MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
23
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Transitions 1 Balkans: Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς και τo σύγχρονο Βαλκανικό Θέατρο στην Στέγη!

“Εδώ είναι Βαλκάνια, δεν είναι παίξε γέλασε”… Η κορυφαία καλλιτέχνης Μαρίνα Αμπράμοβιτς και άλλοι σημαντικοί καλλιτέχνες του θεάτρου στις χώρες των Βαλκανίων έρχονται στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών στο πλαίσιο του πολύ σημαντικού Φεστιβάλ της σύγχρονης ανεξάρτητης βαλκανικής σκηνής Transitions 1. Θεατρική πρωτοπορία, αναφορές στον αιματοβαμμένο πόλεμο της Γιουγκοσλαβίας, ιδαίτερες περφόρμανς και μαγειρική σε όλους τους χώρους της Στέγης, από την Κεντρική Σκηνή μέχρι στο Εστιατόριο Χύτρα θα παρουσιαστούν από τις 5 ως τις 16 Μαρτίου.

author-image Γιώργος Σμυρνής

5 Μαρτίου στις 20:30 στην Κεντρική Σκηνή: “Damned Be the Traitor of his Homeland!” του Oliver Frljić. (Σλοβενία)
«Καταραμένος να είναι ο προδότης της πατρίδας του!» Ο τελευταίος στίχος του εθνικού ύμνου της πρώην Γιουγκοσλαβίας δίνει τον τίτλο σε αυτή την παράσταση-σοκ του 37χρονου και διεθνώς αναγνωρισμένου σκηνοθέτη. Αθυρόστομο και προκλητικό, πλημμυρισμένο στη βαλκανική μουσική και την ακραία σωματικότητα, ένα αναρχικό καμπαρέ για τη διάλυση της πρώην Γιουγκοσλαβίας, τον εθνικισμό και το εμφύλιο μίσος.

5 Μαρτίου στις 22:00 Εστιατόριο Χύτρα (6ος Όροφος): Invasive Species Dinner: Αν δεν μπορείς να νικήσεις τον εχθρό, φάε τον εχθρό
Το Invasive Species Dinner είναι ένα εκπαιδευτικό δείπνο, καθώς κατά τη διάρκειά του οι συνδαιτυμόνες μαθαίνουν για την προέλευση των ξενικών ειδών που τρώνε και δοκιμάζουν. Στη διάρκεια του δείπνου, θα πραγματοποιηθεί μια ανεπίσημη συζήτηση με παρουσιάσεις των ειδών καθώς και του τρόπου παρασκευής τους, ενώ σε κάθε τραπέζι θα παρακάθονται ειδικοί που είναι γνώστες του αντικειμένου. Η «Χύτρα», το εστιατόριο της Στέγης, θα μετατραπεί σε καλλιτεχνικό χώρο και ενημερωτική ζώνη για θέματα οικολογίας.
Μαγειρεύουν οι: Toncica Palic, Dagmar Dobrovic, Νίκος Καραθάνος (βραβευμένος με Μισελέν Έλληνας μάγειρας)

7 Μαρτίου στις 19:00 στην Κεντρική Σκηνή: Η κορυφαία καλλιτέχνης Μαρίνα Αμπράμοβιτς, που έφερε την έννοια της περφόρμανς στα όριά της, έρχεται στη Στέγη για μια συζήτηση μαζί με τον Ζβόνιμιρ Ντομπρόβιτς σχετικά με το έργο της.
Η Μέθοδος Αμπράμοβιτς εκπαιδεύει τους θεατές στις δεξιότητες που απαιτούνται για να συμμετάσχουν και να παρακολουθήσουν μακράς διάρκειας περφόρμανς. Η μέθοδος περιλαμβάνει μια σειρά ασκήσεων που είναι σχεδιασμένες έτσι ώστε να ενισχύσουν την κατανόηση των θεατών σχετικά με τη σωματική και πνευματική τους εμπειρία. Αυτές οι ασκήσεις πηγάζουν από την πίστη της ότι ο καθένας (ανεξαρτήτως ηλικίας, εθνικότητας, φύλου, σεξουαλικής προτίμησης, κοινωνικής τάξης, σωματικής ικανότητας ή μητρικής γλώσσας) μπορεί να επωφεληθεί από το να είναι πιο ενεργά παρών ανά οποιαδήποτε στιγμή.

-Στις 21:00 την ίδια μέρα σε διάφορους χώρους της Στέγης “Η Νύχτα των Περφόρμανς” είναι ένα site-specific καλλιτεχνικό γεγονός που ανέπτυξε ο Ζβόνιμιρ Ντομπρόβιτς, αρχικά για το φεστιβάλ Perforations (Perforacije) της Κροατίας. Οι καλλιτέχνες καλούνται να δημιουργήσουν πρότζεκτ που να αντανακλούν το ιδιαίτερο καλλιτεχνικό τους σύμπαν, καθώς επίσης και έργα τέχνης με καινοτόμους τρόπους ως προς την οικεία τους φόρμα ή τα μέσα που χρησιμοποιούν.

8 Μαρτίου στις 21:00 Κεντρική Σκηνή: A Short History of Crying της Sanja Mitrović. (Σερβία)
 «Stand-up tragedy» χαρακτηρίζει το σόλο της για τη φαινομενολογία των δακρύων και την ιστορία του προσωπικού πένθους η –γεννημένη το 1978 στην πρώην Γιουγκοσλαβία και εκπατρισμένη στην Ολλανδία– σκηνοθέτης και περφόρμερ. Εμβληματικές εικόνες συλλογικού πένθους, όπως η κηδεία του Τίτο το 1980, σχολιάζονται με χιούμορ, καταδεικνύοντας τους μηχανισμούς χειραγώγησης της μνήμης και του θανάτου.

8 Μαρτίου στις 19:00 Μικρή Σκηνή: Clear History της Nicoleta Esinencu. (Μολδαβία)
Θέατρο-ντοκουμέντο από μια ραγδαία ανερχόμενη Μολδαβή δραματουργό και σκηνοθέτιδα. Η Νικολέτα Εσινένκου (γενν. 1978) αντλεί αρχειακό υλικό και αποκαλύπτει τις αντισημιτικές ενέργειες του δικτάτορα Ίον Αντονέσκου (1882-1946), ανάμεσά τους και τη δημιουργία του δεύτερου μεγαλύτερου στρατοπέδου συγκέντρωσης των Ναζί μετά το Άουσβιτς, στην Τρανσνίστρια.

-9 Μαρτίου στις 19:00 Κεντρική Σκηνή: 1poor and one0 των BADco. (Κροατία)
Χορευτική παράσταση από τη διακεκριμένη κολλεκτίβα, γνωστή για τα ανατρεπτικά εννοιολογικά έργα της, στα όρια μεταξύ χορού, περφόρμανς-διάλεξης και πολυμέσων. Στην παράσταση 1poor and one0 διερευνάται η «μετάλλαξη» του ανθρώπινου σώματος σε μηχανή παραγωγής. Πηγή έμπνευσης αποτελεί το πρώτο φιλμ στην ιστορία του κινηματογράφου και ντοκουμέντο για τη βιομηχανοποίηση, H έξοδος των εργατών από το εργοστάσιο Λυμιέρ (1895).

12 Μαρτίου στις 21:00 Κεντρική Σκηνή: On Trial Together-Athens Episode των Ana Vujanović & Saša Asentić (Σερβία/ Γερμανία)
Ένα υβριδικό δημόσιο θέαμα, στα όρια μεταξύ θεατρικού έργου, χορογραφίας, κοινωνικού παιχνιδιού και χάππενινγκ, με τη συμμετοχή των θεατών και τη σκηνοθετική υπογραφή δύο σημαντικών προσωπικοτήτων της ανεξάρτητης βαλκανικής σκηνής. Η δημοκρατία και οι μηχανισμοί προπαγάνδας, ο δημόσιος διάλογος και η συλλογικότητα είναι ορισμένα από τα θέματα αυτής της παιγνιώδους πολιτικής περφόρμανς.

14 Μαρτίου στις 21:00 Κεντρική Σκηνή: Who is Next? τou  Janez Janša (Λιουμπλιάνα, Σλοβενία)
Θεατές και ηθοποιοί μοιράζονται τη σκηνή σε αυτήν τη διαδραστική και multimedia περφόρμανς για το στάτους κβο τόσο της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας όσο και του μεταμοντέρνου θεάτρου. Ο ριζοσπάστης περφόρμερ και εννοιολογικός καλλιτέχνης Γιάνεζ Γιάνσα (γενν. 1970) αναρωτιέται για την ευθύνη του επαναστατημένου πολίτη και καλλιτέχνη σε συνθήκες ύστερου καπιταλισμού και παθητικού κυνισμού.

14 Μαρτίου στις 19:00 Μικρή Σκηνή: Som Faves του Ivo Dimchev (Σόφια, Βουλγαρία / Βιέννη, Αυστρία)
Ένας ακραίος σόουμαν και ανατρεπτικός συνεχιστής της παράδοσης των Βιεννέζων αξιονιστών είναι ο διεθνούς κύρους Βούλγαρος περφόρμερ και χορευτής Ίβο Ντίμτσεφ (γενν. 1976). Εξοπλισμένος με μια περούκα, ένα keyboard κι ένα φτηνό πίνακα, στάζοντας όμως δάκρυα και αίμα, αλλάζει διαρκώς ρόλους σε ένα φρενήρες και απροσδόκητα συγκινητικό αυτοβιογραφικό σόλο, στο οποίο, όπως υποδηλώνει κι ο τίτλος (“some favorites”), μοιράζεται με το κοινό ορισμένα από τα αγαπημένα του αντικείμενα, πρόσωπα και γεγονότα.

15 Μαρτίου στις 19:00 Μικρή Σκηνή: Sad Sam Lucky του Matija Ferlin (Πούλα, Κροατία / Λιουμπλιάνα, Σλοβενία)
Ο βραβευμένος Κροάτης χορογράφος και χορευτής παλεύει με ένα τραπέζι πάνω σε ένα λευκό πάτωμα, που σταδιακά μεταμορφώνεται σε αφαιρετικό πίνακα ζωγραφικής, και καταθέτει έναν αινιγματικό και βαθιά συναισθηματικό φόρο τιμής στον εξπρεσιονιστή ποιητή Σρέτσκο Κοσοβέλ (1904-1926), τον επονομαζόμενο «Ρεμπώ» του σλαβόφωνου κόσμου.

15 Μαρτίου στις 21:00 Κεντρική Σκηνή: Typographic Capital Letters της Gianina Cărbunariu (Ρουμανία)
Πρωτοπόρα συγγραφέας και σκηνοθέτης, από τις πιο επιδραστικές προσωπικότητες στη χώρα της, η Τζιανίνα Καρμπουνάριου (γενν. 1977) στήνει ένα ιδιότυπο πολιτικό θρίλερ, μια ρουμάνικη εκδοχή του φιλμ Οι ζωές των άλλων κι ένα θέαμα στα όρια μυθοπλασίας και ντοκουμέντου. Ανοίγει τους μυστικούς φακέλους της Σεκουριτάτε και ρίχνει φως στις ανακρίσεις εφήβων που γίνονταν στην πατρίδα της μέχρι την ανατροπή και εκτέλεση του Νικολάε Τσαουσέσκου το 1989.

16 Μαρτίου στις 21:00 Κεντρική Σκηνή: Just the Beginning των Via Negativa (Σλοβενία)
«Πόσο ευτυχισμένοι είμαστε με τη δημοκρατία που έχουμε;» αναρωτιούνται οι περφόρμερ της δυναμικής αυτής ομάδας, χοροπηδώντας με παγωμένα χαμόγελα και πετώντας τα ρούχα τους, γράφοντας μια επιστολή στον πρωθυπουργό και διαβάζοντας λόγους Ελλήνων πολιτικών. Έχοντας προσαρμόσει την ειρωνική τους περφόρμανς στην ελληνική κατάσταση, εξετάζουν το πώς ο νεοφιλελευθερισμός γεννά το φασισμό.

Περισσότερα από Ιστορίες
VIMA_WEB3b