Ζώνη ενδιαφέροντος
Μέγα βραβείο της επιτροπής στο φεστιβάλ των Κανών για το ατόφιο κομψοτέχνημα του ΤζόναθανΓκλέιζερ

Εικόνες από την ειδυλλιακή ζωή του διοικητή του Άουσβιτς Ρούντλφ Ες και της συζύγου του Χέντγουικ, που μένουν μαζί με τα πέντε παιδιά τους σε μια υπέροχη εξοχική κατοικία η οποία βρίσκεται ακριβώς δίπλα στο στρατόπεδο συγκέντρωσης.

Καμιά εικόνα φρίκης. Κανένα στιγμιότυπο που σε κάνει να αποστρέψεις το βλέμμα σου από την οθόνη. Καμιά σεκάνς που οδηγεί σε σφίξιμο στο στομάχι. Κι όμως, από την πρώτη στιγμή που ξεκινά η εμπειρία της «Ζώνης ενδιαφέροντος» με εκείνο το παράδοξο βουητό- μουσική που συνοδεύει το απόλυτο μαύρο στην οθόνη για αρκετά δευτερόλεπτα, η ανάσα μας κόβεται καθώς συνειδητοποιούμε ότι τα όσα παρακολουθούμε δεν έχουν αντίστοιχο τους στη σύγχρονη ιστορία του κινηματογράφου.

Παρότι το θέμα είναι χιλιοειδωμένο, η κατά Γκλέιζερ κατάβαση στην κόλαση του Ολοκαυτώματος, ακολουθεί μια διαδρομή που όχι μόνο σοκάρει αλλά και προκαλεί ερωτηματικά. Η αποστασιοποιημένη γραφή, τα μελετημένα με ακρίβεια γεωμετρικά πλάνα, το ψυχολογικό αποτύπωμα μιας ζωής που δεν έχει πολλές διαφορές με τη δική μας ή με εκείνη του ανθρώπου της διπλανής πόρτας, είναι καρτ ποστάλ από ένα οικογενειακό άλμπουμ που πίσω από τις «καθαρές» φωτογραφίες κρύβει μια απάνθρωπη και τρομακτική αλήθεια.
Ο Γκλέιζερ βασίζεται στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Μάρτιν Έιμις για να αποτυπώσει την κοινοτοπία του Κακού. Με όχημα μια επαναλαμβανόμενη ρουτίνα που ξαφνιάζει με την απλότητα ή την αμεσότητα της (οι ίδιες βασικές ανάγκες, τα κοινά ενδιαφέροντα γύρω από την ποιότητα της ζωής, παρόμοιοι στόχοι γύρω από την φροντίδα και το μεγάλωμα των παιδιών, η αναζήτηση της οικουμενικής αλήθειας που δίνει νόημα σε μια δυσβάστακτη ζωή) ο δημιουργός του «Κάτω από το δέρμα» οδηγεί το φιλμ του σε αξεπέραστα καλλιτεχνικά μεγέθη καθώς και σε μια σοκαριστική ιδεολογική απόχρωση που μας οδηγεί απευθείας στην καρδιά του σκότους.

Η αρχιτεκτονική του τρόμου που σχεδιάζει ο πνευματώδης, φιλόζωος και ικανότατος Ες έχει ως πρώτη ύλη το τρίπτυχο «οικογένεια, πατρίδα, θρησκεία». Ο Γκλέιζερ όμως δεν μένει στα αυτονόητα ή τα προφανή. Ο αρχιτέκτονας των κρεματορίων Ρούντολφ Ες είναι ένας στοργικός πατέρας που διαβάζει στα παιδιά του παραμύθια (το «Χένσελ και Γκρέτελ» βρίσκεται σταθερά στο κομοδίνο τους) και φροντίζει με κάθε τρόπο την οικογένεια του, την ίδια στιγμή που διαπράττει χωρίς κανένα δισταγμό τα απεχθή εγκλήματα του.