MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
02
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
1ο Διεθνές Φεστιβάλ Βίγκαν Κινηματογράφου VegArtAct 2025
66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
100 χρόνια από τον Οδυσσέα
A State of Passion
Black Dog
Bullet Train
Café 404
Chainsaw Man-Η ταινία: Reze Arc (με υπότιτλους)
Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba Το κάστρο του απείρου (με υπότιτλους)
Depeche Mode: M
Dracula
F1: Η ταινία
Flow
Good Boy
Harvest
Interstellar
Jurassic World: Αναγέννηση
Ne Zha 2 (μεταγλωττισμένη)
Noi
Nouvelle Vague
Poor Things
Springsteen: Deliver Me from Nowhere
Super Paradise
The Batman
The Fantastic Four: Πρώτα βήματα
The Rocky Horror Picture Show
The Seafarers
The Shape of Night
The Smashing Machine: Η καρδιά ενός μαχητή
The Substance – Το ελιξίριο της νιότης
The Toxic Avenger
Tron: Ares
Vampyr
Weapons
Έκλειψη
Έλιο (μεταγλωττισμένη)
Ένα ήσυχο μέρος: Ημέρα πρώτη
Ένα απλό ατύχημα
Έρωτας στη Βαρκελώνη
Όταν έρθει το φθινόπωρο
Αναφορά στον Ιωάννη Καποδίστρια
Αργός θάνατος
Αχινός
Βερμίλιο: Η Νύφη του Βουνού
Δεσμώτες
Επιχείρηση Καμπούλ
Ζεφ
Η Πέππα γνωρίζει το νέο μωρό (μεταγλωττισμένη)
Η Τζέιν Όστεν με κατέστρεψε
Η γη της Ισπανίας
Η επέτειος
Η ζωή του Τσακ
Η κατάρα του Σέλμπι Όουκς
Η κυρία με το σκυλάκι
Ηλιοτρόπιο
Η μακριά πορεία
Η μουσική της ζούγκλας 2 (μεταγλωττισμένη)
Η νύχτα με τις μάσκες
Η νύχτα των ζωντανών νεκρών
Η σιωπή
Η ώρα του λύκου
Καζαμπλάνκα
Καλή σου νύχτα κυρ-Αλέξανδρε
Κατοικίδια στο express (μεταγλωττισμένη)
Κιούκα πριν το τέλος του καλοκαιριού
Κλέφτης από σπόντα
Κράτα την ψυχή σου στο χέρι και περπάτα
Μέρες οργής
Μαζί
Μαθήματα από έναν πιγκουίνο
Με κομμένη την ανάσα
Με λένε Στέλιο
Μετά το κυνήγι
Μετανιώνοντας για σένα
Μια μάχη μετά την άλλη
Μια νύχτα με τη Μοντ
Μπερλινγκουέρ: Η μεγάλη ελπίδα
Νεκρό τηλέφωνο 2
Νυχτερινός εκφωνητής
Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά
Ο εξολοθρευτής άγγελος
Ο θάνατος του ιερού ελαφιού
Οι άγριες μέρες μας
Οικογενειακή φωλιά
Ο μεσολαβητής
Ο φίλος μου ο Ταφίτι (μεταγλωττισμένη)
Ο ωραίος Σέργιος
Ρίφενσταλ: Στην καρδιά του Τρίτου Ράιχ
Ρόουζ εναντίον Ρόουζ
Σαλό, 120 μέρες στα Σόδομα
Σκοτώστε τον τζόκεϊ
Στα βάθη του χειμώνα
Στο νησί του Αμρουμ
Στρουμφάκια: Η ταινία (μεταγλωττισμένη)
Συναισθηματική αξία
Τα 400 Χτυπήματα
Ταιριάζουμε;
Τα κακά παιδιά 2 (μεταγλωττισμένη)
Τα παιδιά του Παραδείσου
Τα τέρματα του Αυγούστου
Τερατομουντζούρες (μεταγλωττισμένη)
Το κάλεσμα 4: Τελευταία τελετουργία
Το κουκλόσπιτο της Γκάμπι: Η ταινία (μεταγλωττισμένη)
Το μίσος
Τομ και Τζέρι: Η απαγορευμένη πυξίδα (μεταγλωττισμένη)
Το μονοπάτι του αλατιού
Το μωρό της Ρομαρί
Το πάθος της Ζαν ντ’Αρκ
Το παγώνι
Το φιλί της γυναίκας αράχνης
Το χειρόγραφο της Σαραγόσα
Τρελές σφαίρες
Τύχη βουνό
Φτηνά τσιγάρα
Φύγαμε
Χάιντι: Η διάσωση του μικρού λύγκα (μεταγλωττισμένη)
Περιπέτεια

Νώε

Ο Darren Aronofsky πρωτοπορεί. Και δημιουργεί μια δική του, ιδιαίτερα πρωτότυπη, εκδοχή της ιστορίας της Κιβωτού του Νώε, η οποία γίνεται ένα σύγχρονο «κατηγορώ» της βιομηχανικής ανάπτυξης που δημιουργεί το σοβαρό οικολογικό πρόβλημα.

stars-fullstars-fullstars-fullstars-emptystars-empty
Μαρίνα Πυλαρινού

Στο «Νώε» ο Aronofsky συνεργάζεται ξανά με τον Ari Handel, σεναριογράφο και παραγωγό. Είναι η δεύτερη συνεργασία των δύο στο σενάριο, μετά το περίεργο «Η Πηγή της ζωής», ίσως το πιο δύσκολο στην παρακολούθηση έργο του σκηνοθέτη. Και αυτό το έργο των δύο ακολουθεί την ίδια παράδοση: περίπλοκο και μεταφυσικό.

Το έργο ξεκινά με ένα βροντερό οικολογικό μήνυμα, που θα κάνει αίσθηση. Ο Θεός αποφασίζει να καταστρέψει τον κόσμο, γιατί οι απόγονοι του Κάιν, εκτός από τις εγκληματικές τους τάσεις, έκαναν κατάχρηση της τεχνολογίας και της βιομηχανικής εξέλιξης, φέρνοντας το οικοσύστημα στα όριά του. Οι εικόνες αυτού του οριακού κόσμου λίγο διαφέρουν από τις ταινίες Mad Max. Οι άνθρωποι, μάλιστα, είναι αιμοδιψείς, κανίβαλοι, κτηνώδεις και πεινασμένοι.

Από την άλλη, ο Νώε ζει με την «ευχή του Θεού». Αυτός και η οικογένειά του τρώνε μόνο καρπούς και χόρτα, έχει αποκηρύξει την κρεατοφαγία (σαν τον Morrissey) και τελικά θα λάβει το ιερό μήνυμα, να φτιάξει την Κιβωτό, όταν ο Θεός αποφασίσει να ξεπλύνει τον κόσμο από την ηθική και οικολογική αμαρτία της ανθρωπότητας με την καταιγίδα που θα εξαπολύσει.

Σε μία ταινία, λοιπόν, με την επιτομή της τεχνολογίας, των ειδικών εφέ και της τρισδιάστατης (3D) προβολής παρουσιάζει το μήνυμα ότι πρέπει κανείς να αρνηθεί την τεχνολογική εξέλιξη, προκειμένου να υπακούσει στο λόγο του Θεού. Αυτό από μόνο του είναι αντιφατικό. Μάλιστα, οι Aronofsky και Handel, για να κάνουν πιο «περιπετειώδες» το έργο, επινοούν κάτι πέτρινους γίγαντες- προστάτες του Νώε, που μοιάζουν λίγο και με Transformers και με τα Δέντρα που κινούνται στη δεύτερη ταινία του Άρχοντα των Δαχτυλιδιών. Υπάρχουν επικές σκηνές μάχης, που θυμίζουν μια κλασική εφετζίδικη περιπέτεια, αλλά το διακύβευμα είναι πιο φιλοσοφημένο και πιο θρησκευτικό.

ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΚΙΒΩΤΟ

Το έργο θα μπορούσε να χωριστεί σε δύο πράξεις. Η περιπετειώδης πρώτη, μέχρι την έναρξη του κατακλυσμού και τον εγκλεισμό στην Κιβωτό. Και η κλειστοφοβική δεύτερη πράξη, από τη στιγμή που μπαίνουν οι χαρακτήρες μέσα στην Κιβωτό, με τα στοιχεία θρίλερ, δράματος και τα έντονα ηθικά και θρησκευτικά διλήμματα.
2 noah-movie
Τότε, το έργο γίνεται ακόμα πιο περίπλοκο, καθώς, εκτός από μια κριτική στην πρόοδο (την τεχνολογική) και το οικολογικό μήνυμα, η ταινία ασκεί κριτική και στον θρησκευτικό φανατισμό- αυτόν που τελικά οδήγησε και στην απαγόρευση της ταινίες σε ισλαμικές χώρες.

Η φανατική προσήλωση του Νώε στο Θεό, θυμίζει αυτήν του Αβραάμ. Κι η αγωνία τελικά, αλλά και το δράμα, αναπτύσσεται περισσότερο μέσα στην κιβωτό, παρά έξω από αυτήν. Το έργο, δηλαδή, έχει μεγαλύτερη αξία και ποιότητα, από τη στιγμή που οι ήρωες βρίσκονται εγκλωβισμένοι μέσα τεράστιο αυτό πλοίο, που κουβαλάει μέσα του το σπέρμα της επανάληψης του κόσμου, που διαλύεται με τον τρομακτικό κατακλυσμό.
Όμως το δίλημμα είναι: Αν ο άνθρωπος συνεχίσει να υπάρχει, δεν θα καταστρέψει ξανά τον πλανήτη; Δεν θα προκαλέσει ξανά τη μάστιγα, την οργή του Θεού; Και πώς ο Αβραάμ θα επιτελέσει την «θεϊκή του αποστολή»; Μήπως, όμως, κι ο ίδιος διαφθείρεται από το βάρος της αποστολής του, αποκτώντας μεσσιανικές εμμονές, που τον κάνουν επικίνδυνο;

Το έργο περιέχει στοιχεία θρησκευτικού έργου, επικής περιπέτειας, κλασικής ταινίας καταστροφής, ψυχολογικού θρίλερ, αστικού δράματος και… οικολογικού ντοκιμαντέρ. Όλα αυτά μαζί δύσκολα συνταιριάζουν. Με κάποιο τρόπο, η μαεστρία του Aronofsky καταφέρνει να βγάλει άκρη, αλλά όχι και να δημιουργήσει ένα κινηματογραφικό έπος ή αριστούργημα.
1noah-russell-crowe
Το καστ των ηθοποιών τον βοηθάει στο έργο του. Η Jennifer Connelly, γυναίκα του Νώε, έχει έναν πολύ δυνατό μονόλογο, που δείχνει πόσο καλή ηθοποιός είναι. Ο Ray Winstone, ο πολύ δυνατός αυτός ηθοποιός, ερμηνεύει μαεστρικά τον αιμοδιψή βασιλιά, που γίνεται ο βασικός εχθρός του ενάρετου Νώε, ενώ προσπαθεί να παρασύρει στο δρόμο της αμαρτίας έναν από τους γιους του εκλεκτού του Θεού. Ο πρωταγωνιστής Russell Crowe, ερμηνεύει με δυναμισμό και βάθος έναν ιδιαίτερα σύνθετο Νώε. Πειστικά και έξυπνα ερμηνεύει το ρόλο του σοφού Μαθουσάλα ο Anthony Hopkins. Κι η Emma Watson, δίνει μια ερμηνεία που δείχνει πόσο έχει εξελιχθεί υποκριτικά σε σχέση με την Ερμιόνη του Χάρυ Πότερ.

Συμπερασματικά, ο Νώε του Aronofsky είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση ταινίας, που είναι δύσκολο να την αξιολογήσεις. Συνδυάζει πολλαπλά μηνύματα και σύνθετους χαρακτήρες. Ένα ενδιαφέρον έργο ως προς την σύλληψή του μύθου, αλλά όχι συναρπαστικό, καθώς είναι αρκετά μπλεγμένο. Μαθαίνει να ζει με τις αντιφάσεις του, επιβιώνοντας κι αυτό, όπως κι οι ήρωές του, μέσα στην Κιβωτό… Χωρίς όμως να απογειώνεται.

Γιώργος Σμυρνής

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: Noah
Σκηνοθεσία: Darren Aronofsky
Σενάριο: Darren Aronofsky, Ari Handel

Παίζουν: Russell Crowe, Jennifer Connelly, Anthony Hopkins, Ray Winstone, Emma Watson

Χώρα: ΗΠΑ
Έτος: 2014

Rating: 3
Περισσότερα από CINEMA