MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
18
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
"all aboard": Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
Από 09/10/2025 έως 09/11/2025
"Άτοσσα τι ονειρεύεσαι;": Ομαδική έκθεση στο Ίδρυμα Κακογιάννης
Από 12/09/2025 έως 25/09/2025
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Art Athina 2025: Η μεγάλη συνάντηση της σύγχρονης τέχνης ξεκινά στο Ζάππειο
Από 18/09/2025 έως 22/09/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
Faces and Bodies: Η έκθεση του Μάνου Ιωαννίδη στη Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας
Από 14/09/2025 έως 28/09/2025
Healing the Grid: Έκθεση της Πέγκυς Κλιάφα στη γκαλερί Ζουμπουλάκη
Από 11/09/2025 έως 04/10/2025
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Nήματα Eπιλογής: Ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
Από 24/06/2025 έως 27/09/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Takis 1∞: Το Ίδρυμα Γουλανδρή γιορτάζει τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Takis με ένα μεγάλο αφιέρωμα
Από 22/06/2025 έως 02/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Ηλιοτρόπια στο Σκοτάδι και στο Φως»: Μια έκθεση για την επαναπρόσληψη των αισθήσεων στο Μουσείο Αγγελική Χατζημιχάλη
Από 21/09/2025 έως 09/11/2025
«Θηραϊκές Τελετουργίες»: Η νέα ατομική έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στο Μουσείο Τομάτας
Από 23/08/2025 έως 24/10/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Γραφές και Χάρτες: Η νέα ατομική έκθεση της Βάσως Τρίγκα στο Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας
Από 06/09/2025 έως 05/10/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Εικαστικό «Φως εκ φωτός» στην Άνδρο
Από 26/07/2025 έως 28/09/2025
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Η Μπιενάλε της Γάζας: Η ανθεκτικότητα της παλαιστινιακής τέχνης απέναντι στη Γενοκτονία στον Λόφο art project
Από 18/09/2025 έως 04/11/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Πέτρες Αιγίνης και άλλες θάλασσες στο ατελιέ του Νίκου Νικολάου: Ομαδική έκθεση στην Αίγινα
Από 13/09/2025 έως 26/10/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025
Ζωγραφική

Η ανάσα του κενού: Ζωγραφική έκθεση του Ανδρέα Βεντούρη στην genesis gallery

Η genesis gallery παρουσιάζει στον νέο της χώρο στην οδό Ιπποκράτους 121, την ατομική έκθεση του Ανδρέα Βεντούρη με τίτλο το «Η ανάσα του κενού».

Monopoli Team

Η genesis gallery παρουσιάζει, από τις 6 έως τις 22 Φεβρουαρίου, στον νέο της χώρο στην οδό Ιπποκράτους 121, την ατομική έκθεση του Ανδρέα Βεντούρη με τίτλο το «Η ανάσα του κενού».

Η ανάσα του κενού: Λίγα λόγια για την έκθεση

Εικόνες εγκατάλειψης αποτελούν το σύνολο της ζωγραφικής του Ανδρέα Βεντούρη.

Πρόκειται κατά κύριο λόγο για τα εσωτερικά βιοτεχνικών και βιομηχανικών παμπάλαιων κτηρίων, σε κατάσταση ερήμωσης, όχι όμως ερειπωμένα. Ορθώνονται άλλοτε με κόπο και άλλοτε με ευκολία, αλλά σχεδόν πάντα ακέραια. Το εσωτερικό τους φωτίζεται κυρίως από συστοιχίες παραθύρων, αλλά και από μεγάλα απομονωμένα παράθυρα, σύμφωνα με τα απεικονιστικά λεγόμενα του ζωγράφου μας.

Οι χώροι είναι τελείως κενοί, από ανθρώπους και πράγματα, ενώ σε ελάχιστες περιπτώσεις «δεσπόζουν» στους στενόμακρους διαδρόμους κάποια παιδικά παιχνίδια, όπως ένα αρκουδάκι και παιδικά ποδήλατα που ενισχύουν την αίσθηση της εγκατάλειψης. Άλλωστε αυτού του είδους οι χώροι ήταν πάντα ελκυστικοί για τα παιδιά, μακριά από γονεϊκούς περιορισμούς, ευτυχισμένα στη μοναχικότητά τους.

Η χρήση μιας παραδοσιακής προοπτικής στην κτηριακή δόμηση υποβάλλει παντού πορεία προς το βάθος, προς ένα σημείο φυγής, με τρόπο ώστε να προκαλεί μια αίσθηση του ατέρμονος, της ατελείωτης φυγής, τόσο προσφιλή στο μικρό παιδί. Παράλληλα, στο πλαίσιο αυτών των μεγάλων κενών χώρων, ο Ανδρέας ζουμάρει σε περιορισμένων διαστάσεων σκάλες σπάζοντας την επιπεδότητα των τεράστιων χώρων, και προσθέτοντας στο σύνολο μια αίσθηση αμφίδρομης -ανοδικής και καθοδικής πορείας- όπως είναι βέβαια λογικό για μια σκάλα. Μόνο που με τον δημιουργικό «παραλογισμό» της τέχνης, στη ζωγραφισμένη σκάλα του Ανδρέα πριμοδοτείται, σχεδόν ανεπαίσθητα, η ανοδική της πλευρά και όχι η καθοδική, ενισχύοντας την αίσθηση φυγής που επικρατεί στον γενικό σχεδιασμό των κτηρίων μέσω της κλασικής αναγεννησιακής τρόπον τινά προοπτικής.

Τα μόνα ψήγματα αντίστιξης που εμφανίζονται στο έργο του καλλιτέχνη μας, και διαταράσσουν την κυρίαρχη στο σύνολό του ηρεμία, είναι το έργο όπου φύση και κτήρια αντιπαρατίθενται. και όντως πρόκειται για αντιπαράθεση. Αυτός είναι λοιπόν εν συντομία ο απεικονιζόμενος κόσμος του Ανδρέα, αλλά λείπει η πιο σημαντική απάντηση: το πώς τα κατασκεύασε, τα ζωγράφισε δηλαδή, και κυρίως γιατί! Τι στην ευχή τελικά σημαίνει όλος αυτός ο ζωγραφικός οργασμός στα έργα του; Και εδώ πια θα απαντούσα ότι ο Ανδρέας «δίνει τα ρέστα του». Πώς; Ως εξής: δεν χρησιμοποιεί ούτε αμιγές σχέδιο, αλλά ούτε και αμιγές χρώμα. Και τα δύο καλύπτονται από μια εκτεταμένη αχλύ ή μάλλον από πολλές χρωματικές αχλές σαν χρωματιστές ανάσες οι οποίες πλέουν στο κενό, το γεμίζουν και καλύπτουν τα πάντα ούτως ώστε να ανταγωνίζονται και αυτά τα στέρεα δομικά υλικά των ίδιων των κτηρίων. Στην ουσία τα πάντα εξαϋλώνονται και μετατρέπουν τον χώρο από στέρεο και οριστικό σε εν δυνάμει. Θα έλεγε κανείς ότι ο ζωγράφος δουλεύει ταυτόχρονα και επί ίσοις όροις τόσο με τη συνειδητή στερεότητα όσο και με την ασυνείδητη ρευστότητα και ασάφεια, χωρίς να έχει απαραίτητα επίγνωση αυτής της διαδικασίας, γι΄ αυτό και παραμένει άλλωστε όντως ζωγράφος. Η επίγνωση ενέχει τον κίνδυνο της εικονογράφησης περισσότερο και όχι της καθ’ αυτού ζωγραφικής. Θα τολμούσα ίσως να πω κάπως πιο φροϋδικά ότι οι απεικονίσεις του Ανδρέα κινούνται στο χώρο του προσυνειδητού, αυτό που ο Φρόυντ προσδιορίζει «ό,τι είναι σιωπηρά παρόν μέσα στην ψυχοδιανοητική δραστηριότητα». Αυτό το σιωπηρά παρόν χρωματίζει ολόκληρη τη δουλειά του καλλιτέχνη μας (Προσυνειδητό στο Laplanche – Pontalis, Λεξιλόγιο της ψυχανάλυσης, Κέδρος, Αθήνα 1986). Όντως το έργο του καθορίζεται από μια σιωπηρή παρουσία, από τα πολυδαίδαλα άδυτα της ψυχής, αλλά και του νου ταυτόχρονα. Και αυτό φαίνεται να το επιτυγχάνει με το να πηγαίνει πέρα από το σχέδιο και το χρώμα καθαυτά μετατρέποντάς τα σε φως και σκιά σαν μια σύγχρονη παραλλαγή του αναγεννησιακού σφουμάτο. Αυτή η μετατροπή είναι που συμβάλλει στην υποβολή ενός χώρου ελαστικού και εύπλαστου όπου οι τοίχοι δίνουν την εντύπωση της ταυτόχρονης διαστολής και συστολής και μάλιστα μεταξύ του μέγιστου και του ελάχιστου.

Αυτού του είδους η ακραία αυξομείωση δημιουργεί την αίσθηση του τεράστιου, όχι αναγκαστικά σαν διάσταση αλλά σαν βίωμα, και βρισκόμαστε έτσι αντιμέτωποι με μια λέξη την οποία ο Gaston Bachelard θεωρεί την αγαπημένη του Γάλλου ποιητή Beaudelaire.

Αναφέρει λοιπόν ότι «η λέξη τεράστιος επιβάλλει μια ηρεμία, μια γαλήνη, μια ησυχία. Μας φέρνει τον απόηχο των μυστικών δωματίων του είναι μας. Είναι μια λέξη γεμάτη σοβαρότητα, εχθρός των αναστατώσεων, εχθρική στις υπερβολές της απαγγελίας. Θα την καταστρέφαμε σε μια απαγγελία υποταγμένη στο μέτρο» (Gastron Bachelard, Η ποιητική του χώρου, Χατζηνικολή, Αθήνα 1982, σ. 222). Εδώ ο συγγραφέας υπονοεί εν ολίγοις ότι έχουμε να κάνουμε με μια λέξη που εκφράζει περισσότερο ποιότητες παρά ποσότητες και ότι η αίσθηση του τεράστιου είναι μια εσωτερική κατάσταση, η οποία αναζητάει στον εξωτερικό κόσμο χώρο για να προβληθεί. Και νομίζω ότι ο ζωγράφος μας τους βρήκε αυτούς τους χώρους. Κι εδώ ακριβώς βρισκόμαστε στο σημείο σύγκλισης δύο ψυχών με ολόκληρη την ποικιλία των νοημάτων που κουβαλάει αυτή η λέξη από την αρχαιότητα έως τα σήμερα (ανάσα, πνοή, ζωή, εσωτερικότητα και βάλε). Πρόκειται για την ψυχή του καλλιτέχνη και αυτήν του αντικειμένου προς απεικόνιση. Και αναγκάζομαι όμως εδώ να σταματήσω, διότι νιώθω τον ειρωνικό ψίθυρο στο αυτί μου της Joyce McDougall ότι: «Η μάχη που δίνει κάθε δημιουργός με το μέσο που επέλεξε για να εκφραστεί στηρίζεται σε μια φαντασίωση συγχώνευσης (ή σύγχυσης) με το ίδιο το εκφραστικό μέσο» (Τα χίλια και ένα πρόσωπα του έρωτα, Νεφέλη, Αθήνα 2001, σ. 88). Η πάλη δημιουργού και δημιουργήματος στην πορεία προς την μορφοποίηση είναι πριν απ’ όλα ένας αγώνας σωματικός, με ό,τι μπορεί να σημαίνει η λέξη σώμα η οποία δεν περιορίζεται μόνο στην βιολογική του διάσταση.

Αντρέας Ιωαννίδης / Ιστορικός Τέχνης
Ομ. Καθηγητής Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών

Βιογραφικό

Ο Ανδρέας Βεντούρης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1983. Το 2001 αποφοίτησε απο το τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής και Διακόσμησης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Ξεκίνησε ως μαθητής του Αχιλλέα Αιβάζογλου  και στην συνέχεια εισήχθη και αποφοίτησε με άριστα απο την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (Α.Σ.Κ.Τ)  με δασκάλους τον Γιώργο Καζάζη και τον Γιάννη Γουρζή στην Χαρακτική. Απο το 2016 ασχολήθηκε παράλληλα και με την βυζαντινή Αγιογραφία, με καθηγητές τους Παύλο Σάμιο και Δημοσθένη Αβραμίδη. Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές και μουσειακές συλλογές σε Ελλάδα και Ευρώπη. Δείγματα έργου του έχoυν παρουσιασθεί  σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις. Εχει βραβευθεί 2 φορές για το έργο του. Είναι μέλος του Ε.Ε.Τ.Ε. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ«Αρχαία Ελλάδα»: Τελευταίες εβδομάδες για την έκθεση – θεματικό πάρκο στο Γουδή12.09.2018

Ατομικές εκθέσεις
  • Οκτώβριος 2010 International Action Art
  • Ιανουάριος 2013 Chilly Art Gallery
  • Ιούλιος 2013 Τhermae Sylla Ηotel ( Αιδιψός )
  • Αύγουστος 2015 Τ-Square, Golf Γλυφάδας
  • Φεβρουάριος 2024 Genesis Gallery

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Ανδρέας Βεντούρης
Χώρος: genesis gallery, Ιπποκράτους 121, Αθήνα,
Διάρκεια Έκθεσης: 6 έως 22 Φεβρουαρίου 2025
Πληροφορίες Χώρου: genesis gallery, Ιπποκράτους 121, Αθήνα, Τηλ: +30 211 7100566 | www.gallerygenesisathens.co
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Σχετικά Θέματα
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
«Ηλιοτρόπια στο Σκοτάδι και στο Φως»: Μια έκθεση για την επαναπρόσληψη των αισθήσεων στο Μουσείο Αγγελική Χατζημιχάλη
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Healing the Grid: Έκθεση της Πέγκυς Κλιάφα στη γκαλερί Ζουμπουλάκη
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Faces and Bodies: Η έκθεση του Μάνου Ιωαννίδη στη Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας
Εικαστικά
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Εικαστικά
Art Athina 2025: Η μεγάλη συνάντηση της σύγχρονης τέχνης ξεκινά στο Ζάππειο
Εικαστικά
“all aboard”: Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
«Θηραϊκές Τελετουργίες»: Η νέα ατομική έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στο Μουσείο Τομάτας
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
“Άτοσσα τι ονειρεύεσαι;”: Ομαδική έκθεση στο Ίδρυμα Κακογιάννης
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Πέτρες Αιγίνης και άλλες θάλασσες στο ατελιέ του Νίκου Νικολάου: Ομαδική έκθεση στην Αίγινα
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Πάνος Προφήτης: Τα έργα του νικητή του βραβείου της Art Athina 2024 για νέο καλλιτέχνη, στο MOMus
Εικαστικά
Η Μπιενάλε της Γάζας: Η ανθεκτικότητα της παλαιστινιακής τέχνης απέναντι στη Γενοκτονία στον Λόφο art project
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση