικό αποτέλεσμα της γραφής του, μέσα από τη χρήση αρκετών μυστικών της γαλλικής προσωδίας, όπως τις παρηχήσεις, τις συνηχήσεις και τους ανισοσύλλαβους στίχους.

     

     

    ekthesi3

     

     

    Ο Δρ. Ιστορίας της Τέχνης  και επίκουρος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Κωνσταντίνος Βαφειάδης, στο κείμενο του «Σχόλιο στον αφορισμό του Paul Verlaine: Τέχνη είναι να είσαι απολύτως ο εαυτός σου» σημειώνει:

     

    «Είναι πλέον αποδεκτό, ότι κάθε προσπάθεια ορισμού τῆς Τέχνης έμελλε νὰ καταλήξει σε αποτυχία, σε τεχνοκριτικό φιάσκο, εφόσον η Τέχνη συνιστά φαινόμενο άμεσα εξαρτημένο από τον εκάστοτε τρόπο όρασης και ερμηνείας της «πραγματικότητας». Εάν αυτὸ που ονομάζουμε πραγματικότητα, με ό,τι αυτή περιλαμβάνει (Φύση, Οικονομία, Θρησκεία, Τεχνολογία κ.ά.), δεν είναι άλλο από μια ρητορική κατασκευή, από ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο σύστημα αξιολόγησης, ταξινόμησης, σημασιοδότησης, θεμελιωμένο στα όρια της ανθρώπινης συνειδητότητας, και όχι έξω από αυτήν, τότε η Τέχνη δεν μπορεί να ορισθεὶ ως ουσία, αλλά ώς προϊόν των απαιτήσεων των ιστορικά διαμορφωμένων (ηγετικών) συλλογικοτήτων. Άλλωστε, στην περίπτωση της Τέχνης, η ουσιοκρατική της αντικειμενικότητα δεν συνδέθηκε ποτέ με την υλικότητα, εγγενή στὸ καλλιτεχνικό έργο.

     

    Είναι προφανές ότι η εν λόγω αντίληψη εμπίπτει στο χώρο της Φαινομενολογίας (τοῦ Maurice Merleau-Ponty), της νεομαρξιστικής Αποδόμησης (Σχολὴ της Φρανκφούρτης) και στο χώρο της Πολιτισμικής Κριτικής (Marcus-Fischer). Ωστόσο, η αμφισβήτηση της ουσιοκρατικής προσέγγισης της Τέχνης, ως υλικής έκφρασης κάποιας αντικειμενικής πραγματικότητας, η οποία υφίσταται ανεξάρτητα από την βούλησή μας και εξω από τα όρια της συνείδησής μας, αποτελεί πράξη αμφίσημη.

     

     

    ekthesi4

     

     

    Τούτο διότι αν η Τέχνη, είναι παράγωγο των διαρκώς μεταβαλλόμενων αιτημάτων (ιδεολογικών, σημασιολογικών κ.ά.) μιας ιστορικά διαμορφωμένης συλλογικότητας – ή μάλλον του κυρίαρχου Λόγου της εξουσίας που διέπει την συλλογικότητα – τότε η υπόστασή της αντικειμενοποιείται με το συνδετικό υλικό των «δι-υποκειμενικών» αυτών αιτημάτων. Έτσι, η ύπαρξή της, το γεγονὸς της, συγκροτείται από τον εκάστοτε εξουσιαστικό τρόπο όρασης και σημασιοδότησης του κόσμου και των φαινομένων, χωρὶς αυτὸ, εννοείτε, να της προσδίδει ουσιοκρατική σταθερότητα. Είναι το συλλογικὸ προς τι που, στην περίπτωση αυτή, δίνει στην Τέχνη το αντικειμενικό της νόημα. Υπάρχει επειδή εκφράζει, Υπάρχει επειδή ερμηνεύει. Υπάρχει επειδή προπαγανδίζει. Αν τώρα η Τέχνη είναι προϊόν μιας ατομικότητας, περιχαρακωμένης στα δικά της αβέβαια νοηματοδοτικά όρια, ασύνδετης (θεωρητικά πάντα) μὲ τις κυρίαρχες συλλογικὲς ανάγκες, όπως απαιτεί η σύγχρονη, άκριτα φορμαλιστική, τεχνοκριτική, τότε το έργο τέχνης «στερείται» αντικειμενικής (βλ. δι-υποκειμενικής) υπόστασης και μετατρέπεται σε υλική έκφραση μιας συνείδησης αδιάστατης καὶ αχρονικής, εντέλει ανυπόστατης.

     

     

    ekthesi5

     

     

    Είναι προφανές ότι και στις δύο περιπτώσεις αμφισβητείται το γεγονὸς του έργου Τέχνης ως ανεξάρτητου από την συνείδηση, συλλογική και μή. Κατά συνέπεια ο αφορισμὸς του λυρικού ποιητὴ Paul Verlaine (1844-1896), τέχνη είναι να είσαι απολύτως ο εαυτός σου, φαίνεται να υιοθετεί ομοίου λόγου θεώρηση. Εντούτοις, μαρτυρεί αμφιλογία, καθώς παραπέμπει σε δύο αρχαίες αντιλήψεις περί Αναπαράστασης, διόλου σύμφωνες μεταξύ τους. Σύμφωνα με την πρώτη αντίληψη, η Τέχνη θεωρείται πραγματωμένη στην ύλη αναφορά του Εαυτού, ως υλικὴ προβολή στην εξωτερικότητα μιας μη ορατής ουσίας, εντέλει ως (δι)έξοδος από τα τείχη της ατομικής συνειδητότητας. Σε αυτήν την περίπτωση, το καλλιτεχνικό έργο συνιστά συμβολικό παράλληλο του Εαυτού με σχέση αναφοράς, ένα σημείο χωρίς αντικειμενική αλλά σχετική υπόσταση. Σύμφωνα με την δεύτερη – και αρχαιότερη – αντίληψη, η Τέχνη είναι ο Εαυτὸς, και δη απολύτως. Σε αυτήν την περίπτωση, το καλλιτεχνικό έργο συνιστά παρουσία, δεν αναφέρεται στον Εαυτό, είναι ο Εαυτός. Κατά συνέπεια, το καλλιτεχνικό έργο αποβάλλει την αυθαιρεσία που είναι εγγενής στὴν σχέση σημαίνοντος και σημαινομένου και συνάμα καθίσταται αντικειμενικό.

     

    Με αυτά ως δεδομένο, και στο πλαίσιο της συμβολιστικής σκέψης του Paul Verlaine, ο τελευταίος φαίνεται να συντάσσεται με την δεύτερη έννοια της καλλιτεχνικής αναπαράστασης ως δηλωτικής της αλήθειας του έργου Τέχνης. Προχωρεί όμως περαιτέρω, ταυτίζοντας το έργο Τέχνης με τον Εαυτό, ή μάλλον υποκαθιστώντας και μετατρέποντας τον Εαυτό ως το απόλυτο έργο Τέχνης, πλήρως ανεξάρτητου από την εκάστοτε χειραγωγούμενη συλλογικότητα. Και υπ’ αυτή την έννοια ο Γάλλος ποιητής φαίνεται να προλειαίνει τον δρόμο που έμελλε να οδηγήσει στον «Θάνατο της Τέχνης» και εν συνεχεία στην μεταμοντέρνα Κατάσταση – εγγενή στις παραλλαγές της Εννοιολογικής τέχνης – όχι όμως και στην χειραγώγηση της καλλιτεχνικής παραγωγής από τον «Κόσμο της Τέχνης», εφόσον ο τελευταίος δεν πράττει άλλο από το να παροχετεύει διαρκώς τον κυρίαρχο Λόγο εξουσίας.»

     

     

    ekthesi6

     

     

    Εγκαίνια: Τρίτη 27  Μαρτίου 2018 | 20:00 – 23:30

     

     

     

     

     

    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
    Καλλιτέχνης: Ανδρέου Μαρία, Ανδρούτσος Γιώργος, Αντάρτη Άννα, Αντζουλίδης Αντώνης, Αντωνίου Έλενα, Αντωνόπουλος Γιάννης, Αποστόλου Μαρία, Αποστόλου Νίκος, Αργυρακοπούλου Μαρία, Βαρουξάκη Σαμέλη Ελένη, Βασιλάτου Μέρλιν Λίζα, Βαφειάδης Κωνσταντίνος, Βρετού Νινέτα, Γεωργουλάκου Παλίντα, Γκινάκη Αναστασία, Δαρλαμήτσος Γιάννης, Δήμος Τάσος, Διονυσοπούλου Ελισάβετ, Δρογώση Τάνια, Θεοδωρόπουλος Στάθης, Θωμάς Γεράσιμος, Ιωάννα Τ., Καζάκη Ιωάννα, Καμπανάκης Λεωνίδας, Κανέλλου Εβίτα, Καραμανλή Χριστίνα, Καρατζά Ελένη, Κευγάς Μιχάλης, Κοκκίνη Γεωργία, Κονταρούδης Χρήστος, Κοντογεώργος Βασίλης, Κουτσοσπύρου Μαρίνα, Evi Kirma, Κωνσταντίνου Πένυ, Λάτσιος Γρηγόρης, Λύτρας Σπύρος, Μαναβή Πένυ, Μαυρολέων Κατερίνα, Μηνά Κωσνταντίνα, Μιχαηλίδου Νίκη, Μιχαλοπούλου Σταυρούλα, Μουζακίτη Φιόνα, Μπίγαλη Μάτα, Μπλιάτσου Γεωργία, Μπλούκου Βασιλική, Παγώνη Ειρήνη, Πανταζή Δέσποινα, Παπαδημητρίου Γιώργος, Παπαθανασίου Στυλιανή, Παπαλεξανδρή Άσπα, Παρτσινέβελος Γιώργος, Πάστρα Μαρία, Πετροπούλου Ειρήνη, Πουλιάση Αικατερίνη, Ράπτη Νάντια, Ραχωβίτσα Νατάσσα, Ριμπατσιού Κατερίνα, Σαμουηλίδου Βίκυ, Σεζένια Αφροδίτη, Σορούλα Κατερίνα, Σταύρου Σοφία, Σοφιανέσα Πανδώρα, Τζαλαλής Κωνσταντίνος, Τζομάκας Γιάννης, Τουλιάτου Κερασιά, Τσακίρης Γιώργος, Χατζή Κατερίνα, Χορταριά Κατερίνα, Χρυσανθόπουλος Αριστείδης
    Χώρος: Dépôt Αrt Gallery, Νεοφύτου Βάμβα 5, Κολωνάκι, Αθήνα, 2103648174
    Διάρκεια Έκθεσης: Από Τρίτη 27 Μαρτίου έως Παρασκευή 20 Απριλίου 2018
    Είσοδος: Ελεύθερη είσοδος
    Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ