MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
17
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
12ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου
A.I. Τεχνιτή νοημοσύνη
American Psycho
Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba Το κάστρο του απείρου (με υπότιτλους)
Flow
Greek Mountain Film Festival
Keeper
Misericordia
Nouvelle Vague
Qypi
REC’n’Play
Reservoir Dogs
The Blair Witch Project
The Rocky Horror Picture Show
Wicked: Μέρος δεύτερο
Ένα απλό ατύχημα
Αγια νύχτα, άγρια νύχτα
Αγριες φράουλες
Αμαρτωλοί
Αναπαράσταση
Αν είχα πόδια θα σε κλωτσούσα
Ανοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Ανοιξη
Απόδραση στη Νορμανδία
Από τι είμαστε φτιαγμένοι
Αχινός
Βερμίλιο: Η Νύφη του Βουνού
Βουγονία
Δεσποινίς Μόξι: Η Οδύσσεια μιας γάτας (μεταγλωττισμένη)
Ζωούπολη 2 (μεταγλωττισμένη)
Ζωούπολη 2 (με υπότιτλους)
Η Πολυκατοικία
Η ετυμηγορία
Η θυσία
Η μύγα
Η συμμορία των μάγων 3
Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ
Η ώρα του λύκου
Θεώρημα
Καμία άλλη επιλογή
Κρίστι
Μέρες οργής
Με λένε Στέλιο
Μια μάχη μετά την άλλη
Μπερλινγκουέρ: Η μεγάλη ελπίδα
Μόνος στο σπίτι 2: Χαμένος στη Νέα Υόρκη
Νυρεμβέργη
Νυχτερινή εφημερία
Νύχτα Αγωνίας
Ο Κινηματογραφιστής
Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά
Ο βασιλιάς των βασιλιάδων: Μια ιστορία από τον Κάρολο Ντίκενς (μεταγλωττισμένη)
Ο εξολοθρευτής άγγελος
Οι ώρες
Ο κανόνας του παιχνιδιού
Ο μεγάλος Δικτάτωρ
Οταν ο Χάρι γνώρισε την Σάλι
Πέντε νύχτες στου Φρέντι 2
Πολύ σκληρός για να πεθάνει
Ρέκβιεμ για ένα όνειρο
Ρενουάρ
Σιωπηλή αγάπη
Σπασμένη φλέβα
Στο νησί του Αμρουμ
Συναισθηματική αξία
Συνύπαρξη, λέμε τώρα
Σώστε τον πράσινο πλανήτη
Τα Χριστουγεννιάτικα κάλαντα του Μίκυ
Τα κάλαντα των Χριστουγέννων
Τα παιδιά του Παραδείσου
Το δέντρο που πληγώναμε
Το καταφύγιο του τρόμου
Το οτιδήποτε
Το πατρικό
Το ταρανδάκι των Χριστουγέννων (μεταγλωττισμένη)
Το χειρόγραφο της Σαραγόσα
Τρία χιλιόμετρα ως το τέλος του κόσμου
Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους-Σπουδαστικό
Χάιντι: Η διάσωση του μικρού λύγκα (μεταγλωττισμένη)
Χαμένες αγάπες
Χειμωνιάτικο φως
Θρίλερ

Spotlight

Έξι υποψηφιότητες για Όσκαρ με κυριότερη – και ίσως πιο σίγουρη για κατάκτηση της μαζί με το πρωτότυπο σενάριο- εκείνη της καλύτερης ταινίας. Το «Spotlight» μπήκε ως αουτσάιντερ στην κούρσα για τα φετινά Όσκαρ κι εδώ και λίγες βδομάδες έχει χριστεί ως το μεγάλο φαβορί…

stars-emptystars-emptystars-emptystars-emptystars-empty
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 128'
author-image Κωνσταντίνος Καϊμάκης

Το 2002 η κοινή γνώμη της Βοστώνης σοκαρίστηκε από την αποκάλυψη ενός σκάνδαλου παιδεραστίας στους κόλπους της καθολικής εκκλησίας όπου εμπλέκονταν δεκάδες ιερείς και είχαν ως θύματα αμέτρητα νεαρά αγόρια και κορίτσια. Η βραβευμένη με Pulitzer δημοσιογραφική ομάδα με το όνομα Spotlight, της εφημερίδας Boston Globe ύστερα από πολύμηνη και γεμάτη εμπόδια, έρευνα αποκάλυψε την αλήθεια, που «πολλοί ήξεραν αλλά κανείς δεν τολμούσε να ομολογήσει»…

SPOTLIGHT1

Θα ρωτήσει εύλογα κάποιος. Μα είναι τόσο καλή ταινία το «Spotlight» που μπορεί να κλέψει από την «Επιστροφή» το Όσκαρ καλύτερης ταινίας; Ήδη στα γραφεία στοιχημάτων το φιλμ του Τom McCarthy (“Survivor”) θεωρείται το μεγάλο φαβορί για το εν λόγω βραβείο. Η απάντηση είναι πως όχι.

Το «Spotlight» είναι μια καλή ταινία, προσωπικά τη θεωρώ πολύ καλή, αλλά δεν θεωρώ ότι υπάρχει σύγκριση ανάμεσα στα δύο έργα, που κινηματογραφικά τα χωρίζει μεγάλη απόσταση υπέρ φυσικά της ταινίας του Ιναρίτου. Όμως, κι εδώ είναι το κρίσιμο στοιχείο, το «Spotlight» εκτός του θέματος του που δείχνει να αφορά περισσότερο κόσμο- διαπίστωση που εξηγεί την όλο και περισσότερη δημοφιλία του- έχει και μια επιπλέον αξία που πηγάζει από τη στάση του σκηνοθέτη της απέναντι στην αληθινή ιστορία του.

Ο McCarthy «γράφει» την ταινία του σαν να καλύπτει δημοσιογραφικό ρεπορτάζ. Αντικειμενικά, νηφάλια, προσεχτικά και χωρίς υπερβολές. Μας υπενθυμίζει έτσι τον αυθεντικό χαρακτήρα της δημοσιογραφίας και του ρόλου που οφείλει να παίζει στην κοινωνία, πριν ακόμη γίνει φερέφωνο της εξουσίας και κομμάτι της διαπλοκής. Η αποκάλυψη της αλήθειας είναι μια φράση που ακούγεται 2-3 φορές στη διάρκεια του έργου χωρίς όμως ποτέ να γίνεται πομπώδης ή ηθικοπλαστική. Απεναντίας, σε μια σκηνή βγαίνει από τα χείλη του εξαίρετου Ruffalo (υποψήφιος για Όσκαρ β ρόλου) σαν μια μελαγχολική υπενθύμιση μιας κατάστασης που έχει ξεχαστεί ή έχει καταντήσει γραφική.

SPOTLIGHT

Τα σκάνδαλα παιδεραστίας από δεκάδες ιερείς με την ανοχή της κεφαλής της καθολικής εκκλησίας στη Βοστώνη, αντιμετωπίζονται από τους δημιουργούς τους φιλμ όχι μόνο με τη μορφή καταγγελίας απέναντι στο σάπιο κομμάτι της οργανωμένης θρησκείας αλλά ως μια μετωπική επίθεση στα συστημικά κύτταρα της Εξουσίας.

Άλλο σημείο που το«Spotlight» κερδίζει πόντους είναι επειδή δείχνει προς τα που οδεύει το σύγχρονο σινεμά. Ταινίες καταγγελίας και μάλιστα υπέροχες γίνονταν και πριν 30 ή 40 χρόνια. Ποιος δεν θυμάται το παρόμοιας σχεδόν θεματολογίας «Όλοι οι άνθρωποι του προέδρου»; Όμως εδώ οι βασικοί χαρακτήρες δεν είναι αντικομφορμιστές ή σκληροί καριερίστες που θα κάνουν τα πάντα για να φτάσουν ως το τέρμα της αναγνώρισης – με το αντίτιμο φυσικά. Είναι συνηθισμένοι άνθρωποι με σάρκα και οστά, ευάλωτες ψυχολογικά προσωπικότητες, με τις τυπικές ή ψιλοδιαλυμένες σχέσεις τους, με τις ανασφάλειες και τις φοβίες τους. Για κάποιο αδιευκρίνιστο λόγο – ο οποίος επουδενί δεν έχει ηρωικό προφίλ παρότι θα διαβαστεί από αρκετούς ως τέτοιος- συνεχίζουν το ρεπορτάζ τους για να δουν ως που μπορεί να φτάσει αυτό. Για να δουν ίσως ως που μπορούν να φτάσουν οι ίδιοι.

Η ταινία είναι απλή στη σύλληψη της, ρεαλιστική σε μεγάλο βαθμό και προς τιμή της δεν γίνεται ποτέ μελό, αφελής ή πονηρά σκανδαλιστική (δεν βλέπουμε ούτε μια σκηνή σεξουαλικής κακοποίησης παιδιού) όπως θα μπορούσε. Το «Spotlight» είναι κυρίως μια αριστοτεχνική σεναριακή δουλειά που ευτυχεί σε όλα της και κυρίως στις ερμηνείες. Το γεγονός ότι αποκαλύπτει ένα νοσηρό κομμάτι της παντοδύναμης καθολικής εκκλησίας, διαβάζεται επίσης κι ως μια αναγωγή για την προσωπική ευθύνη. Αυτό το μοτίβο αντανακλάται μοναδικά στην προσωπικότητα του Keaton, του αρχισυντάκτη της ομάδας και πλέον αμφιλεγόμενου – αν όχι τραγικού- χαρακτήρα του έργου που συγκεντρώνει όλες τις εναλλασσσόμενες πολιτικές, κοινωνικές και ηθικές αξίες των ημερών που ζούμε. Των ημερών που προαναγγέλουν τις αλλαγές που έρχονται…

Κωνσταντίνος Καϊμάκης

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: SPOTLIGHT- ΟΛΑ ΣΤΟ ΦΩΣ (Spotlight)
Σκηνοθεσία: Τom McCarthy
Σενάριο: Tom McCarthy, Josh Singer

Παίζουν: Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber

Διάρκεια: 128'
Χώρα: ΗΠΑ
Έτος: 2015

Rating: 3/5
Διανομή: Feelgood
Περισσότερα από CINEMA