MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
27
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα - ορόσημα της Αμερικανίδας φωτογράφου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 30/05/2024 έως 04/11/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Komplett Kafka: Έκθεση αφίσας για τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Φραντς Κάφκα στο Ινστιτούτο Γκαίτε
Από 21/03/2024 έως 15/06/2024
La Leona: Έκθεση του Mateo Andrea στην Γκαλερί Άλμα
Από 18/04/2024 έως 18/05/2024
Light of the Presence: Έργα του κορυφαίου Αμερικανού καλλιτέχνη James Turrell στην Γκαλερί Gagosian
Από 11/04/2024 έως 25/05/2024
Martin Margiela: Έκθεση του Βέλγου εικαστικού στην γκαλερί Bernier/Eliades
Από 07/03/2024 έως 15/05/2024
My father had a big nose: Έκθεση του Κωνσταντίνου Πάτσιου στην The Blender Gallery
Από 19/04/2024 έως 24/05/2024
Shades from the deep: Έκθεση της Άννας Μαρίας Παπαδημητρίου στην Αίθουσα Τέχνης «Αστρολάβος - δεξαμενή»
Από 26/04/2024 έως 08/06/2024
Though as a ghost, I shall lightly tread, the summer fields: Έκθεση της Ιωάννας Λημνιού στην Γκαλερί The Breeder
Από 25/04/2024 έως 25/05/2024
Where flowers are singing: Έκθεση της Βασιλικής Κούκου στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Από 25/04/2024 έως 25/05/2024
assembling memories: Μία πολυμεσική εμπειρία τέχνης της Ντένης Θεοχαράκη στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 06/03/2024 έως 31/05/2024
«Αστυγραφίες»: Η Εθνική Πινακοθήκη αποτυπώνει το βίωμα της πόλης
Από 21/06/2023 έως 12/05/2024
«Θητεία»: Εικαστικό μνημόσυνο για τον Στέλιο Φαΐτάκη στην γκαλερί Roma
Από 23/04/2024 έως 25/05/2024
«Κήπος σωματιδίων»: Από το CERN στο Μέγαρο Μουσικής ο εικαστικός Νίκος Παπαδόπουλος
Από 21/03/2024 έως 30/06/2024
«Υπεροψία» από τον εικαστικό Γιώργο Διβάρη στην γκαλερί «Έκφραση»
Από 11/04/2024 έως 11/05/2024
«Φύση πάσχουσα» στη Δημοτική Πινακοθήκη: Η τέχνη απέναντι στην κλιματική κρίση
Από 28/03/2024 έως 26/05/2024
Έκθεση της Συλλογής του εικαστικού Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη
Από 14/03/2024 έως 26/05/2024
Άσμα Ασμάτων: Η Ελένη Μωραΐτη οπτικοποιεί τα ανθρώπινα συναισθήματα στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου
Από 04/03/2024 έως 01/06/2024
Ανταύγειες Φωτός: Η πρώτη ατομική έκθεση της Elena Kos στην γκαλερί artworx
Από 12/04/2024 έως 18/05/2024
Αποτύπωμα: Φωτογραφική έκθεση του Άκη Δέτση στην Γκαλερί «7»
Από 23/04/2024 έως 25/05/2024
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Η Γοητεία του Μέτρου: Ένα αφιέρωμα στο έργο των Λάμπρου Ορφανού και Έλλης Μουρέλου στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/03/2024 έως 26/05/2024
Θυμήσου, Σώμα...: Το "ταξίδι" της απεικόνισης του ανθρώπινου σώματος στην γκαλερί Kalfayan
Από 09/04/2024 έως 02/05/2024
Μαριλένα Αραβαντινού: Η πρώτη γυναίκα σκηνογράφος σε μια αναδρομική έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 19/03/2024 έως 31/05/2024
Μιχάλης Οικονόμου: Η αλχημεία της ζωγραφικής του στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
Από 01/02/2024 έως 12/05/2024
Μυστήριο 199 Βαγγέλης Τσάκος - Θάνος Τσίγκος: Μια έκθεση – αφιέρωμα σε δύο σπουδαίους καλλιτέχνες της Ελευσίνας
Από 17/04/2024 έως 19/05/2024
Νέα τοπία: Έκθεση του Γιώργου Χαδούλη στην Γκαλερί Σκουφά
Από 11/04/2024 έως 11/05/2024
Νεάπολις: Η ιστορική γειτονιά της Αθήνας μέσα από μια έκθεση στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 05/03/2024 έως 25/05/2024
Ο Πάνος Χαραλάμπους δημιουργεί τη δική του εικαστική Αμβρακία
Από 21/03/2024 έως 11/05/2024
Τα χρώματα στη Χαρακτική του Γιώργη Βαρλάμου: Μια νέα έκθεση για την εικαστική διαδρομή του καλλιτέχνη
Από 23/01/2024 έως 28/04/2024
Φωτογραφικές προσεγγίσεις του ελληνικού τοπίου στα Χανιά
Από 06/04/2024 έως 31/05/2024

«Stock Images»: Ο Πάνος Κοκκινιάς αποτυπώνει μια πόλη σε μετάβαση

Μια λαμπερή πόλη-σκηνή, μια καταθλιπτική πόλη σε κίνηση: Οι αντιφάσεις μιας Αθήνας σε κρίση, φωτογραφημένες από τον Πάνο Κοκκινιά, παρουσιάζονται σε έναν παλιό χώρο γραφείων στην καρδιά της πόλης από τον Πολιτιστικό Οργανισμό ΝΕΟΝ.

author-image Σπύρος Κακουριώτης

Αν οι υπάλληλοι του ΝΕΟΝ δεν περίμεναν υπομονετικά στην είσοδο του μεγάρου της Στοάς Αθηνών, στον αριθμό 4 της οδού Σοφοκλέους, δύσκολα θα μπορούσε κανείς να βρει τον χώρο που φιλοξενείται η έκθεση «Stock Images» του φωτογράφου Πάνου Κοκκινιά, που αποτελεί την φετινή δράση του προγράμματος Έργο στην Πόλη του οργανισμού.

Ακόμα δυσκολότερα θα μπορούσε να φανταστεί ο περαστικός που διασχίζει τη διαμπερή στοά ότι εκεί, σε ένα μουντό κτίριο γραφείων στριμωγμένο ανάμεσα σε δύο νεοκλασικά τραπεζικά μέγαρα, θα μπορούσε να στεγάζεται μια φωτογραφική αποτύπωση των πληγών που άφησε πάνω στο σώμα της πόλης και στους ανθρώπους της η δεκάχρονη οικονομική κρίση, αποτέλεσμα, εν πολλοίς, του ανέμελου κερδοσκοπικού πάρτυ που έστησαν, εις βάρος εκείνων που φωτογραφίζει ο Κοκκινιάς, οικονομικοί οργανισμοί όπως αυτοί που φιλοξενούνται κατά μήκος της οδού –ας μη λησμονούμε, άλλωστε, τι ακριβώς ερχόταν παλιότερα στο μυαλό όλων μας όταν ακούγαμε τη λέξη «Σοφοκλέους»…

Athens, 2018

Ερημωμένα γραφεία

Στον τρίτο όροφο του μεγάρου, εκεί όπου πριν στεγάζονταν τραπεζικές υπηρεσίες, ίχνη των οποίων παραμένουν ακόμη αποτυπωμένα στον χώρο, παρά τη δεκαετία που έχει μεσολαβήσει από την απομάκρυνσή τους –όπως μια μικρή ταμπέλα με το όνομα του υποδιευθυντή ή οι χειρόγραφες καρτέλες με τους αριθμούς των φακέλων που αρχειοθετούνταν στις ντουλάπες– μέσα στον λαβύρινθο που σχηματίζουν τα επιμέρους γραφεία, είναι αναρτημένες φωτογραφίες της πόλης και των ανθρώπων της. Άνθρωποι που συχνά σου δίνουν την αίσθηση ότι εγκατοικούν αυτά τα ερημωμένα από τη δεκαετή κρίση δωμάτια και συντονίζονται με την καταθλιπτική ατμόσφαιρα που αναδίδουν.

Η έκθεση «Stock Images», με τον τρόπο που τη συνέλαβε ο Πάνος Κοκκινιάς και τη σχεδίασαν η επιμελήτρια Shoair Mavlian και οι υπεύθυνοι του Πολιτιστικού Οργανισμού ΝΕΟΝ, εγκιβωτίζει την πόλη μέσα στην πόλη, καθώς αυτός ο ad hoc εκθεσιακός χώρος λειτουργεί ως συνεκδοχή της ίδιας της καρδιάς της Αθήνας.

Installation view – Cellphone 1, 2019

Ένα πορτρέτο της πόλης

Τρεις διαφορετικοί άξονες, τρεις διαφορετικές οπτικές, τέμνονται προκειμένου να συγκροτήσουν ένα πορτρέτο της πόλης, έτσι όπως το συλλαμβάνει το κριτικό βλέμμα του καλλιτέχνη, σημείωσε η επιμελήτρια: Αφενός, μια σειρά από οκτώ πανοραμικές φωτογραφίες, που σταδιακά εστιάζουν σε επιμέρους πτυχές της αστικής ζωής, προσλαμβάνουν την πόλη ως σκηνή. Πρόκειται για σκηνοθετημένες φωτογραφίες (ιδίωμα που δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο στην Ελλάδα), τεχνικά άρτιες, λαμπερές και χωρίς ψεγάδια, με έντονη θεατρικότητα.

Πλάι τους ή σε διπλανά δωμάτια, το βλέμμα του καλλιτέχνη εστιάζει στα πρόσωπα που κατοικούν, εργάζονται και κυκλοφορούν σε αυτήν την πόλη. Πρόκειται για πορτρέτα ανδρών και γυναικών, που κινούνται απομονωμένοι μέσα στο χάος, με μόνη συντροφιά το κινητό τους. «Τα πρόσωπα των ανθρώπων που αντίκριζα και φωτογράφιζα ήταν σε διαρκή κατάθλιψη. Δεν είναι κάτι που το έστησα, έτσι τους βρήκα», παρατήρησε ο Πάνος Κοκκινιάς, αν και τόνισε πως οι μισές περίπου από τις φωτογραφίες που συγκροτούν την ενότητα «Η πόλη σε κίνηση» είναι σκηνοθετημένες –κάτι που αντιλαμβάνεται ο επισκέπτης και χωρίς την επισήμανση του δημιουργού, αφού εύκολα αναγνωρίζει στις φωτογραφίες πρόσωπα γνωστά από την πολιτιστική ζωή της Αθήνας (εικαστικούς, ηθοποιούς, ποιητές…), ένα κλείσιμο του ματιού στον θεατή που λειτουργεί και σαν μικρό κουίζ.

Underground, 2019

Ανατρεπτικές «υποσημειώσεις»

Αν η συνύπαρξη των δύο αυτών αξόνων παράγει μια δημιουργική ένταση, η οποία χαρακτηρίζει την έκθεση, ο τρίτος άξονας, που αποτελείται από φωτογραφίες αρχείου, έρχεται να προσφέρει την αναγκαία υπονόμευση του κεντρικού αφηγήματος, της λαμπερής πόλης-σκηνής. Πρόκειται για παλαιότερες φωτογραφίες της πόλης, από το αρχείο του φωτογράφου, που αναδεικνύουν λεπτομέρειες οι οποίες, στις γυαλιστερές πανοραμικές φωτογραφίες της Αθήνας περνούν απαρατήρητες. Οι φωτογραφίες αυτού του τρίτου άξονα είναι μικρών διαστάσεων, τυπωμένες σε φτηνό χαρτί και κολλημένες απευθείας στον τοίχο, όχι όμως στο ύψος του ματιού του θεατή.

Ο ίδιος ο καλλιτέχνης τις χαρακτήρισε «υποσημειώσεις», και πραγματικά σαν τέτοιες λειτουργούν, όχι όμως για να επιβεβαιώσουν ή να τεκμηριώσουν αλλά για να αμφισβητήσουν και να ανατρέψουν το κεντρικό «κείμενο». Έτσι, πλάι στην Αθήνα που λάμπει λουσμένη στον νυχτερινό φωτισμό, μια λεπτομέρεια από τον ακάλυπτο πολυκατοικιών, φωτογραφημένη στο φως της ημέρας, ρηγματώνει την ψευδαίσθηση της λαμπρότητας που δημιουργεί η πανοραμική λήψη.

Αντίστοιχα, πλάι στην φωτογραφία του αγάλματος του Βενιζέλου, που αναδεικνύει την ισχύ του εθνικού αφηγήματος, τρεις μικρές φωτογραφίες ενός λόφου, τραβηγμένες από διαφορετική οπτική γωνία, ώστε σε καθεμιά να αναδεικνύεται και μια διαφορετική λεπτομέρεια, έρχονται να αποδομήσουν τα στοιχεία που συγκροτούν αυτό το αφήγημα: στην πρώτη διακρίνεται μια σημαία, στην άλλη μια εκκλησία και στην τρίτη μια επιγραφή με την επισήμανση: ΠΩΛΕΙΤΑΙ…

Kifissos, 2017

Πάνος Κοκκινιάς

Ο Πάνος Κοκκινιάς γεννήθηκε το 1965 στην Αθήνα όπου ζει και εργάζεται. Σπούδασε φωτογραφία στο School of Visual Arts της Νέας Υόρκης, στο Yale University (MFA) και στο Derby University (PhD). Έχει εκθέσει τη δουλειά του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Παρίσι, Βρυξέλλες, Ρώμη, Μαδρίτη, Μόναχο, Νέα Υόρκη, Σιγκαπούρη, Πεκίνο, Κάσσελ κ.α.) Ατομικές εκθέσεις του περιλαμβάνουν τα: Replay στο Θέατρο Παλλάς, Αθήνα (2018) και Bozar Centre for Fine Art, Βρυξέλλες (2012). Έργα του υπάρχουν σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές της Ευρώπης και των ΗΠΑ. Πρόσφατα εξελέγη αναπληρωτής καθηγητής Φωτογραφίας στην Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας.

Shoair Mavlian & Πάνος Κοκκινιάς

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Πάνος Κοκκινιάς
Χώρος: Σοφοκλέους 4, Στοά Αθηνών, 3ος όροφος
Διάρκεια Έκθεσης: 16 Σεπτεμβρίου - 3 Νοεμβρίου 2019
Είσοδος: Είσοδος ελεύθερη
Περισσότερα από Art & Culture
VIMA_WEB3b