MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
19
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
  • ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ
    ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
    ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
    ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
    6 Έξη*: Ομαδική έκθεση στην Πινακοθήκη Γ. Βογιατζόγλου
    Από 16/12/2019 έως 29/02/2020
    Aegean Desert: Έκθεση φωτογραφίας του πρίγκιπα Νικoλάου στο Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης
    Από 10/10/2019 έως 19/01/2020
    Any More Odes? – Άλλες Ωδές: Έκθεση του TransEurope Athens / EyesCulture στο Κέντρο Τεχνών δήμου Αθηναίων
    Από 11/11/2019 έως 31/01/2020
    Christian Zervos & Cahiers d’Art. H αρχαϊκή στροφή: Έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 12/12/2019 έως 01/03/2020
    Gone Today, Here Tomorrow: Ομαδική Έκθεση στο Μέγαρο Μουσικής
    Από 20/11/2019 έως 26/01/2020
    In the Realm of the Senses: Έκθεση της Linda Benglis στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
    Από 22/11/2019 έως 15/03/2020
    In the Realm of the Senses: Μονογραφική έκθεση της Lynda Benglis στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
    Από 22/11/2019 έως 15/03/2020
    Salty fields: Εικαστική έκθεση στο Μουσείο Ηρακλειδών
    Από 10/12/2019 έως 29/03/2020
    «Η τέχνη της γραμμής. Hommage à Gounaro ΙΙ»: Η νέα επετειακή έκθεση για τον Γιώργο Γουναρόπουλο
    Από 13/11/2019 έως 31/01/2020
    Έκθεση σχεδίων του Σπύρου Παπαλουκά από το ΜΙΕΤ
    Από 17/10/2019 έως 31/01/2020
    Έκθεση φωτογραφίας του Πάνου Κοκκινιά στην Ελληνογερμανική Αγωγή
    Από 15/01/2020 έως 29/01/2020
    Από τον κόσμο του Ομήρου.Τήνος και Κυκλάδες στη Μυκηναϊκή εποχή: Έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 19/12/2019 έως 08/03/2020
    Γιώργος Ζογγολόπουλος, έργα οικεία, του εργαστηρίου και του σπιτιού: Έκθεση στη Roma Gallery
    Από 12/12/2019 έως 29/02/2020
    Ελληνική Μόδα-100 χρόνια έμπνευσης και δημιουργίας: Έκθεση στο Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος
    Από 31/10/2019 έως 31/01/2020
    Εξαιρέσεις-Όψεις του εξπρεσιονισμού στην Ελλάδα: Ομαδική έκθεση στην Πινακοθήκη δήμου Αθηναίων
    Από 27/06/2019 έως 29/03/2020
    Ερριμμένες Σκιές: Έκθεση με έργα του Γιάννη Τσαρουχή στο Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη
    Από 14/12/2019 έως 16/03/2020
    Ζωγραφίζοντας πάνω στον πηλό: Έκθεση ζωγραφικής της Ν. Ελευθεριάδη στο Ίδρυμα Παναγιώτη & Έφης Μιχελή
    Από 19/11/2019 έως 19/01/2020
    Καζαμπλάνκα: Έκθεση φωτογραφίας της Μελίτας Βαγγελάτου στο Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης
    Από 14/11/2019 έως 01/03/2020
    Μυθιστορικά: Έκθεση του Αλέκου Λεβίδη στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 16/01/2020 έως 14/03/2020
    Νέα Έργα: Έκθεση του Μάκη Θεοφυλακτόπουλου στην Γκαλερί Citronne
    Από 28/11/2019 έως 25/01/2020
    Νίκος Καββαδίας-11.01.1910: Ομαδική εικαστική έκθεση στη Γκαλερί του Νότου
    Από 11/01/2020 έως 01/02/2020
    Νοσταλγία: Ομαδική έκθεση για τα 20 χρόνια του Μουσείου Φρυσίρα
    Από 08/01/2020 έως 30/04/2020
    Στο Ατελιέ: Ομαδική έκθεση σύγχρονων εικαστικών στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
    Από 14/01/2020 έως 01/02/2020
    Τίποτα δεν είναι αληθινό παρά μόνο ο τρόπος που νιώθω: Έκθεση του Νίκου Καναρέλη στο Μέγαρο Μουσικής
    Από 20/11/2019 έως 19/01/2020
    Τα Μυθ-ιστορικά: Έκθεση ζωγραφικής του Αλέκου Λεβίδη στην Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα
    Από 16/01/2020 έως 14/03/2020
    Το ΄21 Αλλιώς: Έκθεση για την Ελληνική Επανάσταση με Playmobil στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο
    Από 15/10/2019 έως 31/05/2020
    Το Πέρασμα: Έκθεση Ζωγραφικής του Γιώργου Κογιάννη στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
    Από 09/01/2020 έως 26/01/2020
    Το Χαμένο Κείμενο: Video Walk της Νίνας Παππά στο Επιγραφικό Μουσείο
    Από 18/10/2019 έως 31/03/2020
    Το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή, στην καρδιά της Αθήνας
    Από 02/10/2019 έως 31/12/2022
    Το πνεύμα του ‘60: Έκθεση ζωγραφικής της Άρτεμης Χατζηγιαννάκη στο The Art Foundation
    Από 16/01/2020 έως 03/02/2020
    Υφάνσεις: Έκθεση για τη σύζευξη ζωγραφικής και οικοτεχνίας στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 22/11/2019 έως 16/02/2020
    Χασάπηδες και Κριοφόροι: Έκθεση με έργα του Κοσμά Ξενάκη στο Μέγαρο Εϋνάρδου
    Από 04/12/2019 έως 28/03/2020

    «Stock Images»: Ο Πάνος Κοκκινιάς αποτυπώνει μια πόλη σε μετάβαση

    Μια λαμπερή πόλη-σκηνή, μια καταθλιπτική πόλη σε κίνηση: Οι αντιφάσεις μιας Αθήνας σε κρίση, φωτογραφημένες από τον Πάνο Κοκκινιά, παρουσιάζονται σε έναν παλιό χώρο γραφείων στην καρδιά της πόλης από τον Πολιτιστικό Οργανισμό ΝΕΟΝ.

    Σπύρος Κακουριώτης

    Αν οι υπάλληλοι του ΝΕΟΝ δεν περίμεναν υπομονετικά στην είσοδο του μεγάρου της Στοάς Αθηνών, στον αριθμό 4 της οδού Σοφοκλέους, δύσκολα θα μπορούσε κανείς να βρει τον χώρο που φιλοξενείται η έκθεση «Stock Images» του φωτογράφου Πάνου Κοκκινιά, που αποτελεί την φετινή δράση του προγράμματος Έργο στην Πόλη του οργανισμού.

    Ακόμα δυσκολότερα θα μπορούσε να φανταστεί ο περαστικός που διασχίζει τη διαμπερή στοά ότι εκεί, σε ένα μουντό κτίριο γραφείων στριμωγμένο ανάμεσα σε δύο νεοκλασικά τραπεζικά μέγαρα, θα μπορούσε να στεγάζεται μια φωτογραφική αποτύπωση των πληγών που άφησε πάνω στο σώμα της πόλης και στους ανθρώπους της η δεκάχρονη οικονομική κρίση, αποτέλεσμα, εν πολλοίς, του ανέμελου κερδοσκοπικού πάρτυ που έστησαν, εις βάρος εκείνων που φωτογραφίζει ο Κοκκινιάς, οικονομικοί οργανισμοί όπως αυτοί που φιλοξενούνται κατά μήκος της οδού –ας μη λησμονούμε, άλλωστε, τι ακριβώς ερχόταν παλιότερα στο μυαλό όλων μας όταν ακούγαμε τη λέξη «Σοφοκλέους»…

    Athens, 2018

    Ερημωμένα γραφεία

    Στον τρίτο όροφο του μεγάρου, εκεί όπου πριν στεγάζονταν τραπεζικές υπηρεσίες, ίχνη των οποίων παραμένουν ακόμη αποτυπωμένα στον χώρο, παρά τη δεκαετία που έχει μεσολαβήσει από την απομάκρυνσή τους –όπως μια μικρή ταμπέλα με το όνομα του υποδιευθυντή ή οι χειρόγραφες καρτέλες με τους αριθμούς των φακέλων που αρχειοθετούνταν στις ντουλάπες– μέσα στον λαβύρινθο που σχηματίζουν τα επιμέρους γραφεία, είναι αναρτημένες φωτογραφίες της πόλης και των ανθρώπων της. Άνθρωποι που συχνά σου δίνουν την αίσθηση ότι εγκατοικούν αυτά τα ερημωμένα από τη δεκαετή κρίση δωμάτια και συντονίζονται με την καταθλιπτική ατμόσφαιρα που αναδίδουν.

    Η έκθεση «Stock Images», με τον τρόπο που τη συνέλαβε ο Πάνος Κοκκινιάς και τη σχεδίασαν η επιμελήτρια Shoair Mavlian και οι υπεύθυνοι του Πολιτιστικού Οργανισμού ΝΕΟΝ, εγκιβωτίζει την πόλη μέσα στην πόλη, καθώς αυτός ο ad hoc εκθεσιακός χώρος λειτουργεί ως συνεκδοχή της ίδιας της καρδιάς της Αθήνας.

    Installation view – Cellphone 1, 2019

    Ένα πορτρέτο της πόλης

    Τρεις διαφορετικοί άξονες, τρεις διαφορετικές οπτικές, τέμνονται προκειμένου να συγκροτήσουν ένα πορτρέτο της πόλης, έτσι όπως το συλλαμβάνει το κριτικό βλέμμα του καλλιτέχνη, σημείωσε η επιμελήτρια: Αφενός, μια σειρά από οκτώ πανοραμικές φωτογραφίες, που σταδιακά εστιάζουν σε επιμέρους πτυχές της αστικής ζωής, προσλαμβάνουν την πόλη ως σκηνή. Πρόκειται για σκηνοθετημένες φωτογραφίες (ιδίωμα που δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο στην Ελλάδα), τεχνικά άρτιες, λαμπερές και χωρίς ψεγάδια, με έντονη θεατρικότητα.

    Πλάι τους ή σε διπλανά δωμάτια, το βλέμμα του καλλιτέχνη εστιάζει στα πρόσωπα που κατοικούν, εργάζονται και κυκλοφορούν σε αυτήν την πόλη. Πρόκειται για πορτρέτα ανδρών και γυναικών, που κινούνται απομονωμένοι μέσα στο χάος, με μόνη συντροφιά το κινητό τους. «Τα πρόσωπα των ανθρώπων που αντίκριζα και φωτογράφιζα ήταν σε διαρκή κατάθλιψη. Δεν είναι κάτι που το έστησα, έτσι τους βρήκα», παρατήρησε ο Πάνος Κοκκινιάς, αν και τόνισε πως οι μισές περίπου από τις φωτογραφίες που συγκροτούν την ενότητα «Η πόλη σε κίνηση» είναι σκηνοθετημένες –κάτι που αντιλαμβάνεται ο επισκέπτης και χωρίς την επισήμανση του δημιουργού, αφού εύκολα αναγνωρίζει στις φωτογραφίες πρόσωπα γνωστά από την πολιτιστική ζωή της Αθήνας (εικαστικούς, ηθοποιούς, ποιητές…), ένα κλείσιμο του ματιού στον θεατή που λειτουργεί και σαν μικρό κουίζ.

    Underground, 2019

    Ανατρεπτικές «υποσημειώσεις»

    Αν η συνύπαρξη των δύο αυτών αξόνων παράγει μια δημιουργική ένταση, η οποία χαρακτηρίζει την έκθεση, ο τρίτος άξονας, που αποτελείται από φωτογραφίες αρχείου, έρχεται να προσφέρει την αναγκαία υπονόμευση του κεντρικού αφηγήματος, της λαμπερής πόλης-σκηνής. Πρόκειται για παλαιότερες φωτογραφίες της πόλης, από το αρχείο του φωτογράφου, που αναδεικνύουν λεπτομέρειες οι οποίες, στις γυαλιστερές πανοραμικές φωτογραφίες της Αθήνας περνούν απαρατήρητες. Οι φωτογραφίες αυτού του τρίτου άξονα είναι μικρών διαστάσεων, τυπωμένες σε φτηνό χαρτί και κολλημένες απευθείας στον τοίχο, όχι όμως στο ύψος του ματιού του θεατή.

    Ο ίδιος ο καλλιτέχνης τις χαρακτήρισε «υποσημειώσεις», και πραγματικά σαν τέτοιες λειτουργούν, όχι όμως για να επιβεβαιώσουν ή να τεκμηριώσουν αλλά για να αμφισβητήσουν και να ανατρέψουν το κεντρικό «κείμενο». Έτσι, πλάι στην Αθήνα που λάμπει λουσμένη στον νυχτερινό φωτισμό, μια λεπτομέρεια από τον ακάλυπτο πολυκατοικιών, φωτογραφημένη στο φως της ημέρας, ρηγματώνει την ψευδαίσθηση της λαμπρότητας που δημιουργεί η πανοραμική λήψη.

    Αντίστοιχα, πλάι στην φωτογραφία του αγάλματος του Βενιζέλου, που αναδεικνύει την ισχύ του εθνικού αφηγήματος, τρεις μικρές φωτογραφίες ενός λόφου, τραβηγμένες από διαφορετική οπτική γωνία, ώστε σε καθεμιά να αναδεικνύεται και μια διαφορετική λεπτομέρεια, έρχονται να αποδομήσουν τα στοιχεία που συγκροτούν αυτό το αφήγημα: στην πρώτη διακρίνεται μια σημαία, στην άλλη μια εκκλησία και στην τρίτη μια επιγραφή με την επισήμανση: ΠΩΛΕΙΤΑΙ…

    Kifissos, 2017

    Πάνος Κοκκινιάς

    Ο Πάνος Κοκκινιάς γεννήθηκε το 1965 στην Αθήνα όπου ζει και εργάζεται. Σπούδασε φωτογραφία στο School of Visual Arts της Νέας Υόρκης, στο Yale University (MFA) και στο Derby University (PhD). Έχει εκθέσει τη δουλειά του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Παρίσι, Βρυξέλλες, Ρώμη, Μαδρίτη, Μόναχο, Νέα Υόρκη, Σιγκαπούρη, Πεκίνο, Κάσσελ κ.α.) Ατομικές εκθέσεις του περιλαμβάνουν τα: Replay στο Θέατρο Παλλάς, Αθήνα (2018) και Bozar Centre for Fine Art, Βρυξέλλες (2012). Έργα του υπάρχουν σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές της Ευρώπης και των ΗΠΑ. Πρόσφατα εξελέγη αναπληρωτής καθηγητής Φωτογραφίας στην Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας.

    Shoair Mavlian & Πάνος Κοκκινιάς

    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
    Καλλιτέχνης: Πάνος Κοκκινιάς
    Χώρος: Σοφοκλέους 4, Στοά Αθηνών, 3ος όροφος
    Διάρκεια Έκθεσης: 16 Σεπτεμβρίου - 3 Νοεμβρίου 2019
    Είσοδος: Είσοδος ελεύθερη
    Περισσότερα από Art & Culture