MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
17
ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
Αθήνα ODEON ESCAPE ODEON ESCAPE - 8 STUDIO NEW STAR ART CINEMA TOWN CINEMAS VILLAGE 5 CINEMAS PAGRATI VILLAGE 15 CINEMAS @ THE MALL VILLAGE CINEMAS ATHENS METRO MALL ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ VILLAGE SHOPPING AND MORE ΑΒΑΝΑ ΑΘΗΝΑ ΑΘΗΝΑΙΑ ΑΙΓΛΗ ΑΙΓΛΗ 3 ΑΙΓΛΗ CINEMA ΑΚΤΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΑΛΙΚΗ DIGITAL ΑΛΟΜΑ ΑΛΣΟΣ ΑΜΑΡΥΛΛΙΣ-Garden Cinema Digital ΑΜΙΚΟ ΑΜΥΝΤΑΣ ΑΝΕΣΙΣ ΑΝΟΙΞΙΣ ΑΡΙΑΝ ΑΡΚΑΔΙΑ ΑΡΤΕΜΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ 3D digital Αττικόν Άλσος ΒΑΡΚΙΖΑ ΒΑΡΚΙΖΑ - 3 ΒΟΞ ΔΕΞΑΜΕΝΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΙΝΕ ΔΑΦΝΗ ΔΙΟΝΥΣΙΑ ΕΚΡΑΝ ΖΕΦΥΡΟΣ ΗΛΕΚΤΡΑ ΘΗΣΕΙΟΝ ΚΑΡΜΕΝ ΚΗΠΟΣ ΛΑΟΥΡΑ EUROPA CINEMAS DIGITAL ΛΑΪΣ ΛΙΛΑ DIGITAL CINEMA ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ Cinema ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ Filmcenter ΜΠΟΜΠΟΝΙΕΡΑ DIGITAL ΝΕΑ ΜΑΣΚΩΤ ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ ΡΙΑ ΡΙΒΙΕΡΑ ΣΙΝΕ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΙΣ ΣΙΝΕ ΓΑΛΑΤΣΙ ΣΙΝΕ ΠΑΡΙ ΣΙΝΕ ΦΛΟΙΣΒΟΣ PEUGEOT ΣΙΝΕ ΨΥΧΙΚΟ ΣΤΕΛΛΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ 3D Digital ΦΙΛΟΘΕΗ ΦΛΕΡΥ ΧΛΟΗ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
8 ½
28 χρόνια μετά
Arizona Dream
Cure
Eraserhead
F1: Η ταινία
Jurassic World: Αναγέννηση
Millennium Mambo
Red Sonja
Sorry, Baby
Stans
Superman
Take a Trip
The Fantastic Four: Πρώτα βήματα
Twin Peaks: ο ύποπτος κόσμος
Έλιο (μεταγλωττισμένη)
Όταν έρθει το φθινόπωρο
Αγάπη = Τρέλα
Ακόμα πιο απίστευτη Παρασκευή
Ανοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Ανοιξη
Αντίο Ηλίθιοι
Αποστροφή
Ας αγαπηθούμε όσο ζούμε
Αυτοί που έμειναν ζωντανοί
Βερμίλιο: Η Νύφη του Βουνού
Βιριδιάνα
Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης
Δέσε με
Διπλή ταυτότητα
Δωρεάν διακοπές
Επαναστάτης χωρίς αιτία
Επικίνδυνα…κοντά σου
Επικίνδυνη Αποστολή: Η έσχατη τιμωρία
Ερωτική επιθυμία
Ευχαριστούμε για τη συναλλαγή σας
Ζιλ και Τζιμ
Ζούσε τη ζωή της
Η Πωλίν στην παραλία
Η δίκη ενός σκύλου
Η επιστροφή
Η μουσική της ζούγκλας 2 (μεταγλωττισμένη)
Η πισίνα
Η ώρα του λύκου
Θεώρημα
Και μετά δεν έμεινε κανένας
Καλοκαίρι με τη Μόνικα
Κιούκα πριν το τέλος του καλοκαιριού
Κλέφτες Καταστημάτων
Κοντινό πλάνο
Λίλο & Στιτς (μεταγλωττισμένη)
Μάτια ερμητικά κλειστά
Μαζί
Μαλένα
Μια ξαφνική ματιά σε βαθύτερα πράγματα
Μπάμπι: Η εκδίκηση
Μπλέηντ Ράνερς: Ομάδες Εξόντωσης
Νεαρές μητέρες
Νυχτερινός εκφωνητής
Νόρα
Νύχτα Αγωνίας
Ξέρω τι κάνατε πέρσι το καλοκαίρι
Ξαναπαντρεύομαι την γυναίκα μου
Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά
Ο δελφινομικρούλης 2 (μεταγλωττισμένη)
Οδός Μαλχόλαντ
Ο εξολοθρευτής άγγελος
Ο θάνατος ενός διεφθαρμένου
Οι άγριες μέρες μας
Ο κύριος Αζναβούρ
Ο μεγάλος δραπέτης
Ο μύθος του Μαρακούντα (μεταγλωττισμένη)
Ο χαμένος τίγρης (μεταγλωττισμένη)
Ο ψυχίατρος μου τρελάθηκε
Πάρτι χωρισμού
Παρίσι-Τέξας
Πώς να εκπαιδεύσετε τον δράκο σας (μεταγλωττισμένη)
Πώς να κλέψετε ενα εκατομμύριο δολάρια
Ρίτα
Σάουντρακ για ένα πραξικόπημα
Σκιές στο σκοτάδι
Σκυλίσια μέρα
Στάσου πλάι μου
Ταιριάζουμε?
Τα καλά παιδιά
Τελευταία πνοή
Το 47
Το αγαπημένο μου γλυκό
Το κάστρο στον ουρανό
Το κυνήγι του κλέφτη
Το μίσος
Το μονοπάτι του αλατιού
Το πάθος της Ζαν ντ’Αρκ
Το πατρικό
Τρελές σφαίρες
Υπάρχω
Χαμένη λεωφόρος
Περιπέτεια

Μνημείων Άνδρες

Στη διάρκεια του Β Παγκοσμίου Πολέμου ο γερμανικός στρατός πραγματοποίησε πλιάτσικο εις βάρος έργων τέχνης στις κατακτημένες περιοχές. Κουλτουριάρηδες στρατιώτες των συμμάχων, οι αποκαλούμενοι «Μνημείων Άνδρες», επιχειρούν να ανακτήσουν τους πολιτιστικούς θησαυρούς και να τους δώσουν πίσω στους ιδιοκτήτες τους.

stars-emptystars-emptystars-emptystars-emptystars-empty
Μαρίνα Πυλαρινού

Η ταινία του George Clooney βασίζεται σε πραγματικά περιστατικά και στο βιβλίο “The Monuments Men: Allied Heroes, Nazi Thieves and the Greatest Treasure Hunt in History” (Μνημείων Άνδρες: Ήρωες Σύμμαχοι, Κλέφτες Ναζί και το μεγαλύτερο κυνήγι θησαυρού στην Ιστορία) του Robert M. Edsel. Μία ομάδα εκλεπτισμένων ανθρώπων προχωράει μαζί με τα συμμαχικά στρατεύματα (Αμερικάνων, Άγγλων κλπ) που προελαύνουν από το Δυτικό Μέτωπο στα εδάφη που αφήνουν πίσω τους οι Γερμανοί στρατιώτες. Οι Μνημείων Άνδρες ψάχνουν να βρουν κρυμμένους πολιτιστικούς θησαυρούς. Είναι ήρωες όχι μάτσο, αλλά άνθρωποι που έφαγαν όλη τους τη ζωή σε βιβλιοθήκες. Και ζουν την περιπέτεια μέσα σε ένα πόλεμο που μαίνεται, ενώ επιδίδονται σε ένα σαφάρι λεηλατημένων πολιτιστικών θησαυρών.

Τους θησαυρούς αυτούς τους έχουν αρπάξει οι Ναζί, για να τους βάλουν στα δικά τους μουσεία, που δεν πρόλαβαν τελικά να χτίσουν. Το κίνητρο, βέβαια, που αποδίδουν στη Γερμανία του Χίτλερ για την αρπαγή των πολιτιστικών θησαυρών άλλων χωρών, είναι κάπως κλισέ. Σε κάποιο σημείο του έργου ένας από τους «Μνημείων άνδρες» υποστηρίζει ότι οι ναζί το κάνουν αυτό, για να αφανίσει την ιστορία τους, είναι απλουστευτική. Είναι σαν να λέμε ότι ο Έλγιν «βούτηξε» τα αγάλματα από τον Παρθενώνα, γιατί ήθελε να εξαφανίσει την ελληνική ιστορία. Συνήθως, ο κλέφτης αρπάζει κάτι, όχι γιατί θέλει να το στερήσει από τον άλλο, αλλά γιατί θέλει να το έχει αυτός. 

Η ταινία παρουσιάζει τον πόλεμο με ελαφρότητα, αλλά υπάρχουν και στιγμές έντονου ρεαλισμού. Ο μελοδραματικός τόνος, ηρωικές διαθέσεις, απλούστευση πάνω στους Ναζί είναι μερικά από τα στοιχεία της ταινίας. Υπάρχει επίσης και μια νοσταλγική αίσθηση πολεμικών περιπετειών της δεκαετίας του 60 με θέμα το Β Παγκόσμιο Πόλεμο. Η φωτογραφία, τα κοστούμια και γενικότερα η παραγωγή είναι σε υψηλό επίπεδο. 

Ο Clooney δεν εντυπωσιάζει σκηνοθετικά, ούτε πρωτοτυπεί ιδιαίτερα στον τρόπο που παρουσιάζει τον πόλεμο. Όμως, η ταινία του, παρά τις όποιες απλουστευτικές της διαθέσεις, λέει αρκετές αλήθειες για τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο- ασχέτως αν δεν αναδεικνύονται βρόμικες πλευρές στον τρόπο που διεξήγαγαν τον πόλεμο οι Σύμμαχοι. Η βία του πολέμου, ο χαζός τρόπος με τον οποίο μπορεί κανείς να σκοτωθεί, το ότι οι ναζί είχαν επιστρατεύσει και παιδιά στην τελική φάση, όταν είχαν ξεμείνει από άντρες. Επίσης, είναι χαρακτηριστικό ότι ο ναζιστικός ολοκληρωτισμός μισούσε τη μοντέρνα τέχνη. Έτσι, οι καλλιτεχνικοί θησαυροί που άρπαζαν έφταναν μέχρι τον ιμπρεσιονισμό, το πολύ. Όπως αναφέρεται στην ταινία, τα έργα των μεταγενέστερων καλλιτεχνικών ρευμάτων και του μοντερνισμού (για παράδειγμα έργα του Πικάσο) τα έριχναν στην πυρά. Ο χιουμοριστικός τόνος, τα αστειάκια με τις κόντρες Γάλλων και Βρετανών, τα γαλλικά του Matt Damon, για τα οποία όλοι τον κοροϊδεύουν, δίνουν μια ανάλαφρη ατμόσφαιρα. Σε αυτό βοηθούν οι καλοί ηθοποιοί, όπως ο John Goodman, ο Bill Murray, o Bob Balaban, o Jean Dujardin, o George Clooney, ο Matt Damon. Μέτρια, για τα δεδομένα της, ήταν η παρουσία της Cate Blanchett στο ρόλο μιας γαλλίδας υπαλλήλου μουσείου, που αγωνίζεται για την επιστροφή των εκθεμάτων στη Γαλλία κι έχει ένα μικρό νταραβέρι με τον Matt Damon

Κοντολογίς, το «Μνημείων Άνδρες» είνα ένα αρκετά αξιόλογο έργο, αλλά όχι μία σπουδαία ταινία. Βλέπεται άνετα, αν σε ενδιαφέρει το θέμα, έχει κωμικές και δραματικές νότες και εμφανίζει ηθικά διλήμματα και αξίες. Αρκετά ζητήματα πάντως αντιμετωπίζονται με μια διάθεση ελαφρότητας.

Γιώργος Σμυρνής

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: Μνημείων Άνδρες/ The Monuments Men
Σκηνοθεσία: George Clooney
Σενάριο: George Clooney, Grant Heslov

Παίζουν: John Goodman, Bill Murray, Bob Balaban, Jean Dujardin, George Clooney, Matt Damon, Cate Blanchett, Hugh Bonneville

Χώρα: ΗΠΑ, Γερμανία
Έτος: 2014

Rating: 3,5
Περισσότερα από CINEMA