MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
29
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Λεωνίδας Καβάκος

Πρωτοκράτησε το βιολί σε ηλικία πέντε ετών. Ήχος απαλός, αξιώσεις δεξιοτεχνίας, ήθος και παιδεία όχι απλώς μουσική, αλλά ανθρωπιστική. Ένα όνομα ελληνικό σε διεθνείς διακρίσεις. Από την πρώτη του επαφή με το δοξάρι μέχρι σήμερα, ο Λεωνίδας Καβάκος έχει καταφέρει να θεωρείται ένας από τους περιζήτητους βιρτουόζους μουσικούς της εποχής μας.

author-image Ιωάννα Κρανιώτη

Τρίτης γενιάς βιολονίστας, με παππού και πατέρα να του μαθαίνουν τους πρώτους ρυθμούς. Μεγαλωμένος βλέπεις σε μουσική οικογένεια, τερμάτισε τις σπουδές του στο Ελληνικό Ωδείο και με υποτροφία ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Ιντιάνα. Η φήμη του εξαπλώθηκε ταχύτατα στην Ευρώπη, χάρη στις διακρίσεις του για μουσικής διαγωνισμούς. Μεταξύ άλλων, φέτος του απονεμήθηκε ο τίτλος του «Μουσικού της Χρονιάς» στο πλαίσιο των Gramophone Awards 2014 του ομώνυμου έγκυρου εντύπου, θεσμό που οι γνώστες της μουσικής, αποκαλούν ως τα «Οσκαρ» της κλασικής μουσικής. Μέχρι σήμερα, έχει εμφανιστεί στα μεγαλύτερα διεθνή φεστιβάλ και έχει συμπράξει με τις μεγαλύτερες ορχήστρες του κόσμου, υπό την διεύθυνση διάσημων μαέστρων, ενώ παράλληλα έχει δώσει ατομικά ρεσιτάλ σε Παρίσι, Γερμανία, Ιταλία και Ελβετία.

Λάτρης της μουσικής παιδείας, λάτρης της κλασικής μουσικής. Ο όρος “κλασική” μουσική προέρχεται από τη λατινική λέξη -classicus. Υπό αυτή την έννοια, η μουσική διακρίνεται σε μία “ανώτερη” μορφή σύνθεσης, σύνθεσης εξαιρετικής, που δεν περιορίζεται από ψυχαγωγικό χαρακτήρα. Τι είναι όμως μουσική; Ποια είναι τα πολιτιστικά προϊόντα της χώρας μας; Ποια από αυτά στοχεύουν στη ψυχαγωγία; Η περίπτωση του Λεωνίδα Καβάκου είναι μια καλή ευκαιρία αυτοκριτικής, γεμάτη αναπάντητα ερωτήματα. 

1469999 225634534283907 138593882 n

Δεξιοτεχνία και ήθος, αυτά είναι τα στοιχεία που αρκούν για να προσεγγίσει κανείς μουσικές διαδρομές πολιτισμικής σημασίας. Μπράμς, Σιμπέλιους, Χάυντν και Μπετόβεν. Ο βιολονίστας, μαέστρος, κορυφαίος δεξιοτέχνης και μουσικός, είναι φορέας πολιτιστικής αγωγής.  Σε μια χώρα με λειψές υποδομές στη μουσική παιδεία, η παρουσία του Λεωνίδα Καβάκου, μοιάζει ακόμη πιο σπουδαία. 

leonidas-kavakos

Ο Λεωνίδας Καβάκος προωθεί μουσικές υψηλής καλλιτεχνικής ευκρίνειας και ευαισθησίας και εξάγει όχι μόνο το περιεχόμενό τους, αλλά κυρίως μια ταυτότητα. Την ελληνική! Είναι δε κρίμα που στην ιστορία του πολιτισμού, η Ελλάδα αποτυπώνει ακόμη ένα όνομα της, που οι πιο πολλοί δεν έχουν καν ακουστά.

Μας αρέσει: Για τη σεμνότητά και το ήθος του

Θαυμάζουμε: Όσα έχει καταφέρει χωρίς τη συμβολή της χώρας του
Εχει δηλώσει: “Ο σκοπός κάθε μουσικού είναι με τον δικό του τρόπο να αγγίζει τους ανθρώπους, αυτή άλλωστε είναι και η πεμπτουσία της τέχνης, αυτό είναι το μήνυμά της, η επικοινωνία. Βλέποντας λοιπόν ότι υπάρχει ανταπόκριση, ότι σου επιστρέφεται αυτό που έδωσες, δεν μπορείς παρά να νιώθεις πολύ μεγάλη τιμή.”
“Πρέπει να πούμε ότι το ελληνικό κοινό δεν γνωρίζει την κλασική μουσική, για να μπορέσει να την αγαπήσει και να την απολαύσει. Είναι κρίμα που μια χώρα με τέτοια ανθρωπιστική παράδοση γυρίζει την πλάτη στην ανθρωπιστική παιδεία, η οποία εξοπλίζει τους νέους με εφόδια και προσανατολίζει τον κόσμο σε μια άλλη αισθητική που τόσο έχουμε ανάγκη σήμερα στην Ελλάδα. Αν επενδύαμε σε αυτόν τον τομέα και δεν τον παραγκωνίζαμε, οι νεότερες γενιές θα έφτιαχναν μια κοινωνία για την οποία θα ήμασταν υπερήφανοι.”

“Με εξαιρέσεις, μια παράσταση θεωρείται καταναλωτικό αγαθό. Στην αρχαιότητα, πλήρωναν οι χορηγοί και έρχονταν οι θεατές. Μήπως έχουμε ανακαλύψει κάτι καλύτερο σήμερα; Εδώ ένας πολιτικός είπε “τώρα που διακυβεύεται το μέλλον της χώρας, εμείς δεν θεωρούμε ότι η Παιδεία και η Υγεία είναι προτεραιότητες”. Για ποια δημοκρατία μιλάμε όταν κάποιος που διεκδικεί να κυβερνήσει λέει ότι το πώς θα γίνουν σωστοί άνθρωποι τα παιδιά μου δεν αποτελεί προτεραιότητα για εκείνον; Στην αρχαία εποχή θα τον είχαν κρεμάσει. Εγώ σε δύο πράγματα είμαι αριστερός. Στην Παιδεία και στην Υγεία. Πρέπει να παρέχονται σε όλους. Αν ως κράτος δεν μπορείς να τα εξασφαλίσεις, είσαι κατάπτυστο. Από εκεί και πέρα, ό,τι μπορεί ο καθένας ας κάνει. Δώδεκα νότες χρησιμοποίησε ο Μότσαρτ, δώδεκα και εγώ. Αν γράψω εγώ, θα είναι έκτρωμα. Του Μότσαρτ όμως είναι θείο.”

Info: Την Τρίτη 14 Οκτωβρίου, ο βιολονίστας Λεωνίδας Καβάκος και η κινεζικής καταγωγής πιανίστα Γιούτζα Ουάνγκ παρουσιάζουν το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, τον κύκλο με τις τρεις θρυλικές Σονάτες του Γιοχάννες Μπραμς. Περισσότερες πληροφορίες, εδώ.

Περισσότερα από Πρόσωπα
VIMA_WEB3b