MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
19
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
12ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου
A.I. Τεχνιτή νοημοσύνη
American Psycho
Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba Το κάστρο του απείρου (με υπότιτλους)
Flow
Greek Mountain Film Festival
Keeper
Misericordia
Nouvelle Vague
Qypi
REC’n’Play
Reservoir Dogs
The Blair Witch Project
The Rocky Horror Picture Show
Wicked: Μέρος δεύτερο
Άγια νύχτα, άγρια νύχτα
Ένα απλό ατύχημα
Αγριες φράουλες
Αμαρτωλοί
Αναπαράσταση
Αν είχα πόδια θα σε κλωτσούσα
Ανοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Ανοιξη
Απόδραση στη Νορμανδία
Από τι είμαστε φτιαγμένοι
Αχινός
Βερμίλιο: Η Νύφη του Βουνού
Βουγονία
Δεσποινίς Μόξι: Η Οδύσσεια μιας γάτας (μεταγλωττισμένη)
Ζωούπολη 2 (μεταγλωττισμένη)
Ζωούπολη 2 (με υπότιτλους)
Η Πολυκατοικία
Η ετυμηγορία
Η θυσία
Η μύγα
Η συμμορία των μάγων 3
Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ
Η ώρα του λύκου
Θεώρημα
Καμία άλλη επιλογή
Κρίστι
Μέρες οργής
Με λένε Στέλιο
Μια μάχη μετά την άλλη
Μπερλινγκουέρ: Η μεγάλη ελπίδα
Μόνος στο σπίτι 2: Χαμένος στη Νέα Υόρκη
Νυρεμβέργη
Νυχτερινή εφημερία
Νύχτα Αγωνίας
Ο Κινηματογραφιστής
Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά
Ο βασιλιάς των βασιλιάδων: Μια ιστορία από τον Κάρολο Ντίκενς (μεταγλωττισμένη)
Ο εξολοθρευτής άγγελος
Οι ώρες
Ο κανόνας του παιχνιδιού
Ο μεγάλος Δικτάτωρ
Οταν ο Χάρι γνώρισε την Σάλι
Πέντε νύχτες στου Φρέντι 2
Πολύ σκληρός για να πεθάνει
Ρέκβιεμ για ένα όνειρο
Ρενουάρ
Σιωπηλή αγάπη
Σπασμένη φλέβα
Στο νησί του Αμρουμ
Συναισθηματική αξία
Συνύπαρξη, λέμε τώρα
Σώστε τον πράσινο πλανήτη
Τα Χριστουγεννιάτικα κάλαντα του Μίκυ
Τα κάλαντα των Χριστουγέννων
Τα παιδιά του Παραδείσου
Το δέντρο που πληγώναμε
Το καταφύγιο του τρόμου
Το οτιδήποτε
Το πατρικό
Το ταρανδάκι των Χριστουγέννων (μεταγλωττισμένη)
Το χειρόγραφο της Σαραγόσα
Τρία χιλιόμετρα ως το τέλος του κόσμου
Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους-Σπουδαστικό
Χάιντι: Η διάσωση του μικρού λύγκα (μεταγλωττισμένη)
Χαμένες αγάπες
Χειμωνιάτικο φως
Κοινωνική

Ανωτέρα Βία

Από προστάτης οικογενείας, ένας σύγχρονος άντρας γίνεται προστάτης…του εαυτού του. Η “Ανωτέρα Βία” του Σουηδού σκηνοθέτη και σεναριογράφου Ruben Östlund (Play, Involuntary) παρουσιάζει με σαρκασμό και χωρίς ιπποτικούς εξωραϊσμούς το ρόλο του άντρα, σε μια ταινία που θυμίζει ψυχολογικό πείραμα.

stars-emptystars-emptystars-emptystars-emptystars-empty
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 120'
Μαρίνα Πυλαρινού

Μία οικογένεια Σουηδών πηγαίνει στις γαλλικές Άλπεις για σκι. Ο ήλιος λάμπει και οι πλαγιές είναι πανέμορφες. Κατά τη διάρκεια ενός γεύματος σε ένα εστιατόριο που κρέμεται από μία πλαγιά, μια χιονοστιβάδα φέρνει τα πάνω κάτω. Τα φαγητά πετάγονται προς όλες τις κατευθύνσεις και η Ebba ζητάει τη βοήθεια του Tomas, καθώς προσπαθεί να προστατεύσει τα παιδιά τους. Ο Tomas όμως τρέχει για να σωθεί, ενδιαφερόμενος να σώσει το κινητό του, αλλά όχι και τα παιδιά του. Η καταστροφή τελικά δεν επήλθε και μετά την αναστάτωση επικρατεί αμηχανία. Όμως, η οικογενειακή ισορροπία έχει διαταραχθεί πλήρως. Η αναπάντεχη αντίδραση του Tomas προκαλεί την επαναξιολόγηση των ρόλων και του οικογενειακού κατεστημένου. Ο γάμος της Ebba και του Tomas κρέμεται από μια κλωστή, καθώς ο Tomas προσπαθεί να επανακτήσει τον ρόλο του αρχηγού της οικογένειας.

Έμπνευση για τη δημιουργία αυτής της ταινίας αποτέλεσε μία έρευνα που κατέδειξε πως το ποσοστό των ανδρών που επιβιώνουν σε περιπτώσεις πολυπληθών ατυχημάτων είναι σημαντικά μεγαλύτερο από αυτό των γυναικών (περίπου το διπλάσιο), με μόνη εξαίρεση τον Τιτανικό – και αυτό επειδή ο καπετάνιος είχε δώσει εντολή να πυροβολούν όσους άντρες επιχειρούν να μπουν στις σωστικές λέμβους πριν τα γυναικόπαιδα… Η έρευνα είχε μελετήσει 18 ναυάγια σε διάστημα τριών αιώνων και κατέληξε σε αυτά τα στατιστικά στοιχεία. 

Πώς λειτουργεί το ένστικτο της επιβίωσης σε άντρες και γυναίκες; Ποιες είναι οι παράπλευρες απώλειες σε περίπτωση επιβίωσης; Πόσο παραπλανητική είναι η εικόνα που έχουμε για το ισχυρό φύλο; Είναι μήπως ισχυρό, γιατί φροντίζει πάντα να επιβιώνει;

Ο ίδιος ο σκηνοθέτης γράφει για το θέμα: “Απ’ ό,τι φαίνεται –σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες- ως αποτέλεσμα μιας φυσικής καταστροφής, μιας αεροπειρατείας ή ενός ναυαγίου, οι περισσότεροι επιζώντες παίρνουν διαζύγιο. Φαίνεται επίσης ότι σε πολλές περιπτώσεις οι άντρες δεν αντιδρούν σύμφωνα με τους αναμενόμενους κανόνες ιπποτισμού. Σε καταστάσεις ζωής ή θανάτου, όταν η επιβίωση κάποιου απειλείται, φαίνεται ότι είναι πιο πιθανό οι άντρες να το βάλουν στα πόδια, για να σωθούν, και όχι οι γυναίκες. Ίσως αυτός είναι ο βασικός λόγος για τα διαζύγια. Αυτό με έκανε να θέλω να μιλήσω για τη διαδεδομένη άποψη ότι ο άντρας υποτίθεται ότι είναι ο προστάτης της οικογένειας και της συζύγου, για τον κοινωνικό κώδικα που λέει ότι ο άντρας δεν υποχωρεί μπροστά στον κίνδυνο.”

H ταινία με αρκετό σαρκασμό και αναφορές σε άλλους μαιτρ του σινεμά, μας λέει με αρκετά ξεκάθαρο και πρωτότυπο τρόπο ότι δεν υπάρχουν ιππότες κι ότι η έννοια της αυτοθυσίας είναι απλά ένα στερεότυπο που σε συνθήκες κρίσης ανατρέπεται. Η θεαματική απεικόνιση, με τη βοήθεια των ειδικών εφέ, της χιονόπτωσης, ακολουθείται από μια σειρά αμήχανων καταστάσεων μέσα στην οικογένεια, με τη γυναίκα να ρίχνει ευθύνες στον άντρα, που βιάστηκε να φύγει και να σώσει μόνο την πάρτη του, ενώ εκείνη κινήθηκε να σώσει τα παιδιά της πρώτα. Αυτό που εκθέτει κυρίως τον άντρα, είναι το ότι, πάνω στον πανικό, ενδιαφέρθηκε να σώσει το κινητό κι άφησε το παιδί του στο έλεος του χιονιού.

Η γυναίκα δεν λυπάται καθόλου τον άντρα της, αλλά όπου σταθεί κι όπου βρεθεί, με φίλους και γνωστούς, τον σφυροκοπάει για την ανεπάρκεια και τη δειλία του. Κι αυτός, σαν ψεύτης δικηγόρος του εαυτού του, αρνείται να δεχτεί τη δική της “ερμηνεία” των γεγονότων. Ώσπου ένα βίντεο, που έχει απεικονίσει τα γεγονότα, καθιστά αδύνατη την άρνησή του. Το εκνευριστικό κλάμα του, όταν ομολογεί ότι σιχαίνεται τον εαυτό του, είναι η πιο αστεία σκηνή ενός έργου, που κυριαρχείται από έναν υποδόριο, σκοτεινό σαρκασμό. Δεν είναι ακριβώς κωμωδία, αλλά έχει μια κωμική διάθεση.

Η “Ανωτέρα Βία” έχει ωραίες εικόνες, χωρίς να την λες και ποιητικό σινεμά, στρωτό μοντάζ και καλές ερμηνείες. Τα παιδιά παίζουν άψογα, το παιχνίδι των χρωμάτων στις χιονισμένες Άλπεις ωραίο, οι χαρακτήρες, ακόμα κι όταν έχουν λίγες σκηνές στο έργο, έχουν ιδιαίτερη ταυτότητα. Τα εφέ, όπου χρειάζεται, κάνουν πολύ καλά τη δουλειά τους. Έχει καταγοητεύσει τους κριτικούς σε διεθνές επίπεδο κι έχει κερδίσει το Βραβείο Κριτικής Επιτροπής, Ένα Κάποιο Βλέμμα, στο Φεστιβάλ Καννών, 2014. Ωστόσο, παρά τα πολλά θετικά της, μου φάνηκε λίγο ψυχρή κι ότι επαναλαμβανόταν σε κάποια σημεία. 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ: Μια καλογυρισμένη ταινία του σύγχρονου ευρωπαϊκού, που σπάει το στερεότυπο του άντρα προστάτη. Έτσι παρουσιάζει μια σημαντική αλήθεια, που αξίζει να ειπωθεί, με πρωτότυπο και έξυπνο, αλλά όχι συναρπαστικό τρόπο.

Γιώργος Σμυρνής

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: Ανωτέρα Βία
Σκηνοθεσία: Ruben Östlund
Σενάριο: Ruben Östlund

Παίζουν: Johannes Kuhnke, Lisa Loven Kongsli, Clara Wettergren

Διάρκεια: 120'
Χώρα: Σουηδία, Γαλλία, Νορβηγία
Έτος: 2014

Rating: 3,5
Περισσότερα από CINEMA