MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
16
ΙΟΥΝΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
Αθήνα ODEON ESCAPE ODEON ESCAPE - 8 STUDIO NEW STAR ART CINEMA TOWN CINEMAS VILLAGE 5 CINEMAS PAGRATI VILLAGE 15 CINEMAS @ THE MALL VILLAGE CINEMAS ATHENS METRO MALL ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ VILLAGE SHOPPING AND MORE ΑΒΑΝΑ ΑΘΗΝΑ ΑΘΗΝΑΙΑ ΑΙΓΛΗ ΑΙΓΛΗ 3 ΑΙΓΛΗ CINEMA ΑΚΤΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΑΛΙΚΗ DIGITAL ΑΛΟΜΑ ΑΛΣΟΣ ΑΜΑΡΥΛΛΙΣ-Garden Cinema Digital ΑΜΙΚΟ ΑΜΥΝΤΑΣ ΑΝΕΣΙΣ ΑΝΟΙΞΙΣ ΑΡΙΑΝ ΑΡΚΑΔΙΑ ΑΡΤΕΜΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ 3D digital ΑΣΤΥ Αττικόν Άλσος ΒΑΡΚΙΖΑ ΒΑΡΚΙΖΑ - 3 ΒΟΞ ΔΑΝΑΟΣ ΔΕΞΑΜΕΝΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΙΝΕ ΔΑΦΝΗ ΔΙΑΝΑ ΔΙΟΝΥΣΙΑ ΕΚΡΑΝ ΕΛΛΗ ΖΕΦΥΡΟΣ ΗΛΕΚΤΡΑ ΘΗΣΕΙΟΝ ΚΑΡΜΕΝ ΚΗΠΟΣ ΛΑΟΥΡΑ EUROPA CINEMAS DIGITAL ΛΙΛΑ DIGITAL CINEMA ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ Cinema ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ Filmcenter ΜΠΟΜΠΟΝΙΕΡΑ DIGITAL ΝΕΑ ΜΑΣΚΩΤ ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ ΡΙΑ ΡΙΒΙΕΡΑ ΣΙΝΕ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΙΣ ΣΙΝΕ ΠΑΡΙ ΣΙΝΕ ΦΛΟΙΣΒΟΣ PEUGEOT ΣΙΝΕ ΨΥΧΙΚΟ ΣΤΕΛΛΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ – ΛΑΪΣ ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ 3D Digital ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ 3D Digital ΤΡΙΑΝΟΝ Filmcenter ΦΙΛΟΘΕΗ ΦΛΕΡΥ ΧΛΟΗ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
8 ½
9ο Φεστιβάλ Ισπανόφωνου Κινηματογράφου Αθήνας – FeCHA
2046
Anora
Babygirl
Ballerina
Black Dog
Blue Jean
Close
Cure
Dourgouti Town
Drive My Car
Flow
Gimme Danger: Η ιστορία των Stooges
Invisible World
Karate Kid: Θρύλοι
Killerwood
La La Land
Oh, Canada
Piglet
ReUniverse
September Says
Take a Trip
The Greek Experiment
The Surfer
Thunderbolts*
Until Dawn
Άλογα
Όλα για τη μητέρα μου
Αίσθηση αμαρτίας
Αγριες πληγές
Αλύγιστος Νίκος
Ανοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Ανοιξη
Αντίο Βερολίνο
Αργός θάνατος
Ας περιμένουν οι γυναίκες
Βαϊάνα 2 (μεταγλωττισμένη)
Βερμίλιο: Η Νύφη του Βουνού
Βερολίνο, η συμφωνία μιας μεγαλούπολης
Βιριδιάνα
Βλέπω τον θάνατο σου 6: Δεσμοί αίματος
Δαχομέη
Δεν είμαι εγώ
Δεσμώτης του ιλίγγου
Διακοπές στη Ρώμη
Είμαι ακόμη εδώ
Εδώ μιλάνε για λατρεία
Επικίνδυνη Αποστολή: Η έσχατη τιμωρία
Ερωτική επιθυμία
Η Ηλιαχτίδα μου
Η Λάμψη
Η Ναυσικά της κοιλάδας των ανέμων
Η άγρια αχλαδιά
Η αδελφότητα της καπνιστής σάουνας
Η απόφαση
Η καρδιά του κτήνους
Η κυρία απ’ τη Σαγκάη
Η ορχήστρα του αδερφού μου
Η σπουδαία κυρία Χολ
Η υπηρέτρια
Θεώρημα
Θολός βυθός
Ιστορία αγάπης
Κάτω από την λάμψη του φεγγαριού
Καγιάρα: Ηρωίδα των Ινκας (μεταγλωττισμένη)
Και μετά δεν έμεινε κανένας
Καμία άλλη γη
Καταραμένη ψυχή
Κιούκα πριν το τέλος του καλοκαιριού
Κονκλάβιο
Λίλο & Στιτς (μεταγλωττισμένη)
Λίλο & Στιτς (με υπότιτλους)
Λενάκι, δυο φωτιές και δυο κατάρες
Μαθήματα από έναν πιγκουίνο
Μαύρος κύκνος
Μια ταινία Minecraft (μεταγλωττισμένη)
Μικρά πράγματα σαν κι αυτά
Νοσταλγία
Νοσταλγώντας το φως
Ντροπή
Νυχτερινός εκφωνητής
Νύφες
Ο δολοφόνος με το αγγελικό πρόσωπο
Οδός Μαλχόλαντ
Οικογένεια Τενενμπάουμ
Οικουμενική γλώσσα
Οι στάχτες μιας αγάπης
Ο κόκκινος δάσκαλος
Ολα είναι δρόμος
Ο πειρατής Μαυροδόντης και η κόμισσα του Γκρελ (μεταγλωττισμένη)
Ο σπόρος της ιερής συκιάς
Πέτρινα χρόνια
Πανελλήνιον
Παρίσι, 13ο διαμέρισμα
Πειθαρχική μεραρχία “999”
Περηφάνια και Προκατάληψη
Πεσμένα φύλλα
Πικρές αλήθειες
Πρόγευμα στο Τίφανις
Σάουντρακ για ένα πραξικόπημα
Σιωπηλός μάρτυς
Σκιές στο σκοτάδι
Σμιλεμένες ψυχές
Τα καλύτερά μας χρόνια
Τα κύματα της άνοιξης
Ταξίδι στη χώρα των θαυμάτων
Τελευταία έξοδος: Ρίτα Χέιγουορθ
Τελευταία πνοή
Το Παρίσι του Σουλεϊμάν
Το Φοινικικό σχέδιο
Το αγόρι
Το διπλανό δωμάτιο
Το κάστρο στον ουρανό
Το καλοκαίρι της Κάρμεν
Το κινούμενο κάστρο
Το μίσος
Το χρώμα του ροδιού
Υπάρχω
Υψηλή κοινωνία
Φαίδρα
Χειμερία νάρκη
Ψυχρός Πόλεμος

Retro Movies & TV 1: Έγκλημα στο Γκόσφορντ Παρκ

Το αστυνομικό είδος είναι από τα πιο αγαπημένα είδη όχι μόνο της λογοτεχνίας, αλλά και του σινεμά. Πολλές από τις ταινίες αστυνομικού μυστηρίου, που βγαίνουν, είναι και ταινίες εποχής. Ο λόγος είναι απλός: οι σημαντικότεροι ήρωες των αστυνομικών μυθιστορημάτων, όπως ο Σέρλοκ Χολμς και ο Ηρακλής Πουαρό, κάνουν την εμφάνισή τους στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα. Έτσι η ατμόσφαιρα εκείνης της εποχής έχει καταφέρει να περιβάλλει ένα μεγάλο μέρος των ταινιών αυτού του είδους.

author-image Γιώργος Σμυρνής

Για παράδειγμα το «Έγκλημα στο Γκόσφορντ Παρκ», αν και δεν έχει έναν από τους παραπάνω ιδιοφυείς ντετέκτιβ για πρωταγωνιστή, εκτός από αστυνομικό έργο, είναι καθαρά μια ταινία εποχής. Εκτυλίσσεται το 1932 αιώνα και αναφέρεται στον μυστηριώδη κόσμο της βρετανικής υψηλής κοινωνίας εκείνης της περιόδου.

Το έργο διαδραματίζεται σε μια κοντινή ιστορική περίοδο με την πολύ επιτυχημένη σειρά, “Ο Πύργος του Ντάουντον” (Downton Abbey), που επιστρέφει στην μικρή οθόνη τον Νοέμβριο από το OTE TV. Κι ίσως αυτό δεν είναι τυχαίο, γιατί ταινία και σειρά μοιράζονται τον ίδιο σεναριογράφο. Ο Τζούλιαν Φέλοουζ, έχει γράψει το σενάριο τόσο για το «Έγκλημα στο Γκόσφορντ Παρκ», όσο και “Ο Πύργος του Ντάουντον”. Μάλιστα, για το σενάριο της ταινίας κέρδισε και το Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου, του μοναδικού αγαλματιδίου που κέρδισε η ταινία με τις επτά υποψηφιότητες.

Το Έγκλημα στο Γκόσφορντ Παρκ είναι για μια αμερικανική/βρετανική δραματική κωμωδία μυστηρίου παραγωγής 2001, την οποία σκηνοθέτησε ο Ρόμπερτ Όλτμαν, ο οποίος είχε και την ιδέα για το σενάριο.
gosford-park
Πρωταγωνιστούν μεγάλα ονόματα της  υποκριτικής, όπως οι Μάγκι Σμιθ (Ο Πύργος του Ντάουντον) , Έλεν Μίρεν (Η Βασίλισσα) , Κλάιβ Όουεν (Sin City), Ράιαν Φιλίπε (Cruel Intentions), Κριστίν Σκοτ Τόμας (Ο Άγγλος Ασθενής), Έμιλι Γουάτσον (Δαμάζοντας τα Κύματα) και άλλοι. 

Το έργο ενώνει δύο κόσμους. Τον κόσμο της ελίτ και τον παράλληλο κόσμο των υπηρετών, τον ταπεινό και καταφρονεμένο, ξεχασμένο από τόσα άλλα έργα με θέμα την υψηλή κοινωνία, αλλά πάντα υπαρκτό. Γιατί, όπως μας λέει η ταινία, όπου υπάρχουν αριστοκράτες, υπάρχουν κι οι υπηρέτες τους. Κι οι υπηρέτες ξέρουν πολύ περισσότερα, από όσα νομίζει κανείς.

Η ιστορία αφηγείται ένα πάρτι, στο οποίο παρευρίσκονται πλούσιοι Βρετανοί, ένας Αμερικανός και οι υπηρέτες τους, στην Αγγλική εξοχική κατοικία Γκόσφορντ Παρκ. Μετά το δείπνο γίνεται ένας φόνος και η ταινία παρουσιάζει την έρευνα που ακολουθεί, παρουσιάζοντας τις προοπτικές τόσο των υπηρετών όσο και των καλεσμένων. Μάλιστα, είναι η οπτική των υπηρετών αυτή που δίνει στην αφήγηση τον κύριο όγκο των πληροφοριών. Άλλωστε, οι υπηρέτες κυκλοφορούν αθόρυβα μέσα στα άδυτα του κόσμου των αριστοκρατών, για να προσφέρουν τις «ταπεινές τους υπηρεσίες» και βλέπουν πράγματα, που πολλοί αριστοκράτες θα ήθελαν να κρατήσουν μυστικά.

Το ενδιαφέρον με την συγκεκριμένη ταινία, πέρα από την υψηλή ποιότητα των ερμηνειών και το κλασάτο πνεύμα της εποχής, που περιγράφει, είναι ότι ξεφεύγει αρκετά από το ύφος του κλασικού αστυνομικού έργου. Ενώ, αναζητείται ένας δολοφόνος, τελικά το φινάλε είναι εξαιρετικά αινιγματικό. Και το βάρος δεν πέφτει στην ανακάλυψη του φονιά, αλλά στις σχέσεις μεταξύ των χαρακτήρων και στις ταξικές διαφορές, που περιγράφονται ανάγλυφα τόσο από την μαεστρική κινηματογράφηση του Όλτμαν, όσο και από την έξυπνη πένα του σεναριογράφου Τζούλιαν Φέλοουζ.

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΒΡΑΒΕΙΑ

Η ανάπτυξη για την ταινία ξεκίνησε το 1999, όταν ο Μπομπ Μπάλαμπαν προσέγγισε τον Όλτμαν και του ζήτησε να κάνουν μαζί μια ταινία. Ο Όλτμαν πρότεινε μια ταινία whodunnit (“ποιος το’ κανε”, δηλαδή ποιος είναι ο δολοφόνος). Ζήτησε από τον Φέλοουζ να γράψει το σενάριο. Η ταινία ξεκίνησε παραγωγή το Μάρτιο του 2001 με προϋπολογισμό 19,8 εκατομμύρια δολάρια. Απέφερε τελικά πολύ περισσότερα.

Η πρεμιέρα της ταινίας Έγκλημα στο Γκόσφορντ Παρκ πραγματοποιήθηκε στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Λονδίνου στις 7 Νοεμβρίου 2001. Κυκλοφόρησε στους κινηματογράφους των Ηνωμένων Πολιτειών σε περιορισμένο κύκλωμα αιθουσών στις 26 Δεκεμβρίου 2001 και σε ευρύτερη διανομή στις 4 Ιανουαρίου 2002. Αν και με τόσο αγγλικό θέμα, η ταινία κυκλοφόρησε αργότερα στο Ηνωμένο Βασίλειο – την 1η Φεβρουαρίου 2002.

Οι κριτικοί το λάτρεψαν. O Ρότζερ Έμπερτ έδωσε την μέγιστη βαθμολογία του των 4 αστεριών στην ταινία, περιγράφοντας την υπόθεση ως «διασκεδαστικό και θρασύ επίτευγμα, το οποίο αξίζει να συγκριθεί με τις καλύτερες ταινίες» του Ρόμπερτ Όλτμαν. Μάλιστα, ο Έμπερτ τόνισε ότι η ταινία έχει ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των ταινιών του σκηνοθέτη. Ότι δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στους χαρακτήρες από ό,τι στην πλοκή. Ο Τζόναθαν Ρόζενμπάουμ του Chicago Reader χαρακτήρισε την ταινία αριστούργημα.

Επίσης, η ταινία κινήθηκε ικανοποιητικά και στο box office αποφέροντας 87,7 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως. Το μεγαλύτερο αβαντάζ της, πάντως, ήταν ότι επρόκειτο για ταινία βραβείων. Έλαβε επτά υποψηφιότητες για Όσκαρ, μεταξύ των οποίων Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας και Β’ Γυναικείου Ρόλου για τις ερμηνείες των Σμιθ και Μίρεν. Κέρδισε- όπως είπαμε παραπάνω- μόνο το Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου, χάρη στον Τζούλιαν Φέλοουζ.

Επίσης, έλαβε εννέα υποψηφιότητες για τα αγγλικά βραβεία BAFTA, κερδίζοντας σε δύο κατηγορίες -καλύτερης ταινίας και καλύτερων κουστουμιών, της Τζένι Μπίβαν. Συνολικά, η ταινία προτάθηκε για 61 διαφορετικά βραβεία και κέρδισε τα 25 από αυτά.

-Είστε λάτρης των ταινιών και των σειρών εποχής; Τότε Ραντεβού με τον Πύργο του Ντάουντον… αποκλειστικά σε HD στον OTE TV! Απολαύστε τους τρίτους πρώτους κύκλους ξεκινώντας από την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου και σε αποκλειστικότητα τον 4ο κύκλο της σειράς τον Δεκέμβριο.

Διαβάστε περισσότερα για την δημοφιλή σειρά “Πυργος του Ντάουντον” στο OTE-TV

Περισσότερα από CINEMA