MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
17
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
12ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου
A.I. Τεχνιτή νοημοσύνη
American Psycho
Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba Το κάστρο του απείρου (με υπότιτλους)
Flow
Greek Mountain Film Festival
Keeper
Misericordia
Nouvelle Vague
Qypi
REC’n’Play
Reservoir Dogs
The Blair Witch Project
The Rocky Horror Picture Show
Wicked: Μέρος δεύτερο
Ένα απλό ατύχημα
Αγια νύχτα, άγρια νύχτα
Αγριες φράουλες
Αμαρτωλοί
Αναπαράσταση
Αν είχα πόδια θα σε κλωτσούσα
Ανοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Ανοιξη
Απόδραση στη Νορμανδία
Από τι είμαστε φτιαγμένοι
Αχινός
Βερμίλιο: Η Νύφη του Βουνού
Βουγονία
Δεσποινίς Μόξι: Η Οδύσσεια μιας γάτας (μεταγλωττισμένη)
Ζωούπολη 2 (μεταγλωττισμένη)
Ζωούπολη 2 (με υπότιτλους)
Η Πολυκατοικία
Η ετυμηγορία
Η θυσία
Η μύγα
Η συμμορία των μάγων 3
Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ
Η ώρα του λύκου
Θεώρημα
Καμία άλλη επιλογή
Κρίστι
Μέρες οργής
Με λένε Στέλιο
Μια μάχη μετά την άλλη
Μπερλινγκουέρ: Η μεγάλη ελπίδα
Μόνος στο σπίτι 2: Χαμένος στη Νέα Υόρκη
Νυρεμβέργη
Νυχτερινή εφημερία
Νύχτα Αγωνίας
Ο Κινηματογραφιστής
Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά
Ο βασιλιάς των βασιλιάδων: Μια ιστορία από τον Κάρολο Ντίκενς (μεταγλωττισμένη)
Ο εξολοθρευτής άγγελος
Οι ώρες
Ο κανόνας του παιχνιδιού
Ο μεγάλος Δικτάτωρ
Οταν ο Χάρι γνώρισε την Σάλι
Πέντε νύχτες στου Φρέντι 2
Πολύ σκληρός για να πεθάνει
Ρέκβιεμ για ένα όνειρο
Ρενουάρ
Σιωπηλή αγάπη
Σπασμένη φλέβα
Στο νησί του Αμρουμ
Συναισθηματική αξία
Συνύπαρξη, λέμε τώρα
Σώστε τον πράσινο πλανήτη
Τα Χριστουγεννιάτικα κάλαντα του Μίκυ
Τα κάλαντα των Χριστουγέννων
Τα παιδιά του Παραδείσου
Το δέντρο που πληγώναμε
Το καταφύγιο του τρόμου
Το οτιδήποτε
Το πατρικό
Το ταρανδάκι των Χριστουγέννων (μεταγλωττισμένη)
Το χειρόγραφο της Σαραγόσα
Τρία χιλιόμετρα ως το τέλος του κόσμου
Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους-Σπουδαστικό
Χάιντι: Η διάσωση του μικρού λύγκα (μεταγλωττισμένη)
Χαμένες αγάπες
Χειμωνιάτικο φως
ΔΡΑΜΑ

Λεβιάθαν

Μία από τις υποψήφιες για Όσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας, η ρωσική ταινία “Λεβιάθαν” του Αντρέι Ζβιαγκνίτσεφ, που προκάλεσε μεγάλες αντιδράσεις στη Ρωσία, έρχεται στους ελληνικούς κινηματογράφους.

stars-fullstars-fullstars-fullstars-fullstars-empty
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 140'
Μαρίνα Πυλαρινού

Το “Λεβιάθαν” είναι μια μοντέρνα εκδοχή της βιβλικής ιστορίας του Ιώβ στη σύγχρονη Ρωσία. Ο Κόλια ζει σε μια μικρή πόλη στη Βόρεια Ρωσία. Έχει το δικό του συνεργείο αυτοκινήτων. Το κατάστημα του είναι ακριβώς δίπλα στο σπίτι που ζει με τη σύζυγο του Λίλυα και το γιο του Ρόμκα. Ο δήμαρχος της πόλης θέλει να πάρει την επιχείρηση του Κόλια, το σπίτι του και τη γη του. Αρχικά, προσπαθεί να τον εξαγοράσει, αλλά ο Κόλια δεν ενδιαφέρεται. Καθώς ο δήμαρχος γίνεται όλο και πιο επιθετικός, ο Κόλια ζητά από τον καλό του φίλο και δικηγόρο Ντμίτρι να τον βοηθήσει, μη γνωρίζοντας ότι αυτό θα αλλάξει τη ζωή του για πάντα.

Ο όρος χρησιμοποιείται και στην πολιτική επιστήμη, ήδη από τον Hobbes (1651), όπου στο διάσημο έργο του “Λεβιάθαν” χαρακτηρίζει έτσι ένα κράτος με απόλυτες εξουσίες, που υπάρχει για να παρέχει την ασφάλεια, καθώς χωρίς αυτό θα επικρατούσε ο νόμος της ζούγκλας. Η αλήθεια είναι πως ένας τέτοιος Λεβιάθαν υπάρχει και στην ταινία του  Αντρέι Ζβιαγκνίτσεφ, ενώ το έργο έχει ξεκάθαρα πολιτικά μηνύματα. Όμως, δεν είναι σαφές κατά πόσον χρησιμοποιεί τον όρο με την βιβλική του έννοια ή με την έννοια που του έδωσε η πολιτική επιστήμη. Ο Λεβιάθαν του Ζβιαγκνίτσεφ συνυπάρχει ή δημιουργεί την κοινωνία της ζούγκλας, όπου το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό και σε καμία περίπτωση δεν προσπαθεί να την αποτρέψει.

Πελατειακές σχέσεις μεταξύ των διαφόρων φορέων της εξουσίας και της εκκλησίας σε μια μικρή επαρχία της αχανούς Ρωσίας, φαινόμενα τοπικής αυθαιρεσίας που θυμίζουν την αυτοκρατορική Ρωσία του Γκόγκολ στον “Επιθεωρητή”, διαφθορά, ισοπέδωση των αξιών και των αδύναμων ανθρώπων. Η Ρωσία των ολιγαρχών και του Πούτιν στον 21ο αιώνα παρουσιάζεται με πολύ ζοφερά χρώματα κι ο σκηνοθέτης μας λέει ότι αυτό το μετασοβιετικό σύστημα είναι μια σκέτη καταστροφή, με ελάχιστη δημοκρατία και ακόμα λιγότερη ανθρωπιά. Δεν είναι τυχαίο ότι στη Ρωσία η ταινία συνάντησε τρομακτικές αντιδράσεις, ενώ στην Αμερική (που δεν συμπαθεί καθόλου τον Πούτιν) είναι υποψήφια για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας. 
1leviathan
Αν και με ξεκάθαρη πολιτική θέση, η ταινία είναι ένα δράμα χαρακτήρων. Εστιάζει στις ανθρώπινες καθημερινές ιστορίες, στις σχέσεις που αναπτύσσονται γύρω από μία δικαστική διαμάχη και μέσα από εκεί αναδεικνύει το δράμα της σύγχρονης Ρωσίας. Οι ερμηνείες έχουν έντονο ρεαλισμό και οι χαρακτήρες έχουν βάθος, αν και στην περίπτωση του κακού δημάρχου ο σκηνοθέτης δεν αποφεύγει σε κάποια σημεία τις παγίδες του διδακτισμού και της καρικατούρας. Η πλοκή, που σε κάποιο σημείο γίνεται αστυνομική, αλλά δεν δίνει απόλυτες απαντήσεις ως προς το τι τελικά έγινε, ούτε μασημένη τροφή. Σε επίπεδο εικόνας και μοντάζ η ταινία κινείται σε υψηλά επίπεδα.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ: Ένα σημαντικό κινηματογραφικό έργο από τη Ρωσία. Λιγότερο “κουλτουριάρικο” από όσο θα περίμενε κανείς (χωρίς αυτό να είναι αρνητικό), με ισχυρό ρεαλισμό, ξεκάθαρες πολιτικές αιχμές και έμφαση στα ανθρώπινα καθημερινά δράματα.

Γιώργος Σμυρνής

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: Λεβιάθαν
Σκηνοθεσία: Andrey Zvyagintsev
Σενάριο: Andrey Zvyagintsev, Oleg Negin

Παίζουν: Aleksey Serebryakov, Elena Lyadova, Roman Madyanov

Διάρκεια: 140'
Χώρα: Ρωσία
Έτος: 2014

Rating: 4
Περισσότερα από CINEMA