MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
30
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
8 ½
100 χρόνια από τον Οδυσσέα
Animal
Anora
Baby
Banff Centre Mountain Film Festival World Tour 2025
Black Dog
Cure
Dog Man (μεταγλωττισμένη)
Fiction
Flow
Hedwig and the Angry Inch
Maria
Mauthausen
Mickey 17
O Κομφορμίστας του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι
Pink Floyd At Pompeii – MCMLXXII
Star Wars: Επεισόδιο ΙII- Η Εκδίκηση των Σιθ
Take a Trip
The Brutalist
Until Dawn
Winona
Yu-Gi-Oh! Η σκοτεινή πλευρά των διαστάσεων (μεταγλωττισμένη)
Ένας απλός άνθρωπος
Έχω κάτι να πω
Όλα όσα φανταζόμαστε ως φως
Όνειρα ιλουστρασιόν
Αλπεις
Αλύγιστος Νίκος
Αμαρτωλοί
Αναμνήσεις ενός σαλιγκαριού
Ανοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Ανοιξη
Αρκάντια
Ασυνήθιστες φίλες
Δαχομέη
Είμαι ακόμη εδώ
Είμαι η Κούβα
Εβρος – Θολό τοπίο
Εδώ μιλάνε για λατρεία
Εμείς: Μια ταινία για τον Bloody Hawk
Ερωτική επιθυμία
Ευρυδίκη Β.Α. 2037
Η Τζούλι μένει σιωπηλή
Η επαφή
Η θάλασσα μέσα μου
Η καρδιά του κτήνους
Η μάσκα του Διαβόλου
Η νέα χρονιά που δεν ήρθε ποτέ
Η ορχήστρα του αδερφού μου
Η πένθιμη παρέλαση των ρόδων
Η σιωπή
Ησυχία 6-9
Η φωτογραφία
Θεώρημα
Θολός βυθός
Ιστορία 52
Καγιάρα: Ηρωίδα των Ινκας (μεταγλωττισμένη)
Καμία άλλη γη
Καρκαλού
Κονκλάβιο
Κραυγές και ψίθυροι
Κρυστάλλινες νύχτες
Λάκης Παπαστάθης – Σε πρώτο πλάνο
Λίλο & Στιτς
Μ – Ο δράκος του Ντίσελντορφ
Μια μέρα, ένας έρωτας
Μια νύχτα με τα ζωόμπι (μεταγλωττισμένη)
Μια ταινία Minecraft (μεταγλωττισμένη)
Μια ταινία Minecraft (με υπότιτλους)
Μικρές Αφροδίτες
Μιλώντας για το τέλος
Νοσφεράτου
Ντανίλο Τρέλες: Ο φημισμένος Ανδαλουσιανός μουσικός
Ντελικατέσεν
Ο γύρος του κόσμου του μικρού Γκρίζλι (μεταγλωττισμένη)
Ο δράκουλας των Εξαρχείων
Ο ερασιτέχνης
Οικουμενική γλώσσα
Οι κυνηγοί
Οι τεμπέληδες της εύφορης κοιλάδας
Ο κανόνας του παιχνιδιού
Ο κόκκινος δάσκαλος
Ο λογιστής 2
Οντότητα
Ο πειρατής Μαυροδόντης και η κόμισσα του Γκρελ (μεταγλωττισμένη)
Ουγκέτσου Μονογκατάρι
Πριν το τέλος
Πρωινή περίπολος
Σάουντρακ για ένα πραξικόπημα
Σε μια άγνωστη χώρα
Σμιλεμένες ψυχές
Σχετικά με τον Βασίλη…
Ταξίδι του μέλιτος
Τα χρώματα της ίριδος
Τελευταία πνοή
Το Παρίσι του Σουλεϊμάν
Το Χαμίνι
Το αγαπημένο μου γλυκό
Το αγόρι
Το βλέμμα του Οδυσσέα
Το βράδυ υποχωρεί
Το κάστρο στον ουρανό
Το κακό
Το μετέωρο βήμα του πελαργού
Το μικρό μου Πάντα (μεταγλωττισμένη)
Το πάθος
Υπάρχω
Υπέροχες μέρες
Φάννυ και Αλέξανδρος
Φαντάσματα από το παρελθόν
Χιονάτη (μεταγλωττισμένη)

Retro Movies &TV 15: Σατυρικόν

Τα μνημεία της τέχνης σπάνια σώζονται ολόκληρα. Συνήθως μόνο σπαράγματα από αυτά διασώζονται από τη φθορά του χρόνου, κάτι που ισχύει και για τις ιστορικές πηγές. Αυτό ισχύει και με την περίπτωση του Σατυρικού, ενός ιδιαίτερα τολμηρού έργου του ποιητή Πετρώνιου στην εποχή της Ρώμης του Νέρωνα. Κι ο σκηνοθέτης Federico Fellini, προκειμένου να ανασυστήσει μια εποχή, αυτήν την αρχαίας Ρώμης του Πετρώνιου συμπλήρωσε τα κομμάτια του παζλ που έλειπαν από το Σατυρικόν, με υλικά από τον κόσμο του ονείρου και της φαντασίωσης.

author-image Γιώργος Σμυρνής

Το “Σατυρικόν” λοιπόν του Fellini είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση ταινίας εποχής. Δεν μας ταξιδεύει μόνο στην αρχαία Ρώμη, αλλά και στον κόσμο της μυθολογίας και του ασυνείδητου. Το 1969 που βγήκε άλλωστε  η ταινία, ήταν εποχή αμφισβήτησης. Είχε ήδη προηγηθεί ο Μάης του ’68, ορόσημο και σημείο αναφοράς στην άρνηση των νέων σε ηλικία να συμπορευθούν με τα όσα συνέβαιναν γύρω τους. Ήταν ακόμα και μια εποχή ιδιαίτερα δημιουργική στην κινηματογραφική τέχνη, με μεγάλους καλλιτέχνες να σκηνοθετούν σπουδαίες ταινίες. 

Το σενάριο της ταινίας γράφτηκε από τον ίδιο το Fellini, με τη βοήθεια των Bernardino Zapponi και Brunello Rondi. Στην ταινία πρωταγωνιστούν οι Martin Potter, Hiram Keller, Max Born και Salvo Randone. Στη μουσική ξεχωρίζει το όνομα του διάσημου Ιταλού συνθέτη Nino Rota, ενώ υπάρχουν και κομμάτια από τους İlhan Mimaroğlu, Tod Dockstader και Andrew Rudin.

ΔΙΑΣΚΕΥΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΠΕΤΡΩΝΙΟ: ΜΙΑ ΤΑΙΝΙΑ ΕΠΟΧΗΣ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ
satyricon
Ο Fellini εμπνεύστηκε την ταινία απο το Σατυρικόν του Πετρώνιου, που γράφτηκε την εποχή του Ρωμαίου αυτοκράτορα Νέρωνα κάπου το 60 μ.Χ. Το έργο του Πετρώνιου διασώζεται μόνο σε σπαράγματα. Απο το κείμενο που διασώζεται δεν μπορεί να καθοριστεί το βασικό νόημα του έργου, μόνο αποσπασματικές ιστορίες δύο νέων μποέμ που βιώνουν καταστάσεις και εμπειρίες με γνώμονα την ικανοποίηση των σεξουαλικών τους ορέξεων.

Ενώ ήταν άρρωστος το 1967, ο Fellini ξαναδιάβασε το Σατυρικόν του Πετρώνιου και συγκλονίστηκε από τα κομμάτια που λείπουν, τα τεράστια κενά από το ένα επεισόδιο στο άλλο. Τα κενά αυτά του έδωσαν την αφορμή να προχωρήσει πέρα από μια απλή αναπαράσταση μιας άλλης εποχής και να χρησιμοποιήσει μια νέα κινηματογραφική γλώσσα που θα αντλούσε στοιχεία από τον κόσμο του ονείρου. Μυστήριο, αίνιγμα, έλλειψη ηθικών φραγμών είναι τα στοιχεία του έργου.

Πιστή στο έργο, η ταινία δεν έχει αρχή και τέλος, μονάχα ημιτελή επεισόδια. Σε σχόλια που έκανε για την ταινία, ο Fellini εξήγησε ότι σκοπός του ήταν η εξαφάνιση «του ορίου ανάμεσα στο όνειρο και τη φαντασία: να επινοήσω τα πάντα και μετά να αντικειμενοποιήσω τη φαντασίωση. Να πάρω κάποιες αποστάσεις από αυτό, με σκοπό να το εξερευνήσω σαν κάτι καθολικό και άγνωστο.»

Ο Fellini προσθέτει στο έργο του Πετρώνιου τη μάχη ανάμεσα στον Εγκόλπιο και τον Μινώταυρο στον Λαβύρινθο, συνδέοντας τον Εγκόλπιο με τον Θησέα και το ταξίδι στο ασυνείδητο. Μία άλλη αλλαγή είναι η παρουσία μιας νυμφομανούς σε ένα καραβάνι στην έρημο, της οποίας ο μελαγχολικός σύζυγος πληρώνει τους δύο πρωταγωνιστές της ταινίας, για να της κάνουν έρωτα. Κι ένας ερμαφρόδιτος που λατρεύεται ως ημίθεος, είναι επινόηση του Fellini.

Επίσης, ο Fellini αποδίδει φόρο τιμής στον συγγραφέα, ο οποίος αφού ελευθέρωσε τους σκλάβους του, αυτοκτόνησε, γιατί ο αυτοκράτορας Νέρωνας στράφηκε εναντίον του. Στο έργο οι δύο πρωταγωνιστές ανακαλύπτουν μια εγκαταλειμμένη έπαυλη, της οποίας οι ιδοκτήτες, αφού ελευθέρωσαν τους δούλους τους, αυτοκτόνησαν για να γλιτώσουν από το νέο αυτοκράτορα.

Οι δύο πρωταγωνιστές, ο Εγκόλπιος και ο Ασκίλτο εμφανίζονται παντού, οι χαρακτήρες και οι τοποθεσίες που τους πλαισιώνουν αλλάζουν απροσδόκητα. Αυτή η σκόπιμη τεχνική της αποσπασματικότητας έχει να κάνει τόσο με το γεγονός ότι από το κείμενο του Πετρώνιου σώζονται μόνο κομμάτια, όσο και με την μεταμοντέρνα οπτική της φύσης της ιστορίας από τον Fellini.
Fellini Satyricon
Η σεξουαλική διαστροφή, η διαρκής εμφάνιση ανθρώπων με νοητικές ή σωματικές αναπηρίες είναι χαρακτηριστικά του έργου. Σύμφωνα με ιστορικές πηγές, ο Νέρωνας είχε ιδιαίτερη προτίμηση και περιβαλλόταν από ανθρώπους με διαφορετική σωματική διάπλαση.

Η ΑΠΟΔΟΧΗ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ

Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ της Βενετίας το Σεπτέμβριο του 1969 και πήρε γενικά θετικές κριτικές. Τα εισιτήρια για την ταινία πωλούνταν στη μαύρη αγορά 30 φορές πάνω από το μέσο όρο της αξίας τους. Ο κριτικός της Corriere della Sera, Giovanni Grazzini τόνισε ότι «η Ρώμη του Fellini δεν έχει καμία σχέση με τη Ρώμη που μάθαμε στα σχολικά βιβλία. Είναι ένα μέρος έξω από τον ιστορικό χρόνο, μια περιοχή του ασυνείδητου, όπου τα επεισόδια στο έργο του Πετρώνιου ξαναζούν δίπλα στα φαντάσματα του Fellini… Το Σατυρικό του είναι ένα ταξίδι σε ένα παραμύθι για ενήλικες.»

Η ταινία πήγε καλά τόσο στο Box Office της Ιταλίας, όσο και της Γαλλίας. Ήταν άλλωστε τότε μια εποχή, που ο πειραματικός κινηματογράφος, ο κινηματογράφος του δημιουργού, είχε ισχυρά ερείσματα στο ευρωπαϊκό κοινό, γι’ αυτό και ήταν μια από τις πιο δημιουργικές περιόδους της έβδομης τέχνης.

Η ταινία επιλέχθηκε από τους Ιταλούς ως η επίσημη υποψηφιότητά τους για το Όσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας στα 42α Βραβεία Όσκαρ (1970). Όμως η υποψηφιότητά της ταινίας δεν έγινε αποδεκτή. Ωστόσο, την επόμενη χρονιά ο Fellini για το Σατυρικόν έλαβε υποψηφιότητα για το Όσκαρ σκηνοθεσίας. Δεν πήρε όμως το αγαλματίδιο, αφού δόθηκε στον Franklin J. Schaffner για την ταινία Patton με θέμα τον γνωστό Αμερικανό στρατηγό του Β Παγκοσμίου Πολέμου.

Η ταινία διαφημίστηκε αρκετά και στην Αμερική. Εγκωμιαστική ήταν η κριτική του Vincent Canby των New York Times. Άλλοι κριτικοί δεν εντυπωσιάστηκαν από το φιλμ. Μάλιστα ο Richard Corliss είδε στην ταινία την αντανάκλαση ενός καλλιτέχνη σε παρακμή. Γενικά, επειδή πρόκειται για ένα δύσκολο έργο, που πειραματίζεται ιδιαίτερα με την αφήγηση και τις κινηματογράφηση, έλαβε και κριτικές αρκετά διαφορετικές μεταξύ τους.

-Είστε λάτρης των ταινιών και των σειρών εποχής; Τότε Ραντεβού με τον Πύργο του Ντάουντον… αποκλειστικά σε HD στον OTE TV! Απολαύστε τους τρίτους πρώτους κύκλους ξεκινώντας από την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου και σε αποκλειστικότητα τον 4ο κύκλο της σειράς τον Δεκέμβριο.

Διαβάστε για την δημοφιλή σειρά “Ο Πύργος του Ντάουντον” στο OTE-TV

Περισσότερα από CINEMA