MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
03
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
1ο Διεθνές Φεστιβάλ Βίγκαν Κινηματογράφου VegArtAct 2025
66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
100 χρόνια από τον Οδυσσέα
A State of Passion
Black Dog
Bullet Train
Café 404
Chainsaw Man-Η ταινία: Reze Arc (με υπότιτλους)
Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba Το κάστρο του απείρου (με υπότιτλους)
Depeche Mode: M
Dracula
F1: Η ταινία
Flow
Good Boy
Harvest
Interstellar
Jurassic World: Αναγέννηση
Ne Zha 2 (μεταγλωττισμένη)
Noi
Nouvelle Vague
Poor Things
Springsteen: Deliver Me from Nowhere
Super Paradise
The Batman
The Fantastic Four: Πρώτα βήματα
The Rocky Horror Picture Show
The Seafarers
The Shape of Night
The Smashing Machine: Η καρδιά ενός μαχητή
The Substance – Το ελιξίριο της νιότης
The Toxic Avenger
Tron: Ares
Vampyr
Weapons
Έκλειψη
Έλιο (μεταγλωττισμένη)
Ένα ήσυχο μέρος: Ημέρα πρώτη
Ένα απλό ατύχημα
Έρωτας στη Βαρκελώνη
Όταν έρθει το φθινόπωρο
Αναφορά στον Ιωάννη Καποδίστρια
Αργός θάνατος
Αχινός
Βερμίλιο: Η Νύφη του Βουνού
Δεσμώτες
Επιχείρηση Καμπούλ
Ζεφ
Η Πέππα γνωρίζει το νέο μωρό (μεταγλωττισμένη)
Η Τζέιν Όστεν με κατέστρεψε
Η γη της Ισπανίας
Η επέτειος
Η ζωή του Τσακ
Η κατάρα του Σέλμπι Όουκς
Η κυρία με το σκυλάκι
Ηλιοτρόπιο
Η μακριά πορεία
Η μουσική της ζούγκλας 2 (μεταγλωττισμένη)
Η νύχτα με τις μάσκες
Η νύχτα των ζωντανών νεκρών
Η σιωπή
Η ώρα του λύκου
Καζαμπλάνκα
Καλή σου νύχτα κυρ-Αλέξανδρε
Κατοικίδια στο express (μεταγλωττισμένη)
Κιούκα πριν το τέλος του καλοκαιριού
Κλέφτης από σπόντα
Κράτα την ψυχή σου στο χέρι και περπάτα
Μέρες οργής
Μαζί
Μαθήματα από έναν πιγκουίνο
Με κομμένη την ανάσα
Με λένε Στέλιο
Μετά το κυνήγι
Μετανιώνοντας για σένα
Μια μάχη μετά την άλλη
Μια νύχτα με τη Μοντ
Μπερλινγκουέρ: Η μεγάλη ελπίδα
Νεκρό τηλέφωνο 2
Νυχτερινός εκφωνητής
Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά
Ο εξολοθρευτής άγγελος
Ο θάνατος του ιερού ελαφιού
Οι άγριες μέρες μας
Οικογενειακή φωλιά
Ο μεσολαβητής
Ο φίλος μου ο Ταφίτι (μεταγλωττισμένη)
Ο ωραίος Σέργιος
Ρίφενσταλ: Στην καρδιά του Τρίτου Ράιχ
Ρόουζ εναντίον Ρόουζ
Σαλό, 120 μέρες στα Σόδομα
Σκοτώστε τον τζόκεϊ
Στα βάθη του χειμώνα
Στο νησί του Αμρουμ
Στρουμφάκια: Η ταινία (μεταγλωττισμένη)
Συναισθηματική αξία
Τα 400 Χτυπήματα
Ταιριάζουμε;
Τα κακά παιδιά 2 (μεταγλωττισμένη)
Τα παιδιά του Παραδείσου
Τα τέρματα του Αυγούστου
Τερατομουντζούρες (μεταγλωττισμένη)
Το κάλεσμα 4: Τελευταία τελετουργία
Το κουκλόσπιτο της Γκάμπι: Η ταινία (μεταγλωττισμένη)
Το μίσος
Τομ και Τζέρι: Η απαγορευμένη πυξίδα (μεταγλωττισμένη)
Το μονοπάτι του αλατιού
Το μωρό της Ρομαρί
Το πάθος της Ζαν ντ’Αρκ
Το παγώνι
Το φιλί της γυναίκας αράχνης
Το χειρόγραφο της Σαραγόσα
Τρελές σφαίρες
Τύχη βουνό
Φτηνά τσιγάρα
Φύγαμε
Χάιντι: Η διάσωση του μικρού λύγκα (μεταγλωττισμένη)
Ιστορική

Η Νύχτα Πριν Πέσει Το Παρίσι

Γαλλία Γερμανία συμμαχία σε μία αμφισβητούμενη εκδοχή των ιστορικών γεγονότων γύρω από την απελευθέρωση, αλλά και τη σωτηρία του Παρισιού στον Β Παγκόσμιο Πόλεμο. Αυτό μας παρουσιάζει η ταινία «Η νύχτα πριν πέσει το Παρίσι» (γαλλικός τίτλος Diplomatie), η οποία βασίζεται στο ομότιτλο θεατρικό έργο του Cyril Gely.

stars-fullstars-fullstars-fullstars-emptystars-empty
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 84'
Μαρίνα Πυλαρινού

Ο Γερμανός διοικητής έχει εντολές από τον Χίτλερ να τινάξει το Παρίσι στον αέρα, αλλά ένας σουηδός πρεσβευτής παλεύει με την πειθώ της διπλωματίας να τον πείσει να αφήσει την πόλη του φωτός ανέπαφη και να παραδοθεί στους συμμάχους. Ο πιστός στρατηγός Dietrich von Choltitz, μέχρι τότε απολύτως υπάκουος στο καθεστώς και άνθρωπος του καθήκοντος, αμφιταλαντεύεται για το αν θα πρέπει να εκτελέσει την εντολή, κάνοντας το Παρίσι συντρίμμια και σκοτώνοντας χιλιάδες ή και εκατομμύρια Παριζιάνους. Κι ενώ είναι έτοιμος να διατάξει τον όλεθρο, η αιφνιδιαστική επίσκεψη του Σουηδού πρέσβη Raoul Nordling, αλλάζει τα δεδομένα. Όλη σχεδόν η ταινία περιστρέφεται γύρω από την διπλωματική συζήτηση που έχουν οι δύο άντρες και η οποία κρίνει το μέλλον μιας τόσο σπουδαίας πόλης.

Η εκδοχή ότι ο γερμανός στρατηγός έσωσε το Παρίσι χάρη στην ελεημοσύνη του και την παρέμβαση του Σουηδού πρεσβευτή, από πολλούς ιστορικούς έχει αμφισβητηθεί. Κάποιοι θεωρούν ότι πρόκειται για έναν έξυπνο τρόπο, με τον οποίο ο γερμανός στρατηγός παρουσίασε τα γεγονότα μετά τον πόλεμο, για να φανεί ως ήρωας της ειρήνης, παρά το γεγονός ότι τον βάρυναν ευθύνες για εγκλήματα πολέμου στο Ανατολικό Μέτωπο, πριν μετατεθεί στο Παρίσι.

Ο γάλλος ιστορικός Lionel Dardenne υποστηρίζει ότι όλα όσα δείχνει η ταινία είναι καθαρή μυθοπλασία. Τονίζει πως ο Choltitz δεν είχε τις δυνάμεις και την αεροπορική υπεροχή, για να ισοπεδώσει την πόλη. «Το πολύ- πολύ να γλίτωσε μερικές γέφυρες» λέει χαρακτηριστικά. Στην ταινία, πάλι, παρουσιάζουν ότι αυτές οι γέφυρες, αν γκρεμίζονταν, θα ανέβαζαν πάρα πολύ τη στάθμη του Σικουάνα και θα έπνιγαν μεγάλο μέρος της πόλης. Το κατά πόσον όμως αυτά είναι επιστημονική πραγματικότητα ή μια σεναριακή επινόηση, για να μεγαλοποιήσουν το ρόλο του πρωταγωνιστή στρατηγού, ως σωτήρα του Παρισιού, δεν μπορούμε να το ξέρουμε. Παράλληλα, ο Dardenne και άλλοι αμφισβητούν το κατά πόσον η παρέμβαση του σουηδού πρέσβη έπαιξε ρόλο στην απόφαση του στρατηγού να αφήσει την πόλη ανέπαφη.

Κατά πόσον λοιπόν ο Choltitz έσωσε το Παρίσι ή το Παρίσι έσωσε τον Choltitz (μέσα από μια πονηρή αυτοπροβολή του ως σωτήρα της πόλης) είναι ένα θέμα που δύσκολα θα λυθεί. Ως προς την ίδια την ταινία, αυτή χαρακτηρίζεται από έναν ισχυρό ανθρωπισμό, αρκετό συναίσθημα και βάζει το θεατή στο πετσί των χαρακτήρων που μάλλον έπλασε ο δραματουργός, παρά η ιστορία. Η ταινία θέλει να καταδικάσει τον πόλεμο και να προβάλλει την ενότητα των δύο λαών. Μάλιστα, ένα από τα επιχειρήματα του Σουηδού πρέσβη είναι πως αν ο στρατηγός τινάξει το Παρίσι στον αέρα, θα γίνει αδύνατη η μελλοντική ομοσπονδία Γαλλίας και Γερμανίας (δηλαδή το εγχείρημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης). Το όραμα της ενωμένης Ευρώπης είναι μέσα στο πνεύμα του έργου. 

Ωστόσο, γίνεται φανερό ότι το σενάριο ταιριάζει περισσότερο σε θεατρικό έργο, παρά σε ταινία. Στο μεγαλύτερο μέρος του έργου βλέπουμε δύο άντρες να συνομιλούν σε ένα δωμάτιο, που θα μπορούσε εύκολα να ήταν το σκηνικό μιας θεατρικής παράστασης. Κάποιες μέτρια γυρισμένες σκηνές δράσης, μεταξύ γερμανών στρατιωτών και γάλλων αντιστασιακών δεν αλλάζουν και πολύ τα δεδομένα.

Κι επίσης, ο διάλογος μεταξύ των δύο γίνεται και λίγο φλύαρος, με μια ανούσια ποιητικότητα. Και αυτή η συνεχής επίκληση στο μεγαλείο του Παρισιού, φοβάμαι ότι κρύβει βασικά δύο στόχους: ο ένας να κολακεύσει το γαλλικό και ιδίως το παριζιάνικο κοινό. Και ο άλλος για να μας εξηγήσει κάτι που δεν κολλάει και τόσο με το χαρακτήρα του Choltitz: Ο Γερμανός στρατηγός, που σε άλλες περιπτώσεις της σταδιοδρομίας δεν έδειξε κανένα δισταγμό στο να καταστρέψει πόλεις και να διαπράξει εγκλήματα πολέμου, ειδικά με το Παρίσι παράκουσε εντολές και έδειξε μεγάλη ανθρωπιά. Γιατί; Γιατί πείστηκε για το μεγαλείο της πόλης αυτής από τον Σουηδό Πρέσβη. Είναι μια τέτοια εξήγηση αρκετά πειστική; Μάλλον όχι.

Γιώργος Σμυρνής

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: Η Νύχτα Πριν Πέσει Το Παρίσι/ Diplomatie
Σκηνοθεσία: Volker Schlöndorff
Σενάριο: Cyril Gely

Παίζουν: André Dussollier, Niels Arestrup, Burghart Klaußner

Διάρκεια: 84'
Χώρα: Γαλλία, Γερμανία
Έτος: 2014

Rating: 3
Περισσότερα από CINEMA