MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
15
ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
8 ½
100 χρόνια από τον Οδυσσέα
Aftersun
Armand
Babylon
Bagman
Bird
Blur: To the End
Brando with a Glass Eye
Buzzheart
Cold
Cure
Deadpool & Wolverine
Dourgouti Town
Emilia Pérez
In Search of an Audience
Joker: Τρέλα για δύο
La dolce vita
Lee
Made in England: The Films of Powell and Pressburger
Misery
Motel Destino
My Hero Academia: You’re Next
Poor Things
Radio On
Strange Darling
Take a Trip
The Apprentice
The Straight Story
Trainspotting
Transformers One (μεταγλωττισμένη)
Vermiglio
Άγνωστοι μεταξύ μας
Έκλειψη
Όλα για τη μητέρα μου
Αβελ
Αγριες φράουλες
Αισθηματική (συν)αγωγή
Αλαντίν (μεταγλωττισμένη)
Αληθινός πόνος
Αμαρκορντ
Ανατομία ενός εγκλήματος
Ανοιξε τα μάτια
Ανοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Ανοιξη
Αρχιτέκτων
Αχόρταγη νύχτα
Βρώμικο Σαββατοκύριακο
Γάτος δεκάψυχος (μεταγλωττισμένη)
Γιοζίμπο
Δεσμώτης του ιλίγγου
Εγώ, ο απαισιότατος 4 (μεταγλωττισμένη)
Ελληνικές Μικρές Ιστορίες – Διαγωνιστικό Ζ’
Ελληνικές Μικρές Ιστορίες – Διαγωνιστικό Η’
Ελληνικές Μικρές Ιστορίες – Διαγωνιστικό Θ’
Ελληνικές Μικρές Ιστορίες – Διαγωνιστικό Ι’
Εν αρχή
Ερωτική επιθυμία
Ζούμε τη στιγμή
Η Αιώνια Λιακάδα ενός Καθαρού Μυαλού
Η Αντριάν και το κάστρο
Η Κάθλιν είναι ακόμα εδώ
Η Λάμψη
Η Λαίδη και ο Αλήτης (μεταγλωττισμένη)
Η Τελευταία Συνεδρία του Φρόιντ
Η έβδομη σφραγίδα
Η απόδραση του 77
Η γειτονιά των καταφρονεμένων
Η ηλιαχτίδα μου
Η θυσία
Η ληστεία του Βερολίνου
Η μάχη της Αθήνας
Η παράσταση του Σινγκ Σινγκ
Η πισίνα
Η πλεξούδα
Η φύση του έρωτα
Η ωραία κοιμωμένη
Η ώρα της σιωπής
Θα σ’αγαπώ για πάντα
Θεώρημα
Ινο
Κάθε καλοκαίρι
Καλύτερα δεν γίνεται
Καμία άλλη γη
Κονκλάβιο
Κραυγή σιωπής
Κόκκινο νησί
Κώδικας κινδύνου
Λατρεία – Οι καλτ Ελληνικές ταινίες (μου)
Μέσα από τα στάχυα
Μίστερ Κλάιν
Μαγική πόλη
Μαζί ξανά
Μακρινές φωνές, ασάλευτες ζωές
Μαύρη βροχή
Μεγάλες ελπίδες
Μητρικό ένστικτο
Μιγιαζάκι, πνεύμα της φύσης
Μικρά πρόστυχα γράμματα
Μικρή Ιστορία για έναν έρωτα
Μικρή ιστορία για έναν φόνο
Μικροί ήρωες σε δράση (μεταγλωττισμένη)
Μνήμη
Μόνα Λίζα
Μόνοι στη Νέα Υόρκη
Νυχτερινός εκφωνητής
Ο Ταξιτζής
Ο Ψαλιδοχέρης
Ο άνθρωπος με το χρυσό χέρι
Ο γιος του εκτελεστή
Ο δάσκαλος που υποσχέθηκε την θάλασσα
Ο δελφινομικρούλης (μεταγλωττισμένη)
Ο δρόμος της καρδιάς της
Ο επισκέπτης
Ο ηλίθιος
Οι αζήτητοι
Οι κακοί κοιμούνται ήσυχα
Ο καλός καθηγητής
Ο καταδικασμένος
Ο κόμης Μόντε Κρίστο
Ο κύκλος των χαμένων ποιητών
Οντότητα
Ο σπόρος της ιερής συκιάς
Οταν ο Χάρι γνώρισε την Σάλι
Ο φίλος μου κι εγώ
Πάντα υπάρχει το αύριο
Πέππα το γουρουνάκι: Πάρτυ στο σινεμά (μεταγλωττισμένη)
Παράκαμψη
Πεσμένα φύλλα
Πλάνο 75
Πριν το τέλος
Προσπέραση
Πρόγευμα στο Τίφανις
Ραντεβού με έναν serial killer
Ρασομόν
Σε αργή κίνηση
Σιωπηλός μάρτυς
Σκαθαροζούμης Σκαθαροζούμης
Στρατιώτες της Σαλαμίνας
Συνάντησα και ευτυχισμένους τσιγγάνους
Σύννεφο
Σύντομη ιστορία μιας οικογένειας
Τέρας της φύσης
Τα 13 Τριαντάφυλλα
Τα μυαλά που κουβαλάς 2 (μεταγλωττισμένη)
Ταραντούλα
Τατάμι
Τελειώνει με εμάς
Τελευταία έξοδος: Ρίτα Χέιγουορθ
Το αδελφάτο των ιπποτών της ελεεινής τραπέζης
Το ατίθασο ρομπότ (μεταγλωττισμένη)
Το ατίθασο ρομπότ (με υπότιτλους)
Το επίσημο ντοκιμαντέρ για τον/ην Genesis P-orridge
Το θηρίο
Το κάλεσμα του σπουργιτιού
Το καλοκαίρι του Γκρίφιν
Το καλό κορίτσι
Το κουρδιστό πορτοκάλι
Το μίσος
Το συμβόλαιο του σχεδιαστή
Το χρώμα του ροδιού
Υπέροχες μέρες
Υπόθεση Γκόλντμαν
Φαντάσματα από το παρελθόν
Φοβάμαι
Φόνισσα
Χειμώνας στο Σόκτσο
Χιροσίμα αγάπη μου
Ωραίο μου πλυντήριο
Κοινωνική

Οι Παραθεριστές του Μαξίμ Γκόρκι στη Στέγη

Το δράμα του Μαξίμ Γκόρκι, “Οι Παραθεριστές” (1904), φέρνει το καλοκαίρι στην Εφηβική Σκηνή της Στέγης, από τις 18 Νοεμβρίου 2017.

stars-fullstars-emptystars-emptystars-emptystars-empty
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 95'
Φωτογραφία © Χρήστος Σαρρής
Φωτογραφία © Χρήστος Σαρρής
author-image Ευδοκία Βαζούκη

Αυτή τη στιγμή θα ήθελα να βρίσκομαι κάπου όπου ζουν άνθρωποι απλοί, αληθινοί, που κάνουν κάτι χρήσιμο. Μαξίμ Γκόρκι, Οι παραθεριστές.

«Πώς πρέπει να είναι οι άνθρωποι για να μην τους βαριόμαστε;» αναρωτιέται ο Μαξίμ Γκόρκι στους πολυπρόσωπους και σπανίως παιγμένους στη χώρα μας Παραθεριστές (1904), που φέρνουν το καλοκαίρι στην Εφηβική Σκηνή της Στέγης. Η Μαρία Μαγκανάρη μεταφέρει τη δράση από την προεπαναστατική Ρωσία στο σήμερα του ελληνικού καλοκαιριού και αποδεικνύει ότι μερικοί συγγραφείς μπορούν να απευθύνονται με εντυπωσιακή ευκολία σε όλες τις γενιές. Έφηβοι και ενήλικες σε ένα αέναο γαϊτανάκι αναζήτησης ομφαλοσκοπούμε κι εμείς σαν τους Παραθεριστές, ψάχνοντας το προσωπικό μας νόημα και τη θέση μας μέσα σε μια κοινωνία που ούτε ξέρει τι την περιμένει.

Συχνά λέμε ότι πάμε διακοπές για να «ξεφύγουμε». Ξεφεύγουμε, όμως, ποτέ από τον εαυτό μας; Οι Παραθεριστές του Γκόρκι αναλώνονται σε φλυαρίες, γκρίνιες, τσακωμούς, μεθύσια και ανεκπλήρωτους έρωτες μέσα σε μια ατμόσφαιρα νωθρότητας. Ευτυχώς, όχι όλοι. Κάποιοι, οι νεότεροι, θα μας θυμίσουν αυτό που πάντα υποστήριζε ο Γκόρκι: «Ο άνθρωπος είναι το μοναδικό θαύμα στη Γη».

Όταν έφυγε η Λιούμποβα και η παρέα της από τον Βυσσινόκηπο, μια καινούρια φυλή άρχισε να εγκαθίσταται κάθε καλοκαίρι στα εξοχικά που φτιάχτηκαν εκεί: οι παραθεριστές. Το «μετά-τσεχοφικό» τοπίο επρόκειτο να ζήσει εκ νέου ανεκπλήρωτους έρωτες, βραδιές τσαγιού, μεθύσια, αυτοσχέδιες θεατρικές παραστάσεις, διαψεύσεις, αποτυχημένες απόπειρες αυτοκτονίας, μυστικά και ψέματα. Οι Παραθεριστές του Μαξίμ Γκόρκι, πρωτοπαρουσιάζονται το 1904, χρονιά θανάτου του Τσέχοφ, λίγους μήνες μετά την πρεμιέρα του Βυσσινόκηπου. Ο Γκόρκι αφιερώνει το έργο του στον Τσέχοφ και παίρνει το ψυχικό –κυρίως– νήμα τον ηρώων του για να το πάει κάπου αλλού. Έχοντας ήδη, στα 36 του χρόνια, ζήσει «τα πάντα», παρατηρεί και περιγράφει τη γενιά του. Μια παρέα Ρώσων διανοούμενων παραθερίζει σε μια ντάτσα. Γιατροί, δικηγόροι, μηχανικοί και συγγραφείς αναζητούν σε ατέρμονες συζητήσεις και σε πρόσκαιρα ειδύλλια το νόημα της ζωής. Ο νεαρός Βλας αρνείται να ενσωματωθεί σε αυτή την πραγματικότητα, την οποία χλευάζει με το ανυπόφορο χιούμορ του. Ένας ανεκπλήρωτος έρωτας θα αποτελέσει την αφορμή για να αρχίσει να επικοινωνεί με τα συναισθήματα και με τις βαθιές του επιθυμίες. Στο μεταξύ, έξω από την ντάτσα η κοινωνία βράζει. Βρισκόμαστε στο 1904. Η πρώτη Ρωσική Επανάσταση είναι καθ’ οδόν. Όλοι οι ήρωες, αργά ή γρήγορα, θα κληθούν να πάρουν θέση απέναντι στην κοινωνική αδικία.

Οι ήρωες των Παραθεριστών δεν προέρχονται από τη ρωσική αριστοκρατία· ούτε και ο Γκόρκι φυσικά. Είναι απόγονοι χειρωνάκτων, φτωχών και αγράμματων, είναι η γενιά που, εκμεταλλευόμενη τις μεγάλες αλλαγές που γίνονται στη ρωσική κοινωνία (εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις του τσάρου Αλέξανδρου Β΄ κ.ά.), σπουδάζει και ανέρχεται κοινωνικά. Για να περιπέσει, και αυτή με τη σειρά της, στα ίδια καθηλωτικά, διαχρονικά ανθρώπινα αδιέξοδα. Όλοι οι ήρωες του έργου είναι ανικανοποίητοι. Αυτοί που εργάζονται γκρινιάζουν, όσοι δεν εργάζονται πλήττουν. Όλοι τους θέλουν να είναι κάπου άλλου. Μια ολόκληρη γενιά που, παρά τα πνευματικά εφόδια που διαθέτει, έχει χάσει την επαφή της με την ευρύτερη κοινωνία.

«Ποτέ πριν η χώρα μας δεν είχε τόσους μορφωμένους ανθρώπους που να προέρχονται από τον λαό. […] Και τι κάνουμε; […] Δεν πράττουμε, μόνο μιλάμε. Δεν είμαστε “διανοούμενοι”, είμαστε παραθεριστές στη χώρα μας, περαστικοί. […] Κατασκευάσαμε την ίδια μας την απομόνωση και την γεμίσαμε με σύγχυση και εσωτερική διχόνοια.»

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Σκηνοθεσία: Μαρία Μαγκανάρη


Διάρκεια: 95'

Rating: 1
Περισσότερα από CINEMA