MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
28
ΜΑΡΤΙΟΥ
  • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
    ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
    ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
    ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
    Αθήνα ΕΛΙΖΕ
    ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
    ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
    23ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου Ελλάδος
    65
    Aftersun
    Ant-Man and the Wasp: Κβαντομανία
    Avatar: The way of water
    Bowling Saturne
    Broken Circle
    Close
    Creed III
    Delphine et Carole
    Demain
    Demon Slayer: Kimetsu No Yaiba – To the Swordsmith Village
    Drive My Car
    Dungeons & Dragons: Εντιμότητα μεταξύ κλεφτών
    Get Carter
    Inside
    John Wick: Κεφάλαιο 4
    Louis Tomlinson: All of Those Voices
    Scream VI
    Shazam! Η οργή των Θεών
    Sweet Movie
    TAR
    Utama, το σπίτι μας
    Άγριες νύχτες
    Ένοχο υλικό
    Έχω ηλεκτρισμένα όνειρα
    Όλοι αγαπούν τη Ζαν
    Όταν η νύχτα επαναστατεί
    Αγόρια από την επαρχία
    Αζούρο
    Αισθάνομαι ζωντανός
    Αντιγόνη
    Αργοναύτες: Η οργή του Ποσειδώνα (μεταγλωττισμένη)
    Αρκούδες δεν υπάρχουν
    Αστερίξ και Οβελίξ στο δρόμο για την Κίνα (μεταγλωττισμένη)
    Αστερίξ και Οβελίξ στο δρόμο για την Κίνα (με υπότιτλους)
    Βίκτωρ και Βικτώρια
    Βερολίνο, η συμφωνία μιας μεγαλούπολης
    Γιάκαρι: Η ταινία (μεταγλωττισμένη)
    Για όλα φταίει το γκαζόν
    Γυναικείες κουβέντες
    Διάκος, ο ηρωομάρτυρας
    Ελεύθερη Γκαράνς!
    Εξορία
    Η Λέιλα και τα αδέρφια της
    Η Λόλα πάει στη θάλασσα
    Η γεύση του ολόκληρου
    Η εξαφάνιση του προέδρου
    Η λεοπάρδαλη του χιονιού
    Η μεγάλη μαγεία
    Η μετατόπιση των Ηπείρων (Νότος)
    Η μικρή πυροσβέστης (μεταγλωττισμένη)
    Η παρέα των θαυμάτων (μεταγλωττισμένη)
    Η ρίζα του κακού
    Η φάλαινα
    Η χώρα του Θεού
    Θ. Αγγελόπουλος – Ν. Παναγιωτόπουλος: Ο καθένας και η μουσική του
    Θυμωμένη Άννυ
    Ικαρος και Δαίδαλος (μεταγλωττισμένη)
    Καθαρτήριο
    Καρό Νίντζα: Επικίνδυνη αποστολή (μεταγλωττισμένη)
    Κυκλάδες
    Μέρες ξηρασίας
    Μέρες του ’36
    Μήδεια
    Μαγνητικά πεδία
    Μεγάλο Παρίσι
    Μια απροσδόκητη σχέση
    Μικρό λουλούδι
    Μούμιες (μεταγλωττισμένη)
    Νοέμβρης
    Ξεριζωμένοι
    Ο Βίκινγκ και το μαγικό σπαθί (μεταγλωττισμένη)
    Ο Θίασος
    Ο Παπουτσωμένος Γάτος: Η τελευταία επιθυμία (μεταγλωττισμένη)
    Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή
    Ο άντρας των ονείρων μου
    Ο βασιλιάς Δαβίδ
    Οι ανήσυχοι
    Οι δικοί μου
    Οι δύο κόψεις του ξυραφιού
    Οι κυνηγοί
    Οι ξεχασμένοι
    Οι τρεις σωματοφύλακες: Ντ’ Αρτανιάν
    Ο κυνηγός των ανέμων
    Ο κόσμος μετά από μας
    Ο μεγάλος Δικτάτωρ
    Ο μικρός Νικόλας: Τι περιμένουμε για να είμαστε ευτυχισμένοι;
    Ουγκέτσου Μονογκατάρι
    Πάλμα
    Πέντε 5
    Πίσω από τις θημωνιές
    Παρίσι ξανά
    Περί ορέξεως
    Περπατώντας πάνω απ’ το νερό
    Πρωτάρηδες
    Πρόσωπα γυναικών
    Σαλό, 120 μέρες στα Σόδομα
    Σεντ Ομέρ
    Σκάρλετ
    Σκοτεινό παραμύθι από το Μπορντώ
    Στην αυλή του σχολείου
    Στη χώρα του πάγου και της φωτιάς
    Στο τέλος ξυρίζουν τον γαμπρό
    Σχεδόν φιληθήκαμε
    Σχετικά με την Τζοάν
    Τα αβγά και τα πασχάλια (μεταγλωττισμένη)
    Ταινίες μικρού μήκους 6+
    Τα πάντα όλα
    Τα πάνω κάτω
    Τα παιδιά των άλλων
    Τα πνεύματα του Ινισερίν
    Τελευταίος χορός
    Το ήσυχο κορίτσι
    Το κτήνος που λαμπυρίζει
    Το χρονικό ενός εφήμερου έρωτα
    Το χρυσάφι του Ρήνου
    Τυχερό αστέρι
    Φαντάσματα της Επανάστασης
    Φυλακισμένες πέρδικες
    Χαμηλόφωνα
    Κωμωδία

    Το Τετράγωνο

    Ο μεγάλος νικητής του φετινού φεστιβάλ Κανών, σουηδός Ρούμπεν Έστλουντ, φτιάχνει ένα φιλμ που είναι πολλά παραπάνω από μια σάτιρα του κόσμου της μοντέρνας τέχνης.

    stars-fullstars-fullstars-fullstars-halfstars-empty
    ΔΙΑΡΚΕΙΑ 142'
    author-image Κωνσταντίνος Καϊμάκης

    Ο Κρίστιαν, έμπειρος επιμελητής σε ένα μουσείο σύγχρονης τέχνης, αγωνιά για την επόμενη έκθεση του που έχει τίτλο «The Square». Πρόκειται για μια μοντέρνα εγκατάσταση που προσκαλεί τους περαστικούς στον αλτρουισμό, υπενθυμίζοντας την ευθύνη απέναντι στον συνάνθρωπο, ζητήματα για τα οποία ο διαζευγμένος και αφοσιωμένος πατέρας δύο παιδιών ήρωας επιδεικνύει ιδιαίτερη ευαισθησία. Όταν όμως κάποιος κλέβει το κινητό και το πορτοφόλι του Κρίστιαν εκείνος αντιδρά υπερβολικά.

    Η ταινία δεν είναι ένα μονοδιάστατο ή αφηρημένο κατηγορώ για την μοντέρνα τέχνη και τις ιδιορρυθμίες της. Στην πραγματικότητα ο Εστλουντ με πρόσχημα τη σάτιρα (απίστευτα κωμικές οι σκηνές με το χαλασμένο έργο τέχνης που έχει για υλικό χαλίκια (!) και τη συνέντευξη του καλλιτέχνη που διακόπτεται από βρισιές ενός ατόμου με ειδικές ανάγκες), επιχειρεί να ανιχνεύσει τα όρια που κάνουν ένα έργο τέχνης να δείχνει αριστούργημα ή να καταλήγει δηθενιά.

    the_square

    Δεν κριτικάρει, δεν κουνάει το δάχτυλο, δεν το παίζει παντογνώστης. Απόδειξη για αυτό είναι η στάση απέναντι στον ήρωα του. Ένας χαρακτήρας που σε πρώτο επίπεδο δείχνει ματαιόδοξος και εγωπαθής, αναλύεται σε βάθος, με εργαλεία που προέρχονται από την κοινωνική ψυχολογία, την ανθρωπολογία, το πολιτικό γίγνεσθαι. Ο Κρίστιαν δεν είναι συμπαθής. Με αυταρέσκεια και περίσσευμα αυτοπεποίθησης χρησιμοποιεί τη θέση του και το γοητευτικό προφίλ του για να συλλέγει τρόπαια (γυναίκες κυρίως), εξουσία, καταξίωση, χρήμα και δόξα. Ένας ακόμη νάρκισσος στην αλυσίδα των «ωραίων και πετυχημένων» αυτού του κόσμου, που λογικά δεν θα του αφιερώναμε περισσότερο χρόνο και η πλειονότητα των σκηνοθετών θα τον έστελνε χωρίς δεύτερη κουβέντα στο διάολο.

    Όμως ο σουηδός σκηνοθέτης της αριστουργηματικής «Ανωτέρας βίας» βλέπει στο πρόσωπο του Κρίστιαν τα συμπτώματα ενός ολόκληρου κόσμου που στηρίζεται εξολοκλήρου στην πολιτική ορθότητα και επιχειρεί να τα κατανοήσει. Η κρίση της δυτικής κοινωνίας εικονοποιείται πάνω στον ήρωα του, ο οποίος προσπαθεί με ειλικρίνεια (;) να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο αλλά και να είναι κι ο ίδιος απόλυτα συνεπής με τις ιδέες του. Βοηθάει τους ζητιάνους, θέλει να φτιάξει ειλικρινείς σχέσεις, επιθυμεί το κοινό καλό. Όμως η πραγματικότητα δείχνει αμείλικτη και τον καταβάλλει. Ο Κρίστιαν δείχνει να πληρώνει παλιές αμαρτίες που ίσως και να διευκόλυναν το δρόμο του μέχρι εδώ.

    Με μια αριστοτεχνική προσαρμογή της εικόνας του ήρωα στα φυλετικά, κοινωνικά, πολιτικά και καλλιτεχνικά «μέτωπα» της εποχής, ο Εστλουντ πετυχαίνει με βασικό όπλο του το μαύρο χιούμορ και τη σάτιρα, μια απόλυτα ισορροπημένη και ευφυή μελέτη του πάνω στην αψεγάδιαστη εικόνα της Δύσης. Εστιάζοντας το βλέμμα του στο οικείο για εκείνον βορειοδυτικό μοντέλο, αναζητά τη λογική σε μια σειρά από ανορθόδοξες, σουρεαλιστικές εικόνες που δεν κρύβουν τον κωμικό χαρακτήρα τους. Φυσικά το παράλογο καιροφυλακτεί πίσω από κάθε σκηνή, είτε αφορά μια καθημερινή συνήθεια, είτε μια πράξη υψηλής αισθητικής ή αυθεντικού ουμανισμού.

    Στο «Τετράγωνο» καμιά βεβαιότητα δεν είναι ισχυρή. Η πίκρα, ο θυμός, το χιούμορ και η τρέλα αποτελούν τις τέσσερις πλευρές του ίδιου αντικειμένου που μέσα από τις βαθυστόχαστες αρχές του (όλη η έκθεση είναι βασισμένη στο σλόγκαν «το τετράγωνο είναι ένα καταφύγιο εμπιστοσύνης και φροντίδας όπου μέσα του όλοι μοιραζόμαστε ίσα δικαιώματα και ίσες υποχρεώσεις») κρύβει την προαιώνια αδικία αυτού του κόσμου και τις αστείες απόπειρες της τέχνης να την αποκαταστήσει, στέκοντας στο πλευρό των πιο καταφρονεμένων.

    Κωνσταντίνος Καϊμάκης

    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
    Τίτλος: Το Τετράγωνο (The Square)
    Σκηνοθεσία: Ρούμπεν Εστλουντ
    Σενάριο: Ρούμπεν Εστλουντ

    Παίζουν: Κλες Μπανγκ, Ελίζαμπεθ Μος, Ντόμινικ Γουέστ, Τέρι Νοτάρι

    Διάρκεια: 142'
    Χώρα: Σουηδία, Γερμανία, Γαλλία, Δανία
    Έτος: 2017

    Rating: 3.5
    Διανομή: Feelgood Entertainment
    Περισσότερα από CINEMA
    VIMA_WEB3b