MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
  • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
    Με Πέτερ Στάιν και Μπομπ Γουίλσον στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
    Το, πολλά υποσχόμενο, ρεπερτόριο του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μέχρι και την ‘Ανοιξη του 2024, όπως παρουσιάστηκε σήμερα.
    KEIMENO: Στέλλα Χαραμή | 22.03.2023 Φωτογραφίες: Θωμάς Δασκαλάκης

    Πέτερ Στάιν και Μπομπ Γουίλσον. Ο πρώτος ήταν υπεύθυνος για το ευρωπαϊκό ντεμπούτο του δεύτερου, κατά τα χρόνια που μεσουρανούσε η Σαουμπίνε υπό την διεύθυνση του. Ο δεύτερος σήμερα τον ευχαριστεί για «την εμπιστοσύνη να διαδώσει μια ματιά που ήταν τόσο διαφορετική από τη δική του». Και οι δύο, αυτά τα κορυφαία μεγέθη σκηνοθετών του παγκόσμιου θεάτρου, μοιράστηκαν, λίγες ώρες νωρίτερα, την ίδια αίθουσα ως καλεσμένοι του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. Ο, μεν Στάιν για να σκηνοθετήσει τον «Μισάνθρωπο» του Μολιέρου, μια παραγωγή που θα κάνει πρεμιέρα αμέσως μετά το Πάσχα· ο δε Γουίλσον για ν’ ανοίξει με υψηλές προσδοκίες την επόμενη σεζόν (στα τέλη Νοεμβρίου) σκηνοθετώντας τις «Τρεις Ψηλές γυναίκες» του ‘Εντουαρντ Άλμπι. Μαζί με τον Ρώσο Αντόλφ Σαπίρο που θα στελεχώσει επίσης το ρεπερτόριο του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά σκηνοθετώντας τον «Πλατόνοφ» του Τσέχωφ (Φεβρουάριος 2024) θα είναι οι διεθνείς παρουσίες στον προγραμματισμό μέχρι την Άνοιξη του 2024.

    Ο Πέτερ Στάιν με την πρωταγωνιστική ομάδα του “Μισανθρώπου”: (από αριστερά) Παρασκευή Δουρουκλάκη, Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, Όλια Λαζαρίδου, Νάνσυ Μπούκλη.

    Ο θρύλος της Σαουμπίνε ανεβάζει Μολιέρο

    Λίγες εβδομάδες απομένουν για την πρεμιέρα του «Μισανθρώπου» και οι πρόβες υπό τον Πέτερ Στάιν έχουν ξεκινήσει προ 15 ημερών με τον ίδιο να επισημαίνει τη δυσκολία της συνεργασίας με ηθοποιούς, την γλώσσα των οποίων δεν γνωρίζει. Παρόλα αυτά, έρχεται στον Πειραιά με ένα έργο που λατρεύει και όπως επισημαίνει δεν του δόθηκε η ευκαιρία να δουλέψει παρά στο τέλος της καριέρας του, το 2018. Αυτή την σκηνοθεσία ανακατασκευάζει και την αξιοποιεί με την ελληνική διανομή: Βασίλη Χαραλαμπόπουλο, Όλια Λαζαρίδου, Νάνσυ Μπούκλη, Γιώργο Γλάστρα, Παρασκευή Δουρουκλάκη, Γιωργή Τσαμπουράκη κ.α. «Είναι εφιάλτης που δεν μιλάω την γλώσσα των ηθοποιών που σκηνοθετώ. Τους ζητώ να μου μεταφράζουν στα αγγλικά κάθε φράση που λένε στα ελληνικά. Και τους ευχαριστώ για την υπομονή τους. Θα πείτε, ‘μα γιατί το κάνεις’; Είναι θέμα ματαιοδοξίας, υποθέτω, χρημάτων αλλά και μια νέα ευκαιρία να μείνω στην Ελλάδα. Είναι συναισθηματικό το κίνητρο να δουλεύω εδώ» εξηγούσε νωρίτερα ο κ. Στάιν σε αυτήν την πέμπτη του σκηνοθεσία στην Ελλάδα – με τελευταία την «Ηλέκτρα» που είχε εκπροσωπήσει το Εθνικό Θέατρο στο Φεστιβάλ Επιδαύρου το 2007 – και πάλι με Έλληνες πρωταγωνιστές.

    Ο «Μισάνθρωπος» θα κάνει πρεμιέρα στις 19 Απριλίου και θα παιχτεί μέχρι και την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου, επεκτείνοντας τη διάρκεια της σεζόν για το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.

    Ο Μπομπ Γουίλσον στην σημερινή συνέντευξη Τύπου.

    Ντεμπούτο του Μπομπ Γουίλσον στον Άλμπι

    Ο Μπομπ Γουίλσον, με τη σειρά του, θα επιστρέψει στην Αθήνα τον επόμενο Νοέμβριο για να σκηνοθετήσει τις Ρένη Πιττακή, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και Λουκία Μιχαλοπούλου στο κλασικό του Άλμπι «Τρεις ψηλές γυναίκες». Ο Τεξανός σταρ της σκηνοθεσίας ανακαλεί τη γνωριμία του με τον Έντουαρντ Άλμπι όταν ήταν ακόμα φοιτητής αρχιτεκτονικής στη Νέα Υόρκη, οπότε και είχε την ευκαιρία να τον γνωρίσει από νωρίς, από τα πρώϊμα έργα του αλλά και να τον δει να καταξιώνεται με το «Ποιος φοβάται την Βιρτζίνια Γουλφ». «Καθώς βρισκόμασταν από καιρού εις καιρόν τον ρώτησα, κάποια στιγμή, γιατί έχει παραγκωνιστεί το σουρεαλιστικό στοιχείο στα έργα του. Και τότε μου απάντησε ‘ίσως μια μέρα να σκηνοθετήσεις εσύ ένα από αυτά’» εκμυστηρεύεται ο Μπομπ Γουίλσον.

    Για λογαριασμό του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά θα είναι, λοιπόν, η πρώτη φορά που θα κάνει πραγματικότητα την προτροπή του ‘Αλμπι. «Αυτό το έργο περιστρέφεται γύρω από τον αριθμό τρία. Πολλές φορές το συναντάμε αυτό στις δραματουργίες και στη λογοτεχνία. Όμως, εδώ, είναι σαν να περιγράφω τη δομή ενός σώματος: Το δέρμα, τη σάρκα και τα κόκκαλά του» ομολογούσε κοιτάζοντας τις πρωταγωνίστριες του, οι οποίες, ως φαίνεται, του προτάθηκαν από τον καλλιτεχνικό διευθυντή του θεάτρου, Λευτέρη Γιοβαννίδη. «Κοιτάζοντας τις και μόνο δημιουργείται μια ιστορία. Έχω δουλέψει πολύ στην καριέρα μου με την ακινησία και το φως. Την πρώτη ημέρα που συνάντησα αυτές τις κυρίες, φώτισα απλώς τα πρόσωπα τους και δεν μιλήσαμε περαιτέρω. Αλλά η ιστορία ήταν εκεί, σαν να γινόταν ένα κοντινό στην κάμερα. Κι όπως λένε οι κινηματογραφιστές, από τη στιγμή που ο φακός ζουμάρει στο πρόσωπο δεν χρειάζεται να γίνουν πολλά. Στη δουλειά μου, ξεκινώ πάντα με τη φυσική όψη των ηθοποιών, εστιάζω στο μυστήριο που υπάρχει εκεί. Όπως ξέρετε, μισώ τον νατουραλισμό στο θέατρο», διευκρίνιζε ο Αμερικανός σκηνοθέτης. Οι «Τρεις Ψηλές γυναίκες» θα κάνουν πρεμιέρα στις 24 Νοεμβρίου 2023 και θα παιχτούν περίπου μέχρι και τα μέσα του Φεβρουαρίου 2024.

    Δύο από τις “Τρεις Ψηλές Κυρίες”: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και Ρένη Πιττακή.

    Τσέχωφ και Σαίξπηρ για την Άνοιξη του ΄24

    Θα ακολουθήσει η μετακίνηση προς το ρωσικό τόξο με Τσέχωφ και συγκεκριμένα το πρώτο έργο του με τον Αντόλφ Σαπίρο στη σκηνοθεσία του. «Έχω σκηνοθετήσει Τσέχωφ σε πολλές χώρες και πολλές γλώσσες, αλλά ο ‘Πλατόνοφ’ είναι ένα έργο με πολλά αινίγματα. Πρώτο απ’ όλα, το γεγονός ότι φέρει το όνομα του κορυφαίου Έλληνα φιλοσόφου. Προσωπικά διακρίνω μια ευκαιρία να βγούμε από το στενό πλαίσιο του κειμένου και να εισάγουμε στην παράσταση όλα τα θέματα και ερωτήματα που θέτει το έργο του Τσέχωφ», δήλωνε ο Σαπίρο στο μαγνητοσκοπημένο μήνυμα του. Στον επώνυμο ρόλο θα δούμε το Νίκο Ψαρρά και μαζί του, τους Θέμη Πάνου, Αντιγόνη Φρυδά, Νικόλα Χανακούλα, Θανάση Ζερίτη, Κατερίνας Παπουτσάκη, Αναστάση Ροϊλό. Η παράσταση θα κάνει πρεμιέρα στις 21 Φεβρουαρίου 2024 αλλά δεν θα είναι η τελευταία μεγάλη παραγωγή της Κεντρικής Σκηνής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. Ο Λευτέρης Γιοβανίδης – σε συνεργασία με το Δημοτικό Θέατρο Κωνσταντινούπολης – θα σκηνοθετήσει το σαισξπηρικό κλασικό «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Η πραγμάτωση της παράστασης προγραμματιζόταν για φέτος αλλά αναβλήθηκε εξαιτίας του θηριώδους σεισμού στη χώρα με τα ανυπολόγιστα θύματα.

    Γιάννης Νταλιάνης, Έλενα Καρακούλη, Νίκος Ψαρράς, Μαρίνα Ασλάνογλου, συντελεστές των παραστάσεων της σκηνής Ωμέγα.

    Το ρεπερτόριο της σκηνής Ω

    Το ρεπερτόριο του Θεάτρου θα συμπληρωθεί με τρεις ακόμα παραγωγές στη σκηνή Ωμέγα, την πειραματική, δηλαδή, σκηνή του οργανισμού. Μετά το Πάσχα, η Έλενα Καρακούλη θα σκηνοθετήσει τις «Σκηνές από ένα γάμο» του ‘Ιγκμαρ Μπέργκμαν με πρωταγωνιστές τους Νίκο Ψαρράκαι Μαρίνα Ασλάνογλου. Από το φθινόπωρο του 2023 η Ωμέγα θα παρουσιάσει δύο ακόμα παραστάσεις: Τον «Ελέφα» του Κώστα Μποστατζόγλου και τους «Τσέντσι» του Πέρσι Σέλεϊ σε σκηνοθεσία της Μαριλίτας Λαμπροπούλου. Ο Γιάννης Νταλιάνης θα βρεθεί στον πρωταγωνιστικό ρόλο του αποτρόπαιου Ρωμαίου φεουδάρχη Τσένστι – ο οποίος αναλαμβάνει και το μεταφραστικό έργο. Μαζί του οι Θάνος Τοκάκης, Χάρης Χαραλάμπους, Ελίζα Σκολίδη, Τάσος Λέκκας κ.α.

    Η παρουσίαση του προγράμματος έγινε με την παρουσία του δημάρχου Πειραιά, Γιάννη Μώραλη ο οποίος αν και επαίνεσε το αξιόλογο και εξωστρεφές πρόγραμμα του Δημοτικού Θεάτρου, άσκησε κριτική στο «λανθασμένο νομικό πλαίσιο» κάτω από το οποίο λειτουργεί, πετώντας το μπαλάκι στο Υπουργείο Πολιτισμού. Σχολίασε, μάλιστα – όπως και ο καλλιτεχνικός του διευθυντής – την ελάχιστη χρηματοδότηση που παρέχεται στον οργανισμό ύψους 450.000 ευρώ αιτούμενος «περαιτέρω ενίσχυση».

    Περισσότερα από Art & Culture
    VIMA_WEB3b