MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
05
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

Σαν σήμερα 2 Ιουλίου του 1877, γεννιέται ο Γερμανός λογοτέχνης, Έρμαν Έσσε

Σαν σήμερα το 1877, γεννιέται ένας πολύ σημαντικός Γερμανός λογοτέχνης και φιλόσοφος, ο Έρμαν Έσσε. Τα φιλοσοφικά του έργα μελετούνται και ερμηνεύονται ακόμα και σήμερα

Monopoli Team

Ο Έρμαν Έσσε γεννιέται στο Κάλβ της Βυρτεμβέργης στην Γερμανία το 1877. Χρόνια αργότερα ξεκινάει να εργάζεται σε βιβλιοπωλείο και παράλληλα συγγράφει δικά του ποιήματα και μυθιστορήματα.

Το 1904 δημοσίευσε το πρώτο του μυθιστόρημα, Πήτερ Κάμεντσιντ. Το 1946 τιμήθηκε με το βραβείο Γκαίτε και το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας, ενώ το 1955 με το βραβείο Ειρήνης του Γερμανικού Συνδέσμου Εμπορίας Βιβλίων.

Μέσα από το πλήθος γραπτών του, ο Άλαν Πέρσυ ξεχώρισε 66 αποφθέγματα του Έσσε στο βιβλίο «66 Μαθήματα καθημερινής σοφίας». Αποφθέγματα γεμάτα φιλοσοφικό περιεχόμενο.

Παρακάτω ξεχωρίζουμε 10 από αυτά:
  • Ξεχνάει κανείς να κρίνει και να επικρίνει τους άλλους όταν είναι γεμάτος αμφιβολίες για τον εαυτό του.
  • Το να κάνεις το δικαστή σε ξένες ζωές είναι η τέλεια δικαιολογία για να μην αναλύεις την δική σου. Αν παρατηρήσουμε τα άτομα που γυρνάνε εδώ κι εκεί βγάζοντας ετυμηγορία για το τι κάνουν καλά και τι κακά οι άλλοι, θα βρούμε σε αυτά ένα μεγάλο έλλειμμα αυτοκριτικής. Δεν έχουν συνείδηση των πράξεων και των λόγων τους γιατί εστιάζουν την προσοχή τους στις ζωές τρίτων. Και συμπεριφέρονται με αυτόν τον τρόπο επειδή φοβούνται να ακτινογραφήσουν τον εαυτό τους και να απογοητευτούν.

Όταν μισούμε κάποιον, μισούμε στην εικόνα του κάτι που υπάρχει μέσα μας.

  • Όταν νομίζουμε ότι πλήττουμε με κάποιον, είναι γιατί κατέχει κάτι που μας αγγίζει βαθιά και μας προκαλεί δυσφορία. Αυτός ο κάποιος γίνεται καθρέφτης για κάτι που υπάρχει μέσα μας και δεν θέλουμε να το παραδεχτούμε. Αλλιώς δεν θα μας ενοχλούσε τόσο. Έτσι, ο μεν τσιγκούνης υπομένει την τσιγκουνιά των άλλων με περισσότερη ένταση από οποιονδήποτε, ο δε αδιάκριτος τσαντίζεται υπερβολικά όταν υφίσταται την αδιακρισία. Το πρόσωπο που μισούμε είναι καθρέφτης μας και, συνεπώς ένας πνευματικός δάσκαλος που δεν πρέπει να υποτιμάμε.

Το τρυφερό είναι πιο δυνατό από το σκληρό, το νερό πιο δυνατό από τον βράχο, η αγάπη πιο δυνατή από τη βία.

  • Η δύναμη της αγάπης, σαν το νερό, έγκειται στην προσαρμοστικότητά της στο μέσο όπου ζει. Αν αυτό μεταφερθεί στην καθημερινή ζωή, ο ικανός να αγαπήσει -όχι μόνο έναν άλλο άνθρωπο αλλά και ένα σχέδιο- σμιλεύεται στις δυσκολίες ώστε να αποκομίσει το καλύτερο σε κάθε κατάσταση.
  • Κάποιοι που θεωρούνται τέλειοι είναι τέλειοι επειδή απλώς έχουν λιγότερες απαιτήσεις από τον εαυτό τους.
  • Μια απλή αλλά πολύ αποτελεσματική άσκηση: σημείωνε έναν στόχο βελτίωσης για κάθε εβδομάδα, και σε ένα χρόνο η ποιότητα ζωής σου θα έχει αναβαθμιστεί με τρόπο που ούτε τον φαντάζεσαι τώρα.

Το πουλί σπάει το τσόφλι. Το αυγό είναι ο κόσμος. Αυτός που θέλει να γεννηθεί οφείλει να σπάσει έναν κόσμο.

  • Το παιδί πρέπει να εγκαταλείψει την παιδική ηλικία του, την αθωότητα του ώστε με αυτόν τον τρόπο να μεταμορφωθεί σε ενήλικα. Αυτά τα τελετουργικά μετάβασης συνεπάγονται πάντα το να αποβάλει κανείς το πρότερο εγώ του ώστε να επιτρέψει στο καινούργιο εγώ να γεννηθεί.
  • Κάποιες φορές οι εχθροί είναι πιο χρήσιμοι από τους φίλους, αφού χωρίς αέρα δεν γυρνάν οι ανεμόμυλοι.
  • Ο εχθρός μας αναγκάζει να δράσουμε και να βγούμε από την άνεση που μας είχε κάνει μαλθακούς. Μας αναγκάζει να βγάλουμε τον καλύτερο, καθώς και τον χειρότερο εαυτό μας. Αν μπορούμε να δούμε τις αντιδράσεις μας από απόσταση και με λίγο χιούμορ, σε κάθε σύγκρουση κρύβεται κι ένα μεγάλο μάθημα σχετικά με το ποιόν μας και τις αδυναμίες μας».

Το σχολείο δεν διδάσκει δεξιότητες κι ικανότητες που είναι απαραίτητες για τη ζωή.

  • Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει και ο Έσσε στο μυθιστόρημά του Κάτω από τον τροχό: “Ο δάσκαλος του σχολείου προτιμάει να έχει μερικά στουρνάρια στην τάξη του παρά έναν μόνο ιδιοφυή μαθητή. Και κατά βάθος έχει δίκιο γιατί καθήκον του δεν είναι να μορφώνει εξαιρετικά μυαλά αλλά καλούς φιλολόγους, μαθηματικούς, και χρήσιμους ανθρώπους.
  • Ξανά και ξανά γαντζώνεται κανείς στα πράγματα που έχει αγαπήσει και νομίζει ότι πρόκειται για πίστη ενώ είναι απλώς τεμπελιά.
  • Τα παιδιά τα τρομάζει το σκοτάδι γιατί νομίζουν ότι ανάμεσα στις σκιές κρύβεται κάποιο τέρας, κάτι άγνωστο που μπορεί να τους επιτεθεί. Κατά τον ίδιο τρόπο, τους ενήλικες τους τρομάζει το άγνωστο γιατί συνεπάγεται αλλαγή, ρίσκο, αβεβαιότητα. Μας προκαλεί φόβο το καινούργιο γιατί αν αποτύχουμε ξέρουμε ότι θα ακούσουμε τη φράση: “Εγώ σου το είχα πει”.

Χωρίς προσωπικότητα δεν υπάρχει αγάπη, δεν υπάρχει αγάπη αληθινά βαθιά.

  • Πολλοί άνθρωποι προσπαθούν να δείχνουν κάτι που δεν είναι, είτε γιατί νομίζουν πως αυτό θέλουν οι άλλοι είτε γιατί δεν τους αρέσει το πώς είναι. Είναι εξαρτημένοι από τη γνώμη των άλλων και χρειάζονται απελπισμένα την επιδοκιμασία τους. Όμως, η αληθινή αγάπη δε γεννιέται από τη στέρηση, με το να περιμένουμε να καλύψει ο άλλος τα εσωτερικά μας κενά ή να μας πει τι πρέπει να κάνουμε. Αγαπάμε κάτι αληθινά μόνο αποδεχόμενοι αυτό που είναι.

Όταν φοβόμαστε κάποιον είναι γιατί του έχουμε παραχωρήσει εξουσία πάνω μας.

  • Συχνά οι άλλοι ούτε που έχουν γνώμη για μας. Εμείς οι ίδιοι τυφλωνόμαστε από τη μανία να μάθουμε τι θα σκεφτούν.

Περισσότερα από Ιστορίες
Σχετικά Θέματα
Επίκαιρα
Λήγει η προθεσμία για τον Προσωπικό Αριθμό – Τα βήματα για την έκδοσή του
Art & Culture
66ο ΦΚΘ: Ο “Άμνετ” είναι ο καλύτερος “Αμλετ” που έχεις δει
Επίκαιρα
Τι προβλέπει η ΚΥΑ για το επίδομα θέρμανσης – Οι ημερομηνίες αιτήσεων και πληρωμών
Art & Culture
66ο ΦΚΘ: Τρία 24ωρα μέσα σε μια κινηματογραφική αίθουσα
Art & Culture
66o ΦΚΘ: Η Ιζαμπέλ Ιπέρ αναζητεί το άγνωστο. Και το βρίσκει
Art & Culture
“Όλα πρέπει να αλλάξουν”: Στην 9η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης η τέχνη καλεί σε ριζική αλλαγή
Επίκαιρα
ΑΑΔΕ: Αναρτήθηκαν τα ειδοποιητήρια για τα τέλη κυκλοφορίας του 2026
Cine News
ArtCinema Hydra – second edition: Για τρεις ημέρες η Ύδρα γέμισε τέχνη
Art & Culture
Στην πρόβα: «Κουζίνα» στο θέατρο Κιβωτός – Γεύση εργασιακού μεσαίωνα
Art & Culture
5 + 2 λόγοι να (ξανα)δεις τον «Δον Ζουάν» του Πάνου Βλάχου στο Θέατρο Βεάκη
Art & Culture
66o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: “Αυλαία και πάμε!” με Jim Jarmusch και Indya Moore
Art & Culture
"Το καταραμένο παιδί" του Honoré de Balzac στο Θέατρο Arroyo (video)